Bästa tuning för twin-motorer?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Luftburk o rykrör med bänkning o bestyck lufter hela kurvan en bit , specilt vridet.

Börja inte med knfilter , kör med original papper

Sen högkompskolv , sen vassare kamaxel.

Kammen är väl ett måste för komphöjning hämmar varvvilligheten en del
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
De lär inte va tjockare fotpackning än 0,5mm som de är på 90% av alla hojar så där kan du inte ta bort något. De blir två nya kolvar med högre komp, köp de kolvar som har högst komp gärna minst 11:1. Om du har skruvat loss cylindrar på annan fyrtaktshoj så vet du hur mycket jobb de är. De tar väl 6-8 timmar om man är ovan, de mest tidskrävande är rengöring av packningsytor.
Pris per kolv är 1500-1700kr hemma i Sverige + ny cylinderfotspackning och toppackning.
Här finns 10,5:1 (org 9:1) kolv men de borde finnas 11:1, sök......
Hittade även ett helt kit med kolvar kammar ventilfjädrar till kammarna.
- Jag har rivit ner cylindrar, bytt kamremsspännare, justerat ventiler o flyttat kammar på ett par 4-taktsmotorer ja. Tidsödande o pilligt. Vetefan om jag vill ta den resan igen på ett tag.
Å andra sidan - topplockspackningen består väl oftast av ett par stycken? Vad skulle det ge att minska volymen en smula där tro?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Luftburk o rykrör med bänkning o bestyck lufter hela kurvan en bit , specilt vridet.

Börja inte med knfilter , kör med original papper

Sen högkompskolv , sen vassare kamaxel.

Kammen är väl ett måste för komphöjning hämmar varvvilligheten en del
- Luftburken är som sagt moddad o öppnad, och en tuning kommer ske i höst.
Har originalfilter ännu.
Byta kolvar och kammar är dyra historier räknat både i tid o pengar, så det ligger nog i så fall längre fram i tiden.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En vettvillig fråga rakt ut i luften - tändstift med något längre bak/gänga...borde det inte ge minskad kompressionsspalt?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
- Luftburken är som sagt moddad o öppnad, och en tuning kommer ske i höst.
Har originalfilter ännu.
Byta kolvar och kammar är dyra historier räknat både i tid o pengar, så det ligger nog i så fall längre fram i tiden.
Du får bara slitage i rova med KN filter , original har ju massa överkapacitet så helt onödigt om du inte fördubblar cylindervolymen iaf.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du vill göra det enkelt för dig själv och dessutom relativt billigt så använder du det ”luft och buller” som redan finns på marknaden. Luftfilter, friare avgassystem och det finns ju till och med Power Commander till den hojen.

Att börja leka med vassare kamaxlar, portning, andra kolvar eller att borra upp för större volym förbrukar en väldig massa pengar och väldigt fort…för att få några procent mer effekt ur en sextio hästars maskin…
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En vettvillig fråga rakt ut i luften - tändstift med något längre bak/gänga...borde det inte ge minskad kompressionsspalt?

De ger för lite att gänga ner stiftet djupare. Ang toppackning som består av 3 lager tunna plåtar som är vanligt så kan man ev ta bort en .Men många hojar i dag har redan tight klämspalt mellan kolven och toppen längst ut i squisbandet. Jag tänkte göra samma modd på en enstånka men de va redan 0,9 mm mellan kolv o topp så de tordes jag inte. Och om du sänker toppen så måste man fila skruvhålen för kamdreven ovala och vrida tillbaka kammarna till där de ska stå. De vrids bakåt och man sänker cylinder eller topp. Och på Bolten vet jag inte om de är skruvade drev på ett sådant sätt att de går fila upp hål ovala?
Och även om de gått ta bort en packningsplåt så skulle de bara sänka toppen med ca 0,2-0,3mm och de ger runt 0,3 högre kompförhållande på den motorn,,de känns inte ens.

Om du köper en powercommander slipper du bänka den för de har färdiga mappar för öppet moddad luftburk och öppet avgas.. Du kan även justera bränslet själv. Om du kostar på den dyrare PC så finns även tändningsjustering.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En vettvillig fråga rakt ut i luften - tändstift med något längre bak/gänga...borde det inte ge minskad kompressionsspalt?
Helt ärligt så är det billigare och bättre att byta hoj -bolten är fruktansvärt tråkig och slö , däcknasaren här i hålan köpte en ny körde 82mil på tre år och sålde och köpte en Sportster istället vilken han tycker är bättre än bolten .
Det där att kasta pärlor åt svinen är bättre att lägga på en annan hoj än att pimpa nåt som blir halvdant för det krävs både cash/kunskap och prylar för att få flås i motorn , räcker inte med högre komp utan vassare kam och högre varv också
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
De ger för lite att gänga ner stiftet djupare. Ang toppackning som består av 3 lager tunna plåtar som är vanligt så kan man ev ta bort en .Men många hojar i dag har redan tight klämspalt mellan kolven och toppen längst ut i squisbandet. Jag tänkte göra samma modd på en enstånka men de va redan 0,9 mm mellan kolv o topp så de tordes jag inte. Och om du sänker toppen så måste man fila skruvhålen för kamdreven ovala och vrida tillbaka kammarna till där de ska stå. De vrids bakåt och man sänker cylinder eller topp. Och på Bolten vet jag inte om de är skruvade drev på ett sådant sätt att de går fila upp hål ovala?
Och även om de gått ta bort en packningsplåt så skulle de bara sänka toppen med ca 0,2-0,3mm och de ger runt 0,3 högre kompförhållande på den motorn,,de känns inte ens.

