Bästa träningen för en RR-förare?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Coolt! Vad sa DU som fick denne yngling att förlora hjärnceller på detta vis?:rofl

Copy från inlägg nr:9 i denna tråd.

Vad du håller på med för typ av träning är helt klart underordnad. Men du bör helt klart träna en massa. Varje dag. Sedan måste återhämtningen skötas annars är det totalt meningslöst. Får du det att klaffa så blir du starkare och klarar dig att hålla mer fokus under racen. Att styrketräning som Mr Axxexs påstår är för mest för fängelsekunder är ett bevis på hur lite han vet. Styrke och tyngdlyftare han mycket bra kroppskontroll och reflexer. Muskler ger dig ett extra skydd vid vurpor. Kör hårt!!

Du verkar ha koll på läget!:tummenupp
Rossi, Pedrosa, Lorre och Stoner är ju typiska muskelbyggare. Biffigare killar får man leta efter. Rykten säger att oxå att både Max och Cappirossi kandiderade för Mr Italia i bodybuilding innan de plockade sina första pallplatser på elitnivå i RR.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hittade bara lite äldre statistik såhär snabbt (2011), men det säger ju en del i alla fall...
Ingen av dom här grabbarna är ju några bodybuilders/styrkelyftare direkt...

Pedrosa 51kg / 160cm
Barbera 53kg / 168cm
Dovizioso 54kg / 165cm
Elias 57kg / 163cm
Aoyama 57kg / 165cm
Stoner 58kg / 171cm
Capirossi 59kg / 165cm
Bautista 59kg / 167cm
DePuniet 62kg / 169cm
Lorenzo 65kg / 172cm
Crutchlow 66kg / 171cm
Edwards 66kg / 179cm
Rossi 67kg / 182cm
Hayden 69kg / 173cm
Spies 71kg / 180cm
Abraham 72kg / 181cm
Simoncelli 72kg / 182cm

http://motomatters.com/analysis/2011/04/13/number_crunching_how_much_of_a_factor_is.html

Räknade för skojs skull ut lite BMI och kroppsfett (högst ovetenskapligt med formel bara).

Rossi
BMI: 20,2
Kroppsfett: 15,2%

Pedrosa
BMI: 19,5
Kroppsfett: 13,2%

Macke Granstedt
BMI: 25,6
Kroppsfett: 23,3%

KÄMPA MACKE!!!! :D

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag vette fan... Har gjort det förut när jag lirade hockey, och då höll dom på och klämde på en med nån form av tång på massa olika ställen och mätte. Sedan räknade dom lite, och vips så fick man ett resultat...

Det där är gjort med nån form av uträkning på en webbsida bara, där man fyllde i ålder, vikt, och längd.
Högst ovetenskapligt, men man får ju ändå se lite hur dom ligger till ungefär i relation till varandra... :)

Edit:
http://www.raknabmi.se/

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Härligt att ni har fått igång en disskusion, jag tackar för många bra inlägg i denna tråden! :tummenupp

Om jag ska göra en liten uppdatering så har jag börjat med kamsport som jag försöker träna så ofta jag bara kan, målet är 6 dagar i veckan när tiden räcker till (när kommer den göra det :va). För att hålla konditionen i bra form kör jag löpning 2 gånger i veckan (3km/5km eller 5km x2) och har även köpt mig en pulsmätare :fakta

Så när förkylningar och annat skit har släppt kan man förmodligen börja jobba på hårt igen. :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kroppsfett kan man få beräknat av en badrumsvåg i dag. Även om de inte är superexakta så ger det en bra bild över tid vad som händer i kroppen om man går upp eller ner.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
P€RRA;5747603 skrev:
Kroppsfett kan man få beräknat av en badrumsvåg i dag. Även om de inte är superexakta så ger det en bra bild över tid vad som händer i kroppen om man går upp eller ner.

Jag som trodde spegeln va till för detta, men den är ju inte heller så superexakt. :hihi

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Glöm inte att köra bålträning, både rygg och mage (gissar att du tränar mkt mage på kampsporten, men fuskar lite med nedre delen av ryggen, eftersom det är vad 99% av alla kampsportare gör)

Mina 2 svaga punkter när jag kör bana är bålen och konditionen som ger problem att fokusera fullt ut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mina 2 svaga punkter när jag kör bana är bålen och konditionen som ger problem att fokusera fullt ut.

Just så! Man blir trött i mage/rygg, orkar inte hålla uppe kroppen utan börjar hänga på armarna istället. Då tar det inte många varv innan man är tvärslut och knappt orkar bromsa... (eller.. ja så blir det för mig iaf..) :död

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det där är gjort med nån form av uträkning på en webbsida bara, där man fyllde i ålder, vikt, och längd.
Högst ovetenskapligt, men man får ju ändå se lite hur dom ligger till ungefär i relation till varandra... :)

Edit:
http://www.raknabmi.se/

Hur f-n kan jag ha lägre BMI men mer kroppsfett än du???:mad:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det är gammeln' Mozzberk..... :)

Det är det som blir fel när man räknar på det här sättet, och inte gör en riktig mätning... Tror dom liksom utgår från nåt snitt för åldern. Som Hjalmarsson skrev så utgår dom nog helt enkelt infrån att en 50-åring är mindre tränad än en t.ex 20-åring...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Den där websidan för att räkna ut kroppsfett stämmer inte alls. Enligt den har jag 20%, men sist jag mätte hade jag 6,6% :)

Normalt mäter man kroppsfett genom att ställa sig på en våg med elektroder i händerna, så mäter den din densitet i olika kroppsdelar och kan på så sätt uppskatta hur mycket fett du har i kroppen. Denna metod är inte helt exakt.

En bättre metod är att sätta sig i en tank som även mäter din volym. Jag har inte testat detta ännu, men får väl återkomma när jag gjort det :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Det är gammeln' Mozzberk..... :)

Det är det som blir fel när man räknar på det här sättet, och inte gör en riktig mätning... Tror dom liksom utgår från nåt snitt för åldern. Som Hjalmarsson skrev så utgår dom nog helt enkelt infrån att en 50-åring är mindre tränad än en t.ex 20-åring...

Lite sant är det ju dock! FAN vad jag tar i utan att det märks; OJ vad snygg jag varit om jag tränat såhär mycket som jag gör nu när jag var 20. Nu handlar det bara om att hålla åldersfladdret borta så gott det går...
Buhuhu!!!!!:huvet

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
När man är så gammal som du Magnus så har de troligen räknat med att dina forna muskler har förtvinat och ersatts med en bilring runt midjan istället.

Jag har aldrig haft nå vidare med muskler. I mitt fall är det mest bilring som ersatts av liiiiiiiiite muskler!

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
På våra banor (utom Torpen) så borde det väl snarare vara en fördel att vara tung, i alla fall så länge man sitter på en cykel med tillräcklig effekt. Cykeln blir ju relativt sätt lättare, det är väl därför det heter tjockie 1000.

För stackars Pedrosa så måste GP-hojen kännas som en Guldvinge

Henrik

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Den där websidan för att räkna ut kroppsfett stämmer inte alls. Enligt den har jag 20%, men sist jag mätte hade jag 6,6% :)

Normalt mäter man kroppsfett genom att ställa sig på en våg med elektroder i händerna, så mäter den din densitet i olika kroppsdelar och kan på så sätt uppskatta hur mycket fett du har i kroppen. Denna metod är inte helt exakt.

En bättre metod är att sätta sig i en tank som även mäter din volym. Jag har inte testat detta ännu, men får väl återkomma när jag gjort det :)

Även caliper är en ganska så exakt metod för att mäta kropssfett.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA