Kul att det finns några som faktiskt insett att det krävs mer än bara snabb högerhand i denna sport. Att man behöver konditionsträning för att hålla koncentrationen uppe tar jag för givet här. Många bra råd om träning och jag kompletterar gärna med något jag själv inte upptäckt tidigare, vilket jag inte tycker andra behöver göra samma misstag med.
Du som gymmar (eller nyårslöftat om detta) bör testa dessa gruppass:
- Crossfit/Challange/Cirkelträning (många barn har samma namn) men plussa på ett par Tabataorienterade pass - så får du svaret om du är man;-) eller kanske passar bäst m pensionärsligan
- Core/bålträning – grymt bra träning för de muskler du använder utan att tro det
- Functional moves – bra för balans styrka och smidighet.
En rekommendation är även blanda in lite statisk träning för axlar/armar och ben som jämfört ”vanliga träningen” stämmer mer överens med HUR du sitter på en hoj
Högst noterbart,
Men – vi kan rekommendera massvis av olika träningstips – oavsett är det ÄNDÅ den träning som du faktiskt UTFÖR som är den absolut ”bästa” träningen!
Helt rätt att rekommendera de här passen, jag kan även rekommendera Bodypump i kombination. Jag har kört en hel del cross i mina dagar och med passen ovan så finns det inte en muskel i kroppen som utelämnas för motorcykelåkande oavsett form. Visst det kan ta emot att som kille gå in i gruppträningssalen men har du väl kommit in i svängen och överlevt de första 6 gångerna så kommer du inte därifrån... Du tränar upp smidighet och uthållighet på ett sätt som du har nytta av under hela hojsäsongen.