Böcker

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Undrar bara om det är många som läser böcker här på SH! I så fall vilken är det senaste bra boken ni läst?
Jag har alla Dan Browns böcker och började att läsa dem på min resa och kan lätt rekomenadera alla dem för dem e hur bra som helst. Speciellt "Angels and Demons". O så "The Da vinci code" med då...

Skriv och berätta om det är nån ni rekomenderar...
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Victor Hugo - Les misérables. Mycket bra klassiker, var visserligen att tag sen jag läste den.

Alexandre Dumas - Greven av Monte Cristo - En till mycket bra klassiker...

Brett Easton Ellis - American psycho och Glamorama. Mycket skruvade böcker, dock väldigt läsvärda.

Donald Trump - The art of the deal. Läser den just nu, kanske inte världens bästa författare direkt, men ganska skön läsning.
 
Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
En given bok: Zen och konsten att sköta en motorcykel (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance). Har visst också hetat "Livet, kärleken och konsten att sköta en motorcykel" i nån tidigare upplaga.

LÄS DEN!

EDIT: Av Robert M. Pirsig
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tja, du vet ju redan vilka mina favoritböcker är, men andra kanske också vill veta. Rätt blandade genres, men jag uppskattar det mesta som är bra skrivet, oavsett vad det är.

Gudfadern av Mario Puzo
Papillon av Henri Charrière
Utvandrarna-serien av Vilhelm Moberg
Buss på villovägar, Möss och människor av John Steinbeck
Är detta en människa? av Primo Levi
Sagan om ringen-trilogin av J.R.R. Tolkien
Sillmarillion av J.R.R. & Christoper Tolkien
American Psycho av Bret Easton Ellis
Kallokain av Karin Boye
En världsomsegling under havet av Jules Verne
Les Miserables av Victor Hugo

Nu orkar jag inte mer för stunden. Fortsätter någon annan gång. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Liftarens guide till galaxen: Underbar bok!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För tillfället håller jag på och läser Erving Goffmans "Stigma - Den avvikandes roll och identitet". Minst lika stentrist som den låter, men den ingår i den kurslitteratur jag nu håller på och plöjer igenom. :död

Senaste boken jag läste för nöjes skull var "Nordisk Kriminalkrönika 2004". Riktigt spännande. :tummenupp

I bokhyllan så ligger "Zen och konsten att sköta en motorcykel" och väntar på att jag ska få tid och energi att läsa den. :)
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Esquire skrev:
I bokhyllan så ligger "Zen och konsten att sköta en motorcykel" och väntar på att jag ska få tid och energi att läsa den. :)

Se till att ha mycket tid och energi för den boken, den är underbart bra, men det är absolut ingen bok man plöjer igenom tanklöst utan att reflektera över något. Den kräver på sina ställen en hel del eftertanke för att man ska förstå :)

Fast det är det värt!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mario Puzo har gjort många bra böcker.
Den senaste boken jag läste var Gregorius av Bengt Ohlsson. Det är en spinnoff på Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.
Läsvärda båda två.
Bland de bästa böckerna jag läst tror jag att jag räknar de flesta av James Clavell. Shogun, Taipan och framför allt Nobel House. De böckerna är en fristående trilogi som sträcker sig över 500 år. Det utspelar sig i asien så det kanske passar paret snowwhite/mcb?
Sen gillar jag Tom Clancy men det är inget man skryter med direkt...
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
Har precis plöjt mig igenom Herman Lindqvists Napoleon. En ganska tung bok, inget man sträckläser direkt. Dock otroligt intressant, speglar hela Napoleons liv - en utomordentligt fältherre!
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Läser just nu " Da vinci koden"- grymt bra. Läste "Änglar och Demoner" först eftersom han skrev den först.Inte lika bra men otroligt bra den med.
I vanliga fall är det mycket Dean Koontz som gäller och även fantasy (olika författare).. Har läst "sagan om drakens återkomst" men tyvärr är den inte färdigskriven. Har läst 20 böcker och nästa kommer ut i oktober i år :huvet
Inte kul att läsa en serie som inte är klar. Men men, jag får ju med andra ord läsa den igen sen när den är klar :tummenupp
Har jag ingen bok att läsa känner jag mig tom, älskar böcker.
Fast nu har min ögonsten (CBR:en) tagit upp allt mera tid så nu läser jag även Mc-boken från trafikskolan..

:hihi
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
För det första. Dan Brown må ha hittat en form (om än förutsägbar) i böckerna "Änglar och demoner" samt "Davincikoden". Med detta i åtanke gav jag mig på ett tidigare alster som hette Digital fortres och den boken sög. Den sög enormt.

Tolkiens böcker och Pirsig som nämnts är solklara favoriter.

I deckagenren så är den intressantaste författaren just nu Arne Dahl. 7 utgivna böcker, var och en mycket underhållande.

Annars slår jag ett slag för Umberto Ecco. "Rosens namn", "Badolino", "Foccaults pendel" och "Gårdagens ö" är mästerverk och borde belönas med Nobelpris. Läs och njut.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Mmm böcker är bra när man jobbar natt, läser mycke i vanliga fall med men långa stilla nätter på olika jobb så är en bra bok bra att ha med.
Min lilla lista på bra böcker:

  • Kallokain av Karin Boye

  • Isfolket, Häxmästare & Ljusetsrike av Margit Sandemo

  • Sidney Sheldon´s böcker

  • Diana Gabaldon (5 böcker om en kvinna som lever på 1960 talet men hamnar i 1700 talets skottland...spänande och rätt kul böcker)

  • Dave Pelzer ( 4 böcker om hans liv. Pojken som kallades det är den första)

  • Anna Jansson (spänande polis böcker)

  • Da Vinci-Koden av Dan Brown

  • Herman Lindqvist (svensk historia går alltid hem)

  • Dean Koontz (späning är alltid bra)

  • Freja, Idun & Saga av Johanne Hildebrant.

  • Agata Christie (alltid bra böcker)

Jag kan göra denna lista mycke lång men detta är några favoriter...
 

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Gul Hornet 600 -02
En bön för Owen Meany av John Irving är ett MÅSTE. HELT UNDERBAR BOK.
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Kakan skrev:
  • Diana Gabaldon (5 böcker om en kvinna som lever på 1960 talet men hamnar i 1700 talets skottland...spänande och rätt kul böcker)

  • Dean Koontz (späning är alltid bra)

  • Freja, Idun & Saga av Johanne Hildebrant.

Jag kan göra denna lista mycke lång men detta är några favoriter...


Håller med dig! Gabaldon är helt underbar, men hon har väl inte skrivit färdigt alla ännu eller?

Freja, Idun & Saga- Helt suveränt. Har tyvärr inte läst Saga ännu men jag kan tänka mig att den är bra.

Dean Koontz- Att fastna redan på första sidan är en stor bedrift som författare. Det är ju så man håller med honom om det han skriver.

:yoparty
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
benrangel skrev:
I deckagenren så är den intressantaste författaren just nu Arne Dahl. 7 utgivna böcker, var och en mycket underhållande.

Håller med dig. Har inte läst mer än en bok, En midsommarnattsdröm, men den var mycket bra och resterande böcker skall snart inhandlas.
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Näst senaste boken var "Hopp och kärlek" av Yannick Tregaro. Den var verkligen inte bra skriven. Man hoppade och flög fram och tillbaka i tiden och olika delar i hans liv och träning och så. Den spökskrivaren borde verkligen haft lite mer utbildning. (Tror det var någon journalist-wannabe från aftonskvaller eller skvallerpressen)

Senaste boken var "A Single Step"* av Heather Mills McCartney. Den var verkligen bra. Grym bok helt enkelt, vilket liv hon levt och ändå är hon ju inte direkt gammal! Kan varmt rekommendera den.

Just nu läses "Farväl till vapen" av Ernest Hemingway, den verkar lagom sjuk i början och jag tror det är en riktigt bra bok. :)



* I första upplagan hette den faktiskt "Out on a Limb", men det var visst inte politiskt korrekt när man tappat ett ben, så när den började sälja ordentligt så bytte den namn.


EDIT: Jag kan för övrigt även varmt rekommendera "Disgrace" av JM Coetzee, den var lite annorlunda, men även den riktigt bra!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top