Min gamla elbil drog ungefär 1,4-1,5 kWh/mil på blandad körning. Som bäst vid lugn landsvägskörning 70-90 km/h var jag nere i 10,7 kWh/100 km. Tittar man på kommentarer från dom som kör KIA Soul EV och Hyundai Ioniq electric så går de snålare än andra elbilar. Det är inte svårt att förstå att en Tesla drar mycket. Hjulen på dem är enorma och det är kolosser att ändra fart på.
Sämst verkningsgrad av alla elbilar har nog MB B-klass. En liten bil med förbrukning som en Tesla.
hur långt bilarna nådde procentuellt i relation till NEDC-körcykelns räckvidd.
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
kom
95,5 procent av utlovad räckvidd.
Optima har en batterikapacitet om 11,26 kWh.
Kia Niro Plug-In Hybrid
kom
89,8 procent av utlovad räckvidd.
Niro har en batterikapacitet om 8,9 kWh.
Toyota Prius Plug-In Hybrid
kom
88,2 procent av utlovad räckvidd.
Prius har en batterikapacitet om 8,8 kWh.
Hyundai Ioniq plug-in
kom
84,9 procent av utlovad räckvidd.
Ioniq har en batterikapacitet om 8,9 kWh.
Mini Countryman Plug-In Hybrid
kom
80,5 procent av utlovad räckvidd.
Countryman har en batterikapacitet om 7,6 kWh.
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
kom
78,2 procent av utlovad räckvidd.
Passat har en batterikapacitet om 9,9 kWh.
BMW 530e iPerformance
kom
72,8 procent av utlovad räckvidd.
530e har en batterikapacitet om 9,2 kWh.
Volkswagen Golf GTE
kom
68,4 procent av utlovad räckvidd.
Golf har en batterikapacitet om 8,7 kWh.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
kom
66,5 procent av utlovad räckvidd.
Outlander har en batterikapacitet om 12 kWh.
Mercedes E 350 e
kom
62,4 procent av utlovad räckvidd.
E 350 e har en batterikapacitet om 6,2 kWh.