Bästa träningen för en RR-förare?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tror inte på det oavsett konditionsnivå.

Har aldrig sett en människa på någon nivå i någon konditionsidrott som inte kommer upp i sådan puls att inte syreupptagningsförmågan tränas. Enda exemplet jag kan komma på mot det är när jag var väldigt tränad och satt på cykel utan klips i pedalerna. Jag fick bara mjölksyra i benen men fick knappt upp pulsen över 150.

Är man dåligt tränad så får man ju hög puls av promenadtempo i valfri idrott. Så att en dåligt tränad skulle behöva träna en specifik gren för att kunna få konditionsträning låter ju helt befängt.

Tror vi pratar förbi varandra...¨

All träning är bra om den utförs rätt men om vi pratar om att få till en optimal konditionsträning så måste den byggas upp på ett visst sätt tex. dela in passen efter puls och tid i tre kategorier A1, A2 och A3. Om på nytt dessa kombineras rätt så kommer det leda till en mkt bra uthållighet. Problemet med olika idrotter är att du hela tiden belastar nya muskler eller gamla på ett nytt sätt vilket hela tiden tvingar kroppen att börja om(vilket är bra för att bränna kalorier men inte för uthålligheten). Det kommer även bli svårt rent tidsmässigt att hinna träna alla tre kategorier i alla idrotter.
I slutändan leder det till att vissa muskler blir för hårt belastade och vissa andra får inte nödvändig uthållighet eller styrka.

Vi ska inte blanda ihop viktminskande träning som egentligen bara är till för att bränna kcal och grenspecifik prestationshöjande träning. Den senare krävs enligt mig för att komma längre än bara vältränad.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
När jag ska konditionsträna så kommer jag fortsätta med löpningen, cykling för styrka och smidighet i benen + att man skulle träna något där man har ungefär samma puls som när man kör hoj. Simning för att bli smidig och rörlig i hela kroppen. Låter det som en plan? :tungan

:)

Titta på elitidrottare i de olika idrotterna så ser du olikheterna i muskulatur vilket betyder att dom belastar olika muskler olika mkt.
Välj en träningsform som du sedan stöder upp med cirkelträning.

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Jag tränar på gym 2 dagar i veckan och kör ett konditionspass cykel/löpning/rodd i veckan,
Tycker jag känns bra, 2012 hade jag mycket mer energi för hojåkningen än tidigare år!
Jobbar som elektriker dagtid där det är mycket statisk belastning över huvud som jag även tror stärker mina axlar, vilket jag tror är positivt ur hojåka synpunkt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Den som tycker att det är tråkigt att träna bör kolla "Myten om träning" på SVT Play. 3 min i veckan funkade för bättre syreupptagningsförmåga hos 80% av försökspersonerna.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5714709 skrev:
Den som tycker att det är tråkigt att träna bör kolla "Myten om träning" på SVT Play. 3 min i veckan funkade för bättre syreupptagningsförmåga hos 80% av försökspersonerna.

Intressant!
Finns inte längre kvar på svtplay. Gissar att den var dubbad. Vet du vad originaltiteln var?

edit:
The Truth About Exercise
http://vimeo.com/51836895

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Längdskidor känns som en komplett träningsform, tränar hela kroppen, långa pass för uthållighet och man tränar automatiskt mage rygg.
Skulle jag komplettera den med nåt äre det kanske långdistans cykel (men det är bara för att jag inte fixar att åka skidor så länge)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det finns nog lika många teorier som det finns förare skulle jag tro....

Den ALLRA bästa träningen är att åka motorcykel. Utöver RR så kör så mycket du kan... Cross, enduro, super motard, etc..

Gym är defenetivt INTE bortkastat, om man tränar rätt. Klassiskt gymmande med tunga vikter och få repetitioner bygger volym och explosiva muskler med sämre uthållighet. Vilket inte är optimalt för hojåkningen. Större muskler har dessutom större förmåga att dra på sig mjölksyra.

Själv har jag fått ett träningsprogram speciellt gjort för mig av en riktigt duktig och välutbildad tränare, anpassat för den typ av kropp som man behöver för att köra hoj.

Programmet blandar rätt friskt mellan olika typer av träning, men en gemensam nämnare är högintensiv träning med högt tempo, låga vikter, många repetitioner, och långa träningspass blandat med mycket konditionsträning för att bättra på mjölksyratåligheten. Exempel på pass är crossfit (120min), kickboxning (120min), gym (låga vikter, många repetitioner i högt tempo. Ingen vila mellan övningar), löpning (12-16km), rodd (60min), cykling (120min) etc....

Ang. gymträning så gjorde jag förresten en riktig tabbe min andra säsong som RR-förare. Jag hade problem med armpump/kramp i underarmarna under första säsongen tyckte jag, och gav mig fan på att jag skulle träna bort det. Spelade hockey under den tiden, och efter varje hockeyträning/match (5-6 dagar i veckan) gick jag upp i gymmet och körde underarmar så det bara rykte ur öronen. Underarmscurl med skivstång, tunga vikter, och körde som en gris.... Såg ut som Karl-Alfred till våren, och första hojpasset på våren sen fick jag kramp i underarmarna efter 4 varv... FAIL!

Fel typ av träning kan ställa till mer än det gör nytta...

/Macke

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
....kickboxning...

Bra inlägg så ursäkta att jag bara klipper ur ett ord...

De flesta former av budo jobbar mycket med att stärka bålen vilket i sin tur gynnar stabiliteten och koordinationen när man kör. Det är eg från bålen mycket av balansen och stabiliteten kommer inom de flesta idrottsgrenar.

Och så ingen missförstår mig nu så vet jag att balanssinnet sitter i öronen. Men man kanske kan säga att det handlar mer om att skapa stabilitet kring på kroppens masscentrum än ett direkt bättre balanssinne.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och, som motpol till detta, har vi då sådana som Fredde Watz, killar som ALDRIG tränade på något annat sätt än att lyfta ciggen till munnen (och detta säger jag HELT utan dokumentation, jag bara TROR så utifrån de MÅNGA tjöt vi haft genom åren), och som inte har några som helst problem att köra dubbla kval och race på en racehelg....

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
I år blir det min 10 säsong med RR. Jag har varit olika förberedd med formen, ibland fit ibland lönnfet.
Om jag, som kört så pass länge, fick dela med mig av mina erfarenheter, så skulle jag säga följande,

-Gym, ja, men som Macke säger, kör lättare vikter, fler reps. Dom gånger jag kraschat, blir ca 2,6 ggr/säsong (bara RR räknat, crossen sabbar statistiken) så har jag ofta kommit undan oskadd. Öm och lite skrapsår. Men tror att som någon annan nämner, så skyddar musklerna mot lite stryk.
-Cross, roligaste jag gjort, men hög skaderisk, skulle nog satsa mer på iskörning i så fall. Har en crosskada som jag drog på mig i september som inte släppt ännu. Nu har du sålt crollen, så inge mer diskussion där.
-Löpning. JA, kan du springa och det känns bra så kör! Det jag fått ut av löpning är den mentala inställningen. Att psykiskt pressa sig i löpspåret när det börjar gå tungt har du igen ute på banan!
-Cykling. Jag har under många år cyklat MTB, riktigt kul! MTB påminner mycket om roadracing, du skiftar vikten som i RR, du kör "fort", kräver mycket av hjärnan, du får kondis, och det är jävligt kul! Dessutom är det två hjul.

Angående underarmarna. Jag fick också kramp många ggr under mina första år. Tränade även som Macke mycket underarmar, hjälpte det? NEJ. Mitt tips, som funkar på mig, värm upp! Jag brukar köra lite grodhopp, springa lite och ibland sno en cykel (som jag lämnar tillbaka när jag cyklat klart). Räcker med att jag får lite puls så håller sig pumpen borta.

Jag är inte utbildad PT eller liknande. Detta som står ovan funkar för MIG. Du verkar uppenbarligen inte ha problem med motivationen gällande träning, vilket nog är den viktigaste ingrediensen.
Men att träna "knoppen" är det som du kommer ha igen på banan sen. Hur mycket flås och muskler du än har, så är hjärnan den viktigaste!

Lycka till :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och, som motpol till detta, har vi då sådana som Fredde Watz, killar som ALDRIG tränade på något annat sätt än att lyfta ciggen till munnen (och detta säger jag HELT utan dokumentation, jag bara TROR så utifrån de MÅNGA tjöt vi haft genom åren), och som inte har några som helst problem att köra dubbla kval och race på en racehelg....

Men ingen vet hur snabb han skulle ha varit om han tränade så vad bevisar du med det?

Det vi däremot vet är hur gp-stjärnorna lever sina liv och ingen av dom lever som Watz.

Det vi även vet är att t.o.m schackproffs tränar kondition. Behövs den konditionen för att orka spela schack? Svar nej, men med god kondition är det lättare att hålla en mentalt hög koncentration under lång tid och det vet dom.

Sitter man dessutom på en rr-hoj och börjar tappa koncentrationen framåt slutet av ett race så hamnar man fort i sandlådan.

Med den kunskapen så vet i alla fall jag hur jag skulle välja att leva om jag var en yngling som ville börja satsa på en rr-karriär. Sen skulle jag vara väldigt rädd för gymmet och mycket muskler som ger onödigt vikt att accelerera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Angående underarmarna. Jag fick också kramp många ggr under mina första år. Tränade även som Macke mycket underarmar, hjälpte det? NEJ. Mitt tips, som funkar på mig, värm upp! Jag brukar köra lite grodhopp, springa lite och ibland sno en cykel (som jag lämnar tillbaka när jag cyklat klart). Räcker med att jag får lite puls så håller sig pumpen borta.

Håller med! Jag har ju inte kört rr utan cross, men jag fick bara kramp i armarna när jag av någon anledning inte var uppvärmd. Jag värmde alltid upp men ibland hände det saker när man stod på startgrinden som gjorde att starten blev förskjuten och sådana gånger kunde jag få kramp i armarna.

En annan sak är att under körningen lära sig slappna av i armarna och händer samt jobba mer med bål och ben. Det brukar hojen dessutom gillar bättre än ett krampaktigt stelt grepp kring styret.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Längdskidor känns som en komplett träningsform, tränar hela kroppen, långa pass för uthållighet och man tränar automatiskt mage rygg.
Skulle jag komplettera den med nåt äre det kanske långdistans cykel (men det är bara för att jag inte fixar att åka skidor så länge)

Håller helt med. Jag åker mycket skidor på vinterhalvåret, och det ger precis rätt sorts styrka och uthållighet för RR. Dessutom kan man ofta komma runt olika skador man kan tänkas ha, typ bara staka om en fot inte är som den ska.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Låna en snel hest och rid ett par pass i veckan på vintern.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men ingen vet hur snabb han skulle ha varit om han tränade så vad bevisar du med det?

Jag försöker inte bevisa någonting. Och jag håller med om att samma förare kör snabbare vältränad förare än om han var otränad. Såklart! :tummenupp

Jag sa det mest som ett skojigt litet inlägg i en debatt som emellanåt verkade bli liiiite skojigt extrem!

- Va???? Tränar du skivstång??? Med STORA vikter??? :huvet:gnissla:brinnerup Förihelvette, äru dum i huvet!!! Du kommer att tappa fyra sekunder på varvet! Direckt!

- Va???? Tränar du inte Tae-Kwan-do??? Cyklar du? För i hellvette, du kommer ALDRIG att komma över Rookieharvandet!!!:fakta

Lite på kul alltså

SÅKLART tror jag på att en tränad Mozz slår en otränad! OM jag på startlinjen TROR att ynglet bredvid (SOM ÄR EN TREDJEDEL SÅ GAMMAL SOM JAG) "måhända är du yngre än mig, men JAG GÖR TAMMEFAN FLER ARMHÄVNINGAR ÄN DU, din TARM!!!" så kommer jag ha större chans att slå honom. Jag tror alltså mycket sitter bakom pannbenet; TROR du att taekwando gör dig snabb så gör det nog det, TROR du att cykling gör dig snabb så gör det nog det. TROR jag!:hej

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...