Bästa sättet att bli av med ryggskott?

sportbike

Guest
Hjälp, ska jobba imorrn och just nu kan jag inte stå rakt eller knyta skorna.
Provat att promenera en halvtimme och det blev kanske lite bättre, men jag får välja att kunna stå upp eller ligga ner, vilket jag väljer så tar det en bra stund.
Provade att sätta mig i bilen men det var för smärtsamt.
Ingen tillgång till droger, bara huskurer.
Tips please.

H.Andikapp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ibland kan det hjälpa att hänga i något så att kotorna får avlastning, men ofta gör det ju för ont att dingla i armarna. Varma bad och massage funkar också för att släppa muskelspänningen.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En Tramadol och två Alvedon så att smärtan släpper först och främst. Vet du varför du fått ont i ryggen?
Plötslig rörelse eller smygande smärta? Att gå till naprapat eller kiropraktor om det är en muskelbristning är inte lönt.

"Vad händer när man får man ont?

Vad som gör att man får ont i ryggen kan i de flesta fall inte klart sägas. Det finns olika teorier om vad det är som gör ont. Men det har inte gått att bevisa att någon av dessa olika förklaringar spelar avgörande roll för att smärta uppstår i ryggen. De möjliga orsaker som diskuterats är framför allt olika typer av små bristningar i ryggradens skilda vävnader, framför allt i eller kring diskarna. Det har också diskuterats om det kan bero på långvarig muskelkramp i ryggmuskulaturen.

Det kan vara svårt att acceptera att man oftast inte kan få besked om att det finns en speciell orsak till det onda. Men man kan också se det som ett positivt budskap – det finns inget farligt eller allvarligt bakom det ryggonda. Det är "vanligt ryggont".

Muskelkramper kan göra det värre

När smärta startar i ryggen så får man, via reflexer, en ökad spänning i muskulaturen kring det smärtande området. Den här spänningen, eller muskelkrampen, är i sig smärtande och kan göra att det gör ännu mer ont. Man kan få en så kraftig muskelkramp att ryggen ser sned ut. Då kan det vara svårt att gå, sitta eller ligga. Smärtan och krampen sitter normalt i några dagar, upp till en vecka.

Kroppen har system som kan stänga av smärta, bland annat spelar så kallade endorfiner roll. Endorfiner är ett kroppseget morfinliknande ämne. Att hålla sig i rörelse ökar endorfinerna, medan vila och stillhet minskar dem.

http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-ryggen/

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du lägger dig ner med uppdragna knän och har en kåm piss som drar i knäna försiktigt, samt svänger dem lite åt sidorna, så släpper det ofta.
Bäst är att använda en partner som dragdjur.
Lättare att slappna av då.

En ipren och en alvedon tar kål på inflamationen.

sportbike

Guest
Tack för tips, halkade i duschen och det högg till utav h-e.Har bara alvedon men provar det i alla fall.
Jodå, jag har legat på golvet och försökt stretcha, hängt i en gren, osv.
Måste vara bra imorrn, så är det bara, får hasa bort till pillerbutiken för råd.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Har själv problem med ryggen, i denna videon är en hel del bra tips för att bli av med skiten (samma som kiropraktorn jag går till använder) speciellt övning nummer 2 är kanon, brukar smälla o knaka ordentligt i ryggen om man får till det i regel är man öm i musklerna även om själva skottet släpper i nån dag men går i regel att jobba med

lycka till, vet själv hur hemskt det är

sportbike

Guest
Ska försöka, men senast jag var hos kiropraktorn sa han: "vafan, det är ju som att bända på en stubbe"

Lite stel kanske :rodnar

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Prova att stå rakt och spänna magmusklerna så hårt och så länge du kan. Repetera några gånger om dagen, det kan hjälpa om det är nedre delen av ryggen.

Annars så stå med raka ben och böj dig fram med överkroppen och försök ta tag i tårna, det hjälpte mig en massa. :)

Tommy.exe

Guest
Ska försöka, men senast jag var hos kiropraktorn sa han: "vafan, det är ju som att bända på en stubbe"

Lite stel kanske :rodnar

Är det kanske dags för rullator, nästa gång kanske du bryter höften?

Du kan ju ha slicks på den. :hihi

Äh, fellåt. :rodnar

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
När blev det strul då? Visst det blir bättre när man rör sig efter ett tag men i början brukar de flesta rekommendera att man ska röra sig försiktigt och ligga still på så sätt som inte gör ont:

"Egenvård vid ryggskott
Du blir fortare bra i ryggen om du håller igång som vanligt. Ligg bara till sängs de första dagarna om du har mycket ont och svårt att röra dig. Långvarig vila gör mer skada än nytta. Det kan leda till att du blir stel i leder, muskler förtvinar, skelettet urkalkas och att du får blodpropp.
Försök att arbeta om du kan. Undvik att sitta still. Var försiktig med att vrida kroppen samtidigt som du lyfter något. När du lyfter något tungt, tänk på att hålla det nära kroppen, och på att ta i med benen och inte ryggen när du lyfter.
Så snart det är möjligt kan du börja försiktigt med att promenera, stavgå, åka skidor, cykla eller simma. Det är inte farligt om det gör lite ont."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ryggskott/

Har det precis hänt så är min erfarenhet, hört av andra, att en kiropraktor inte gör något mer än att rekommendera typ Voltaren eller motsvarande. Sen när det börjar lägga sig lite så kan dom börja jobba.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Farsan sa alltid när jag hade ryggont att jag skulle lägga ett äpple på ryggen för då kryper latmasken ut..:tungan

Allvarligt, jag lider med dig, det där hugget känner jag till. Jag är lång och har haft jävulska problem med ryggen själv. Min egna lösning var att röra på mig så mycket jag kunde fast det gjorde så fruktansvärt ont att man vart svettig ibland.:näsblod
Började sen gå till massör regelbundet för några år sen och efter det har jag inte haft några problem. I början 1-2 gånger/månad och nu 1gång varannan månad. Hon gav mig ett strechningsprogram som jag försöker följa mellan besöken och det är hemligheten för att förebygga, helt klart. Massage kan jag verkligen rekommendera.

Vet inte vad du jobbar med men massage ingår förövrigt i friskvårdsavtalet för heltidsanställda. Det innebär att du får en del av kostnaden betald av arb.givaren. Omfattas du inte av det så pynta själv, det är väl spenderade pengar!
Krya på dig!:tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ligga, funkar oftast. Alltså :borra-:ligga då. nånting med kemikalier och rörelser som fixar det..
annars får du ta dig till närmsta apotek och skaffa naproxen.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kanske visar det i någon av filmerna, men ligga på golvet med benen upp på en stol kan också hjälpa. Har fungerat för mig. Då har det värsta släppt. Sen var det bara till att promenera. Försvann successivt till jag inte kände något längre.

Har man problem regelbundet så är det bra att träna bålen frekvent.

sportbike

Guest
Kanske visar det i någon av filmerna, men ligga på golvet med benen upp på en stol kan också hjälpa. Har fungerat för mig. Då har det värsta släppt. Sen var det bara till att promenera. Försvann successivt till jag inte kände något längre.

Har man problem regelbundet så är det bra att träna bålen frekvent.

Nu har jag sovit, stretchat, dragit och böjt och bänt åt alla håll, dessutom tagit ett par korta promenader.
Dessutom är värktabletter inhandlat.

Nu förstår jag hur det måste kännas att köra custom :crash

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Osteopat. Gjorde rena miraklet på min rygg och har inte haft problem igen.

Jag brukar va skeptisk till allt som inte är klassisk sjukvård men i detta fall hade jag för ont för att tveka.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO