Bör jag?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Om du har egen hoj (som det verkar) så behöver du ju inte hyra det. Då kostar en uppkörning mindre än 1 körlektion (eftersom man kör dubbel för MC). Så du har ju inget att förlora. Missar du, så se det som en körlektion under högre press.

Däremot så skulle jag starkt rekommendera att köra igenom de 2 (x2) konbanorna så du vet vad det handlar om. Fast nytt för i år är ju att du har tillgång till den officiella banan 1 timme innan din uppkörning och då hinner du ju prova.

Samtidigt så kan man ju även diskutera varför man tar lektioner, bara för att ta körkort eller för att komma ut i trafiken bättre förberedd. Självklart är man man inte "redo" när man kommer från körskola heller, men de lär trots allt ut en massa bra saker att tänka på, inte bara checkpunkter för att klara kortet och sedan ut och döna.

Fast personligen så hade jag definitivt prövat. Du har ju inget att förlora som sagt.

Konbanorna är ju vad de är, inte mycket att säga om. De måste klaras innan du får "köra upp" Blicken långt fram och vrida ordentligen på huvudet och sitta avslappnat. Absolut inte titta på konerna (eftersom du kör dit du har blicken) är väl det jag personligen hade sagt.

I trafiken är det ju många saker de tittar på, men det finns några saker som är viktigare än andra.
1. Riskmedvetenhet och bromsberedskap
2. Placering
3. Trafikbeteende

Där 1an är att du vrider på huvudet och tittar in på gator, utfarter, parkerade bilar osv. Båda sidor är viktigt, men defintivt från höger. Markera även snabbt med ditt bromsljus att du har beredskap. Inte fastna med blicken som "damn vilken snygg tjej" gluttande, utan bara ett snabbt vrid och en snabb markering med bromsen/ljuset att du är medveten om att någon iddi kan flänga rakt ut framför dig.

Tvåan är ju inte så mycket att säga. Det är ju främst vid sväng som placering syns tydligast och vid rondeller. Ska du vänster i en rondell, kör in från vänster sida av körfältet, men håll höger (så att ingen kan hamna utanför dig och tränga dig när du ska ut). Placering är även med under 70km "testet" att du skär filerna ordentligt där du har fri sikt.

Trean är något som är svårt att lära ut utan kommer med erfarenhet, men sammanfattningsvis, var smidig, håll inte enbart på din rätt (det är dig det gör ont på) utan visa att du "förstår" trafiken.


Det har är vad jag personligen tycker, men då jag själv tog kort i slutet av juli och bara hunnit runt 600 mil sedan dess så är jag ett fullständigt blåbär. Fast 10 år med bilkörkort gör i alla fall att man skaffat sig lite trafikvett. Fast jag är säker på att andra kan ge dig bättre råd än jag har gjort.

Lycka till!
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Macaper skrev:
2487461 Om du har egen hoj (som det verkar) så behöver du ju inte hyra det. Då kostar en uppkörning mindre än 1 körlektion (eftersom man kör dubbel för MC). Så du har ju inget att förlora. Missar du, så se det som en körlektion under högre press.

Däremot så skulle jag starkt rekommendera att köra igenom de 2 (x2) konbanorna så du vet vad det handlar om. Fast nytt för i år är ju att du har tillgång till den officiella banan 1 timme innan din uppkörning och då hinner du ju prova.

Samtidigt så kan man ju även diskutera varför man tar lektioner, bara för att ta körkort eller för att komma ut i trafiken bättre förberedd. Självklart är man man inte "redo" när man kommer från körskola heller, men de lär trots allt ut en massa bra saker att tänka på, inte bara checkpunkter för att klara kortet och sedan ut och döna.

Fast personligen så hade jag definitivt prövat. Du har ju inget att förlora som sagt.

Konbanorna är ju vad de är, inte mycket att säga om. De måste klaras innan du får "köra upp" Blicken långt fram och vrida ordentligen på huvudet och sitta avslappnat. Absolut inte titta på konerna (eftersom du kör dit du har blicken) är väl det jag personligen hade sagt.

I trafiken är det ju många saker de tittar på, men det finns några saker som är viktigare än andra.
1. Riskmedvetenhet och bromsberedskap
2. Placering
3. Trafikbeteende

Där 1an är att du vrider på huvudet och tittar in på gator, utfarter, parkerade bilar osv. Båda sidor är viktigt, men defintivt från höger. Markera även snabbt med ditt bromsljus att du har beredskap. Inte fastna med blicken som "damn vilken snygg tjej" gluttande, utan bara ett snabbt vrid och en snabb markering med bromsen/ljuset att du är medveten om att någon iddi kan flänga rakt ut framför dig.

Tvåan är ju inte så mycket att säga. Det är ju främst vid sväng som placering syns tydligast och vid rondeller. Ska du vänster i en rondell, kör in från vänster sida av körfältet, men håll höger (så att ingen kan hamna utanför dig och tränga dig när du ska ut). Placering är även med under 70km "testet" att du skär filerna ordentligt där du har fri sikt.

Trean är något som är svårt att lära ut utan kommer med erfarenhet, men sammanfattningsvis, var smidig, håll inte enbart på din rätt (det är dig det gör ont på) utan visa att du "förstår" trafiken.


Det har är vad jag personligen tycker, men då jag själv tog kort i slutet av juli och bara hunnit runt 600 mil sedan dess så är jag ett fullständigt blåbär. Fast 10 år med bilkörkort gör i alla fall att man skaffat sig lite trafikvett. Fast jag är säker på att andra kan ge dig bättre råd än jag har gjort.

Lycka till!

Jo har ju egen hoj men bara 600cc och den man kör på måste väl vara 750? eller?
/MVH
Patrik

PS: TACK ALLA FÖR SVAREN!!! NI ÄR GULD VÄRDA!!!!!!!!!
och sarkasmen tog jag med nöje ;)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kör uppkörningen :yoparty inget att förlora...

Men se till att träna krypkörning + konbana innan, inte helt lätt om man aldrig kört dom, fixa också en lättkörd hoj (m. bra svängradie) osv.

Kuggar du så vet du ju iaf. hur uppkörningen går till när du kör upp i vår..

Bara en varning dock, klarar du kortet i år så tänk på att du kanske inte har så mycket erfarenhet sen när du börjar köra själv, olyckor händer lätt, och hornen växer igenom hjälmen på typ 2 sekunder när man sätter sig på en skapligt vass hojj :D :yoparty (talar av egen erfarenhet)

Lycka till!!!
 
Last edited:

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
JackDaniels skrev:
2488320 Kör uppkörningen :yoparty inget att förlora...

Men se till att träna krypkörning + konbana innan, inte helt lätt om man aldrig kört dom, fixa också en lättkörd hoj (m. bra svängradie) osv.

Kuggar du så vet du ju iaf. hur uppkörningen går till när du kör upp i vår..

Bara en varning dock, klarar du kortet i år så tänk på att du kanske inte har så mycket erfarenhet sen när du börjar köra själv, olyckor händer lätt, och hornen växer igenom hjälmen på typ 2 sekunder när man sätter sig på en skapligt vass hojj :D :yoparty (talar av egen erfarenhet)

Lycka till!!!

Absolut! tänkte på det jag också att man lär ju tappa mycket över vintern, så man bör ta det väldigt lungt... men vill ju inte vara medlem i statestiken helst...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Hojen du kör upp på måste vara på minst 700cc och ha minst 37kW effekt (har jag för mig). 700cc är jag bombsäker på, lite osäker på vilken minsta effekt är.

Det de flesta glömmer bort i trafiken när de tar hojkort "på gamla da'r" är 2 saker framförallt:

1) DÖDA VINKELN.
2) HÖGERREGELN.

Jag hade rekommenderat att ta ett par lektioner på en körskola, framförallt för att vänja dig vid en hoj du kör upp med (förutsatt att du kan hyra den skolans hoj), framförallt för manöverprovet.

Lycka till.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag tycker att du ska försöka! Håller med alla andra att du ska träna mest på konbanorna! Var uppmärksam och riskmedveten i trafiken. :)

Själv övningskörde jag endast 2-3 veckor innan uppkörning, och jag har aldrig kört cross, och moppe hade jag i 3 veckor när jag var 15. (är 25 snart) Så jag låg på som fan och tränade intensivt privat(körde varianten med petflaskor som koner), och tog en intensivkurs med skolan! Och det fixade sig, kostade 8000kr allt som allt! Det blir nog säkert billigare för dig eftersom du verkar ha mer körvana!

Och går det åt skogen, så har du ju iaf provat och vet hur det går till nästa gång! Så tänkte jag, skulle egentligen ha kört nästa år, men tyckte det var värt ett försök. Och nu känns det riktigt bra att man kan släppa den biten och bara längta efter våren :)


Gör ett försök!
Lycka till! :yoparty


Tanken på att man kommer vara riktigt ny bakom styret nästa år har slagit mig med, så jag tänkte börja säsongen med en sån där avrostningskurs som SMC anordnar. Har bara hört bra kritik om dom kurserna :tummenupp
 
Last edited:

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Jo det va ett bra förslag! det kanske man skulle boka in sig på! får man ju billigare försäkring också! någon som vet var på VV's hemsida jag hittar ritningen på konbanorna? hittar inte ett jota! =/ säkert jag som är kass :D
 

peterpb1

peter
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Skara
Hoj
sm 690 -07
[
Ge gärna kommentarer vad ni tror är möjligt och omöjligt.
Helst inga sarkastiska.

Tack
//Patrik[/QUOTE]

provet börjar med en säkerhetskontroll på hojen, sen är det dax att krypköra, kan nog vara knixigt om man e nervös(träna på att kör i 8or, lagom stora). teknik banan e inte så svår(undanmanöver i ca:50, du kan köra i 45km det ser inte uppkörningsläraren ..hehe. bromsprov 50, 70, 90 LÄTT. Det bästa är om du e helt felfri fram tills nu, då har du råd att göra en liten tabbe i trafiken, för det e dit du ska nu. Kör på skolans hoj mycket lättare att hantera än en sporthoj, lättare att kugga då med tror ja. Lycka till me kortet!!!:squid
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag kan bara hålla med de andra, chansa, men helt klart så är det värt att öva på konbanor, hyr eller låna en lättkörd cykel. Jag körde på en honda cb750, en sporthoj kommer aldrig gå igenom lågfartsbanorna.
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
träna bara konbanan, trafiken fixar du säkert...körde själv upp på en r1:a och det var ett helvete, träna konbanan 7 timmar om dagen i 3 dagar innan uppkörningen, hade visserligen inte kört cross eller moppe innan...svårast tycker jag krypkörningen var, ena banan har du 4m mellan konerna, slalom och vända runt sista(gargagevändning) tror de kör den banan oftast.

lycka till
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Patrik.L skrev:
2487297 Har klarat teorin idag!
ringde för skojs skull för att kolla med vv när "senast" uppkörningstid va, och dem hade en den 3:e dvs om en vecka. Jag boka den för jag tänkte att jag kan ju alltid avboka. Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har kört i ca 1½månad typ 2-3ggr veckan i några timmar ibland mer.(R6 -04) har dock inte tagit en enda övningslektion med skola. Har kör cross och moppe innan (om det nu spelar någon roll hahaha) har haft B körkort i 3½år, och kör varje dag. Vad tror ni har jag någon chans? vad bör jag öva på? eller ska jag helt enkelt lägga ner, tanken är ju den att det vore nice att ha kortet klart till nästa säsong.

Ge gärna kommentarer vad ni tror är möjligt och omöjligt.
Helst inga sarkastiska.

Tack
//Patrik

Sätt fart och öva på banorna...de är såååå viktiga ...Det finns beskrivning på hur man kan "bygga" upp sådana banor... jag byggde upp två övningsbanor med hjälpa av stora PET-flaskor...

Bus-Bo skrev:
2488410 Jag kan bara hålla med de andra, chansa, men helt klart så är det värt att öva på konbanor, hyr eller låna en lättkörd cykel. Jag körde på en honda cb750, en sporthoj kommer aldrig gå igenom lågfartsbanorna.

:tungan
Beror på den som sitter bakom styret..min man gjorde konbanorna med en Aprillia RSV mille R.. Men det krävs en jäkla kontroll.....
 
Last edited:

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
jag körde upp på min sporthoj utan att ha haft ngn körlektion och det gick kanon men det var lite trixigt skulle rekommendera att du övar att göra häftiga svängar och effektiva inbromsningar. Men det fixar sig nog detta ska du se ;).
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Någon som vet var jag kan hyra en motorcykel för uppkörningen? ringde en trafikskola i uppsala idag och dem hade inte mc utbildningen kvar, och en annan tar 2500kr för att låna ut den visserligen så ingår en lektion då men ändå... känns lite saftigt.. ge mig gärna tips!
/MVH
Patrik
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jeppa2 skrev:
2487341 Du ska öva på krypkörningen, och säkerhetskontrollen, de finns beskrivna på vv's hemsida. Trafiken fixar du om du kör bil, inga problem.

Tro mig det kan bli problem om man är alldeles för bekväm med trafikbiten, skadar inte att uppdatera minnet så man verkligen håller sig till ALLT som VV vill att man ska göra.. Oavsett om man sen gör det eller ej när man fått kortet.

Bus-Bo skrev:
2488410 , en sporthoj kommer aldrig gå igenom lågfartsbanorna.

Jodå det går (körde konbanorna låg o högfart bra med min CBR i somras) MEN otroligt onödigt att köra upp med sporthoj då det givetvis är svårare men icke omöjligt. Man har nog med press på sig ändå..
 
Last edited:

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Jag hade typ samma odds som dig då jag tog lappen. Har kört
cross och moppe hela livet, sen haft B-kortet i typ 2 år. Hade bara
övningskört några enstaka ggr och tränade på konbanorna på hojen jag
hyrt kvällen innan. Och det gick galant! Så självklart ska du köra på, kan
ju inte bli värre än att du bommar och får göra om.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top