Bör Polisen jaga (ifatt) fartsyndare på mc?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Meningarna går isär bland adel, borgare o bönder huruvida Polisen bör jaga efter mc-buset eller låta dem hållas så de inte kör ihjäl sig eller andra.

hvad er din holdning til sagen?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är nog för att jaga, och helst fånga, buset.
Det verkar ju vara hyggligt vanligt att lämna platsen för ett brott på moped.
Som samhälle kan vi ju inte gärna ha frikort på alla brott där man lämnar platsen på moped.

Om man jagar en MC och farterna börjar bli höga krävs det mer "fingertoppskänsla" sas för att inte sätta allmänheten i större fara än nödvändigt.
Jag har hört att poliser inte får jag fordon i över 200km/h men det kanske är en skröna?
Men annars gäller som ovan att vi ju inte gärna kan ha frikort på brott bara för att man smiter i ett fordon som gör över 200 blås.

Brott, stora och små, som inte klaras upp, och brottsoffer utan upprättelse, är demoraliserande för demokratiska samhällen och bör därför bekämpas i hög grad är min personliga åsikt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I den mån det an göras utan allt för stora risker för utomstående.
Den som kör har ju dock förverkat rätten till extra hänsyn genom att initiera en polisjakt.
Givetvis bör man inte eftersträva att ha ihjäl personen. Proportionalitetsprincipen bör ju gälla här med.
Men den som ger sig in i leken, får ju leken tåla liksom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Meningarna går isär bland adel, borgare o bönder huruvida Polisen bör jaga efter mc-buset eller låta dem hållas så de inte kör ihjäl sig eller andra.

hvad er din holdning til sagen?
Har du tråkigt?
De här diskussionerna brukar bli bra...

Om polisen slutar provocera med sin blotta existens kommer alla brott att upphöra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, hastighetsbegränsning borde endast finnas bredvid skolor och dagis.

Kanske där bostäder ligger under 50m från allmän väg, men så borde man ge fan i att bygga ändå .

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju alltid farligt med motorcykeljakt, speciellt då motorcykeln är stulen.
(i detta ingår givetvis även mopeder och cyklar)

Då är ju föraren ovan vid motorcykeln, vet inte om eventuella fel och brister, kanske inte ens har körkort, inte har gått Risk 1-18 enligt senaste körkortsutbildningen och risken är stor att dom har lugnat neverna med droger.

Jag tycker att polisen ska avbryta all jakt av motorcykeltjuvar så fort dom har fått rull på motorcykeln.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Skjut först - fråga sen......har du fått polisens ögon på dej så har du troligen inte rent mjöl i påsen, slänger du benet över sadeln o jävelgasar iväg så har du nått att dölja.....detta gäller ju vid isf stilla stående alternativt låg hastighet....stannar du inte på polis uppmaning....tja- face the consequences.

Gassar du saaatan på motorvägen eller annan väg blir ju det hela lite svårare och mer diskutabelt vad som man bör göra....svår sits att se vad må vara rätt eller fel....

//jj

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte jaga mig, andra skiter jag i

(Körde för övrigt genom laserkontroll nyligen i ganska mycket över skyltat utan att de brydde sig. Kan bero på att det var en omkörning och jag kraftigt saktade ner direkt efter och sen hade de bara en parkerad bil utan någon i. Någon gång ska man väl ha lite tur också)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inte jaga mig, andra skiter jag i

(Körde för övrigt genom laserkontroll nyligen i ganska mycket över skyltat utan att de brydde sig. Kan bero på att det var en omkörning och jag kraftigt saktade ner direkt efter och sen hade de bara en parkerad bil utan någon i. Någon gång ska man väl ha lite tur också)
Jag blev invinkad efter att ha kört om ett uppenbart rattfyllo.
Han vinglade ostört vidare medan jag fick en uppläxning. De fick dock ingen mätning på mig.

Edit;

Tog bort svårartad OT.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl ganska självklart att det är en bedömning i det enskilda fallet, men självklart är poliserna rädda om sina jobb de med.

