Bästa träningen för en RR-förare?

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Kul att det finns några som faktiskt insett att det krävs mer än bara snabb högerhand i denna sport. Att man behöver konditionsträning för att hålla koncentrationen uppe tar jag för givet här. Många bra råd om träning och jag kompletterar gärna med något jag själv inte upptäckt tidigare, vilket jag inte tycker andra behöver göra samma misstag med.

Du som gymmar (eller nyårslöftat om detta) bör testa dessa gruppass:
  • Crossfit/Challange/Cirkelträning (många barn har samma namn) men plussa på ett par Tabataorienterade pass - så får du svaret om du är man;-) eller kanske passar bäst m pensionärsligan
  • Core/bålträning – grymt bra träning för de muskler du använder utan att tro det
  • Functional moves – bra för balans styrka och smidighet.

En rekommendation är även blanda in lite statisk träning för axlar/armar och ben som jämfört ”vanliga träningen” stämmer mer överens med HUR du sitter på en hoj

Högst noterbart,
Men – vi kan rekommendera massvis av olika träningstips – oavsett är det ÄNDÅ den träning som du faktiskt UTFÖR som är den absolut ”bästa” träningen!

Helt rätt att rekommendera de här passen, jag kan även rekommendera Bodypump i kombination. Jag har kört en hel del cross i mina dagar och med passen ovan så finns det inte en muskel i kroppen som utelämnas för motorcykelåkande oavsett form. Visst det kan ta emot att som kille gå in i gruppträningssalen men har du väl kommit in i svängen och överlevt de första 6 gångerna så kommer du inte därifrån... Du tränar upp smidighet och uthållighet på ett sätt som du har nytta av under hela hojsäsongen.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det där snacket om 3 minuter i veckan handlar ju om att det är bättre att träna 3 minuter i veckan än att inte träna alls. Självklart kan inte 3 minuter mäta sig med att träna på riktigt ...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan iofs tycka att när man väl blivit trött i kroppen och slappnar av kör man snabbare så jag tror personligen inte på träning utan usel form så man slutar tänka så förbannad! :D

Det där är intressant, jag har upplevt det själv! "Fifan vad trött jag är, jag går in! Nej förresten, jag ligger kvar och bara mysåker lite, försöker burka och se cool ut"
Och så sätter man snabbaste varvet!

Jag tror det beror på att man slappnar av och bara kör, innan låg man och TOG I, och ville ALLDELES för mycket. Inte bra...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Många personer här kommer med eget tyckande och påståenden och får det att låta som fakta.

Vad vet du om det?

Inte riktigt "the SH way" men om bara de som är kvalificerade får svara så kan det inte bli så många kvar...

Mvh
Idrottspedagog/Kostvetare (dubbla examen alltså...)

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Det där är intressant, jag har upplevt det själv! "Fifan vad trött jag är, jag går in! Nej förresten, jag ligger kvar och bara mysåker lite, försöker burka och se cool ut"
Och så sätter man snabbaste varvet!

Jag tror det beror på att man slappnar av och bara kör, innan låg man och TOG I, och ville ALLDELES för mycket. Inte bra...

Jag sällar mig oxå till denna gruppen... Så frågan är ju då om det ska bli full fokus på att bli mindre tränad för att bli snabbare?

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Hehe ja där har du en poäng Viktor, men jag vill ha lite pengar kvar när säsongen börjar så vi får hålla oss till söndagarna :D

Jo sant. Synd att bränna hela säsongsbudgeten på vintern. Men KUL är det!! Synd att jag inte kan vara med mer... :huvet

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det där snacket om 3 minuter i veckan handlar ju om att det är bättre att träna 3 minuter i veckan än att inte träna alls. Självklart kan inte 3 minuter mäta sig med att träna på riktigt ...
Jag tyckte forskarna var rätt tydliga med att en del sliter på gymmet helt i onödan. Missförstod jag dem?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inför 2003 tränade jag nästan alla dagar i veckan under hela vinter, simmade, spinning och gym.
Visst hjälpte detta mig en aning under säsongen, men efter ett race va jag helt slut.
Sen efter sista racet trodde jag att jag hade åkt klart, la ner all träning, sprit och pizza för hela slanten.
Sen några dagar innan första ERF racet på våren -04 fick jag ett trevligt erbjudande om att köra,
jahapp bara att åka till knutstorp och se hur det gick, jag va ute på hojen i 1tim45 på första passet på samma varvtider som året innan, och ungefär lika trött.
Träning hjälper så klart, men utan rätt mentala inställning är det mesta i onödan.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad vet du om det?

Inte riktigt "the SH way" men om bara de som är kvalificerade får svara så kan det inte bli så många kvar...

Mvh
Idrottspedagog/Kostvetare (dubbla examen alltså...)

Jag tvivlar inte på att du är jätteduktig på idrott och kost. Däremot tror jag inte på att hämta all sin information från en och samma källa, och anse att det är fakta. Du kan säkert ge bra tips, men det behöver inte vara de enda rätta tipsen.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tvivlar inte på att du är jätteduktig på idrott och kost. Däremot tror jag inte på att hämta all sin information från en och samma källa, och anse att det är fakta. Du kan säkert ge bra tips, men det behöver inte vara de enda rätta tipsen.

Anser inte någonting är fakta utan det är fakta rätt och slätt!

Kan du fysiologi och nutritionskemi och hur det används vid vilket arbete så kan du lätt inse vilka krav de flesta idrotter ställer på sina utövare samt hur deras träning bör se ut. Hämtar du dina "fakta" från något magsin eller dylikt så är det helt klart mer tyckande än fakta men tar du det från naturvetenskaplig facklitteratur som gäller för unversiteten så bör du kunna kalla det fakta.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Anser inte någonting är fakta utan det är fakta rätt och slätt!

Kan du fysiologi och nutritionskemi och hur det används vid vilket arbete så kan du lätt inse vilka krav de flesta idrotter ställer på sina utövare samt hur deras träning bör se ut. Hämtar du dina "fakta" från något magsin eller dylikt så är det helt klart mer tyckande än fakta men tar du det från naturvetenskaplig facklitteratur som gäller för unversiteten så bör du kunna kalla det fakta.

Ja ja, allt du skriver är fakta, mästare :Bugar

whatever

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

whatever

Kunskap som inhämtats via högskolestudier är nog så nära "fakta" man kan komma även om det naturligtvis är fakta som kommer förändras över tid.

Alla åsikter som strider mot kunskapen ovan är snarare att definiera som teorier och spekulationer. Och så länge en teori inte bevisats så är den inte att definiera som kunskap utan helt enkelt bara spekulation.

Sen kan ju även en högskolelärare ibland ha vimsat till saker för sig och sprider sin desinformation vidare men det är så sällan att vi kan ignorera det i denna diskussion.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
P€RRA;5717417 skrev:
Om du inte klarar av att diskutera utan den här typen av inlägg kanske du ska avstå?

Grejen är att jag håller med killen om vad han skriver, men på något sätt vill han få det till att jag har fel. Orkar inte diskutera med någon som säger emot men skriver samma.

Exempel, som jag skrev: "Du kan säkert ge bra tips, men det behöver inte vara de enda rätta tipsen."

Det handlar alltså om att rullskidor inte behöver vara den enda träningsformen för en RR-förare, även om herrn ovan skriver väldigt bra rekommendationer och verkar besitta en del relevant kunskap.

Last edited:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

whatever

Det var inte ditt erkännande jag var ute efter men bara för du själv tror saker baserat på icke vetenskapligt material så betyder ju inte det att alla andra gör det.

Som vi ser i många inlägg så tränas det lite allt möjligt och självklart är det individuellt vad som passar vem men min styrka ligger i att se vilka fysiska krav en idrott innebär och göra generella rekommendationer. För att klara av att göra ett detaljerat träningsprogram till en rr-förare av hög klass så krävs nog en väldigt speciell kompetens.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det var inte ditt erkännande jag var ute efter men bara för du själv tror saker baserat på icke vetenskapligt material så betyder ju inte det att alla andra gör det.

Jag förstår inte var du fått det ifrån eller ens vad du tjafsar om. Det enda jag sagt är att man inte ska ta allt som skrivs här som fakta, utan träna och bilda sig en egen uppfattning om vilken träning som passar en. Påstår du att det inte stämmer eller vad är det du vill komma fram till?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!