Böja aluminium?

sandstream

Guest
Tycker att avståndet mellan kopplingshandtaget och styret är för långt och funderar på om den bästa lösningen är att försöka böja handtaget så att det får en annan form som passar mig bättre.

Jag är inte hundra men handtaget borde vara gjort av aluminium så därför undrar jag om man:
- kan böja aluminum?
- bör böja aluminium?
- hur böjer man enklast aluminium?

Har någon tips om ett företag som säljer bra kopplingshandtag som kan ställas på samma sätt som bromshandtaget så mottages tips tacksamt!

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
sandstream skrev:
Tycker att avståndet mellan kopplingshandtaget och styret är för långt och funderar på om den bästa lösningen är att försöka böja handtaget så att det får en annan form som passar mig bättre.

Jag är inte hundra men handtaget borde vara gjort av aluminium så därför undrar jag om man:
- kan böja aluminum?
- bör böja aluminium?
- hur böjer man enklast aluminium?

Har någon tips om ett företag som säljer bra kopplingshandtag som kan ställas på samma sätt som bromshandtaget så mottages tips tacksamt!

Hej.
Det går bra att böja,men värm upp biten först,annars kan du få sprickor i det.

M.V.H
HARKE :banana

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Värme eller inte värme, det går av lika lätt när man kommit till den kritiska gränsen. Böja lite åt ett håll går bra, böja tillbaka funkar väldigt dåligt.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
lite, lite böjt klarar sig kanske. Men jag skulle byta det ändå om det blev böjt.

Nej, jag skulle inte böja kopplingshantaget. Skaffa större händer istället :)
...eller skaffa ett som är instälbart (om det nu finns..)
...eller se till att du får en luftbubbla i hydralsystement så tar det längre in :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
När jag hade en TT600 (Triumph) så blev jag helt slut i händerna/fingrarna. Köpte ett sånt här s.k. "dog leg clutch lever". Den kopplingen var trög + att avståndet var lite väl stort. Blev en jävla skillnad. Måste finnas till din hoj också.

T2046001.jpg

sandstream

Guest
Nicke skrev:
När jag hade en TT600 (Triumph) så blev jag helt slut i händerna/fingrarna. Köpte ett sånt här s.k. "dog leg clutch lever". Den kopplingen var trög + att avståndet var lite väl stort. Blev en jävla skillnad. Måste finnas till din hoj också.
Det vore ju den enklaste lösningen men frågan är bara om det finns någon bra butik som har sånna till en R750 -02?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sandstream skrev:
Det vore ju den enklaste lösningen men frågan är bara om det finns någon bra butik som har sånna till en R750 -02?

Om inte pengar är det som bromsar så kan du alltid få ett handtag tillverkat efter dina egna ideer om du tar kontakt med en mekaniskverkstad !!! Allt går.... det är bara en fråga om tid och pengar......

sandstream

Guest
Men det måste väl finnas färdiga grejer att köpa till en så pass ny hoj?
Har för mig att jag såg en annons här på SH där någon sålde kolfiberliknande handtag till en R1/R6 så det finns, nånstanns...

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Kolla på www.isr-brakes.se efter ett sådant här. Har ett själv och det kan justeras rätt så mycket.

Bifogat

• 71-004-AA.jpg
    71-004-AA.jpg
    17.4 KB · Visningar: 187

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Inte böja! :ajjabajja

Då ditt alu-handtag är av formgjuten karaktär så är det ingen hit att böja i det, då får du en brottanvisning, materialutmattning, det fungerar säkert bra ett tag, men hur kul är det när det går av?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
sandstream skrev:
De har ingen e-postadress så de går bort direkt :död

Tackar!

Till ISR ringer man och snackar direkt med Acke, man ska handla lokalt! :)

sandstream

Guest
Blue skrev:
Till ISR ringer man och snackar direkt med Acke, man ska handla lokalt! :)
Skulle gärna handla av ett svenskt företag men om de inte kan bemöda sig med att fixa och kolla en e-postadress så känns det inte som att de har tid med mig. Det är 2004 nu, inte 1994.... :död

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Om du böjer det, se till så att du inte böjer så mycket så att kopplingsbrytaren inte sluts.
Men bästa lösningen är väl att köpa ett helt nytt handtag.

//Anders.

Anki72

Låt inte hjärnan rinna ner i händerna...
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Hojlös för tillfället :(
Att böja handtaget är inte att rekommendera. Den legeringen som oftast finns i mc handtag är ej av böjbar kvalité. Du kan väldigt lätt få sprickor eller handtaget går av om du försöker böja det.
Det är kanske möjligt att underlätta böjning om du värmer upp handtaget först. Men det är långt ifrån riskfritt. Framför allt eftersom du kanske inte vet vad det är för legering i aluminiumet. Och en återförsäljare lär inte kunna svara på det heller tyvärr... :(

Var försiktig helt enkelt!

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Det var jag som sålde de handtagen! :)

kolla med mitonga racing, de har sådan handtag! :tummenupp

www.mitonga.se

sandstream skrev:
Men det måste väl finnas färdiga grejer att köpa till en så pass ny hoj?
Har för mig att jag såg en annons här på SH där någon sålde kolfiberliknande handtag till en R1/R6 så det finns, nånstanns...

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Anki72 skrev:
Att böja handtaget är inte att rekommendera. Den legeringen som oftast finns i mc handtag är ej av böjbar kvalité. Du kan väldigt lätt få sprickor eller handtaget går av om du försöker böja det.
Det är kanske möjligt att underlätta böjning om du värmer upp handtaget först. Men det är långt ifrån riskfritt. Framför allt eftersom du kanske inte vet vad det är för legering i aluminiumet. Och en återförsäljare lär inte kunna svara på det heller tyvärr... :(

Var försiktig helt enkelt!

Det funkar fint att böja om man relaxerar materialet mha värme. Fick tipset av en kunnig person att använda gassvets. Sota ner biten med först, vrid sen på syrgasen och värm tills sotet försvinner . Då har du tillräcklig värme för att materialet skall relaxera omedelbart. Låt svalna och böj sedan tillbaka. Försiktigt, aldrig överböja!

Har testat detta på en hel del alu bitar och det funkar kanon.

/Fredrik

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...