Vilken stad?!AndreasNo skrev:2487418jag fick två tider inom en månad direkt ..
Vilken stad?!AndreasNo skrev:2487418jag fick två tider inom en månad direkt ..
#22 skrev:2487427Vilken stad?!
Macaper skrev:2487461Om du har egen hoj (som det verkar) så behöver du ju inte hyra det. Då kostar en uppkörning mindre än 1 körlektion (eftersom man kör dubbel för MC). Så du har ju inget att förlora. Missar du, så se det som en körlektion under högre press.
Däremot så skulle jag starkt rekommendera att köra igenom de 2 (x2) konbanorna så du vet vad det handlar om. Fast nytt för i år är ju att du har tillgång till den officiella banan 1 timme innan din uppkörning och då hinner du ju prova.
Samtidigt så kan man ju även diskutera varför man tar lektioner, bara för att ta körkort eller för att komma ut i trafiken bättre förberedd. Självklart är man man inte "redo" när man kommer från körskola heller, men de lär trots allt ut en massa bra saker att tänka på, inte bara checkpunkter för att klara kortet och sedan ut och döna.
Fast personligen så hade jag definitivt prövat. Du har ju inget att förlora som sagt.
Konbanorna är ju vad de är, inte mycket att säga om. De måste klaras innan du får "köra upp" Blicken långt fram och vrida ordentligen på huvudet och sitta avslappnat. Absolut inte titta på konerna (eftersom du kör dit du har blicken) är väl det jag personligen hade sagt.
I trafiken är det ju många saker de tittar på, men det finns några saker som är viktigare än andra.
1. Riskmedvetenhet och bromsberedskap
2. Placering
3. Trafikbeteende
Där 1an är att du vrider på huvudet och tittar in på gator, utfarter, parkerade bilar osv. Båda sidor är viktigt, men defintivt från höger. Markera även snabbt med ditt bromsljus att du har beredskap. Inte fastna med blicken som "damn vilken snygg tjej" gluttande, utan bara ett snabbt vrid och en snabb markering med bromsen/ljuset att du är medveten om att någon iddi kan flänga rakt ut framför dig.
Tvåan är ju inte så mycket att säga. Det är ju främst vid sväng som placering syns tydligast och vid rondeller. Ska du vänster i en rondell, kör in från vänster sida av körfältet, men håll höger (så att ingen kan hamna utanför dig och tränga dig när du ska ut). Placering är även med under 70km "testet" att du skär filerna ordentligt där du har fri sikt.
Trean är något som är svårt att lära ut utan kommer med erfarenhet, men sammanfattningsvis, var smidig, håll inte enbart på din rätt (det är dig det gör ont på) utan visa att du "förstår" trafiken.
Det har är vad jag personligen tycker, men då jag själv tog kort i slutet av juli och bara hunnit runt 600 mil sedan dess så är jag ett fullständigt blåbär. Fast 10 år med bilkörkort gör i alla fall att man skaffat sig lite trafikvett. Fast jag är säker på att andra kan ge dig bättre råd än jag har gjort.
Lycka till!
JackDaniels skrev:2488320Kör uppkörningen inget att förlora...
Men se till att träna krypkörning + konbana innan, inte helt lätt om man aldrig kört dom, fixa också en lättkörd hoj (m. bra svängradie) osv.
Kuggar du så vet du ju iaf. hur uppkörningen går till när du kör upp i vår..
Bara en varning dock, klarar du kortet i år så tänk på att du kanske inte har så mycket erfarenhet sen när du börjar köra själv, olyckor händer lätt, och hornen växer igenom hjälmen på typ 2 sekunder när man sätter sig på en skapligt vass hojj (talar av egen erfarenhet)
Lycka till!!!
Patrik.L skrev:2488400Jo det va ett bra förslag! det kanske man skulle boka in sig på! får man ju billigare försäkring också! någon som vet var på VV's hemsida jag hittar ritningen på konbanorna? hittar inte ett jota! =/ säkert jag som är kass
Patrik.L skrev:2487297Har klarat teorin idag!
ringde för skojs skull för att kolla med vv när "senast" uppkörningstid va, och dem hade en den 3:e dvs om en vecka. Jag boka den för jag tänkte att jag kan ju alltid avboka. Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har kört i ca 1½månad typ 2-3ggr veckan i några timmar ibland mer.(R6 -04) har dock inte tagit en enda övningslektion med skola. Har kör cross och moppe innan (om det nu spelar någon roll hahaha) har haft B körkort i 3½år, och kör varje dag. Vad tror ni har jag någon chans? vad bör jag öva på? eller ska jag helt enkelt lägga ner, tanken är ju den att det vore nice att ha kortet klart till nästa säsong.
Ge gärna kommentarer vad ni tror är möjligt och omöjligt.
Helst inga sarkastiska.
Tack
//Patrik
Bus-Bo skrev:2488410Jag kan bara hålla med de andra, chansa, men helt klart så är det värt att öva på konbanor, hyr eller låna en lättkörd cykel. Jag körde på en honda cb750, en sporthoj kommer aldrig gå igenom lågfartsbanorna.
Jeppa2 skrev:2487341Du ska öva på krypkörningen, och säkerhetskontrollen, de finns beskrivna på vv's hemsida. Trafiken fixar du om du kör bil, inga problem.
Bus-Bo skrev:2488410, en sporthoj kommer aldrig gå igenom lågfartsbanorna.
AndreasNo skrev:2487418jag fick två tider inom en månad direkt ..
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |