Bästa träningen för en RR-förare?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag förstår inte var du fått det ifrån eller ens vad du tjafsar om. Det enda jag sagt är att man inte ska ta allt som skrivs här som fakta, utan träna och bilda sig en egen uppfattning om vilken träning som passar en. Påstår du att det inte stämmer eller vad är det du vill komma fram till?

Jag får det ifrån att du från början utgick från att människor skrev saker utan fakta vilket jag påpekade inte stämde. Jag ville påpeka för dig att det finns många på forumet som är ganska duktiga på vissa saker och vars inlägg är just fakta. Jag är inte ute efter att du ska kalla mig mästare då jag är fullt medveten om mina styrkor själv.

Kravprofilen för RR blir således.
Övervägande arbetsbelastning: Aerob
Intensitet: Medel (bör pulsbestämmas)
Berörda muskelgrupper: Bål, ben, armar, rygg
Övriga krav: Smidighet och låg vikt

Träningen bör läggas upp med kondition som grund som gärna berör stora delar av kroppen t.ex. rodd, längdskidor. Styrketräning/cirkelträning för komplettering med fokus på många repetitioner för att undvika viktökning.

Visst ska du hitta något som passar dig! Ska du bara köra i rookie 600 så funkar det mesta bara du är vältränad. Ska du dock satsa ordentligt så är det inte vad som passar dig som är viktigt utan vad du behöver och det är vad jag baserar mina råd på.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Läste i boken Performance Riding Techniques (Andy Ibbot) att det enda sättet att bli Bike fit var att åka mer bike ... och det stämmer helt och hållet in på mig.

Har försökt träna duktigt under vintrarna (och ibland har det faktiskt blivit bra nivå också ...) med det enda jag har känt har bidragit till bättre hojåka är kondition, lårmuskler samt ev. viktminskning.

Men en annan sak som faktiskt har emulerat hojåka för mina hojmuskler, under vintern, är att meka i mitt trånga källarutrymme. Att sitta på golvet, sträcka sig efter verktyg, böja sig på konstiga sätt för att komma åt med hylsnyckeln o.s.v, verkar exercera ungefär samma delar av kroppen som när man rör sig över hojen.

Har man tränat styrka hjälper det naturligtvis även indirekt när man skall slita upp hojen ur källaren och lasta bilen för att dra till banan. Och då är man ju sannolikt piggare när man väl ska ösa på under kvällsträningen på t.ex. Torpet. OBS! Gäller nog inte om man är av SuperDuperBike-klass och har bitches som bär och lastar allt medan man själv "mediterar".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intensitet: Medel (bör pulsbestämmas)

Jag tror intensiteten är låg och jag tror inte du kan bestämma intensiteten med pulsmätning eftersom pulsen lär vara hög pga koncentration och adrenalinpåslag som inte har med arbetsbelastningen att göra.

Min puls ökar till från 50-60 till +120 direkt jag sitter på crosshojen och kickar igång den i depån. Intensitet = 0.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tror intensiteten är låg och jag tror inte du kan bestämma intensiteten med pulsmätning eftersom pulsen lär vara hög pga koncentration och adrenalinpåslag som inte har med arbetsbelastningen att göra.

Min puls ökar till från 50-60 till +120 direkt jag sitter på crosshojen och kickar igång den i depån. Intensitet = 0.

Bör räcka med en medelpuls för att göra en bedömning då adrenalinpåslag och liknande är endast temporärt påverkande. Tvekar lite på att det kvalar in på lågintesivt men för en skicklig förare och duktig tekniker så kanske men lågintesiv bör likställas med promenader och liknande vilket inte känns helt rätt.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Läste tråden och blev inspirerad ...
Lade mig ner på golvet och gjorde "plankan" med laptopen framför mig:hihi
Fem minuter senare..
-Redo för säsongen 2013:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bör räcka med en medelpuls för att göra en bedömning då adrenalinpåslag och liknande är endast temporärt påverkande. Tvekar lite på att det kvalar in på lågintesivt men för en skicklig förare och duktig tekniker så kanske men lågintesiv bör likställas med promenader och liknande vilket inte känns helt rätt.

Förare i bilracing verkar kunna ligga på närmare 200 än 150 i puls under ganska långa perioder så hur går det till om sådana effekter endast är temporära?
Ok, lågintensiva är nog fel om det likställs med promenadtempo, men rr ligger nog ändå en bra bit under joggingtempo sen är jag nog inte rätt man att döpa det intensiteten rätt.

Hur ser skalan ut? Nu skriver jag in lite gissningar utgående från mig själv
0 = vila = soffan framför tvn = vilopuls vilket i mitt fall är ca 55-60
1 = normalläge = vad jag upplever i tex köket, puls 80-100?
2 = lågintensiv = promenadtempo? = 120-140?
3= medelintensiv? = normal jogging/cykeltur till jobbet? = pils 140-160?
4 = halvintensiv? = hård jogging? = puls 160-170 ?
5 = högintensiv = periodvis under intervallträning? = puls 170-195
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Förare i bilracing verkar kunna ligga på närmare 200 än 150 i puls under ganska långa perioder så hur går det till om sådana effekter endast är temporära?
Ok, lågintensiva är nog fel om det likställs med promenadtempo, men rr ligger nog ändå en bra bit under joggingtempo sen är jag nog inte rätt man att döpa det intensiteten rätt.

Hur ser skalan ut? Nu skriver jag in lite gissningar utgående från mig själv
0 = vila = soffan framför tvn = vilopuls vilket i mitt fall är ca 55-60
1 = normalläge = vad jag upplever i tex köket, puls 80-100?
2 = lågintensiv = promenadtempo? = 120-140?
3= medelintensiv? = normal jogging/cykeltur till jobbet? = pils 140-160?
4 = halvintensiv? = hård jogging? = puls 160-170 ?
5 = högintensiv = periodvis under intervallträning? = puls 170-195

Ser korrekt ut med viss justeringsmarginal och ta bort halvintensiv kategorin.
Tumregeln brukar vara att ta den normala maxpulsen 220 minus din egen ålder för att få fram din maxpuls så brukar du hamna hyggligt rätt.

Om det Perra skrev så är det ju ganska anmärkningsvärt att det kan vara sådan skillnadmellan två förare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser korrekt ut med viss justeringsmarginal och ta bort halvintensiv kategorin.
Tumregeln brukar vara att ta den normala maxpulsen 220 minus din egen ålder för att få fram din maxpuls så brukar du hamna hyggligt rätt.

Om det Perra skrev så är det ju ganska anmärkningsvärt att det kan vara sådan skillnadmellan två förare.

Ok, du går efter de klassiska träningszonerna.
220 - 42 = 178 i maxpuls för mig vilket inte stämmer så bra med verkligheten. Fasta jag föredrar att se det som att jag har kropp som en 25-åring.

Det perra skrev tror jag förklaras just av att pulsen hos Biaggi och de flesta av oss dödliga är hög pga helt andra saker än själva ansträngningen. Och Rossi har någon säregen förmåga att hålla sig mentalt lugn. Tror jag...
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Om ni väljer att köra SO så behöver ni kanske inte träna så hårt, 6 varv bör ni väl orka.:rock
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om ni väljer att köra SO så behöver ni kanske inte träna så hårt, 6 varv bör ni väl orka.:rock

JÄTTEBRA tycker vi trötta gamlos! Sex varv på Åsen...Hmmmm, det borde motsvara 3 varv på Torpet!

BRA racedistans tycker jag!:rock
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Det orkar du säkert, 6 minuter med maxpuls måste vara framtiden för RR. Nu ska vi bara få med oss övriga Europa med denna eminenta ide. Annars blir det jobbigt för våra juniorer att köra utomlands, de kör ju 18 varv...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det orkar du säkert, 6 minuter med maxpuls måste vara framtiden för RR. Nu ska vi bara få med oss övriga Europa med denna eminenta ide. Annars blir det jobbigt för våra juniorer att köra utomlands, de kör ju 18 varv...

Någon måste bana ny väg! Tänk, i framtiden, när SPEEDRACING slagit STORT och erövrat världen med sitt framgångskoncept med 800 meters banvarv och 4-varvsheat ala rallycross, då kommer det att stå så här på WIkipedia:

SpeedRacing - A form of Roadracing that originated in Sweden 2013, and there particularly at Anderstorp Raceway and Gellerasen. Racing is here performed in short heats with few competitors on a short circuit. Before 2013 racing was held on long tracks (up to 5 km at some occasions!!!) and with long race distances, sometimes up to 40 minutes! This type of racing, by some called RealRoadRacing, died a relatively quick death when spectators favored SpeedRacing. Typical voices from the crowds were:
- Now I have time to buy popcorn in between heats
- I got bored with those 20-minutes endurance heats
- Yawn!!!!!!
 

Jsmacko

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
huddinge
Hoj
Mc-cykel
ni är heeeeelt fel ute! Tung som fan, helst 3-4reps
såhär ska man se ut när säsongen börjar, behöver knappt skinnställ!

branch+warren+%25283%2529.jpg


Bara för att man är BB så betyder ju inte det att man lyfter snortungt, för dom så handlar det väll främst om kontakt i träningen, kosten och vilan..
den mest anabolaträningen är väll mellan 6-10reps om jag inte är helt ute och cyklar..

Sen så spelar det ju inte heller ngn roll om du lyfter 200kg en gång eller 2kg 100ggr, om du inte ligger på ett överskott av kcal så kommer du inte bygga någonting eftersom kroppen behöver behöver mer än den gör av med för att lägga på sig massa..

Det här var inget påhopp mot just dig, utan tyckte bara att det var dags med ett förtydligande när det kommer upp bilder på BB's
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Undrar om inte jag har hittat det optimala träningsredskapet?
 

Bifogat

  • 1001974_1-bari-3-sits-soffa-morkgra.jpg
    1001974_1-bari-3-sits-soffa-morkgra.jpg
    122.6 KB · Visningar: 62

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag en långsam tiostenarsvekling som aldrig tävlat och borde därmed vara diskvalificerad att svara här men så här tycker Steve Plater http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Plater att man kan träna...

http://www.visordown.com/how-to-do-...like-a-racer-upper-body-strength/14277-6.html
http://www.visordown.com/how-to-do-...like-a-racer-lower-body-strength/14828-4.html
http://www.visordown.com/how-to-do-...-like-a-racer-before-your-trackday/14136.html

Om det är rätt är jag fel man att avgöra...:)

Jag tyckte forskarna var rätt tydliga med att en del sliter på gymmet helt i onödan. Missförstod jag dem?

Då är vi åtminstone två som missförstod, jag uppfattade det på samma vis. :va
Men jag kan förstå att det provocerar några som måste slita...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då är vi åtminstone två som missförstod, jag uppfattade det på samma vis. :va
Men jag kan förstå att det provocerar några som måste slita...
Det provocerar så till den milda grad att folk inte ens vill ta det till sig. Men de får väl lägga sina timmar på onödigt arbete om de vill :)
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Gud va bra med sprint race. Tänk att kvala in top 3, men får en dålig start som vissa alltid får. Då ska man göra idiot omkörningar för att vara med i toppen. Jag sågar totalt detta med "sprint 4 fun"...
Träning för motogp förarae går att finna på http://www.dukevideo.com/....

Någon måste bana ny väg! Tänk, i framtiden, när SPEEDRACING slagit STORT och erövrat världen med sitt framgångskoncept med 800 meters banvarv och 4-varvsheat ala rallycross, då kommer det att stå så här på WIkipedia:

SpeedRacing - A form of Roadracing that originated in Sweden 2013, and there particularly at Anderstorp Raceway and Gellerasen. Racing is here performed in short heats with few competitors on a short circuit. Before 2013 racing was held on long tracks (up to 5 km at some occasions!!!) and with long race distances, sometimes up to 40 minutes! This type of racing, by some called RealRoadRacing, died a relatively quick death when spectators favored SpeedRacing. Typical voices from the crowds were:
- Now I have time to buy popcorn in between heats
- I got bored with those 20-minutes endurance heats
- Yawn!!!!!!
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Bara för att man är BB så betyder ju inte det att man lyfter snortungt, för dom så handlar det väll främst om kontakt i träningen, kosten och vilan..
den mest anabolaträningen är väll mellan 6-10reps om jag inte är helt ute och cyklar..

Sen så spelar det ju inte heller ngn roll om du lyfter 200kg en gång eller 2kg 100ggr, om du inte ligger på ett överskott av kcal så kommer du inte bygga någonting eftersom kroppen behöver behöver mer än den gör av med för att lägga på sig massa..

Det här var inget påhopp mot just dig, utan tyckte bara att det var dags med ett förtydligande när det kommer upp bilder på BB's

I Branch mfl så är det kontakt,kost,"vitaminer" och vila...

Men du stimulerar heller ingen muskelfiber växt genom att stå och veva på samma vikter.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top