Börja med banracing

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet inte om nån skrivit detta.men bankörnkng kostar flis.några tusenlappar per gång får du räkna med.2dagar går väl på ca 4-5000 och oftast vill man ju köra så mkt som möjligt på sommarn.Sen skaderisken,det är kul o det bästa som finns tills man kraschar o gör illa sog.Det är inte om man kraschar, det är när...alla kraschar,vare sig allvarligt eller bara nå skit läggning. Har du råd att vara sjukskriven etc etc :)

Annars är bankörning skoj så länge man inte går i konkurs eller dör :)

Återigen tycker jag det tas i lite med kostnaderna, och även riskerna. Det är ändå inte supervanligt att man dör eller går i konkurs. :)

Här finns väldigt bra läsning. http://www.rrnews.se/search/label/Racing School

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Vet inte om nån skrivit detta.men bankörnkng kostar flis.några tusenlappar per gång får du räkna med.2dagar går väl på ca 4-5000 och oftast vill man ju köra så mkt som möjligt på sommarn.Sen skaderisken,det är kul o det bästa som finns tills man kraschar o gör illa sog.Det är inte om man kraschar, det är när...alla kraschar,vare sig allvarligt eller bara nå skit läggning. Har du råd att vara sjukskriven etc etc :)

Annars är bankörning skoj så länge man inte går i konkurs eller dör :)

Bitter?

Kraschat eller sålt hojen nyligen :rolleyes:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej Therese,

Du frågar specifikt om hjälp att starta med banracing och även om jag också ofta pushar för SMC när det gäller att komma igång med bankörning så har du crossbakgrund och då tycker jag personligen inte det är nödvändigt.
Personer som har kört cross har en hel del gratis, balans, tävlingsvilja, inte så rädda för att cracha, det är ok att det hoppar o far lite ibland osv.
För det är nämligen så att tekniken är annorlunda mellan den som SMC lär ut och ren banracing, även om vissa saker som blick mm är samma. Du verkar dessutom beredd att satsa direkt på en racehoj och det är ytterligare en anledning att gå direkt på racingen.

Om du känner att detta resonemang kan vara rätt så skulle jag skaffa mig en färdig banhoj modell 600:a, ta licens och/eller söka upp bandagsarrangörer med duktiga instruktörer med erfarenhet från rr. De kan titta på dig och hjälpa dig med körteknik och spårval mm. Och kul som f-n är det! :tummenupp

Om du är sugen på SMC-linjen så rekommenderar jag att du går hela vägen hos dem, dvs steg 1-6 där steg 5 och 6 är licenstagning för rr och utveckling körteknik för rr.

Last edited:

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Nja... det är väl ingen direkt överdrift med 4-5k för 2 dagar på bana. :va

Ca 2500kr för bandagarna. Resa till/från banan. Lite käk. Kanske boende. Och 1 bakdäck (kanske mer, beroende på skicket på däcken). Och soppa.
I min matematik, så är det 4-5k.... och det är räknat på att man e på hjulen under de 2 dagarna.
(Ingen tänker ju lägga hojen, men....)

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
Uppskattar som sagt alla seriösa svar! Tack :)
Detta har fått mig lite med på kartan och kommer hjälpa mig planera inför framtiden (;:kär

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Bitter?

Kraschat eller sålt hojen nyligen :rolleyes:

Ja på alla frågor =) Lagt körningen på hylla ett tag, tänkte lägga pengar på helrör,steroider och knark =)

Pacman: 4-5000 är fortf rätt generöst för 2 dagar. Åker jag 2 dagars på gåsen så går det lätt dom nämnda summorna.

Bankörning,boende,bensin för hoj,bränsle för bil,mat,däck. Då har jag inte räknat med att klota för det verkar ingen ta hänsyn till =)

Kommer du undan billigare så dela med dig =)

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ja på alla frågor =) Lagt körningen på hylla ett tag, tänkte lägga pengar på helrör,steroider och knark =)

Du kommer ändå gå + om man jämnför vad körningen kostar en säsong. Tura att jag varken dricker,knarkar,tränar eller spenderar pengar på annat än familjen och cykeln ;)

P.s Klota går på en separat budget. Kalkylerat med 20k för det denna säsong och håller sig cykeln hel så blir det dom pengarna som tar mig till Spanien i Feb ;)

Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Du kommer ändå gå + om man jämnför vad körningen kostar en säsong. Tura att jag varken dricker,knarkar,tränar eller spenderar pengar på annat än familjen och cykeln ;)

P.s Klota går på en separat budget. Kalkylerat med 20k för det denna säsong och håller sig cykeln hel så blir det dom pengarna som tar mig till Spanien i Feb ;)

ALLT är billigare än RR =D
RR är som en tjockis på buffe! suger ut allt, t.om 10öringarna som inte ens finns längre....

Ja men dåså, kraschbudgeten är ju inte en del av RR, men dååååså, då blev det helt plötsligt billigt =)

Ne jag skojar med dig, jag ska inte knarka.
Men lägger ner ett tag då jag prioriterar annat just nu, bankörning är extremt kul och beroendeframkallande, men man får ta konsenkvenser som budget och skador.... man kan ha riktigt mycket tur....eller så har man riktigt otur

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
ALLT är billigare än RR =D
RR är som en tjockis på buffe! suger ut allt, t.om 10öringarna som inte ens finns längre....

Ja men dåså, kraschbudgeten är ju inte en del av RR, men dååååså, då blev det helt plötsligt billigt =)

Ne jag skojar med dig, jag ska inte knarka.
Men lägger ner ett tag då jag prioriterar annat just nu, bankörning är extremt kul och beroendeframkallande, men man får ta konsenkvenser som budget och skador.... man kan ha riktigt mycket tur....eller så har man riktigt otur

Gör som så nu att du surfar ut på blocket hittar dig en ny hoj och bokar en bandag så ska du se att även du återigen kommer somna med ett leende på läpparna.

Kraschbudgeten är en del av RR som har till uppgift att få ihop hojen vid en eventuell krasch, Gör man som jag ocb bokar 20-30 dagar i ett svep och öser pengar över bandagsarrangörerna så vill man även ha valuta för dom. Men en trasig cykel kommer man inte många meter och ingen återbetalar ju pengar bara för att man inte dyker upp på morgonmötet.

Snick snack om att prioritera annat du är bara bitter och sur häckar på SH och vill inget hellre än att köra bana redan imorgon :D

P.s Lite seriöst nu hur är det med kroppen efter kraschen? Inga bestående men förutom självkänslan hoppas jag? D.s

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Gör som så nu att du surfar ut på blocket hittar dig en ny hoj och bokar en bandag så ska du se att även du återigen kommer somna med ett leende på läpparna.

Kraschbudgeten är en del av RR som har till uppgift att få ihop hojen vid en eventuell krasch, Gör man som jag ocb bokar 20-30 dagar i ett svep och öser pengar över bandagsarrangörerna så vill man även ha valuta för dom. Men en trasig cykel kommer man inte många meter och ingen återbetalar ju pengar bara för att man inte dyker upp på morgonmötet.

Snick snack om att prioritera annat du är bara bitter och sur häckar på SH och vill inget hellre än att köra bana redan imorgon :D

P.s Lite seriöst nu hur är det med kroppen efter kraschen? Inga bestående men förutom självkänslan hoppas jag? D.s

haha ja kan vara mycket väl så. Drog en highsider så jag hamna på röv o rygg. satt ner o kunde inte hoppa upp på benen, tappa luften så jag stanna kvar på marken ett tag =)

Jag trodde verkligen att jag hade gått sönder. ryggen va åt helvete körde dagen efter iaf.
kan ha en spricka i hälen,gör ont att stödja sig på den. Skulle vänta nå vecka till innan man far in och kollar upp den igen.

Som sagt, jag hade väldigt mycket tur, både jag o hojen fick enbart dålig självkänsla =)
Men men, som sagt så är ju RR det roligaste man kan göra på 2 hjul helt klart.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
haha ja kan vara mycket väl så. Drog en highsider så jag hamna på röv o rygg. satt ner o kunde inte hoppa upp på benen, tappa luften så jag stanna kvar på marken ett tag =)

Jag trodde verkligen att jag hade gått sönder. ryggen va åt helvete körde dagen efter iaf.
kan ha en spricka i hälen,gör ont att stödja sig på den. Skulle vänta nå vecka till innan man far in och kollar upp den igen.

Som sagt, jag hade väldigt mycket tur, både jag o hojen fick enbart dålig självkänsla =)
Men men, som sagt så är ju RR det roligaste man kan göra på 2 hjul helt klart.

Inte värre än så? It´s a man´s sport, Du kan ju alltid börja lira golf annars :krama

Men den som tror att det händer aldrig mig eller inte räknar med vilka risker som finns med denna sport måste tänka om.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Pacman: 4-5000 är fortf rätt generöst för 2 dagar. Åker jag 2 dagars på gåsen så går det lätt dom nämnda summorna.

Bankörning,boende,bensin för hoj,bränsle för bil,mat,däck. Då har jag inte räknat med att klota för det verkar ingen ta hänsyn till =)

Kommer du undan billigare så dela med dig =)

Framförallt boende ställer ju till det om man ska betala för det. Jag räknar boende i tält eller liknande, nån form av medhavd mat, beggat bakdäck, kanske samåkning med nån osv. Det är klart att det lätt kan gå 5000 spänn, men det måste inte.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Inte värre än så? It´s a man´s sport, Du kan ju alltid börja lira golf annars :krama

Men den som tror att det händer aldrig mig eller inte räknar med vilka risker som finns med denna sport måste tänka om.

