Bästa TV-serierna

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Började precis kolla på Galavant. Precis sån rapp humor som jag gillar blandat med mycket dryga musikalnummer. Väldigt annorlunda mot vad man är van vid. Och på ett liknande spår är även serien Sun Trap dock utan musikalinslagen men med desto mer crime istället.

Båda serierna kräver dock att man är rätt bra på engelska annars blir det nog svårt att hänga med skämten. Och nackdelen att det inte finns så många avsnitt av någon av dem än.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För de med omogen humor:

Rick and Morty

Mr. Pickles

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
1, Game of Thrones! Fattar inte att endast en av er nämnt den tidigare i tråden. Den är det mest välgjorda som jag sett! Att storyn också är helt suverän gör den till solklar vinnare hos mig.
2, BattleStar Galactica (nyinspelningen från 2004 eller vad det nu är). Grov maratonserie med bra twists och härliga karaktärer.
3, Walking Dead. Säsong 1 är lite halvdan, men det tar sig och blir bättre och bättre tycker jag.
Falling Skies hamnar utanför topplistan, men bör ändå nämnas eftersom den är klart sevärd.

Sopp-ranos vill jag inte se en minut av. Jag är helt allergisk mot maffiafjanterier och stärkta skjortkragar eller kostymer.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
3, Walking Dead. Säsong 1 är lite halvdan, men det tar sig och blir bättre och bättre tycker jag.

Just nu går "Fear of the Walking Dead" - en spinoff på hur allt började, själva "attacken" på/i det vanliga samhället.

GoT nämns nog inte för att det är så stort redan, den serien behöver ingen hjälp att spridas :)

Damn, you got me hooked :)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
1, Game of Thrones! Fattar inte att endast en av er nämnt den tidigare i tråden. Den är det mest välgjorda som jag sett! Att storyn också är helt suverän gör den till solklar vinnare hos mig.
2, BattleStar Galactica (nyinspelningen från 2004 eller vad det nu är). Grov maratonserie med bra twists och härliga karaktärer.
Falling Skies hamnar utanför topplistan, men bör ändå nämnas eftersom den är klart sevärd.

Sopp-ranos vill jag inte se en minut av. Jag är helt allergisk mot maffiafjanterier och stärkta skjortkragar eller kostymer.

Intressant, hur smaken kan vara som baken. Din topp 3 lista skulle jag inte ens stått ut med när jag gick i mellanstadiet. :gnissla

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Narcos är sevärd, välgjord och jag tycker den är rätt bra. Men som med Sons of Anarchy så är just gangster tramset lite tjatigt. Men storyn i Narcos är intressant iom hur han bygger ett imperium, även om det är i en olaglig bransch.
Det som håller intresset uppe med Narcos är ju att hela storyn får ju plats i en säsong, SoA blev ju bara drygt i slutet. Men när man väl börjat så måste man ju härda ut i det sista:D

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Narcos är sevärd, välgjord och jag tycker den är rätt bra. Men som med Sons of Anarchy så är just gangster tramset lite tjatigt. Men storyn i Narcos är intressant iom hur han bygger ett imperium, även om det är i en olaglig bransch.
Det som håller intresset uppe med Narcos är ju att hela storyn får ju plats i en säsong, SoA blev ju bara drygt i slutet. Men när man väl börjat så måste man ju härda ut i det sista:D

Den största skillnaden är väl också att Narcos är på riktigt medans SoA var hittepå. Även om Narcos snyggats till för att fungera bättre på TV så tror jag nog att mycket hemskheter inte blivit berättade.
Amerikanarna har ju en förmåga att vilja få våld att se häftigt ut och jag tycker det dämpar känslan för hur illa det faktiskt var. Jag gillade SoA också, men det var lite svårt att ta det på allvar.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Intressant, hur smaken kan vara som baken. Din topp 3 lista skulle jag inte ens stått ut med när jag gick i mellanstadiet. :gnissla

När jag ser på film eller TV-serier så vill jag få en skön verklighetsflykt. Samma sak när jag läser böcker.
Att kolla på romantiseringar av maffia, följa kostymklädda gubbar som går till jobbet, förlusta sig över plastikkirurger som opererar tanter etc är helt ointressant för mig. Sånt finns ju på riktigt och är inte intressant i verkligheten heller. Jag vill ha Sci Fi, Fantasy, superhjältar, zombies och aliens när jag vill koppla av i TV-soffan och drömma mig bort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När jag ser på film eller TV-serier så vill jag få en skön verklighetsflykt. Samma sak när jag läser böcker.
Att kolla på romantiseringar av maffia, följa kostymklädda gubbar som går till jobbet, förlusta sig över plastikkirurger som opererar tanter etc är helt ointressant för mig. Sånt finns ju på riktigt och är inte intressant i verkligheten heller. Jag vill ha Sci Fi, Fantasy, superhjältar, zombies och aliens när jag vill koppla av i TV-soffan och drömma mig bort.

Ok, fair enough. :tummenupp
Jag gillar både och, tycker inte det ligger i vad utan hur för det mesta.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Ok, fair enough. :tummenupp
Jag gillar både och, tycker inte det ligger i vad utan hur för det mesta.

Ja, det har du rätt i! Det är inte genren i sig som gör att serien blir bra.
Jag är till exempel ingen fan av True Blood efter att ha genomlidit ett fåtal avsnitt. Men den kanske jag skulle kunna lära mig att tycka om ifall jag gav den en rejäl chans till. Bland det sämsta skit jag sett var The Seeker. Jag har läst böckerna (Sword of Truth-serien av Terry Goodkind)) och hade höga förväntningar, men fick se en Xena krigarprinsessan-version av en fantasyserie som är bland det mest brutala och våldsamma jag läst. Total flopp alltså!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är till exempel ingen fan av True Blood efter att ha genomlidit ett fåtal avsnitt.

Har du sett "Being human"?
Underhållande och välgjort drama om hur det skulle fungera om vampyrer, varulvar och spöken fanns:

Se bara till att se originalet. Finns en amerikansk skitversion också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag slutade titta på Walking Dead i halva säsong 1 för att det är så pubertalt och stereotypt. T.ex. när de skall hitta en arg tuff kille så är han jete arg och jete tuff. När de vill gestalta den lärde, lugna mannen, så får han förstås glasögon på nästippen. Att en god och jordnära afroamerikan är med är självklart, det vet vi sedan 90-talet att de måste ha en roll. En lite lustig och obstinat asiat var väl också med om jag inte minns fel? Och poliserna, som de kunde slåss minsann!

Menar ni att det blir bättre senare? Konceptet skulle ju kunna bli bra.

Av samma anlednign stod jag inte ut med ett helt avsnitt av det där MC-serien, vad den nu hette, vad fan... Och Homeland tenderar att falla dit då och då också tyvärrmen där kan jag förlåta det.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag slutade titta på Walking Dead i halva säsong 1 för att det är så pubertalt och stereotypt. T.ex. när de skall hitta en arg tuff kille så är han jete arg och jete tuff. När de vill gestalta den lärde, lugna mannen, så får han förstås glasögon på nästippen. Att en god och jordnära afroamerikan är med är självklart, det vet vi sedan 90-talet att de måste ha en roll. En lite lustig och obstinat asiat var väl också med om jag inte minns fel? Och poliserna, som de kunde slåss minsann!

Av samma anlednign stod jag inte ut med ett helt avsnitt av det där MC-serien, vad den nu hette, vad fan... Och Homeland tenderar att falla dit då och då också tyvärrmen där kan jag förlåta det.

Walking Dead blir inte bättre med tiden, det är samma dravel mest hela tiden tycker jag. Bara en massa pajiga karaktärer som springer runt och tramsar sig.
Spin-offen Fear the Walking Dead har visserligen bara gått tre avsnitt hittills, men den har alldeles för mycket gemensamt med ursprungsserien så den har jag redan gett upp hoppet om.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Har du sett "Being human"?
Underhållande och välgjort drama om hur det skulle fungera om vampyrer, varulvar och spöken fanns:

Se bara till att se originalet. Finns en amerikansk skitversion också.

Tack för tipset. Har aldrig hört talas om det, så det får bli att till kolla upp.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Det går i vågor. Ibland är det ganska bra, ofta är det riktigt dåligt. Andra säsongen kan nog vara bland det sämsta som nånsin sänts på tv så den skulle jag rekommendera att hoppa över. Det händer ändå ingenting. Dom sitter på en bondgård och snackar en massa skit. Tredje är ganska bra, sen blir det sämre igen. Senaste säsongen har jag inte sett.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Walking Dead blir inte bättre med tiden, det är samma dravel mest hela tiden tycker jag. Bara en massa pajiga karaktärer som springer runt och tramsar sig.
Spin-offen Fear the Walking Dead har visserligen bara gått tre avsnitt hittills, men den har alldeles för mycket gemensamt med ursprungsserien så den har jag redan gett upp hoppet om.
Vad är storyn i den?

En serie som var ganska bra var Lost. Spårade ur efter någon säsong och jag kollade aldrig klart men den var mysigt mystisk.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Vad är storyn i den?

Serien utspelar sig innan och precis i början av utbrottet av vad det än var som gjorde folk till zombies. Det hade kunnat bli bra, men det är samma problem med karaktärerna som i ursprungsserien. Något som stör mig lite är när det blir så tydligt att de bara pressar in så många olika människotyper som möjligt på samma plats, känns lite krystat. Redan i första avsnittet fick vi lära känna:
-Den missbrukande problemsonen
-Den oroliga mamman (som såklart också har ett missbruk i bagaget)
-Den duktiga systern
-Den nya styvpappan (som givetvis är den handlingskraftige och sansade i hushållet, mamman är lite känslosam och impulsiv, på ett härligt kvinnligt sätt.)
Både mamman och systern har dessutom förhållanden över rasgränserna, det är ju viktigt att visa att sådant är okej och helt normalt.

Vidare har vi:
-Styvpappans biologiske son, som bor med sin mamma och givetvis har problem att acceptera pappas nya familj.
-Exfrun, som det såklart är helt omöjligt att prata med utan att bli osams.

Du kan säkert fortsätta att fylla i listan själv, utan att ens ha sett serien.

Något som stör mig något så förbannat också är att de är så övertydliga med att vissa personer är ledare, medan andra bara är vilsna får som bara väntar på direktioner. Som du var inne på förut så är det väldigt onyanserat.

En serie som var ganska bra var Lost. Spårade ur efter någon säsong och jag kollade aldrig klart men den var mysigt mystisk.

Såg någon säsong och en halv av den också, men tröttnade när handlingen slutade gå framåt. Plötsligt började de ju introducera nya karaktärer i varje avsnitt och alla skulle minsann få sin bakgrundshistoria presenterad. Otroligt frustrerande.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!