Bästa sättet att ta det förbannade körkortet?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Villee skrev:
Joo, jag kollade på Tules hemsa, och det verkar ju bra.. egen hoj kan jag väl skaffa också, men jag har inga polare som jag kan övningsköra med privat ! Stället du upp ? ;P

Jaaa du...man ska ju ha haft kortet i 5 år för att få övningsköra med nån,hehe.
Men du kan ju fråga min man...han är inne på sitt fjärde offer nu..Våra två 16-åriga söner.
Min käre make är instruktör i SMC så han e jävligt pedagogisk(utom när han sparkade mig på smalbenet för att jag bromsade för mkt. med fotbromsen.... ) :finger

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
sgtpepper skrev:
Intensivkurser som ger kortet på 1-2 veckor tror jag knappast existerar, för på två veckor hinner du inte lära dig tillräckligt för att klara dig i trafiken, oavsett om du kör 10 timmar per dag.

Se till att ta teorin i vinter, välj sedan en bra trafikskola och boka lektioner så att du kan börja köra så fort snön försvunnit, så bör du inte ha några problem att få kortet till maj.

Jag gick på Anitas Trafikskola i Västertorp, efter ett gäng lektioner där gick uppkörningen som en dans, där får man verkligen lära sig att köra hoj och Matte som håller i MC-utbildningen är antagligen uppväxt på en hoj :). Det tog mig 2 månader och 10 dagar från det att jag tog första lektionen tills dess jag kört upp och fått kortet.

JOOOOO!!!! Jag tog fyra lektioner a 2 timmar, en varje dag i följdaktligen FYRA dagar och sen var kortet mitt den femte dagen!!!! Utan att köra en enda meter privat. För en slant kanske jag kan berätta vilken skola jag gick på....:):)
/Den snabblärde....

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Läs teori nu i vinter. När du tycker att du kan allt rätt så bra, så läs mer. När du tycker att du kan allt bra, läs ännu mer. Jag var aldrig på körskola ens. Beställde hem lite "teorifrågor", kollade på internet, tog hem flera olika teoriprogram och när man alltid har alla rätt på alla frågor utan att ha lärt sig just frågan då klarar man provet. Har man 10 fel när man gör provet hemma så har man 20 fel när man gör det på skolan... Har du B-körkort så är det rätt mycket enklare. När jag tog mitt B så kunde flera alternativ vara rätt så jag tyckte faktist att provet var rätt enkelt nu. Boka sedan körtider i TID! Boka tre första veckan och tre veckan efter eller så och se hur det verkar gå. Jag tog 4 lektioner och körde iofs litegrann privat.

Lycka till!

- Johan

Villee skrev:
Haj

Har ni några tips på det bästa sättet att ta A-kortet?

Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?

Några intensivkurser (nästan vart som helst i landet) som är billiga, och man får kortet med nästan 100% garanti på 1-2 veckor?

Jag har ingen möjlighet att öva privat, och har inte kört nå MC-relaterat innan, har dock B kortet...

Det jag kommit fram till är att man ska plugga teorin själv under vintern, och göra teoriprovet nu under tidigvår, så att man kan börja köra på trafikskola så fort som möjligt.

Målet är att ha kortet redan i Maj/Juni, så intensivkurser kan ju va nåt...

Hur gjorde ni ?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Intensivkurs?

Har också klurat lite på hur man ska få en extra bokstav på körkortet...
Intensivkurser i smart avstånd från Uppsala/Enköping? Nån som vet nåt?
Hörde nåt förra året om en kurs i Katrineholm tror jag det var, lite jobbigt långt...
Skulle vilja veta lite bara så man kan höra sig för lite. Privat har jag varit inne på
också, övningsköra privat kan bli lite svårt men som sagt, kanske går att höra
sig för här lite efter folk som vill hjälpa mig med mitt beroende... :banana

Teorin ser jag mer eller mindre som avklarad redan, var kung på teori till B-kortet. :rock

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Villee skrev:
Heh, aa, även om det här med flyget går säkert under 600kr, så krävs det något som gör att jag väljer er hellre än något i säg, sthlm :eek: Vad har ni för priser för intensivpaket, hur många lektioner, hur långa lektioner ?

Körlektion 80 Minuter kostar 900Kr
En snitt elev kör 5 lektioner ungefär hos oss (detta gällde när garagesvängen fanns med i bilden, tror det kan bli mindre lektioner nu), allting beror hur mkt 2 hjulligt man kört tidigare & om man har haft chansen att träna garagesvängen hemma.

Inget intensivpaket har vi, men körtider är inga problem att fixa

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ta tillbaka garagesvängen, vad ska folk annars gnäla om framöver. Elelr så får ni hitta på att man måste klara av en meterhög vippbräda med hojen:)

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
R1 Uffe skrev:
Körlektion 80 Minuter kostar 900Kr
En snitt elev kör 5 lektioner ungefär hos oss (detta gällde när garagesvängen fanns med i bilden, tror det kan bli mindre lektioner nu), allting beror hur mkt 2 hjulligt man kört tidigare & om man har haft chansen att träna garagesvängen hemma.

Inget intensivpaket har vi, men körtider är inga problem att fixa

Finns inte garagesvängen med i bilden längre? Varför är den borttagen?? :confused:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Virtuos skrev:
Finns inte garagesvängen med i bilden längre? Varför är den borttagen?? :confused:
Det får du fråga vägverket varför dom tog bort den, jag som trafiklärare tyckte den övningen var en bra balans övning för dom som ska ta A kortet. Alla säger att man inte använder denna garage sväng nånstans & det gör man ju inte till 90 %, men det är ju inte det som är meningen, övningen är ju till för att elever ska få bra balans & få en "känsla" för 2 hjuliga fordon

Brick Top

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Letar puffra
En grym skola där du dessutom lär dig köra hojen är klart Västerås bil o mc skola.
Dom har en intensiv kurs på en vecka med körtid för 8 lakan.
Jag körde där och har inte hamnat i nåt träd.
Fördel dock om du kört innan så klart och har gjort teorin innan du åker dit.
Du bor på skolan och kör hela dagarna.

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
a-kort

jag tog mitt a-kort i början av denna månaden och jag tog nog inte mer än 5-6 lektioner. Jag skrivit teorin ca. 3 månader innan för bil så det klarade jag mig på. Missa dock första uppkörningen (klarade mig på allt utom att jag hade endast 2 fingrar på frambromsen istället för fyra under bromsberedskap...puh!) men klarade kortet några dagar efter.

Så ta det bara lungt.. har man kört moppe innan har man väldigt mkt gratis.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Brick Top skrev:
En grym skola där du dessutom lär dig köra hojen är klart Västerås bil o mc skola.
Dom har en intensiv kurs på en vecka med körtid för 8 lakan.
Jag körde där och har inte hamnat i nåt träd.
Fördel dock om du kört innan så klart och har gjort teorin innan du åker dit.
Du bor på skolan och kör hela dagarna.

Snackade med en tjej på jobbet idag som tog sitt kort via dom och sa att dom var
riktigt bra, nån skön kille som kan ha hett Antonio eller nåt sånt som inte hade koll
på allt men som tydligen lyckades lära ut ett och annat... :fakta

Jobbarkompisen snackade om att dom hade nån hemsida men visste inte adressen,
nån som har den månne? Eller ett telefonnummer så man kan slå en pling...
Låter som ett vettigt alternativ, möjligen... Hmm, en engångssumma som mycket
annat...

Rocco

Guest
Jag tog mitt A kort i sommras i en skola som heter Lötsjö trafikskola. Dom finns i Jakobsberg och i Sumpan. Jag körde själv i Jakobsberg och där fanns ett flertal elver från Tule som hade hoppat av för dom trivdes inte där.

Lärarna i Lötsjö är kanon, dom ställer verkligen upp och ger tipps om små knep hela tiden. Fram för allt så är dom hur softa som helst.

Dom har bästa övningsbanorna som ligger vid outlet Barkarby. Dessutom så kör du upp på dom banorna precis som Grönlunds med flera. Fick tippset när jag hoppade på att fixa teorin asap så skulle han fixa uppkörningen åt mig :fakta men dum som man var så tog jag inte teorin förrän han sa att jag var klar för uppkörning. Och har man mycket att göra under veckorna så kan man plugga på skolan även helger! Och dom har en väldigt hög % på alla första gångs uppkörare.

Körde själv 7 gånger men hade nog klarat mig på 5 om jag hade gjort teoriprovet i tid :3freak och ingen privat övningskörning.

Så med andra ord: Gör teorin på en gång (precis som många andra har sagt) och så går du till skolan och bokar upp lektioner under en och samma korta period tex 2 veckor och sammtidigt bokar du uppkörningen via skolan så borde det inte vara några problem som helst anser jag.

Lycka till :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...