Att inte mopedisten i filmen bara prejas omkull fattar jag iofs inte, det är inga höga hastigheter i flera lägen och sådant skall väl MC-poliser kunna? :va

Om snorungarna förstod att de kommer att ramla omkull och bli av med fordonet skulle de nog stanna i fler fall än idag. Tror jag. Men jag kan ju ha tokfel som så ofta förr.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ni minns väl han som körde kors och tvärs igenom södra storstockholm, med polisen efter och tjejen bakpå, och sen drog in i bommarna till Södra länken? Han hade ju dragit förbi dussinet STORA VMSer som varnade för det, men icke då. Mamman och syrran gick ju ut och menade att polisen mördade honom...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ni minns väl han som körde kors och tvärs igenom södra storstockholm, med polisen efter och tjejen bakpå, och sen drog in i bommarna till Södra länken? Han hade ju dragit förbi dussinet STORA VMSer som varnade för det, men icke då. Mamman och syrran gick ju ut och menade att polisen mördade honom...
Visst var tjejen inne på forumet och förklarade hur poliserna inte lämnade något annat val, stöttad av en känd profil, "of whom we do not speak"?

Det var mycket om helikopterns rörelser, höjd mm. Helt orimliga resonemang, förstås.
Om tjejen kan jag bara konstatera att så twistade resonemang har jag bara läst i utredningar, belagda med sekretess. Lyssnar man på modern blir det mer begripligt varför han gjorde som han gjorde och valde som han valde.

I växjöincidenten har vi en bindgalen polis i omärkt bil, jagande en oerfaren sopa till förare på lånad hoj, (gammelretta). Att han kraschade som han gjorde förvånar väl ingen men den bylingen är även han en mardröm för vem som, en vigilante.

Ska de jaga?
Svarar mig själv med en motfråga, (det här har alla förutsättningar att urarta):
Behöver vi fler bevis på vad polisiär undfallenhet lett till?

Om något så är det prioriteringen av vilka brott och vilka brottslingar de undviker eller smäller med hängslena mot som gör att polis oftast omger sig med ett glittrigt löjets skimmer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, han som inte hade körkort, och som hade som hobby att ge sig ut med flickvännen och få snutjag.
Jag tycker inte polisen gjorde något fel i det fallet.

Precis som att jag inte tycker att polisen gjorde fel som bad Hjulstabron öppna för de jagade ett par dårar. Som försökte göra någon sorts Hollywood och kraschade ihjäl sig från den öppna bron.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det fanns en tid då jag inte tvekade en sekund på en att rejsa med polisen jag tyckte rent av att det var roligt.
Under vissa förutsättningar skulle jag säkert kunna välja det alternativet även idag men aldrig att jag skulle få för mig att klandra polisen för att dom gör sitt jobb.

Och aldrig heller skulle jag känna något ansvar ifall en polis tog sig vatten över huvudet och skadade sig själv i jakten på mig för det är hans eget förbannade ansvar att inte ta för stora risker i sitt arbete. Precis som det är mitt ansvar att inte köra ihjäl mig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är nog för att jaga, och helst fånga, buset.
Det verkar ju vara hyggligt vanligt att lämna platsen för ett brott på moped.
Som samhälle kan vi ju inte gärna ha frikort på alla brott där man lämnar platsen på moped.

Om man jagar en MC och farterna börjar bli höga krävs det mer "fingertoppskänsla" sas för att inte sätta allmänheten i större fara än nödvändigt.
Jag har hört att poliser inte får jag fordon i över 200km/h men det kanske är en skröna?
Men annars gäller som ovan att vi ju inte gärna kan ha frikort på brott bara för att man smiter i ett fordon som gör över 200 blås.

Brott, stora och små, som inte klaras upp, och brottsoffer utan upprättelse, är demoraliserande för demokratiska samhällen och bör därför bekämpas i hög grad är min personliga åsikt.
Det finns ingen hård gräns för när dom måste sluta jaga på det sättet. Den bedömning som görs är om det börjar leda till att riskerna blir för stora. Det som jag tycker är lite olyckligt i nuvarande form är att man avbryter om riskerna för omgivning eller den jagade blir för stora. Vilket innebär att om någon är villig att ta stora risker så kan man komma undan.
Jag tycker att riskerna för den som jagas borde tas bort ur beräkningen. Har man gett sig in i leken får man leken tåla så att säga.
Däremot är det väl vettigt att man tar hänsyn till riskerna för omgivningen.

Det vore ju inte rätt om man sade att man ska jaga oavsett risker. Det viktiga är att man stoppar den som flyr. å andra sidan så är det inte rätt som det är idag att man bryter så fort det uppstår minsta risk för någon (inkluderat den flyende).
Men det känns rätt vettigt att man ska fortsätta jaga så länge som efterföljande personal anser att riskerna är OK för dom samt att riskerna för omgivningen hålls inom rimliga gränser. Riskerna för den som flyr borde man enligt min åsikt helt ta bort ur ekvationen. Den personen har valt att försöka fly från rättsväsendet och då får man stå för konsekvenserna.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC