Bästa Skräckrullen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, för de första två men sen får det vara nog.

Ok
Själv tycker jag att skräckfilmen till stora delar dog iom Freddy Krüger-filmernas intåg. Terror på Elm street och allt vad de hette. Iom dessa vart skräckfilmen en pubertalchanger.

Före Krügerfilmerna så var det ju riktiga skådespelare och riktiga regissörer inblandade, som i Hitchcocks filmer, Exorcisten, Omen osv.

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
The Shining är helt klart den bästa filmen i denna genre! En fruktansvärt obehaglig film! (Tycker lättskrämda lilla jag i alla fall!) :gnissla

Andra som är väl värda att nämnas:

The Others
The Ring
Jurtjyrkogården
1408

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ok
Själv tycker jag att skräckfilmen till stora delar dog iom Freddy Krüger-filmernas intåg. Terror på Elm street och allt vad de hette. Iom dessa vart skräckfilmen en pubertalchanger.

Före Krügerfilmerna så var det ju riktiga skådespelare och riktiga regissörer inblandade, som i Hitchcocks filmer, Exorcisten, Omen osv.

Medhåll!
Hur många av dagens semikända skådisar är inte en produkt av gamla klassiska King och Hitchcock-rullar, eller för all del riktigt gamla klassiker som Boris Karloff och Bela Lugosi.
På tal om det så finns det en väldans massa bra gamla svartvita skräckisar, som original-Frankenstein, original-King Kong, Dracula-rullar från 30-50-talet.

Bram Stoker's Dracula är ju oxå helt ok förresten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
The Shining är helt klart den bästa filmen i denna genre! En fruktansvärt obehaglig film! (Tycker lättskrämda lilla jag i alla fall!) :gnissla

Andra som är väl värda att nämnas:

The Others
The Ring
Jurtjyrkogården
1408

The Shining tycker jag också är en kvalitetsrulle

/J

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok

Fast de lirar ju ändå inte i samma genres om du frågar mig. Man kan inte bara sätta dem i ett fack och kalla dem för skräckfilmer, det måste finnas underkategorier också juh! :huvet
Själv är jag såld på zombie-filmer då dessa oftast är de bästa rullarna någonsin :yoparty Ta tex "28 weeks later", vilken underbar film. Ett mästerverk, som konstigt nog är till största delen brittisk.
Har en Romero-rulle som väntar men jag måste kolla på den när man är i rätt sinnesstämning, man vill inte kasta bort en kanon-film hur som helst. "Diary of the dead" väntar på att få dras igång i min filmhörna :D

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är få filmer som förtjänar att verkligen kallas för skräckrullar = så att man får kalla kårar längs ryggen och drömmer mardrömmar flera år efteråt :D

Måste nog säga att de som kommer närmast i den obehagskänslan är (eller var - man blir ju lätt blasé med tiden och gäspar stort oavsett skrämseleffekter :) ) är: The Shining, The Ring, Darkness Falls, Boogyeman, White Noise, The Grudge 1 o 2 (japanska originalen) och så finns det väl några fler som jag inte kommer på just nu...

Men ingen film som riktigt klassar in som "otäck värre" (tm) ännu.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Jag tycker att problemen med dagens "Skräckrullar" är just att de hakade på Terror on Elm Street och Fredagen den 13:e stuket och sen envist manglar på med "hoppa-fram-bakom-dörr" effekter i överflöd. Alltså det kan väl inte finnas en enda människa som blir rädd längre för sånt trams? Ja förutom Frida och Jannica 13 resp 14 år gamla då.

Nä tacka vet jag när de gjorde filmerna ordentligt. Ta 2 exempel från Stephen King's Jurtjyrkogården:

1. När mannen i familjen sitter ute vid bildäcket som hänger i trädet och hör ett ljud och kikar bortåt stigen kantad av vita stenar, svagt kommer spänningsljudet....PANG! MJAU! Och där kommer Church (katten) framhoppandes från ingenstans. Fyfan man fick ju gå och byte precis HELA småbyxan efter den scenen första gången man såg den.

2. När Gage (lillgrabben), som är världens sötaste unge leker med draken på fältet bakom huset och familjen sitter och tittar på annat. Han tappar draken som blåser iväg mot landsvägen (handtaget åker i gräset) *klipp* Lastbil ångar på i full karriär så höstlöven yr *klipp* Gage närmar sig vägen *klipp* lastbilschaffis lyssnar på radio gasar på ännu mer *klipp* Gage är nästan framme vid vägrenen *klipp* Lastbilschaffisen tittar inte på vägen...
Alltså man förstår ju vad som kommer hända...man griper i biostolshandtagen...fans helvete! Inte Gage! Herregud, tänk om det var min unge..! Man vet ju hur fort dom pinnar iväg bara man tittar bort i 2 sec..
Man får inte se nånting annat än en blodig liten barnsko som ligger där på asfalten...och sedan faderns hjärtskärande skrik när han inser vad som har hänt.