Det jag menar, väldans tur. Vet du hur mycket golf klubbor kostar ? fläsk!

ja vi ska kanske gå OT för trådskaparen.
Börja kör lite lätt med din hoj, kolla om det är nått för dig. sen satsar du allt =)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Framförallt boende ställer ju till det om man ska betala för det. Jag räknar boende i tält eller liknande, nån form av medhavd mat, beggat bakdäck, kanske samåkning med nån osv. Det är klart att det lätt kan gå 5000 spänn, men det måste inte.

Beror på var man bor men...

40mil t.o.r med kärra alt racebuss 600
2 dagar bana 2500
40liter soppa till moppen 600
1 beggat bakdäck 500

Minikostnad om man inte har extra utgifter för kärra/buss, att samåka tar ju även ner kostnaden på resan men resten är ju svårt att minska mycket om man ska köra när man är där...

Oljebyte, beläggslitage, framdäck och övrigt blir ju även det kostnader men man behöver ju inte räkna med det på just denna resan kanske.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Supermototräning
Årskort 1000:-

Avstånd till banan, 20min~ 3mil. 75kr, bara för att. ;)

Däck är samma kostnad.

Äter gör man hemma.

Sover gör man hemma.

Sen på helgerna kan man åka på nån annan bana och köra. För variationens skull.

Så då kan vi lägga på 10-20mil enkel resa. 300 i träningsavgift på annan klubbs bana.

Och mat. Sen sover man hemma eftersom man åker över dan.

Nu bor jag i Stockholm, och vi är lite bortskämd med att ha många banor i närheten.

Men storbana är säkert sååå mycket roligare. ;)

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Hrm, intressant tråd.. sitter själv i tankarna om man ska börja köra lite bana så man kan släppa lös djävulen inom sig där och köra någorlunda lugnare ute på gatorna.

Var på Ringen tidigare i sommar och körde för första gången, riiiiktigt kul men ack så svårt. Man ville så gärna hålla samma tempo som dom andra men det var ju bara att ge vika och släppa förbi vartenda en. :gnissla

Har även en bit till närmaste banorna och bara det gör ju att man drar sig för att börja, får heller inte med någon polare trots att hojintresset finns. Kan ju iofs bero på att dom har bla. barn, hus och fruntimmer :dummer

Vet heller inte hur man ska gå till väga.. men får läsa lite i tråden så antar jag att svaren finns.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skulle också kunna fulragga lite här, men har efter en rad blondiner en trängtan att vända den trenden.

Det sociala är viktigt av flera anledningar, dels blir livet mkt roligare med kompisar. Det är även lättare att lasta, plasta, resa, meka och pula om man har nån att leka med. Nån att dela saker man egentligen inte behöver helt egna av osv (det räcker med en däckskrängare per garage/depåtält osv). Som Hoztic nämnde är det också guld värt att faktiskt ha nån som plockar ihop ens saker och kommer upp till sjukan med en väska kläder, telefon, dator och nån tidning åt en när det gått snett/högt/brett eller lågt. Åker man långt behöver det inte ens gå illa för att det ska bli problem. Jag kraschade 45 mil hemifrån för ett par år sen, inte ens sjukhus-hårt, men det var grymt skönt att slippa köra hela vägen hem själv på värktabletter med en armbåge stor som en handboll och en höft som inte gick att sitta på.

1. Skaffa nån som vet vad det handlar om som hjälper dig hitta en lämplig hoj. Du behöver en komplett hoj som inte är toktrimmad (går bara sönder) snarare än det senaste. Lägg de pengarna på däck, bandagar och soppa istället. Det lär du dig mer på.

2. Boka en licenskurs. Har du körkort, kör bandagar med t.ex smc innan så du får lite grunder på bana.

3. Ordna transport och allt sånt.. provlasta och vet att du har koll på allt sånt så du inte står där 04.45 en lördagmorgon och ställer dig själv dumma frågor. En cross är mkt lättare att lasta än en räser pga kåpor och skit.

4. Var absolut inte rädd för att fråga dina depågrannar när du väl är på plats. De flesta är sjukt nöjda med att få glänsa med sin kunskap, framförallt inför dig som tjej ;)

5. Ett steg i taget, Rom byggdes inte på en dag, man måste krypa innan man kan gå, efter regn kommer sol.. osv.. Skapa din egen trygghet på hojen innan du stressar, det lönar sig när du i börjar jagar sekuner och inte tiondelar.

Kommer du till Sviestad kan jag komma och leka paraplypojke.. Och köper du honda så har jag säkert massa delar dig till ;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA