Aryey
Masjävel and proud of it!
Jag tror inte på det oavsett konditionsnivå.
Har aldrig sett en människa på någon nivå i någon konditionsidrott som inte kommer upp i sådan puls att inte syreupptagningsförmågan tränas. Enda exemplet jag kan komma på mot det är när jag var väldigt tränad och satt på cykel utan klips i pedalerna. Jag fick bara mjölksyra i benen men fick knappt upp pulsen över 150.
Är man dåligt tränad så får man ju hög puls av promenadtempo i valfri idrott. Så att en dåligt tränad skulle behöva träna en specifik gren för att kunna få konditionsträning låter ju helt befängt.
Tror vi pratar förbi varandra...¨
All träning är bra om den utförs rätt men om vi pratar om att få till en optimal konditionsträning så måste den byggas upp på ett visst sätt tex. dela in passen efter puls och tid i tre kategorier A1, A2 och A3. Om på nytt dessa kombineras rätt så kommer det leda till en mkt bra uthållighet. Problemet med olika idrotter är att du hela tiden belastar nya muskler eller gamla på ett nytt sätt vilket hela tiden tvingar kroppen att börja om(vilket är bra för att bränna kalorier men inte för uthålligheten). Det kommer även bli svårt rent tidsmässigt att hinna träna alla tre kategorier i alla idrotter.
I slutändan leder det till att vissa muskler blir för hårt belastade och vissa andra får inte nödvändig uthållighet eller styrka.
Vi ska inte blanda ihop viktminskande träning som egentligen bara är till för att bränna kcal och grenspecifik prestationshöjande träning. Den senare krävs enligt mig för att komma längre än bara vältränad.