Ok Jin Chun skrev:
Varför måste det vara ett sådant snobberi inom litteraturkretsar? Varför får man inte läsa en bok som man roas av? Varför måste det alltid vara tunga böcker av Kafka, Hemingway m.m. om man ska diskutera böcker? Kan man inte uppskatta att folk faktiskt läser böcker fortfarande istället för att bara se på film och tv. Varför måste kultur vara så pretentiöst hela tiden? Varför måste något vara rätt eller fel hela tiden? Kan det inte finnas böcker för olika tillfällen och olika sinnesstämningar utan att för den skull klassas som mindre värda?
Det handlar inte om om böcker är tunga eller inte. Det handlar om om
jag tycker om dem eller inte...
Skämt åsido tycker jag att du har både fel och rätt.
Det finns olika sorters böcker. En del har enbart underhållningsvärde och att det är ett värde man inte bör förakta. Likväl som många uppskattar att slå ihjäl två timmar framför en actionrulle så är det ibland skönt att läsa något som rinner genom ens medvetande utan att lämna några spår och utan att man behöver koncentrera sig.
Andra böcker lämnar något efter att man läst dem. De kan öppna ens medvetande för delar av verkligheten man tidigare inte sett, ge nya perspektiv, nya sätt att tänka.
När någon frågar efter en bra bok att läsa tycker jag däremot det är ett rimligt antagande att det är den andra kategorin böcker saken gäller, om inget annat anges. Är folk bara ute efter att slå ihjäl tid så gör de sig knappast besväret att fråga runt efter en bok att göra det med. Det är bara att välja någon, utbudet är stort. Ergo är lite ”kultursnobberi” med böcker som ger något på sin plats.
Sedan finns det en helt annan sida av kultursnobberi som tyvärr är mycket vanlig. Böcker höjs till skyarna för att de är obegripliga snarare än för att de tillför något. Förmodligen är tankegången att ”det här fattar jag inte, alltså måste det vara smart”. Jag är av en diametralt motsatt åsikt. Fattar jag det inte, och om jag rimligen kan tänkas vara målgruppen för boken, då är författaren korkad och har antingen inga vettiga tankar eller idéer eller kan inte presentera dem. Oavsett vilket är boken då bortkastad utrymme och möda. Att skriva böcker handlar om kommunikation. Kan man inte kommunicera med läsaren skall man låta bli att skriva alls, för då behöver man antingen lära sig kommunicera eller låta det man vill ha sagt mogna.
Sen finns det ju de som anser att de bästa böckerna är de där varje ord i titeln är en förkortning… ingen nämnd och ingen glömd, inte ens Chris Ash.