Bästa träningen för en RR-förare?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
OK, då sticker vi ut huvudet och ber om en DOM! Det är mycket snack här om hur det bör vara och teorier hit och dit. Så här är något konkret! Ber alltså alla SH-träningsexperter att uttala sig över huruvuda #22 Mozz träning är "Helt djävla fläng" eller "rätt ok, men du ska ändra xxxxxxx" eller "HELT enligt senaste forskningsrönen!!! BRA Mozz!!!!!"

Så, jag är alltså IDAG (gratulationer mottages, parkera presenterna utanför på gatan) 53 år gammal, vilopuls typ 52-55, hopsjunkna diskar i ryggen så jag är idag 186 cm lång (var 190 för 20 år sedan) och väger ca 82 kg. JAg har ont om tid och tränar därför inte på gym utan i källaren enligt följande:

Kör tre set med vardera:
Sidohopp: 170 st
Armhävningar: 50 st
Knäböj på balansplatta (Pga avslitna korsband i båda knäna): 2x35 st
Situps: 25 st
Hunden 25 st
Tåhävningar (eller vad det heter) med 15 kg i handen: 2x50 st
Överarm: 20 kg hantel och 15 rep.

Detta tar ca 25 minuter. Sedan kör jag 8 minuter på crosstrainern med belastning så jag är död när jag slutar.
Detta försöker jag göra 7 ggr i veckan, oftast blir det bara 5 och då inte alltid med crosstrainerpasset på slutet.

Jag tar GÄRNA emot glada uppmuntringar eller idiotförklaringar, så länge det görs med glimt i ögat och är välmenat!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Detta försöker jag göra 7 ggr i veckan, oftast blir det bara 5 och då inte alltid med crosstrainerpasset på slutet.

Man ska helga vilodagen. Inte för att jag tror på bibeln men det finns en hel del sunda råd där.
Tränar man 7 dagar i veckan så går man dels mentalt i väggen förr eller senare men sedan så behöver även musklerna vila.
Nu kanske det löser sig för dig automatiskt men jag föreslår att du inte kör fler än 6 dagar på raken.

När man tränar väldigt mycket så vill man ofta verkligen inte ta den där vilodagen så man får i princip tvinga sig själv till vila ibland. En variant är ju att man bara tar en promenad på vilodagen.

Det där med att köra så man får blodsmak i munnen och nästan är död varje pass är också ett sätt att förr eller senare gå i väggen vilket lätt leder till några månader träningsuppehåll och man blir en träningsperiodare.
Se till att alternera intensiteten mera. Ett mördarpass i veckan räcker bra och sedan lite lugnare de andra 5 träningspassen.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
OK, då sticker vi ut huvudet och ber om en DOM! Det är mycket snack här om hur det bör vara och teorier hit och dit. Så här är något konkret! Ber alltså alla SH-träningsexperter att uttala sig över huruvuda #22 Mozz träning är "Helt djävla fläng" eller "rätt ok, men du ska ändra xxxxxxx" eller "HELT enligt senaste forskningsrönen!!! BRA Mozz!!!!!"

Så, jag är alltså IDAG (gratulationer mottages, parkera presenterna utanför på gatan) 53 år gammal, vilopuls typ 52-55, hopsjunkna diskar i ryggen så jag är idag 186 cm lång (var 190 för 20 år sedan) och väger ca 82 kg. JAg har ont om tid och tränar därför inte på gym utan i källaren enligt följande:

Kör tre set med vardera:
Sidohopp: 170 st
Armhävningar: 50 st
Knäböj på balansplatta (Pga avslitna korsband i båda knäna): 2x35 st
Situps: 25 st
Hunden 25 st
Tåhävningar (eller vad det heter) med 15 kg i handen: 2x50 st
Överarm: 20 kg hantel och 15 rep.

Detta tar ca 25 minuter. Sedan kör jag 8 minuter på crosstrainern med belastning så jag är död när jag slutar.

Jag tar GÄRNA emot glada uppmuntringar eller idiotförklaringar, så länge det görs med glimt i ögat och är välmenat!

Vilan är precis som two stroke man säger a och o. Sen är kroppen lite för smart för att gå i samma fälla för många ggr vilket betyder att den vänjer sig vid precis den träning du gör och just därför behöver ändra lite för att kroppen skall fortsätta utvecklas. Byt ut lite övningar då och då som fokuserar på samma muskler.
Undvik dom tyngre intensivare övníngarna då dom bygger mkt muskler förutom då konditionsintervaller. Om du vill hålla dig i källaren så skaffa en begagnad motionscykel(skonsamt för knän) som du kör längre konditionspass på ungefär två ggr veckan.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Man ska helga vilodagen. Inte för att jag tror på bibeln men det finns en hel del sunda råd där.
Tränar man 7 dagar i veckan så går man dels mentalt i väggen förr eller senare men sedan så behöver även musklerna vila.
Nu kanske det löser sig för dig automatiskt men jag föreslår att du inte kör fler än 6 dagar på raken.

När man tränar väldigt mycket så vill man ofta verkligen inte ta den där vilodagen så man får i princip tvinga sig själv till vila ibland. En variant är ju att man bara tar en promenad på vilodagen.

Det där med att köra så man får blodsmak i munnen och nästan är död varje pass är också ett sätt att förr eller senare gå i väggen vilket lätt leder till några månader träningsuppehåll och man blir en träningsperiodare.
Se till att alternera intensiteten mera. Ett mördarpass i veckan räcker bra och sedan lite lugnare de andra 5 träningspassen.

Ok. Sen undrar jag om det jag gör ens kan kallas "träning". Jag menar om man backar 300 eller 3000 år, vad gjorde vi då; jo, baxade runt en helvetes massa tunga grejor, blev jagad av vilda djur, slogs med danskar, dagarna i ända dessutom. Inte fan vilade de en dag i veckan! Och de låg i och bar stockar hela djevla dan och inte bara i 25 minuter på kvällen. Och någonting säger mig att de var starka OCH snabba! Och hade de varit starkare och snabbare om de vilat en dag i veckan??? Va? VA? VA????:)

Och fan vad jobbigt att ÄNDRA övningar; armhävningar och situps är ett så bekvämt sätt att bli trött på juh!

TAck för tipsen förresten!:hej

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Dyr -13
Kolla på Linden Magnus,där har du en som är bra tränad. En blivande förebild kanske? ;) Han Rolandsson är rätt fit med,behöver ingen skamkärra då han helt sonika bär cykeln i depå. Så.mer muskler och musli på dig blir mitt recept.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kolla på Linden Magnus,där har du en som är bra tränad. En blivande förebild kanske? ;) Han Rolandsson är rätt fit med,behöver ingen skamkärra då han helt sonika bär cykeln i depå. Så.mer muskler och musli på dig blir mitt recept.

Problemet där är att de var bra tränade redan som unga! En annan som var helt otränad tills jag var 45 har liiiite svårare att bli lika snygg som Linden och Rolandsson. Och Rolandsson, är inte han lite FÖR snygg?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, då har det kommit fram hur och vad som ska tränas men hur göra när man är lättare sjuk eller bara utarbetad?

Då det känns i varje muskelfiber(de få som finns....)att det är bra nu, ryggläge i soffan tack!

Ska man örfila upp kroppjäveln och be den skämmas för han är så lat och köra ändå eller ska man vila?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, då har det kommit fram hur och vad som ska tränas men hur göra när man är lättare sjuk eller bara utarbetad?

Då det känns i varje muskelfiber(de få som finns....)att det är bra nu, ryggläge i soffan tack!

Ska man örfila upp kroppjäveln och be den skämmas för han är så lat och köra ändå eller ska man vila?

Beror ju lite på vad man jobbar med men ofta när man känner sig trött och hängig behöver man bara springa 100 m så känner man sig oftast hur pigg och träningsvillig som helst.
Kanske inte gäller så bra om man har ett fysiskt tungt arbete.

Lättare sjuk... När jag var igång och tränade mycket så kollade jag febern samt pulsen nät jag kände mig krasslig. Var pulsen normal och ingen feber så då tränade jag. Men inga mördarpass då utan lätt till medelmåttig ansträngning.
Även första friska dagen efter man varit sjuk så är ett lugnare träningspass bra.

Oftast blir man då snabbare av med den där sista eftersnuvan som kan hänga kvar i flera veckor om man bara vilar. Någon enstaka gång fick man väl även ångra att man tränade. Men det gäller ju att känna sin kropp väl. Är man snuvig och känner att det tar emot så ska man bryta direkt och nöja sig med en promenad.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Beror ju lite på vad man jobbar med men ofta när man känner sig trött och hängig behöver man bara springa 100 m så känner man sig oftast hur pigg och träningsvillig som helst.

Lättare sjuk... När jag var igång och tränade mycket så kollade jag febern samt pulsen nät jag kände mig krasslig. Var pulsen normal och ingen feber så då tränade jag. Men inga mördarpass då utan lätt till medelmåttig ansträngning.
Även första friska dagen efter man varit sjuk så är ett lugnare träningspass bra.

Oftast blir man då snabbare av med den där sista eftersnuvan som kan hänga kvar i flera veckor om man bara vilar. Någon enstaka gång fick man väl även ångra att man tränade. Men det gäller ju att känna sin kropp väl. Är man snuvig och känner att det tar emot så ska man bryta direkt och nöja sig med en promenad.

Instämmer i allt! Dessutom är det dåligt för träningsmoralen att hoppa över ett pass för man är "lite krasslig".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Instämmer i allt! Dessutom är det dåligt för träningsmoralen att hoppa över ett pass för man är "lite krasslig".

:tummenupp Träningsmoralen är en intressant poäng. För att inte tappa rutinerna kan det vara bra att ta en promenad när man är krasslig eller rent av bara gå till träningslokalen och titta på en stund vid den ordinarie träningstiden.

Kan låta dumt men vi är vanedjur och det handlar om att bevara en god vana.

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Förvisso Moss men om vi backar 300 år så levde du då redan på övertid eftersom medellivslängden var 44. Är vi sen extrema och tittar 3000 år tillbaka hade hamnar vi på ca 26år. (således två genomsnittliga liv på en Moss) Det är mycket möjligt att dom var både snabbare å starkare...men dom hade haft förbannat korta karriärer på banan ;)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Fysiskt trött alltså, inte bara sliten mentalt.

Och ja, håller med om att det bara är att köra ett tag så släpper det men tycker det känns som jag får igen det de efterföljande dagarna då, nedåtgående spiral alltså.

Får efter några dagar så ta och vila några dagar så jag återhämtar mig, sen kan jag börja igen, så frågan är om jag ska låta bli att träna då jag redan känner mig slut från jobbet så jag orkar träna dagen efter istället....

Eller förlorar jag inget på att köra helt slut på mig och vila någon dag extra?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fysiskt trött alltså, inte bara sliten mentalt.

Och ja, håller med om att det bara är att köra ett tag så släpper det men tycker det känns som jag får igen det de efterföljande dagarna då, nedåtgående spiral alltså.

Får efter några dagar så ta och vila några dagar så jag återhämtar mig, sen kan jag börja igen, så frågan är om jag ska låta bli att träna då jag redan känner mig slut från jobbet så jag orkar träna dagen efter istället....

Eller förlorar jag inget på att köra helt slut på mig och vila någon dag extra?

Nu är jag ju en lekman på området men jag skulle nog säga oftare och lugnare pass om du hamnar i en nedåtgående spiral. Och kanske max ett pass i veckan lite hårdare.

Så även om du tar det lugnt så kanske du bör ta det ännu lugnare, de flesta passen i veckan.

Sen vet jag inte hur ofta du tränar? Vila ska inte underskattas men oavsett så tycker jag inte man behöver vila mer än varannan dag.

