Böcker

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Victor skrev:
När ni ändå sågar "fina" författare, Ulf Lundell är verkligen råkass.
Jack var kul att läsa. Men resten.... vilken dynga.
Dessutom är det nästan bara medelålders småfeta män som gillar skiten.
Eller kanske man måste ha tagit sig en funderare över livet och dragit slutsatsen att man har Ångest™ för att gilla dom?
Förklara bitte!

Jag gillar Ulf Lundells bocker och ar inte smafet. Tycker det ar mycket humor i tex "Kyssen" och att "Vinter i paradiset" vackte manga tankar (vilka tankar kommer jag inte ihag nu eftersom det var lange sen jag laste den - jag ar nastan medelalders nu...)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
urf skrev:
...

For ovrigt stavas Whisky sa som jag just skrev det (dvs riktig Whisky, inte amerikanskt majsbrannvin eller kanadensiskt piss).

/Whiskysnobben

Höll du även på att leta reda på löjligt dyra rödtjut som ingen drack om de slapp innan du började dricka korrekt stavad whisky? :tungan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ok Jin Chun skrev:
Varför måste det vara ett sådant snobberi inom litteraturkretsar? Varför får man inte läsa en bok som man roas av? Varför måste det alltid vara tunga böcker av Kafka, Hemingway m.m. om man ska diskutera böcker? Kan man inte uppskatta att folk faktiskt läser böcker fortfarande istället för att bara se på film och tv. Varför måste kultur vara så pretentiöst hela tiden? Varför måste något vara rätt eller fel hela tiden? Kan det inte finnas böcker för olika tillfällen och olika sinnesstämningar utan att för den skull klassas som mindre värda?

Det handlar inte om om böcker är tunga eller inte. Det handlar om om jag tycker om dem eller inte... ;)

Skämt åsido tycker jag att du har både fel och rätt.

Det finns olika sorters böcker. En del har enbart underhållningsvärde och att det är ett värde man inte bör förakta. Likväl som många uppskattar att slå ihjäl två timmar framför en actionrulle så är det ibland skönt att läsa något som rinner genom ens medvetande utan att lämna några spår och utan att man behöver koncentrera sig.

Andra böcker lämnar något efter att man läst dem. De kan öppna ens medvetande för delar av verkligheten man tidigare inte sett, ge nya perspektiv, nya sätt att tänka.

När någon frågar efter en bra bok att läsa tycker jag däremot det är ett rimligt antagande att det är den andra kategorin böcker saken gäller, om inget annat anges. Är folk bara ute efter att slå ihjäl tid så gör de sig knappast besväret att fråga runt efter en bok att göra det med. Det är bara att välja någon, utbudet är stort. Ergo är lite ”kultursnobberi” med böcker som ger något på sin plats.

Sedan finns det en helt annan sida av kultursnobberi som tyvärr är mycket vanlig. Böcker höjs till skyarna för att de är obegripliga snarare än för att de tillför något. Förmodligen är tankegången att ”det här fattar jag inte, alltså måste det vara smart”. Jag är av en diametralt motsatt åsikt. Fattar jag det inte, och om jag rimligen kan tänkas vara målgruppen för boken, då är författaren korkad och har antingen inga vettiga tankar eller idéer eller kan inte presentera dem. Oavsett vilket är boken då bortkastad utrymme och möda. Att skriva böcker handlar om kommunikation. Kan man inte kommunicera med läsaren skall man låta bli att skriva alls, för då behöver man antingen lära sig kommunicera eller låta det man vill ha sagt mogna.

Sen finns det ju de som anser att de bästa böckerna är de där varje ord i titeln är en förkortning… ingen nämnd och ingen glömd, inte ens Chris Ash. ;)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Chrille skrev:
Självklart. Det är precis som med wisky, vissa sorter är "finare" att tycka om än andra. Snobberi helt enkelt. För tio år sen var det vin som folk fjantade runt med för att samla pluspoäng på status-skalan.

Jaha, som vanligt tio år efter. Tur att allt tycks gå i tjugoårscykler... så jag är tio år före också...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
urf skrev:
For ovrigt stavas Whisky sa som jag just skrev det (dvs riktig Whisky, inte amerikanskt majsbrannvin eller kanadensiskt piss).

D v s med stor bokstav även mitt i meningarna? :va

Förövrigt har jag den yppersta respekt för andras åsikter, förutom för alla jävla idioter som går omkring och vägrar fatta att det är som jag säger. ;)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ok Jin Chun skrev:
Varför måste det vara ett sådant snobberi inom litteraturkretsar? Varför får man inte läsa en bok som man roas av? Varför måste det alltid vara tunga böcker av Kafka, Hemingway m.m. om man ska diskutera böcker? Kan man inte uppskatta att folk faktiskt läser böcker fortfarande istället för att bara se på film och tv. Varför måste kultur vara så pretentiöst hela tiden? Varför måste något vara rätt eller fel hela tiden? Kan det inte finnas böcker för olika tillfällen och olika sinnesstämningar utan att för den skull klassas som mindre värda?

Kafka tung? Kom in i matchen.....

Det är precis som att jag skulle vara snobb bara för att jag lyssnar på Led Zeppelin istället för Håkan Hellström. Varför är man alltid en pretentiös jävel om man kan hantera ett instrument eller sjunga när man sysslar med musik? Varför är man pretentiös om man verkligen är en språkets mästare och kan skriva böcker på riktigt? Är en duktig hantverkare,kock eller bilmekaniker också pretentiös?

För mig är en pretentiös person någon som försöker framstå som något han/hon inte är. Det vill säga snarare Dan Brown eftersom han försöker framstå som författare..... :hihi
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Chris Ash skrev:
Kafka tung? Kom in i matchen.....

Det är precis som att jag skulle vara snobb bara för att jag lyssnar på Led Zeppelin istället för Håkan Hellström. Varför är man alltid en pretentiös jävel om man kan hantera ett instrument eller sjunga när man sysslar med musik? Varför är man pretentiös om man verkligen är en språkets mästare och kan skriva böcker på riktigt? Är en duktig hantverkare,kock eller bilmekaniker också pretentiös?

För mig är en pretentiös person någon som försöker framstå som något han/hon inte är. Det vill säga snarare Dan Brown eftersom han försöker framstå som författare..... :hihi

Nej, jag är är bara trött på att folk måste lägga in värderingar och vara nedlåtande, även om du inte får ut nå't av Dan Browns böcker har uppenbarligen många andra fått det. Även jag har läst hans böcker och kan varken säga bu eller bä. Men det är inte det det handlar om. Snobb är man när man värderar sig själv som bättre tyckare än andra och säger det till dem. Vem är du att döma någon annans upplevelse?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ok Jin Chun skrev:
Nej, jag är är bara trött på att folk måste lägga in värderingar och vara nedlåtande, även om du inte får ut nå't av Dan Browns böcker har uppenbarligen många andra fått det. Även jag har läst hans böcker och kan varken säga bu eller bä. Men det är inte det det handlar om. Snobb är man när man värderar sig själv som bättre tyckare än andra och säger det till dem. Vem är du att döma någon annans upplevelse?

Men det kan aldrig bli snobbigt att gilla Håkan Hellström eller Sidney Sheldon och döma ut Zeppelin eller Solsjenitsyn?

Jag förstår inte skillnaden på mitt ogillande av Dan Brown och ditt ogillande av Franz Kafka.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
urf skrev:
En klassiker som inte namnts ar "Mastaren och Margarita" av Bulgakov. Ett maste om man gillar lite skruvade bocker.

Ja jävlar. En bok med en katt som åker spårvagn, och dessutom envisas om att få betala för sig är en bra bok. :fakta

Annars är Heinrich Böll inte helt fel han heller.
 
Last edited:

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Munken Ansgar och kärleken av Björn Fontander.

Fast det är nog bara min farsa och jag som läst den. Tyvärr.
Helt bizzar och hur kul som helst.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gnällande på Dan Brown här. Han har fått en jävla massa människor att inte titta på big brother och istället läsa en tjock bok för första gången sedan grundskolan.

Ge människan Nobelpriset!
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Macho Woman skrev:
Jag antar att du menar 'bisarr'. (Det här är ju en kultursnobberitråd, så då måste jag ju rätta...)

Ja det menar jag. Sorry. Jag hade läppjat lite på kulturellt rödtjut.

Hur kulturellt är Jävlaranamma förresten... :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Folk som köper böcker från pallar på Åhlens och sen har mage att påstå att det är bra shit förtjänar fan att dö. :mad: :kulspruta
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Pyton skrev:
Hur kulturellt är Jävlaranamma förresten... :)

Det är studentikost flockdumt. Folk i fåniga overaller borde skjutas. Men Jävlaranamma får överleva tack vare sin förmåga att känna människor och beskiva alla slags sådana på pricken. 'Kullamannen' är SÅ sann! Dessutom har jag sett sångarens penis så de kan ju bara vara bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top