Nä fyfan, förr lade de ner lite enrgi i att bygga upp så det blev lite psykisk skräck och inte bara "slafs, kladd, kläfs, moderkaka, blodsprut, lemläst" :mad:

Last edited:

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Det är få filmer som förtjänar att verkligen kallas för skräckrullar = så att man får kalla kårar längs ryggen och drömmer mardrömmar flera år efteråt :D

Ingen riktig skräckis men, Deliverance (Den sista färden) stämmer in till punkt och pricka på ovanstående citat.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv är jag såld på zombie-filmer då dessa oftast är de bästa rullarna någonsin :yoparty Ta tex "28 weeks later", vilken underbar film. Ett mästerverk, som konstigt nog är till största delen brittisk.
Har en Romero-rulle som väntar men jag måste kolla på den när man är i rätt sinnesstämning, man vill inte kasta bort en kanon-film hur som helst. "Diary of the dead" väntar på att få dras igång i min filmhörna :D
Håller med om allt ovanstående.
Försöker få min flickvän att se Diary of the Dead med mej (mest för att hon har storbilds-TV) men hon tvärvägrar... :näsblod

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
The Thing med han den tjommen från Stargate är en gammal klassiker!
Evil Dead 3 (medieval dead?) är riktigt underhållande. Evil Dead 1 och 2 är ju seriösa men 3:an ballar ju ur nått så in i helvete. Sjukt rolig! :tummenupp

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
The Thing med han den tjommen från Stargate är en gammal klassiker!
Evil Dead 3 (medieval dead?) är riktigt underhållande. Evil Dead 1 och 2 är ju seriösa men 3:an ballar ju ur nått så in i helvete. Sjukt rolig! :tummenupp

Evil Dead 3: Army of Darkness heter den :)
Kurt Russel spelar i The thing och Stargate (första filmen)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Håller med om allt ovanstående.
Försöker få min flickvän att se Diary of the Dead med mej (mest för att hon har storbilds-TV) men hon tvärvägrar... :näsblod

vilken jävla otur du har :huvet Själv har jag lyckats dragit med mig tjejen i skräck/zombie-träsket, även om hon gillar "rom-coms" lite väl mycket fortfarande...
Hade jag inte varit straight så hade jag bjudit hem dig för att kolla på den :gnissla Har 90" och underbart surroundljud, ett måste när man ska avnjuta zombie-filmer...

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Cowl tråd..

jag måste lägga till:

The last house on the left

MANIAC

The newyork ripper

Gräsklipparscenen som är typ 20 min lång i BRAINDEAD

Reanimator

The Thing

mm mm

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Måste bara säga innan att jag är en person som i princip aldrig njuter av skräckfilmer eftersom jag aldrig uppfattar dem som obehagliga...och det är väl därför man kollar på skräck?

Iallafall så finns det dock två filmer där jag suttit lite på spänn och upplevt en liten kittlande känsla i magen.

The Decent (Instängd svensk titel)

Och den nya filmen REC. (spansk film)

Kolla in dem!:tummenupp

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Tipsar om skräckisar/splatters som man blir på bra humör av (som tjejen eller tom svärmor kommer att gilla/garva åt)
1. Shaun of the dead, zombiehumor rulle, 5 av 5 (eget betyg)
2. Slither 4 av 5
3. Starship Troopers 4,5 av 5

... och en läskig, en gammal vodooklassiker av Wes Craven - The Serpent and the Rainbow, 5 av 5

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tipsar om skräckisar/splatters som man blir på bra humör av (som tjejen eller tom svärmor kommer att gilla/garva åt)
1. Shaun of the dead, zombiehumor rulle, 5 av 5 (eget betyg)
2. Slither 4 av 5
3. Starship Troopers 4,5 av 5

... och en läskig, en gammal vodooklassiker av Wes Craven - The Serpent and the Rainbow, 5 av 5

Slither är så innihelvete rolig/splattig! :fakta

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
"Blair witch project"

En film som blev kultfilm direkt.

Men bästa minnet har man från "the evil dead" (tidig 80-tals rulle)
Fy fan - det var läskigt

Uppföljarna var så där, men första har etsat sig fast genom åren

Last edited:

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
I skräckens skugga - var bra fast snurrig :) en av mina favoriter men inte för vem som helst.

The Grudge - är en av de få "nya" filmer som enligt mig varit iaf hyffsat otäcka.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...