Vilken jävla utflykt! Snyggt.Min Honda 50 drog ca 0,48 l/distans från Oskarshamn till Stockholm. 72 liter ombord när jag åkte. Tre dl kvar när jag kom hem.
View attachment 480344View attachment 480345View attachment 480346
Vilken jävla utflykt! Snyggt.Min Honda 50 drog ca 0,48 l/distans från Oskarshamn till Stockholm. 72 liter ombord när jag åkte. Tre dl kvar när jag kom hem.
View attachment 480344View attachment 480345View attachment 480346
Ja om du inte bryr dig om hastigheten så visst. Jag vill nog ha ett planande skrov fast gjort för att plana i låg hastighet.Jag vill ha en billig båt med vettig driftkostnad.
Men inte med avkall på säkerhet.
Vi skall ha den på trailer, helst obromsad... och vi skall nån fin dag kunna köra till Ven och till Blå Jungfrun, men annars mest inomskärs.
Hur planande v-bottnade båtar går vet jag... men vad är dåligt/sämre med de där jag räknade upp..?
Halva priset på dessa ju... typ 150 medan en Buster L kostar 280.
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.Ja om du inte bryr dig om hastigheten så visst. Jag vill nog ha ett planande skrov fast gjort för att plana i låg hastighet.
Du behöver inte jämföra med buster? HR480 eller motsvarande drar väl lika lite med 60hk.
Kolla på therri båtarna dom är väldigt prisvärda och totalt o sänkbara du kan ta motor sågen o klyva båten utan att den sjunker.Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.
Skall man köpa planande båt med V-skorv så blir det typ Buster eftersom de är i aluminum.
Vi är ibland bland kobbar och skär och det är ofta klipphällar som skaver... så plåt passar fint.
De är dessutom lättare än motsvarande båt i plast.
Flera hundra kilo... och de är därmed lättare att dra efter bilen... med obromsad vagn tex.
..men de kostar det dubbla... så...?
Mm... tack, men Tehri är inte med bland alternativen.Kolla på therri båtarna dom är väldigt prisvärda och totalt o sänkbara du kan ta motor sågen o klyva båten utan att den sjunker.
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.
Skall man köpa planande båt med V-skorv så blir det typ Buster eftersom de är i aluminum.
Vi är ibland bland kobbar och skär och det är ofta klipphällar som skaver... så plåt passar fint.
De är dessutom lättare än motsvarande båt i plast.
Flera hundra kilo... och de är därmed lättare att dra efter bilen... med obromsad vagn tex.
..men de kostar det dubbla... så...?
Tyvärr har jag ingen aning, men lite nostalgi:Nån som varit på mässan i Göteborg?
Är den nåt att ha?
Sett lite bilder och den känns liten... de verkar inte ens vara i hela utrymmet.
Skovelhjulen är värdelösa på att driva fram flytsaken. Det blir mest bara plask och stänk.Har tillgång till båtplats i Mälaren nära sommarstugan men de få turer som tas per år är ju inte värda besväret med att ha båt egentligen.
Trots detta så återkommer suget med jämna mellanrum och efter ett par års uppehåll har jag nu ändå köpt en båt igen. Eller ja köpt någonting i alla fall.
View attachment 498576
Frågan är nu hur jag bäst motoriserar min nya lilla vän. Krav på elmotor för bullrets skull men ska jag driva skovelhjulet eller hänga på en trollingmotor?
View attachment 498577
Du bara måste köpa en vattenskoter och kombinera svanen och den! Coolaste vattenfarkosten i all evighet!Har tillgång till båtplats i Mälaren nära sommarstugan men de få turer som tas per år är ju inte värda besväret med att ha båt egentligen.
Trots detta så återkommer suget med jämna mellanrum och efter ett par års uppehåll har jag nu ändå köpt en båt igen. Eller ja köpt någonting i alla fall.
View attachment 498576
Frågan är nu hur jag bäst motoriserar min nya lilla vän. Krav på elmotor för bullrets skull men ska jag driva skovelhjulet eller hänga på en trollingmotor?
View attachment 498577
Skovelhjulen är värdelösa på att driva fram flytsaken. Det blir mest bara plask och stänk.
Sätt en 50 hk utombordare på.
Du bara måste köpa en vattenskoter och kombinera svanen och den! Coolaste vattenfarkosten i all evighet!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |