Börja köra bana - vilken hoj?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag var med på Actionpics bandagar på Mantorp 31/8 - 1/9 och har inte haft så roligt på länge. Kände redan efter ett par pass på lördagen att det kommer bli mer av det här. Därför är det läge att byta hoj. Jag har nu en Honda CBF 600 SA = en Hornet med 77 hkr, ABS och halvkåpa.

När jag nu börjar läsa in mig på olika hojar blir man lätt förvirrad. Kände därför att synpunkter och erfarenheter från Er på detta forum blir värdefullt för mig. Som information, inte skryt, har jag tävlat i MX som yngre. Kände mig därför lite hemma på banan trots nytt underlag varför jag vill ha något som det går att utvecklas på. Det jag i första hand undrar över är:
- Hur många cc
- Ren banhoj eller reggat => vilka träffar man släpps in på
- Hur gammalt är OK att köra på
- Är ABS till nytta även på bana

Har redan funderat på att jag skall ha hojen enbart till bana. Funderar på att bygga en Café racer för att köra på gata med.

Tacksam för svar.
 

Tjita1

Guest
Det beror ju lite på vad man har för budget också. Det börjar ju komma (nya) maskiner med Race-ABS idag tillexempel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är en fråga om både budget och tycke & smak.
På pappret är det smartast att börja med en lite äldre, billig 600 som är relativt billig i däck och det finns gott om beg delar till. Alla pengar du har kvar läggs på bantid, soppa och däck.
Vissa har dock roligare på en dyrare hoj även om det gör att dom inte har möjlighet att åka lika mycket. Hur du är vet du nog bäst själv men jag hade börjat med en billigare hoj och känt mig för lite. Det går alltid att byta upp sig.

ABS kan göra nytta på bana men vissa gillar det inte.
En 10 år gammal hoj funkar utmärkt att börja med.
600cc räcker bra och drar mindre däck än 1000cc.
Har du reggad hoj kan du köra med alla, med oreggad missar du de flesta kurser och vissa arrangörer.

En bra förare med kass hoj slår alltid en kass förare med bra hoj så se till att du har råd med MYCKET körtid.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Så ny 600 som du har råd med. Roligare att köra än skruva. Plocka en ex sst hoj direkt så slipper du många kommande utgifter.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag skrev en text här, och nu när jag skulle posta den så upptäcker jag att "Josef" redan postat ett inlägg som i det närmaste var identiskt med mitt. Därför tar jag bort detta och sätter ett gilla på inlägget ovan.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det här låter likt det jag har fått från kompisar. En reggad 600'a verkar vara rätt. Såg på varvtiderna att de klarar sig bra. Som med allt annat är det sedan vem som håller i ratten/styret.

Hur är det med erfarenhet kring märken? En tio år gammal eller nyare 600'a, är det då Honda, Triumph, Yamaha, Kawasaki eller Suzuki som gäller? Ursäkta om jag har glömt något märke.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Min och flera kolegors erfarenhet Yamaha! Helt klart bästa valet för bana. Men det bästa är förstås att provköra.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Flickor kör 600, riktiga män 1000! Spelar ingen roll om du kan hantera hojen eller ej! Det måste bara vara en hoj som går riktigt jävla fort rakt fram. Mitt tips är som vanlig den allra bästa en yamaha r1 99 :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det här låter likt det jag har fått från kompisar. En reggad 600'a verkar vara rätt. Såg på varvtiderna att de klarar sig bra. Som med allt annat är det sedan vem som håller i ratten/styret.

Hur är det med erfarenhet kring märken? En tio år gammal eller nyare 600'a, är det då Honda, Triumph, Yamaha, Kawasaki eller Suzuki som gäller? Ursäkta om jag har glömt något märke.

Reggad om du ska köra med smc annars oreggat och så mycket krasch protection som möjligt. Om det blir en cbr,r6 eller 675a är totalt ointressant hojarna kommer köra ifrån dig många år framöver ;)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Flickor kör 600, riktiga män 1000! Spelar ingen roll om du kan hantera hojen eller ej! Det måste bara vara en hoj som går riktigt jävla fort rakt fram. Mitt tips är som vanlig den allra bästa en yamaha r1 99 :)

Såg inte att din 1000 skapade några bättre varvtider en min lilla moped på Mantorp som är en riktig 1000 bana att tillägga :tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Såg inte att din 1000 skapade några bättre varvtider en min lilla moped på Mantorp som är en riktig 1000 bana att tillägga :tungan

men han körde ifrån mig så det small på anderstorp i fredags det lilla kreket.
glöm inte att en del arrangörer bara låter dig köra i race/licensgrupp ifall hojen inte är skattad/försäkrad, zimbapw
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det finns nog få uppenbart dåliga val av hoj om man väljer något av de stora märkena, särskilt om man är nybörjare. Sen är det rätt fränt med mycket effekt, alltså 1000cc, även om varvtiderna inte nödvändigtvis blir bättre. :tummenupp
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Provkörde en Triumph Daytona 675 -08 idag. Kändes riktigt bra. Röd var den också! Vridet och ljudet dominerade för mig. Tror att jag kan bli nöjd med en sådan. Lite skit med försäkringen bara...
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Flickor kör 600, riktiga män 1000! Spelar ingen roll om du kan hantera hojen eller ej! Det måste bara vara en hoj som går riktigt jävla fort rakt fram. Mitt tips är som vanlig den allra bästa en yamaha r1 99 :)

Trodde inte Mozzberg va en flicka:va
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Den där hojjen lär väl vara väldigt billig vid det här laget. Du har väl försökt kränga den hela säsongen?


Visst har jag det, men inte till vilket pris som helst. Är inte i stort behov av pengarna, mer att den står i vägen i garaget och att jag inte har tid att använda i och med att jag jobbar utomlands
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du ha en ren banhoj ska du ha det dyraste du kan skrota totalt på bana utan att gråta blod. Resten är bara att välja och vraka vad du tycker är snyggt, låter bra och som är en rätt vanlig modell så det finns gott om reservdelar. :crash
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Köper du en 675 så om du kommer till det stadiet att du vill tävla så kan det bli problem, du kommer inte ha roligt o köra mot 1000 hojar med 675 :)

Sen om du bara ska köra bana tycker jag att du ska köpa en oreggad hoj, det finns en himla massa bankörningar förutom smc. Oftast så får du mer hoj för pengarna om du köper en oreggad. Sen beroende på hur många cc du ska ha vet du bäst själv. Jag kör bana bara för skojs skull och något som fick mig köra hoj från första början var det sjuka draget som sporthojar har. Så för mig så var det enbart en liter klubba som var intressant.

Haha mojja det var första gången för mig på Mantorp och jag var väl bara 1-2 sek efter dig? :D Det tar några bandagar innan jag får upp tempot på en bana
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top