Jag tror inte på att diagnostisera människor och sätta en etikett på de som har problem. Om du frågar mig så är dessa "etiketter" ett medel som har skapats av samhället och som användas av föräldrar för att urskulda en potentiellt bristande uppfostran.kortar ned lite
jag har ADHD och har långt ifrån stort tålamod med människor som hänger efter en och drygar sig. Polisanmälan för trakasserier eller en smocka hänger i luften så fort jag ser en sån där nasare, jag lär inte vara själv med den känslan.
Det är en betydande skillnad mellan tanke och handling. Det som skiljer en mördare från dig och mig är att vi kan behärska oss. Man kan göra en halvdan jämförelse mellan en alkoholpåverkad person och en person som inte kan kontrollera sin störning, det är den där lilla extra gnistan som får oss att tända till. Om den sedan utlöses av alkohol eller ADHD skiter jag i.ADHD sägs vara kroniskt. Skulle han då spärras in på heltid av anledningen "han blir lätt arg, då tänker han dumma saker om folk" mm det låter som en bra lösning.
Jag praktiserar på en restaurang här i Örebro, när gäster jävlas får jag lust att drämma vinflaskan i huvet på han/hon. Ska jag också spärras in tycker du?
Jag har alldrig slagligt/blivit våldsamm nån gång jag varit påvärkad.Jag tror inte på att diagnostisera människor och sätta en etikett på de som har problem. Om du frågar mig så är dessa "etiketter" ett medel som har skapats av samhället och som användas av föräldrar för att urskulda en potentiellt bristande uppfostran.
Om du nu tror att glåpord och pekpinnar får mig att må dåligt eller ändra åsikt tror du fel, jag varken vill eller orkar söka reda på korrekt fakta utan förhåller mig till mina känslor och erfarenheter. Bristande läsförståelse förresten? Förvisso hade jag knappast toppbetyg i svenska, men det berodde varken på ADHD eller andra brister.
Den rullstolsburna personen utgör inte ett hot för sina medmänniskor och således är liknelsen inte aktuell. Om du nu kunde undvika dessa försäljare för tjugo år sedan, varför gör du inte det nu så att du slipper dessa situationer? Uppenbarligen har du inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att undvika att bli påverkad?
Det är en betydande skillnad mellan tanke och handling. Det som skiljer en mördare från dig och mig är att vi kan behärska oss. Man kan göra en halvdan jämförelse mellan en alkoholpåverkad person och en person som inte kan kontrollera sin störning, det är den där lilla extra gnistan som får oss att tända till. Om den sedan utlöses av alkohol eller ADHD skiter jag i.
Jag tror inte på att diagnostisera människor och sätta en etikett på de som har problem. Om du frågar mig så är dessa "etiketter" ett medel som har skapats av samhället och som användas av föräldrar för att urskulda en potentiellt bristande uppfostran.
Förmodligen är du fortfarande för ung och tanig för att den våldsamma biten ska triggas, även om vi är påverkade har vi fortfarande vår självbevarelsedrift. Har drabbats av både lätt irriterade situationer och rena rama näsbenskrossarfester där den gemensamma nämnaren har varit att skurkarna har varit antingen alkoholpåverkade eller (sedan tidigare) uppvisat omotiverat aggressivt beteende (all the same to me, adhd eller inte).Jag har alldrig slagligt/blivit våldsamm nån gång jag varit påvärkad.
Sen har jag inte blivit diagnostiserad med ADHD fast jag tycks ha symtomerna (koncentrationssvårigheter och svårt att ta det lungt).
Jag tycker du har en ganska vrickad inställning.
förlåt för OT men puckot stör mig...
Hur var det nu med lässvårigheter?Okej, så enligt dig har hela världens läkar- och forskarkår inom psykoterapi fel? Jag, och många med mig, litar nog klart mer på läkare/forskare med många års forskning och erfarenhet inom området än en obetydlig människa på ett forum. Att ha förutfattade meningar anser nog även du i de flesta fall är fel, stämmer inte det?
Nu är jag trött på dig och dina förutfattade meningar, läs på innan du yttrar dig nästa gång. Köp en läskeblask och en påse chips, sätt dig ner, titta på bollibompa tills du är mogen nog att inse fakta.
Over and out.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |