Bästa offroad / dualsport

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej!

Är inne på att skaffa en offroad/dualsport.

Vill köpra "rätt från början", även om jag inte har kört mycket grus ännu. Har ungefär följande krav:

- Pålitlig. Inte för korta serviceintervall.
- Ska gå att köra allt från motorväg till grusvägar/traktorstigar och enklare offroad (tänk stenig/gropig väg, kanske lite stigar osv, TET både i Sverige och utomlands). Inser att den inte kommer vara perfekt för nåt.
- Hyfsat lätt. Både för att jag räknar med att välta den och för att klara "alla typer av körning"
- Hållbar. Ska tålas att välta med i skogen
- Enkel att fixa med, om man skulle ut på seriös långresa
- Hyfsat billig i drift Och delar
- skadar inte med stor eftermarknad för roliga prylar när man vill uppdatera :)

Har snöat in mig på en DR650SE, 96 eller nyare. Finns det bättre alternativ?

Har också kollat på:
Xt600e
Xt660r
Crf250l/crf300l
Tt600r
Xr650l
Drz400s
Några till som jag inte kommer på på rak arm.

De flesta går bort p.g.a vikt eller annat. Dr650 verkar träffa en sweetspot för mig, men å andra sidan har jag aldrig kört en :)

Tänker mig under 50k för en i fräscht skick, med låga miltal.

Finns det några bra alternativ? Ska jag absolut inte kolla på denna cykel?

Ge förslag och motivering :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle föreslå DRZ 400..
Eller CCM 404 DS. .. Likadan motor men annat shassi..
Drz 400 finns i SM, E å S.. E modellen är enduro reggad å mer effekt medans SM å S är LV reggade å från början mindre effekt medans CCM är LV reggad å mer effekt som E modellen..
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har många mil på lite olika modeller.

XT660R (2008)
Modernaste hojen. Tyngst (tror jag...). Minst offroadig i mitt tycke. Mitt sista val för dedikerad offroad i denna lista. Körde 8000 mil på min innan ramen sprack på tre ställen.

XT600E (1995)
Riktig bra dual i mitt tycke. Köptes för offroad och övningskörning för sonen. Kördes första åren av sonen på alla underlag, ink norgeresa över Trollstigen, Geiranger etc. Sen uppgraderade jag fjädringen för dedikerad offroad. Lite tung, men ok val. Bättre fjädring än gammal stock-dito är ett måste.

TT600R (2001)
Bästa offroadhojen i listan. Och obekvämast. Enbart kick. Längre sträckor på asfalt är en pina. Öhlins är stock bak.

Kawasaki KLR650 (1998)
Lite som XT600E ovan. Dock vattenkyld. Traktor för alla underlag. Kolla att balansaxelkedjespännaren är ok, dock.

Kawasaki KLX650C (1993)
Lite mer udda modell. Upplever den som ett mellanting mellan TT600R och XT600E. Mer Offroad än XT men bekvämare än TTR. Mitt förstaval för min typ av körning, som ofta är 80 mil över en helg men ruttade grus- och traktorvägar som knyts samman med asfalt. Har slängt på fullt justerbar YSS bak på denna.


Generellt bör fjädring uppdateras om du köper en äldre enstånka. Transformerar gamla hojar fullständigt.

Är inte intresserad av tyngre hojar för offroad. Har också en GS800, som inte är en offroadhoj för mig. Har mycket roligare på dom mindre hojarna ovan.

Alternativen är väl annars KTM690 el Husqvarna 701. Men då blir det annan prislapp.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tror allt handlar om användningsområde!
Ska du bara ut i spenaten o köra (alltså ett minimum av transport/asfalt) så slår jag ett slag för någon av Hondas XR-modeller om du står ut med kick.
Helt oförstörbara (nåja, nästan iaf ;-) ) och grymt driftsäkra.
Däremot en jävla pina att köra transport med pga av avsaknaden av ryckutjämnare.

Som dualsport så slår jag nog ett slag för Yamahas XT-modeller (kolla @perjul inlägg ovan) som är grymt driftsäkra och funkar både på grus o asfalt.
Finns en anledning till att de varit budhojarnas favvo-val under x antal år!

Mina 50 öre...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Utan att kanske ha tillräckligt med erfarenhet för att uttala mig annat än av min egen Teneré, så baserat på den upplevelsen så skulle jag satsa på en 400 om du är seriös på att slira i spenaten.

DRZ eller kanske en XR om du hittar.

Säkert går det att köra skog med en 660 med rätt däck, och framförallt om man börjar plocka på bättre fjädring. För de som kan...
Men att börja och lära sig, så tycker jag att den är åt skogen (höhö) för bökig.
Utan att ha kört DR, KLR så kan jag tänka mig att de har lite samma problem.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska den vara enkel att pilla med och inte ställa till för mycket problem om du vurpar ute i vildmarken skulle jag satsat på en luftkyld så du slipper sprucken kylare. DR650 är ett säkert kort och du kan modifiera den eftersom för att få den lite lättare och förbättra fjädringskomponenter.

En hoj jag skulle rekommendera att du håller ögonen på (de är väldigt ovanliga för det togs aldrig in i Sverige officiellt) är 93-95 Yamaha TT600S. Alltså inte E med elstart utan S-modellen. Den hade enbart kick och öhlinsdämpare bak samt KYB gaffel. Onödigt påkostade komponenter på en slö XT600 maskin men den motorn är i princip odödlig.
 

Bifogat

  • Screenshot 2023-09-07 at 10.46.58.png
    Screenshot 2023-09-07 at 10.46.58.png
    2 MB · Visningar: 24

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Som kuriosa slutade kammen så här på min XT600
View attachment 489322
Men det är nog extremt ovanligt :lol.
Hur faen tjörde du med den?
Hojen jag budade på i början på 20-talet hade gått 34.000+ mil och spann som en angorakatt. En polares hoj hade nått 56.000+ mil. Inga av dessa mil var direkt snälla..
Den enda av oss som sprängde maskiner var en jäkel som envisades att hjula med hojen när den knappt hade någon olja i sig..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur faen tjörde du med den?
Hojen jag budade på i början på 20-talet hade gått 34.000+ mil och spann som en angorakatt. En polares hoj hade nått 56.000+ mil. Inga av dessa mil var direkt snälla..
Den enda av oss som sprängde maskiner var en jäkel som envisades att hjula med hojen när den knappt hade någon olja i sig..
Endast gudarna vet :)...
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Ingen som föreslagit Aprilia Pegaso 650.
Den är ju både rappare och väger mindre än till exempel XT660.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Yamaha WR250R är en riktigt stabil och nästan odödlig offroad hoj. Inte bästa hojen om man gillar att åka med sladd i kurvorna. Den har lite dåligt botten drag och behöver köras som en 2 taktare med ganska högt varv. Har åkt lite över 1000 mil på min. Finns massor med eftermarknads prylar att hänga på om man känner för det.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Gillar att DR650SE har producerats helt sen 1996 och fortfarande kan köpas i nästan samma format i 2023. Det borde betyda att det kommer finnas gott om reservdelar att få tag på i framtiden. Jag tror DR650SE är svår att slå som driftsäker allround äventyrs/offroadhoj. KTM690 eller Honda CRF300 gillar jag också. 690 inbjuder nog till mer problem och 300an kanske känns lite för slö. Nackdelen med DR650SE är att innan man har moddat den klart (valfritt) så blir den troligtvis nästan lika dyr som en nyare modernare hoj.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag äger en CRF250L och är kanonnöjd med den, men den kunde gott haft ett par hästar till på landsvägen. Haft den 1 år nu och hade jag behövt välja igen hade det blivit WR250R, CRF250L eller DRZ400.

Blev hondan eftersom jag endast är 170cm och man sitter bra på den som kortis.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top