MickeZX7R
Posör
Tackar för svaren i tråden
Hur mycket stålar tar Ivan för att mixtra med cdi boxen, och hur bra är den mappen? Man blir ju låst till en mapp om man skickar iväg cdi och då får man verkligen hoppas den är bra.- Tackar för nyttig info.
Jag tänkte skicka boxen för tuning till Ivan´s performance i höst, men vill först göra alla ev. modifieringar.
Får se hur "djupt" i trimningsträsket jag vill sträcka mig. Kanske nöjer mig med luftburk o ev. avgassystem o sen mappningen på det.
- De visar ett antal vettiga bänkningsresultat med olika respektive set-ups på hojen:Hur mycket stålar tar Ivan för att mixtra med cdi boxen, och hur bra är den mappen? Man blir ju låst till en mapp om man skickar iväg cdi och då får man verkligen hoppas den är bra.
Pc5:an i sig kostar väl runt 5” och mappning av Ivans 3,5” plus frakt o tull o moms slipper du nog inte för det är nog 8-10 år sen jag slapp själv från usa iallafall så det är frågan om det är värt det ? Kollat med dom som håller på i Sverige ? Typ fastbikez ?- De visar ett antal vettiga bänkningsresultat med olika respektive set-ups på hojen:
Visst kanske en individuell mappning plockar ytterligare något ur maskinen, men då blir kostnaden en annan också. PC5 +bänkning kanske går på runt 8 000-9 000 SEK i runda slängar, medan CDI-mappen från Ivan´s kostar 3 500+frakt.
- PC5+mappning här i Sverige lär väl kosta minst 8-9 000 SEK ändå?Pc5:an i sig kostar väl runt 5” och mappning av Ivans 3,5” plus frakt o tull o moms slipper du nog inte för det är nog 8-10 år sen jag slapp själv från usa iallafall så det är frågan om det är värt det ? Kollat med dom som håller på i Sverige ? Typ fastbikez ?
Det fastnar hos postnord som vill ha reda på innehåll och värde på innehållet sen får du en hanteringsavgift+tull o moms innan du får det hemskickat tar hem rätt mycket grejer och inget absolut inget slipper igenom nu före 2010 var det 50/50 .- PC5+mappning här i Sverige lär väl kosta minst 8-9 000 SEK ändå?
Tull o moms på en begagnad CDI kan nog inte bli så dyrt. Har för mig att det till och med kan vara helt tull/momsfritt när det är detaljer som skickas som retur?
Det finns/fanns ett begrepp som heter retur efter reparation/service som efter en del pappersarbete befriar från extra avgifter.Det fastnar hos postnord som vill ha reda på innehåll och värde på innehållet sen får du en hanteringsavgift+tull o moms innan du får det hemskickat tar hem rätt mycket grejer och inget absolut inget slipper igenom nu före 2010 var det 50/50 .
sen är det frågan hur dom gör på arbete men annars vill dom väl ha priset på en cdi att tulla o momsa på för skriver Ivans 350usd nånstans så är det beloppet dom räknar på
- Man kan få vad man vill om man vill betala multum. Det vill inte jag, så det blir inga fabrikstrim för min del.Du får en MT01 billigare o räcker inte det så säker Yamaha minst 3 olika fabrik trim nivåer som håller vad dom lovar.
Tror man hamnade på 120 +HP och runt 230 nm med stage 3. Kolvar kam koppling acra.
- Jag har köpt PC till två av mina hojar, CBR929:an och min nuvarande CBR100RR, och då var det modellspecifika PC:s som gällde. Alltså funkade inte en PC från någon annan modell.De finns massor av beg Powercommander på ebay. Under 2000kr är de hemma. Den jag länkar till har dessutom justerskruvar som man själv kan skruva på ute i fält. De är bara grov justering, den har även vanliga datajusteringen.
Den PC har inte tändningsmapp men de är mindre noga.
'https://www.ebay.com/itm/374203700614?hash=item5720475586:g:82IAAOSwcypikmv4
Oj skickade til fel hoj hehe. De fanns till bolt också.- Jag har köpt PC till två av mina hojar, CBR929:an och min nuvarande CBR100RR, och då var det modellspecifika PC:s som gällde. Alltså funkade inte en PC från någon annan modell.
Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den mer glappande sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.En följdfråga i samma tråd då, eftersom jag tänkte kontrollera/justera ventilspelet på hojen.
När toleransen i det här fallet är 0,08-0,12 mm på insugssidan och 0,22-0,26 på avgaset - är det bättre att hålla mindre eller större tolerans inom gränsvärdena med tanke på effekt eller är det mer risk än utdelning på sådant?
Om ventilsätet slits blir spelet ännu mindre. Ligger du då på tighta sidan är risken förbrända ventiler större.Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den tighta sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.
Naturligtvis är det så, blev lite fort och fel där. Redigerar posten så att inget missförstånd uppstår ?Om ventilsätet slits blir spelet ännu mindre. Ligger du då på tighta sidan är risken förbrända ventiler större.
- Okey, du menar att ventilsätena slits oftare/vanligare än kamnockarna?Personligen tänker jag att det oftast är ventilsätena som slits så jag brukar lägga mig på den mer glappande sidan i intervallet om jag väljer mellan två möjliga shims som båda uppfyller intervallet.
Sliter du kamnockarna så har du större bekymmer för då är du igenom härdningen på dom , dålig skötsel eller höga mil brukar vara orsaken till nedslitna såna- Okey, du menar att ventilsätena slits oftare/vanligare än kamnockarna?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |