Bättre med för spänd kedja än för "lös" ?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Tänkte bara kolla lite snabbt här.

Spände min kedja på min Suzuki gsx 750f- 89 häromdagen.

I manualen står det ett spel på 25-35mm.
Mätte lite snabbt igår och kom fram till att efter min justering ligger spelet på ca 20mm.

Det är väldigt svårt att få till bra tycker jag, antingen blir det jättehårt eller för löst. Känns ju som att det är bättre att den är lite för hård än jätteslapp? När slits Kedjan mest? för löst eller hård spänd?

Vi åker oftast 2 st på hojjen om det har någon betydelse.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Hellre för lös än för spänd.

Testa slacket när två personer sitter på.

Om kedjan är för lös slits kedja och drev. Om kedjan är för spänd slits kedja/drev OCH lagret vid framdrevet, vilket inte är så kul.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Klart du kan få till rätt kedjespel. Definitivt inte bra med för hårt spänd kedja. Gör om , gör rätt. Lossa på hjulbulten ordentligt så blir det lättare att justera slacket.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
i värsta fall om kedjan är för spänd, får den slut på spel när fjädringen jobbar i tex ett stort gupp eller hål i vägen, och kedjan sliter i framdrevet som dras bakåt och spräcker motorblocket i aluminium.

så som göran sa, bättre för slak än för spännd
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Alltså för att förtydliga lite. Ju mer fjädringen trycks ihop bak desto mer spänd blir kedjan. Om kedjan då är för spänd så betyder det att fjädringen inte kan jobba "ostört" utan kedjan håller emot. Och som nån skrev tidigare så sliter det ju även på lagret till utgående axeln (där framdrevet sitter). Om ni åker två på hojen så trycks ju fjädringen ihop mer. Så kolla slacket när ni sitter två på hojen, det ska ju även då vara lite spel.
 

Ozzi

Guest
Inget är bättre än det andra, spännd kedja sliter drev och utgående lager i motorn och för löst gör att hojen blir orolig, den tappar kontakten mellan motor och bakhjul, blir den riktigt lös så riskerar man ju tex att den tom. kuggar över eller hoppar av.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Okej Tack för tipsen.

Nu när man tänker efter och läser det ni skriver om drev osv. blir det ju lite mera klart varför det är viktigt.

Så jag ska alltså mäta spelet på kedjan med 2 personer på och spänna efter det? sen ha ca 30 mm spel med 2 personer på? Då ligger jag i "mitten" på rekommendationen enl. serviceboken! Kan vi dra den slutsatsen av allt detta?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Lagom är bäst.
Men jag är nog mera åt det hållet att bättre lite för spänd än för slak.
En slak kedja kan kugga över drevet vid nedlägg. Vilket resulterar i att ett kugg går av eller i värsta fall att hjulet låser sig och det slutar med en krash.

En lite för spänd kedja stjäl lite effekt.

Och att man ska kunna utsätta lagret på utgående axcel för mera påfrestning än vad som görs när man ger fullgas med 180-200hk och dumpar kopplingen för att weela, tycker jag låter otroligt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lagom är bäst.
Men jag är nog mera åt det hållet att bättre lite för spänd än för slak.
En slak kedja kan kugga över drevet vid nedlägg. Vilket resulterar i att ett kugg går av eller i värsta fall att hjulet låser sig och det slutar med en krash.

En lite för spänd kedja stjäl lite effekt.

Och att man ska kunna utsätta lagret på utgående axcel för mera påfrestning än vad som görs när man ger fullgas med 180-200hk och dumpar kopplingen för att weela, tycker jag låter otroligt.

på en sporthoj är det kanske inte så troligt att man sliter sönder blocket som jag skrev, är nog mer reserverat för hårda landningar på crossbanan ;), dock som någon skrev innan stör det ju endå fjädringen om kedjan spänner emot, inte bra hursomhelst
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Spänn ner hojen så att drev, svingbult och hjulaxel är i linje, där ska du ha lite spel i kedjan. kedjan blir aldrig mer utdragen än i det läget.

Sen släpper du på spännbandet (eller vad du nu använder) och ställer hojen på stödet (eller hur den nu står när du kollar kedjan) och kollar spelet i det läget. Lägg det på minnet så slipper du spänna ner hojen varje gång du ska kolla kedjan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Efter att ha fått bytt motor då lagret på utgående axeln brutit ihop så är jag mycket noga med att inte köra med för spänd kedja.

Tillägg:
Var dock noga med att se till så att inte kedjan blir så slapp att den kan slå i swingen, vid swingaxeln, på undersidan. Detta kan i värsta fall slipa bort metall i swingen.
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Spänn så mycket ni vill, den får dock aldrig bli helt sträckt under körning.:D
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs. Där är det sällan man slinker igenom obemärkt. Jag lyckade sist iaf, justerade efter manual, exakt på millimetern, rengjorde och smorde ordentligt... Fick t.o.m beröm.:D
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs. Där är det sällan man slinker igenom obemärkt. Jag lyckade sist iaf, justerade efter manual, exakt på millimetern, rengjorde och smorde ordentligt... Fick t.o.m beröm.:D

Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. :yoparty . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!
 

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Tukholma
Hoj
sebeärr ärr ärr
Första gången man hört att en slak är bättre än en spänd :tungan ,ska fan hålla mig från mer bira nu...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. :yoparty . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!

Kardan är oftast helt problemfritt, bara att byta oljan en gång per år. Det är ju inte ofta den krånglar på ens bil t ex.

Nackdelen är väl bristen på roliga hojar som har det. :tungan
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs.

För två år sen på Rörken (med SuperDuke'n jag hade då) försökte tre st. instruktörer och tillika hobbymekaniker övertyga mig om att deras sätt att mäta kedjeslack bara måste vara så mycket mer tillförlitligt än vad manualen till hojen sa :D
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
För två år sen på Rörken (med SuperDuke'n jag hade då) försökte tre st. instruktörer och tillika hobbymekaniker övertyga mig om att deras sätt att mäta kedjeslack bara måste vara så mycket mer tillförlitligt än vad manualen till hojen sa :D

Hur mäter man slacket på lättast och bäst sätt då? Ta en tumstock alt måttband och försöka mäta?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
sett att det finns några insatser för att få till justeringen bättre/ mer noggrant, är det något att ha? Vad heter dem?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top