Böcker

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
ft skrev:
Chrille,
sammanfattning? Det efterordet saknades nog i den (tidiga) upplaga jag läste...

Det var bara en reflektion över vad som faktiskt hände iom Sovjetunionens sönderfall och Gorbatjovs del i det hela. Operation Garbo bygger ju på att Sovjets ledning hanterar landets sönderfall på ett betydligt våldsammare sätt.

Men det var så länge sen jag läste den nu så jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det var mer än en bok ens.

Dufva

Guest
Är det bara jag som tycker Moment 22 är riktigt bra eller är den bortglömd. Riktigt skön :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Anders R skrev:
Femte och sista? Jag har sju i "foundation" series. Det finns två som handlar om tiden före de tre klassiska och två efter. Vilka saknar du?

Det var som sjutton... Jag har de tre vanliga (första) böckerna och de två sentida uppföljarna.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Dufva skrev:
Är det bara jag som tycker Moment 22 är riktigt bra eller är den bortglömd. Riktigt skön :)

Jag har hört otroligt mycket bra om Moment 22, så för några månader sedan gjorde jag slag i saken och köpte den. Jag kom ungefär 50 sidor innan jag gav upp. Ska nog ge den en chans till snart, för jag vill verkligen läsa den.

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
"Musashi,Samurajen" av Ejji Yoshikawa, Oslagbar!!! Baserad på historien om en av japans störste samuraier, som även skrev "de fem ringarnas bok" också intressant läsning.

edit:tio tummar

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
McB skrev:
Jag har hört otroligt mycket bra om Moment 22, så för några månader sedan gjorde jag slag i saken och köpte den. Jag kom ungefär 50 sidor innan jag gav upp. Ska nog ge den en chans till snart, för jag vill verkligen läsa den.

Den är helt klart värd en andra chans. Den harmoniserar perfekt med min humor i alla fall.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
r matte skrev:
alla dean koontz böcker. lätläsat å spännade

:tummenupp Har läst alla tror jag, hur bra som helst med visst förbihåll för två stycken som bara var sådär.
Ska nog köpa mig da vinci-koden och läsa, den verkar ju bra. Eller kommer den på film? Isåfall väntar jag :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ytterligare en för KrissKross o Bingo då.

Attentatet i Pålsjö skog av Hasse Alfredsson.
Om Sverige hade deltagit i WW2...

Jag tyckte den var för j-a bra. Var precis så obehaglig som en krigsskildring alltid borde vara.

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Läser mest på resor och stränder...
Douglas Adams, "Liftarens guide.." är oslagbar, men "The deeper meaning of Liff" måste vara den knäppaste ordlistan nånsin :rofl
Michael Conelly,
Karin Slaughter,
Elizabeth George,
Marian Keyes,
Minette Walters,
Anne Holt
Peter Mayles böcker om Provance (fransmän :va )

svenska författare;
Tage Danielssons "Paket" (m b.la Karl-Bertil Johnson)
Richard Fuchs "Visst är det härligt att vara svensk"
Henning Mankell,
Herman Lindqvist,

Förstod aldrig hyllningarna till Bret Easton Ellis... Äcklad och illamående efter American Psycho

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Peter Robinson då?? Är det ingen som har läst hans böcker som tycker om deckare? "En ovanligt torr sommar" "Efter alla år av saknad" "I ondskans spår" 3 mycket bra böcker som dessutom finns i pocket.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ok Jin Chun skrev:
Peter Robinson då?? Är det ingen som har läst hans böcker som tycker om deckare? "En ovanligt torr sommar" "Efter alla år av saknad" "I ondskans spår" 3 mycket bra böcker som dessutom finns i pocket.

Har läst "Efter alla år av saknad" och håller just nu på med "En ovanligt torr sommar", men kan inte säga att jag är så imponerad. Det är ingen författare som sticker ut, IMHO.

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Läser en del böcker,brukar glömma bort dem rätt fort dock :3freak

Hitchhikers Guide To The Galaxy är helt klart läsvärd :tummenupp

The Foundation (stiftelsen på svenska) av Asimov är en klassiker som alla med minsta intresse för sci-fi MÅSTE läsa.

Passade på att läsa Dan Browns "Da Vinci koden" och "Änglar och Demoner", men så bra är de inte enligt mig...D-koden är dock den klart bättre.

"Our Gang" av Philip Roth är en fruktansvärt trevlig bok som driver hejdlöst med Nixon, som faktiskt kom ut före Watergate-skandalen.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Fan vilken jäv** hype det är runt Dan Brown! Är hans böcker så jäkla bra eller är de bara lättlästa så att en massa människor kan läsa dem?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
betsy skrev:
Förstod aldrig hyllningarna till Bret Easton Ellis... Äcklad och illamående efter American Psycho

Den är grym ju! I dubbel bemärkelse... Det är en fantastisk bok eftersom författaren bygger upp en seriemördares tankevärld, precis så kall och analyserande som jag skulle kunna tänka mig att den är. Om Ellis inte hade skrivit på det sättet hade man heller inte fått samma känsla eller förståelse för huvudpersonen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
stoffer skrev:
En given bok: Zen och konsten att sköta en motorcykel (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance). Har visst också hetat "Livet, kärleken och konsten att sköta en motorcykel" i nån tidigare upplaga.

LÄS DEN!

EDIT: Av Robert M. Pirsig
Den är tung, men tänkvärd :tummenupp

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
McB skrev:
Har läst "Efter alla år av saknad" och håller just nu på med "En ovanligt torr sommar", men kan inte säga att jag är så imponerad. Det är ingen författare som sticker ut, IMHO.

Det är naturligtvis en personlig uppfattning från min sida, men jag tycker att hans böcker känns betydligt mer trovärdiga och intrigerna mer oförutsägbara än t.ex. Michael Connelly. Dessutom gillar jag brittiska deckare framför amerikanska. "I ondskans spår" är ändå klart bäst...men jag kanske är en medelmåtta då när det gäller böcker. :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ok Jin Chun skrev:
Det är naturligtvis en personlig uppfattning från min sida, men jag tycker att hans böcker känns betydligt mer trovärdiga och intrigerna mer oförutsägbara än t.ex. Michael Connelly. Dessutom gillar jag brittiska deckare framför amerikanska. "I ondskans spår" är ändå klart bäst...men jag kanske är en medelmåtta då när det gäller böcker. :)

Hehe, inte är du någon medelmåtta inte. Böckerna är bra, men det finns så otroligt mycket i samma genre så det är svårt att stå ut. I min mening kan en kriminalroman/deckare bara bli bra.

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Maffians hämd - Sam Giancana
Allt med Dean R Koontz
Gå i Fängelse - Lasse Strömstedt
I fängelset - Lasse Strömstedt
Sanningens minut - Lasse Strömstedt

:tummenupp Lasse Strömstedt är för den som gillar att läsa om en kåkfarares liv från det första brottet till att han lägger av med knark och kriminalitet. Kan verkligen rekomenderas har läst dom 4 ggr.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln