Böcker

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Bingo skrev:
Du ljuger! jag älskar den inte och jag hatar den inte. Jag växte helt enkelt ifrån den när jag fyllde 17 :fakta :lol

Ja, somliga tappar sitt sinne för humor någonstans längs vägen. Synd det skulle hända dig. ;)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Chris Ash skrev:
Ursäkt? Som krigsman i Svea Konungarike är det ens plikt att hålla sina färdigheter i krigandets ädla konst vid liv!

Nu blir det "Brandstridsmedel-Verkan och skydd"

Javisst. Men därifrån till att ha SoldF som "toalettbåsläsning" är det ett rätt långt steg... ;)

(Sånt skall man ha Flight International till!)
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Rekommenderar varmt:

Kafka - "Amerika"

A. C. Clarke - "Möte med Rama"
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
MikkE skrev:
Jag diggar Roald Dahl

Han rockar!
Leta upp hans memoarer, ganska intressant liv må jag säga.



Annars kan jag rekomendera:
Imre Kertez - Mannen utan öde.

Den har ingenting gemensamt med Roal Dahl alls!
 
Last edited:

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
Ahhh.... Namedropping.... Likeitalot!

Missa för all del inte:

"Den vidunderliga kärlekens historia"
"Dokument rörande spelaren Rubashov"
"För herr Bachmanns broschyr"

samtliga författade av Carl-Johan Vallgren. Helt fantastiska!

Vill man sen sänka sig en aning rent språkligt och, som undertecknad, också gillar böcker med huvudtema "vår man i Berlin", självklart är det lite spionthrilleragent-stuk jag snackar om, så är ju Robert Ludlums böcker trivsamma. Läste bland annat förlagan till filmen "the Bourne Identity" som i svensk bokupplaga heter "Identitet Kain", mycket bättre än filmen :tummenupp

Deckarfacket fylls givetvis upp med engelska upplagor av Ian Rankins böcker. Börja med vilken som helst. Härligt skitigt och rått på äkta skotskt manér, överfyllt av underbara musikreferenser och givetvis hinkvis med whiskey...

Slutar innan jag tjatar hål i huvudet på er!

/Z
Teve? Vad är det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har plöjt stora delar av vad som har rabblats här, men efter att jag har börjat hänga här finns så lite av dygnet kvar att jag inte har tid att läsa.
Att läsa på jobbet funkar inte för mig, men något som funkar bättre är att lyssna på talbok!
Jag har just läst om liftarens guide, fast som talbok på cd-skiva, och ibland tåras ögonen av skratt medans jag jobbar.

Sold-F lär väl inte finnas som talbok gissar jag, men tipsa gärna om andra bra talböcker (mycket hänger IOFS på vem som läser in den).

Jag skulle gärna vilja ha Sold-F inläst med något högspännt befäl, men jag känner tyvärr inga såna, en annan höjdare vore "En dag i Ivan Denisovits liv", inläst av Mark Levengood (muminpappan berättar om sin tragiska barndom)

Sen om någon ville översätta den tyska pansardikten till svenska så ska jag (om den passar sig) maila den vidare till en polare som bränner runt i Afrika med pansar just nu...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bingo skrev:
En bok som jag tror att många på forumet skulle uppskatta, men kanske inte ta upp i den här tråden, är Det köttätande lammet. Den handlar om en killes homosexuella kärlek till sin bror. Minns fan inte vem som skrivit den. Sydamerikan minns jag dock att han är.

Jean Genets Rosenmiraklet kan nog uppskattas av samma personer. Homokärlek mellan fängelseinterner handlar den om.

Now you know :lol
Jag tror att Äldreomsorgen I Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen skulle vara något för dig. :brynad

Beskrivning från bokus.se:
Möt Morfar och Pyret i deras första redlösa förtvivlade humoristiska perversa grundlärda homofila heterogena psykos.
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
Chrille skrev:
DaVinci-koden tycker jag faktiskt inte var något speciellt. Den kunde lätt ha klassats som ungdoms-bok och passat mycket bättre. Det enda som var kittlande med den var intrigen och den är en enda stor hittapå...

Ja, det är det mystiska i historien som gör den intressant. Preire de Sión (stavning?) osv. Det skönlitterära är ingen sensation.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
heinz_p skrev:
Ja, det är det mystiska i historien som gör den intressant. Preire de Sión (stavning?) osv. Det skönlitterära är ingen sensation.

Just det. Intrigen var skitkul när man trodde på författarens förord. Jag har aldrig någonsin hört något slaktas så som just de "fakta" som DaVincikoden bygger på. Det mesta är ju en jättebluff som dessutom har erkänts av de som drog igång den.

Det enda som verkar stämma är kyrkans förringande av Maria Magdalenas betydelse.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vapenverkan, utgiven av FoA. Bra shit som fan.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
TomK skrev:
Jag har läst i stort sett allt av Jules Verne, Nevil Shute, Stephen King, Terry Pratchett, Robert Heinlein, JRR Tolkien och Alistair MacLean (och många andra). Just nu är det dock Isaac Asimovs Foundation "Trilogy" (inne på femte och sista boken) som är på gång.

