Nähe, inte det, synd.
Inte ens trevligare i tonen?
Jag kan göra ett försök om du också gör det.
Vi får väl se när alla andra röstat vart Erdogan eller rättare sagt Turkiet lägger sin röst.
Jag tror fortfarande, som jag sa tidigare, att närmaste tiden kommer det vara en medial bergodalbana. Ledare som Erdogan lever på just sånt här. Samma med Bolsanaro och Trump. De vill ha en reaktion, agerar impulsivt och motstridigt tills de får uppmärksamhet och någon "förklarar" för dem hur de skall agera.
Det är ju svårt att sia om exakt varför Erdogan agerar som han gör i det här ärendet.
Jag har svårt att tro att han egentligen har något emot att Sverige och Finland går med i NATO. Det är inget som på något sätt är en nackdel för honom.
Däremot ligger det ganska nära till hands att anta att det här utspelet är för att han ser en chans att försöka få igenom saker som han annars har svårt att få till.
Han är ju inte direkt förtjust i att Sverige har kritiserat deras hantering av hela frågan kring kurder, PKK och liknande. Och det kan hända att han ser den här chansen för att få Sverige att "Ta tillbaka" en del sådana uttalanden.
Men vi är en förhållandevis liten spelare i sammanhanget så det är troligare att han är ute efter något annat.
USA m fl natoländer anser ju att Sverige och Finland i NATO har stor betydelse för förmågan att försvara baltländerna och NATOS östflank.
Och det är fler som kritiserat Turkiet för kurderna. Så det kan mycket väl vara så att han gör det här för att tvinga USA till eftergifter för att släppa igenom våra ansökningar till NATO.
Dom har ju gjort lite samma sak vid tidigare utvidganden av NATO vilket löst sig genom att dom exempelvis fått löften om att dom skall kunna få in någon på vicepositionen.
så det skulle inte förvåna mig det minsta om det dom är ute efter är att försöka stärka sin position inom NATO på något sätt. Men det är nog något som kommer att lösa sig efter några samtal med övriga ledare för de större NATO:länderna.