Att köra slut på sig så att man måste vila i en vecka tror i alla fall jag är sämre än att ta lugnare pass och ofta. Sen beror det ju på så mycket annat i livspusslet. Har man bara tid att träna en gång i veckan så då kan man gott köra ganska hårt. Med viss reservation för att man med hård träning kan lura in kroppen i en mentalt dålig bana där kroppen vill undvika träning för att det alltid gör så ont.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Det är mkt snack o lite verksta från många "lekmän"
Upp med bilder på er så kan folk välja o tro på er eller inte :D (no homo)

Har svårt att lita på överviktiga folk som skriver på ett forum om träningslära när dom själva inte är fit.

Ska man bygga så lyssnar jag hellre på en byggare som har tränat och tävlat x antal år. Ska jag bli långdistanslöpare så lyssnar jag hellre på nån som aktivt sysslar med detta och kan tipsa.

studier hit o dit, det funkar inte för alla =)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har svårt att lita på överviktiga folk som skriver på ett forum om träningslära när dom själva inte är fit.

Ska man bygga så lyssnar jag hellre på en byggare som har tränat och tävlat x antal år. Ska jag bli långdistanslöpare så lyssnar jag hellre på nån som aktivt sysslar med detta och kan tipsa.

För min egen del så är jag 42 år gammal och jag är inte fit. Däremot så jag tränat flitigt från att jag var ca 18 till ca 35 och därefter har jag tappat mina rutiner. Tävlat har jag också gjort vilket verkar ge pluspoäng i din bok men sammanfattningsvis så kommer du inte få se bild på min mage.

Jag är dessutom den första att benämna mig själv som just lekman och långt ifrån skolad som Aryey men jag är akademikerskadad vilket betyder att jag brukar läsa på ganska flitigt inom de flesta områden jag ger mig in i.

Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
För min egen del så är jag 42 år gammal och jag är inte fit. Däremot så jag tränat flitigt från att jag var ca 18 till ca 35 och därefter har jag tappat mina rutiner. Tävlat har jag också gjort vilket verkar ge pluspoäng i din bok men sammanfattningsvis så kommer du inte få se bild på min mage.

Jag är dessutom den första att benämna mig själv som just lekman och långt ifrån skolad som Aryey men jag är akademikerskadad vilket betyder att jag brukar läsa på ganska flitigt inom de flesta områden jag ger mig in i.

vad har du tränat och tävlat i ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
vad har du tränat och tävlat i ?

Tävlat i motocross och enduro, tränat allt möjligt. Löpt, cyklat, simmat lyft lite skrot och massor av kampkonst varav främst karate. Även annan träning har förekommit så som skidåkning och tex när farsan ville ha taket skottat så tog jag på mig pulsklockan och gjorde det till dagens träningspass genom att hålla tempot uppe tills det var klart. Grannarna såg ut som fågelholkar kan jag säga.

Som jag sagt tidigare i tråden så är är min erfarenhet att just omväxlingen är det som gör att man klarar mycket kvantitet av träning.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

Så om du vill veta något om rymden lyssnar du hellre på Fuglesang som varit där än Stephen Hawking?

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
P€RRA;5729510 skrev:
Så om du vill veta något om rymden lyssnar du hellre på Fuglesang som varit där än Stephen Hawking?

well ja? har hawkin varit där ens ?
Nu va det träning vi prata om.
Skulle jag träna inför rymdresa så lyssnar jag på fugelsang, hawkin....ja du vet

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Tävlat i motocross och enduro, tränat allt möjligt. Löpt, cyklat, simmat lyft lite skrot och massor av kampkonst varav främst karate. Även annan träning har förekommit så som skidåkning och tex när farsan ville ha taket skottat så tog jag på mig pulsklockan och gjorde det till dagens träningspass genom att hålla tempot uppe tills det var klart. Grannarna såg ut som fågelholkar kan jag säga.

Som jag sagt tidigare i tråden så är är min erfarenhet att just omväxlingen är det som gör att man klarar mycket kvantitet av träning.

tråden spårar ur med kvantumfysik,träningskomplexiciet etc etc
snubben vill veta om det är bra o t.ex jogga eller åka skidor ^^
inte rymd forskning.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...