Femte och sista? Jag har sju i "foundation" series. Det finns två som handlar om tiden före de tre klassiska och två efter. Vilka saknar du?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Annars är ju Bingos gamla tips "Om Kriget" av Von Clausewitz samt JOLO:s första världskrigssvit fortfarande gångbara......
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
För KrissKross kan jag även rekommendera Operation Garbo som handlar om Sovjet mot Sverige på ett rätt kul sätt. Extra intressant efterord av författaren också där han kommenterar sin egen felaktiga analys av hur Sovjet föll sönder.

Den boken och en burk vapenfett så kommer inte KrissKross lämna pojkrummet på hela kvällen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
För KrissKross kan jag även rekommendera Operation Garbo som handlar om Sovjet mot Sverige på ett rätt kul sätt. Extra intressant efterord av författaren också där han kommenterar sin egen felaktiga analys av hur Sovjet föll sönder.

Den boken och en burk vapenfett så kommer inte KrissKross lämna pojkrummet på hela kvällen.

Ohh jag vet, jag har läst dem tre gånger. Jag garvar fortfarande högt varje gång jag läser om hur svinet Sixten Nöjdh slits i bitar av 15.5cm artillerield från det svenska haubitskompaniet på Arlanda. :banana :banana :banana

Fast om man ska vara lite allvarlig så är den utgiven av Tibro och innehåller både en och två sparkar i arslet åt politikerna.....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Chrille skrev:
För KrissKross kan jag även rekommendera Operation Garbo som handlar om Sovjet mot Sverige på ett rätt kul sätt. Extra intressant efterord av författaren också där han kommenterar sin egen felaktiga analys av hur Sovjet föll sönder.

Chrille,
sammanfattning? Det efterordet saknades nog i den (tidiga) upplaga jag läste...
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Tack för den här tråden, jag var på ett antikvariat och köpte I rosens namn av Umberto Eco idag, passade även på att köpa Don Camillo and the devil av Giovanni Guareschi.

Nu har jag nått att läsa igen!
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Kan varmt rekommendera Stjärnstoft och American Gods av Neil Gaiman.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Vilka böcker man tycker om att läsa beror mycket på vilket humör man är på vid tillfället. Jag skulle kunna skriva en oändligt lång lista, men just nu är jag låst på svensk arbetarlitteratur och absurda livshistorier. Utifrån det vill jag rekommendera:

Lars Ahlin - Tåbb med manifestet. Handlar om unge Tåbb som är arbetslös och deprimerad. Tidigt svenskt 1900-tal. Innehåller både djupa filosofiska funderingar om livet och svensk historia.

Moa Martinson - Mor gifter sig. En ung flickas fattiga vardagsliv i början av 1900-talet. När man läst den förstår man hur mycket Sverige har förändrats på 100 år och hur bra man har det...

Arto Pasilinna - Harens år. En man tröttnar på livet och sticker plötsligt från jobbet och frun. Istället reser han land och rike runt (i Finland då, vill säga) med en harunge som enda sällskap. Finskt folkliv. Många olika slags människor i skilda situationer som visar på många aspekter av människan.

Martin Page - (MISSA INTE DENNA!) Om konsten att bli dum. En ung man inser att han är alldeles för intelligent för att kunna finna någon lycka i livet och försöker därför göra sig så dum som möjligt t.ex. genom att försöka bli alkoholist. Otroligt dråpligt och otroligt sant. Åtminstone ett annorlunda perspektiv på verkligheten. Ett citat: "Intelligensen är ett lyte. Som att de levande vet att de ska dö, och att de döda ingenting vet, menar jag att det är värre att vara intelligent än att vara dum i huvudet, för idioten märker ingenting, medan den som är intelligent, även om han eller hon är blygsam eller anspråkslös, märker allting alldeles för tydligt."


Replik till Victor: Pratchett kanske är för svår för dig? :7peta
 
Last edited:

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Senast lasta bok: "The curious incident of the dog in the night-time" av Mark Haddon. Mycket underhallande och lite tragisk bok dar berattarjaget utgors av en autistisk pojke. Ganska langt ifran Rain man snyft, sa bli inte avskrackta.

Allt med John Irving och Paul Auster ar bra. Inte bara Garp och NY trilogin.

Michel Houllebecq's "Platform" ar en mycket intressant och provokativ berattelse om en Thailandsresa... Kan fa en att omprova tidigare moraliska stallningstaganden eller atminstone fora en inre dialog kring dessa. Aven boken "Atomized" av samma forfattare ar bra.

Nar jag var yngre tyckte jag Sture Dahlstrom var det basta som hant sen fardigskivat brod (”Den store blondino”, ”Gokmannen” etc.). Aven Klas Ostergrens "Gentlemen" uppskattades av mig da.

Som flygplanslitteratur funkar John Le Carre bra - han har blivit argare och mer politisk med aren, tex "Absolute Friends".

En klassiker som inte namnts ar "Mastaren och Margarita" av Bulgakov. Ett maste om man gillar lite skruvade bocker.

/Exlibris
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top