Om du köper en powercommander slipper du bänka den för de har färdiga mappar för öppet moddad luftburk och öppet avgas.. Du kan även justera bränslet själv. Om du kostar på den dyrare PC så finns även tändningsjustering.
- Tackar för nyttig info.
Jag tänkte skicka boxen för tuning till Ivan´s performance i höst, men vill först göra alla ev. modifieringar.

Får se hur "djupt" i trimningsträsket jag vill sträcka mig. Kanske nöjer mig med luftburk o ev. avgassystem o sen mappningen på det.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Som flera skrivit. Luft och buller. Sedan blir det riktigt dyrt om man skall börja med förbränningsrum, kompression, kammar, flödesförbättra topp, ökat varvtal (ev stakar och bättre vev). Finns tyvärr inga genvägar. Gänga tändstift längre eller hitta en obetydligt tunnare packning är mer nörderi för att det är kul än faktiskt skillnad.

Tror det skulle göra mer på en kurvig väg att lägga krutet på ett bättre chassi.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Helt ärligt så är det billigare och bättre att byta hoj -bolten är fruktansvärt tråkig och slö , däcknasaren här i hålan köpte en ny körde 82mil på tre år och sålde och köpte en Sportster istället vilken han tycker är bättre än bolten .
Det där att kasta pärlor åt svinen är bättre att lägga på en annan hoj än att pimpa nåt som blir halvdant för det krävs både cash/kunskap och prylar för att få flås i motorn , räcker inte med högre komp utan vassare kam och högre varv också
- Jag tycker inte den är slö, och jämfört med 883:an är den ju bättre på alla punkter.
Jag har provkört Sportster 1200 o den vibrerade så jag blev orolig, o kostade myyyycket mer.
Jag har redan andra hojar om jag vill åka fort, så det här är mer för att njuta av vrid och ljud OCH bekvämare sittställning : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Som flera skrivit. Luft och buller. Sedan blir det riktigt dyrt om man skall börja med förbränningsrum, kompression, kammar, flödesförbättra topp, ökat varvtal (ev stakar och bättre vev). Finns tyvärr inga genvägar. Gänga tändstift längre eller hitta en obetydligt tunnare packning är mer nörderi för att det är kul än faktiskt skillnad.

Tror det skulle göra mer på en kurvig väg att lägga krutet på ett bättre chassi.
- Ja det kostar på att göra mer än luft o buller.
Men bättre chassi...hm..den har fått bra betyg på just kurviga vägar ; )
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
- Jag tycker inte den är slö, och jämfört med 883:an är den ju bättre på alla punkter.
Jag har provkört Sportster 1200 o den vibrerade så jag blev orolig, o kostade myyyycket mer.
Jag har redan andra hojar om jag vill åka fort, så det här är mer för att njuta av vrid och ljud OCH bekvämare sittställning : )
Du svarade just själv ;) Luft o buller absolut inget annat som alatalo skrev också ,det andra är över ditt mål inklusive boxen -kör på avgas o powercomander släpp resten men hur får du bättre körställning av det:va;)
Blir väl dom vanliga 4-5 ponnysarna till högt pris och högt ljud men du har ju inget behov av högre varv med önskemål om högre ljud -rövdynon känner säkert av vridet också ;)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
fixa mer luft och bränsle in i motorn och få ut avgaserna lättare... och en PC/ bänkning för att få det att lira.
Nästa enkla steg borde vara vassare kammar ,sen portning, stroka och höja kompen
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du svarade just själv ;) Luft o buller absolut inget annat som alatalo skrev också ,det andra är över ditt mål inklusive boxen -kör på avgas o powercomander släpp resten men hur får du bättre körställning av det:va;)
- Tuning kommer ske ja, men bättre körställning behövs inte. Menade att jag har hojen av bl.a. den anledningen. Man sitter gött : )
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
- Tuning kommer ske ja, men bättre körställning behövs inte. Menade att jag har hojen av bl.a. den anledningen. Man sitter gött : )
Släpp komphöjning osv för du behöver kammar med högre lyft/öppettider osv också förutom kolvar och högre varv för att märka av det så det så det går lätt en normal månadslön i delar och sen bänkningar på det
Kör på moppetrimmet luft o buller kör o var glad
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top