Böcker

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
medic skrev:
Fan vilken jäv** hype det är runt Dan Brown! Är hans böcker så jäkla bra eller är de bara lättlästa så att en massa människor kan läsa dem?

Grejen med hans böcker är att man kommer in i dem så bra, o sen kan man inte lägga ner dem för att det är så spännande. personligen tycker jag att just Angels and Demons o the Da Vinci code var otroligt bra.
Med de flesta böcker kan man lätt gissa vad som händer, nu menar jag inte att det inte är så med just hans böcker men en sak är säkert, att han skriver på ett sätt att man efter varje kapitel inte längre är säker på om man verligen hade gissat rätt från början...

sen det där med lättlästa, jag har läst alla på engelska och så lätta ord använder han änså inte, och ändå e jag väldigt bra på engelska. Men man förstår hela tiden sammanhanget.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
medic skrev:
Fan vilken jäv** hype det är runt Dan Brown! Är hans böcker så jäkla bra eller är de bara lättlästa så att en massa människor kan läsa dem?

De är lättlästa, ja. De är inte revolutionerande på något sätt, dock spännande och intelligenta.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
McB skrev:
De är lättlästa, ja. De är inte revolutionerande på något sätt, dock spännande och intelligenta.


Det som är revolutionerande är att det just är skrivet på sånt intelligent sätt. Allt han skriver kan knytas ihop så bra, inga fel gör han och han verkar forska en hel del om det han skriver om.
Sen är han en författare som verkligen vågar att säga vad hans åsikter är tex om religion o kyrkan! Inte många som vågar göra det så rakt ut..
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
snowwhite skrev:
Det som är revolutionerande är att det just är skrivet på sånt intelligent sätt. Allt han skriver kan knytas ihop så bra, inga fel gör han och han verkar forska en hel del om det han skriver om.
Sen är han en författare som verkligen vågar att säga vad hans åsikter är tex om religion o kyrkan! Inte många som vågar göra det så rakt ut..

Sättet han skriver på är inte revolutionerande, inte ens sättet allt vävs samman. Många författare har skrivit på samma sätt i många år, men Dan Brown är väl först med att bli omåttligt populär. Vad det beror på vet jag inte, men troligtvis beror det på att handlingen är såpass känslig, med anklagelserna mot Vatikanen och allt.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
McB skrev:
Sättet han skriver på är inte revolutionerande, inte ens sättet allt vävs samman. Många författare har skrivit på samma sätt i många år, men Dan Brown är väl först med att bli omåttligt populär. Vad det beror på vet jag inte, men troligtvis beror det på att handlingen är såpass känslig, med anklagelserna mot Vatikanen och allt.

Han har blivit populär för att han just skiver bra, inte bara enligt mig utan enligt många andra runt hela världen. Under min resa så såg man folk med hans böcker vart man en gick och ingen, absolut ingen tyckte att han var kass. När jag stod med Angels and Demons i handen för att köpa den i NZ gick en kvinna förbi mig och sa: wow, a great choice, that's an amazing book... och hon var nog tre gånger så gammal som jag.

Du av alla måste ju erkänna att sättet han skriver på, hur allt vävs samman passar så himla bra ihop.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
snowwhite skrev:
Du av alla måste ju erkänna att sättet han skriver på, hur allt vävs samman passar så himla bra ihop.

Visst är det bra böcker, det säger jag ingenting om. Jag har läst dem alla, och satt verkligen som klistrad vid Da Vinci code och Angels and Demons. Intrigen är verkligen häftig och han lyckas göra det overkliga till verkligt på något sätt.

Dock är typen av bok och handling inget nytt, det har gjorts många gånger förut. Dan Brown gör det mycket bra dock, troligen bäst hittils.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
McB skrev:
Visst är det bra böcker, det säger jag ingenting om. Jag har läst dem alla, och satt verkligen som klistrad vid Da Vinci code och Angels and Demons. Intrigen är verkligen häftig och han lyckas göra det overkliga till verkligt på något sätt.

Dock är typen av bok och handling inget nytt, det har gjorts många gånger förut. Dan Brown gör det mycket bra dock, troligen bäst hittils.


äntligen!! då var vi överrens från början!

förresten så har jag inte sagt nåt om att SÄTTET han skriver på är NYTT! Jag sa att han vågar uttrycka det han tycker rakt ut o inte MÅNGA vågar göra det.

Godnatt...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Ytterligare en för KrissKross o Bingo då.

Attentatet i Pålsjö skog av Hasse Alfredsson.
Om Sverige hade deltagit i WW2...

Jag tyckte den var för j-a bra. Var precis så obehaglig som en krigsskildring alltid borde vara.

Har faktiskt aldrig läst den av nån anledning.

Här kommer lite fler krigsskildringar som är läsvärda....

Forgotten Soldier-Guy Sajer
Jag flög för Hitler-Heinz Knocke
Krigets sorger-Bao Ninh
Är detta en människa?-Primo Levi
Okänd Soldat-Väinö Linna
Farväl till alltihop-Robert Graves
Sönerna-Colin Willock
Det grymma havet-Nicholas Montsarrat
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
medic skrev:
Fan vilken jäv** hype det är runt Dan Brown! Är hans böcker så jäkla bra eller är de bara lättlästa så att en massa människor kan läsa dem?

Nej de ar inte bra, atminstone suger DaVinci koden H-balle - berattarstil och intrig som far en att tanka pa fem-bockerna mer an en gang och det ar inte roligt om man ar aldre an tretton. Tro mig. Sidney Sheldon saljer ocksa bra, blir inte battre for det.

Ni som gillar Dan Brown kanske ska kolla upp Sivar Ahlruds serie om Tvillingdeckarna. Grymt spannande!

/Enid Blyton
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
urf skrev:
Nej de ar inte bra, atminstone suger DaVinci koden H-balle - berattarstil och intrig som far en att tanka pa fem-bockerna mer an en gang och det ar inte roligt om man ar aldre an tretton. Tro mig. Sidney Sheldon saljer ocksa bra, blir inte battre for det.

Ni som gillar Dan Brown kanske ska kolla upp Sivar Ahlruds serie om Tvillingdeckarna. Grymt spannande!

/Enid Blyton

Bröderna Hardy och Kitty är lika givna tips i avdelningen mellanstadielitteratur! :tummenupp
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Varför måste det vara ett sådant snobberi inom litteraturkretsar? Varför får man inte läsa en bok som man roas av? Varför måste det alltid vara tunga böcker av Kafka, Hemingway m.m. om man ska diskutera böcker? Kan man inte uppskatta att folk faktiskt läser böcker fortfarande istället för att bara se på film och tv. Varför måste kultur vara så pretentiöst hela tiden? Varför måste något vara rätt eller fel hela tiden? Kan det inte finnas böcker för olika tillfällen och olika sinnesstämningar utan att för den skull klassas som mindre värda?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ok Jin Chun skrev:
Varför måste det vara ett sådant snobberi inom litteraturkretsar? Varför får man inte läsa en bok som man roas av? Varför måste det alltid vara tunga böcker av Kafka, Hemingway m.m. om man ska diskutera böcker? Kan man inte uppskatta att folk faktiskt läser böcker fortfarande istället för att bara se på film och tv. Varför måste kultur vara så pretentiöst hela tiden? Varför måste något vara rätt eller fel hela tiden? Kan det inte finnas böcker för olika tillfällen och olika sinnesstämningar utan att för den skull klassas som mindre värda?

Självklart. Det är precis som med wisky, vissa sorter är "finare" att tycka om än andra. Snobberi helt enkelt. För tio år sen var det vin som folk fjantade runt med för att samla pluspoäng på status-skalan.

Naturligtvis är inte DaVinci-koden en kass bok när den har trollbundit en så otroligt stor publik. Att säga det som en universal-sanning är lite korkat, men däremot måste jag väl få säga att jag tycker att DaVinci-koden inte lever upp till sitt rykte och att den hade passat bättre som ungdomsbok? Detsamma gäller Hemmingway - vicken dynga! ....eller nä den platsar inte som ungdomsbok heller.
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
McB skrev:
Det är alltså något misstag som har gjort att de ligger etta, tvåa, trea och fyra på försäljningslistan över pockets?

Absolut inte. Lika lite misstag som att Britney Spears, Westlife och annan ganska oinspirerande musik har haft topplaceringar pa musiklistor. Det behover inte betyda att jag automatiskt gillar nagot bara for att det ligger etta, tvaa, trea och fyra. Kanske funkar sa for dig, men inte for mig.

For att inte anklagas for att vara snobb sa tipsade jag tidigare om flera bocker som ar internationella bestsellers. Dessutom ar det ett javla skitsnack att klassiker alltid ar "tunga". Ta tex Doktor Jetski's "Brott och straff", den kan lasas som en spannande kriminalroman.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
När ni ändå sågar "fina" författare, Ulf Lundell är verkligen råkass.
Jack var kul att läsa. Men resten.... vilken dynga.
Dessutom är det nästan bara medelålders småfeta män som gillar skiten.
Eller kanske man måste ha tagit sig en funderare över livet och dragit slutsatsen att man har Ångest™ för att gilla dom?
Förklara bitte!
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Jag var självklart ute efter att man kan visa respekt för varandras personliga tycke. Ingenting annat. Något som jag tycker om är naturligtvis inte säkert alla andra tycker om. Så tråkigt det vore om alla tyckte likadant, eller hur? :)
Jag menade bara att för att en tycker si och den andra tycker så ger det ingen rätt att se ner på den andra. Jag kanske överreagerade lite..
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Chrille skrev:
Självklart. Det är precis som med wisky, vissa sorter är "finare" att tycka om än andra. Snobberi helt enkelt. För tio år sen var det vin som folk fjantade runt med för att samla pluspoäng på status-skalan.

Naturligtvis är inte DaVinci-koden en kass bok när den har trollbundit en så otroligt stor publik. Att säga det som en universal-sanning är lite korkat, men däremot måste jag väl få säga att jag tycker att DaVinci-koden inte lever upp till sitt rykte och att den hade passat bättre som ungdomsbok? Detsamma gäller Hemmingway - vicken dynga! ....eller nä den platsar inte som ungdomsbok heller.

Bara ett fortydligande fran min sida. Mina asikter om DaVinci-koden ar mina och ingen annans. Jag representerar saledes inte nagon forening eller organisation (eller hemligt religiost sallskap for den delen...). JAG tycker att DaVinci-koden suger H-balle.


For ovrigt stavas Whisky sa som jag just skrev det (dvs riktig Whisky, inte amerikanskt majsbrannvin eller kanadensiskt piss).

/Whiskysnobben
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top