Bästa motoroljan??

Böna

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sverige?
Hoj
Minimoto!
Tänkte att det var dax för ett oljebyte och jag vill ha eran åsikt och erfarenhet på vilken motorolja ni tycker är bäst, ev nån som tar bort mindre oljud mm
Tacksam för alla tips
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Böna skrev:
Tänkte att det var dax för ett oljebyte och jag vill ha eran åsikt och erfarenhet på vilken motorolja ni tycker är bäst, ev nån som tar bort mindre oljud mm
Tacksam för alla tips

Inte för att vara dum nu men, klicka på SÖK knappen, där kommer du att finna massaor av trådar ang Olja
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag blev tipsad att inte använda hel syntet olja i min R1´a
av en auktoriserad Yamaha verkstad.

Del syntet va okej om man absolut skulle ha syntet olja.
Enligt verkstaden.

Själv har jag tidigare använt Castrol Gps olja
den har jag varit nöjd med inga slirande kopplingar eller krånglande växellådor.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Fick veta för ett tag sedan av en kunnig person (Ni som känner till A. Brink vet ju att han brukar komma med bra inlägg) här på FORUMET att dessa oljar var att rekomendera.

Castrol GP 20w50 samt Kendall's 20w50 (mineral för MC)

För det räcker med att köra på mineral olja för oftast kör man ju bara ca: 500 mil mellan varje oljebyte
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Bifogar effekt- och förbrukningsdiagram, visserligen gällande en 911:a men principen är nog densamma
 

Bifogat

  • effekt~1.jpg
    effekt~1.jpg
    95.8 KB · Visningar: 722

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
R1 Uffe skrev:
Fick veta för ett tag sedan av en kunnig person (Ni som känner till A. Brink vet ju att han brukar komma med bra inlägg) här på FORUMET att dessa oljar var att rekomendera.

Castrol GP 20w50 samt Kendall's 20w50 (mineral för MC)

För det räcker med att köra på mineral olja för oftast kör man ju bara ca: 500 mil mellan varje oljebyte

Snackar vi mineral olja så rekomenderar jag varmt Bel-Ray´s EXR race mineral olja :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Lasker skrev:
Jag blev tipsad att inte använda hel syntet olja i min R1´a
av en auktoriserad Yamaha verkstad.

Del syntet va okej om man absolut skulle ha syntet olja.
Enligt verkstaden.

Själv har jag tidigare använt Castrol Gps olja
den har jag varit nöjd med inga slirande kopplingar eller krånglande växellådor.

Öh, bara för att göra dig konfunderat, YamahaCenter i haninge rekommenderar mig att köra på helsyntet i min r-1'a.
Funkar helt ok, inget slirande eller växelbråk... tycker bara det är konstigt, alla tidigare hojar har jag kört på delsyntet.
Dom har haft fel förut på en del områden men jag tycker ändå att dom borde ha lite koll på det här området.
Ska vi forska vidare? :confused:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om vi sneglar lite åt RR (som våra hojar ju är tänkta som) så kör många på Motuls esterförstärkta 300 helsyntet. Om du kör med den i din vanliga motor så rekommenderas det att byta den efter 2-300 hårda mil eftersom tillsatserna då gjort sitt. Dyrt men väldigt bra för motorn.

Själv använder jag Motuls halvsyntetiska esterförtärkta olja, funkar super i min motor. Denna byter jag var 400e mil, eftersom tillsatserna även i denna oljan har gjort sitt då(den blir inte sämre än en ordinär olja efter det, men vafan, så dyrt är det inte med olja).

Använde Castrol GPS innan, även den en bra olja enligt min motor och koppling.

//jaG
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Har kört med både Castrol R4 och Motul 5100 ester (båda helsyntet) i min gamla skorv den senaste tiden men märker ingen skillnad.

Så länge man byter inom 500mil så skall det nog inte spela så stor roll vad man kör med för olja så länge kopplingen inte slirar.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Fenix skrev:
Öh, bara för att göra dig konfunderat, YamahaCenter i haninge rekommenderar mig att köra på helsyntet i min r-1'a.
Funkar helt ok, inget slirande eller växelbråk... tycker bara det är konstigt, alla tidigare hojar har jag kört på delsyntet.
Dom har haft fel förut på en del områden men jag tycker ändå att dom borde ha lite koll på det här området.
Ska vi forska vidare? :confused:

Va svårt det blev att välja olja till nästa oljebyte :confused:
Jag får kontakta min olje guru som säljer penzoil,
han brukar ha bra förklaringar på varför man ska ha en viss typ av olja i en viss typ av fordon.

Personligen är jag emot helsyntet oljor bara för att jag råkat
ut för att packboxar har blivit stenhårda och spruckit.
Det gällde i och för sig två bilar som ja körde på
Mobil1 olja dom började kissa olja vid ungefär samma
miltal.
Sen gick ja över till mineral olja och dom håller fortfarande tätt.

Men ja antar att våra hojars packboxar är anpassade
till syntet olja och att syntetoljan har utvecklats.

Så det är väl bara o välja sitt favorit märke och gasa.
 

Limpan

Hög fart spar tid
Gick med
6 Mar 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
FZR 1000
:confused: Kan man byta tillbaka till mineralolja igen när man börjat använda syntetoljan,läste förut om nån som sa att det inte var bra? Är det nån som vet. Tycker att det slirar på kopplingen sen jag började använda syntet.
 

braxter

stekare
Gick med
26 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
no one
bra olja??

e det nån som vet om GOlden Spectro delsynt. olja e bra. blev rekommenderad av awa till min kawa zx6r -97??
 

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Lindome
Hoj
z900
Golden spectro är en mycket bra olja har kört den i crosshojar, landsvägshojar och t.o.m i bilen (när jag jobbade i mcverkstad).
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
5100 är en halvsyntet :fakta

//jaG

Sergeant skrev:
Har kört med både Castrol R4 och Motul 5100 ester (båda helsyntet) i min gamla skorv den senaste tiden men märker ingen skillnad.

Så länge man byter inom 500mil så skall det nog inte spela så stor roll vad man kör med för olja så länge kopplingen inte slirar.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
soppatorsken skrev:
Har inte de där staplarna varit uppe i en svensk biltidning förr?
Jag tycker att jag känner igen dem.
Men jag har ofta fel när jag tror/tycker nåt :crash

Den här gången tror du rätt :tummenupp Det är ett utdrag från ett oljetest i Teknikens Värld 12/92
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
FZ1 skrev:
Det är ett utdrag från ett oljetest i Teknikens Värld 12/92

Huuua!!! Vilket minne man har. Ofelbart ibland....

Edit: Var det verkligen över tio år sen?
Hur kommer det sig att du hittade dem?
Gjorde inte bilsport ett bra repotage om olja förrut? Typ åtta sidor eller nåt?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top