Börja med RR

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fd. crossåkare som nu åkt gata massa år men insett att det är farligt och funderar på att renodla ner till bana..

Vad ska man åka? vad kostar vad och vad är för-/nackdelar?


Kommer inte kunna bli seriös för jag har inte tiden att satsa,, Vill inte meka mer än absolut nödvändigt och köper helst bort det problemet.

Jag vill ha kul och köra, kunna starta nån gång på skoj..

..och det skulle va ett stort plus om man kunde köra trafikförsökrat för gata.. men inget krav!

250? Supersport? Open Class? Rookie?

Edit: Vill köra på LMS - helgträningar är nästan ett krav
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Kan rekommendera sp :tummenupp

Går fint o hänga med på en r4 4-t eller en 2a 4-t så blir de inte lika mycke meck.
Dessutom grymt bra för däckekonomin på samma gång som du blir snabb när de svänger då du inte har lika mycke pulver.
Dessutom e de ju gathojar i grunden så om du har gatkåpor så bytar du ganska fort o så e de bara o köra gata osså :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag håller med Zenit. Väldigt billig klass att köra. Självklart rekommenderar jag fyrtakt eftersom jag själv kör det ;)

Det du behöver göra innan du börjar är att skriva upp dig på en licenskurs i vår. Klasserna som går att välja när du är b-förare är rookie-klasserna: 600 och 1000 kubik. Sen tvåtakts-klasserna, 125 och 250 räser. Annars går det alltid fixa ihop ett team och köra ERF.
Till sist våran klass: Sport Production som körs som supportklass till ERF.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det beror ju på vad du tycker om. Jag råkar veta en GSX-R 600 -01 som är till salu snart så fort kopplingswiren där ditsatt och provad. :cdevil

Helgträningar tror jag inte det finns särskilt många, LMS kör ju tisdagsträningar. Annars är det bara att skaffa hoj och licens. Licenskurs kommer till våren, kostar ~1500 kr och licensen kostar sen 2500 kr för B.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Initialkosten bryter jag ju i så fall ut mot att jag säljer SDn och byter ner mig..

250SP?? Lill-Aprilian och de där va?

"Går fint o hänga med på en r4 4-t eller en 2a 4-t så blir de inte lika mycke meck"???

Hur stora är kostskillnaderna mellan 600 och 250 då?

Och vad är ett rimlig peng för att komma igång i de två?

R1000 känns dyrt direkt.. Bara däckskosten drar iväg som fan. Jag känner ju nu att jag inte vågar ladda med SDn för att den är för dyr och ny.. så jag vill inte göra om den tabben!

Alicia.. : Kör du SP på en 400??? :va
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klasserna som går att välja när du är b-förare är rookie-klasserna: 600 och 1000 kubik. Sen tvåtakts-klasserna, 125 och 250 räser. Annars går det alltid fixa ihop ett team och köra ERF.
Till sist våran klass: Sport Production som körs som supportklass till ERF.

Glöm inte Battle of the twins, Superbike challenge och div Classic racing-klasser!
 

sandstream

Guest
Alicia.. : Kör du SP på en 400??? :va
Japp!
Hennes snåle pojkvän lägger alla deras pengar på sina leksaker :D

Som sagt, helgträningar kan du nog glömma, de flesta jag känner till har träningar på vardagar. Ett alterantiv är bankörningar som ibland går på helgerna men det är inte så vanligt det heller.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Battle och the twins känns lite aktuellt.. Men då ska jag ju åka SDn men jag vet ju vad den kostar också..

Iofs.. räknar man så behöver jag bara naja, rensa och kirra en kärra (svärfar :)).

Vad jag tänker på är efter- och andrahandsmarknad.. Köpa extrafälgar till SDn är nog inge kul t.ex.. Det känns som att mkt blir rätt dyrt jämte nån mer "vanlig" hoj i en stor klass (rätt tänkt?)!

jag vet hur det är från seglingen.. Seglat i den kanske största klassen oc det är grymt hög nivå både på besättningar och material per investerad krona jämfört med andra, mindre klasser (som bergis mer prestigefulla, men vattefuck).

Mmm... "Bankörningar"..?? Vad är skillnaden?

Det är LMS och mantorp till 90%.. Visst kan man dra iväg på GR, Knutan och sådär.. men min vilja är att kunna köra mer eller mindre varje vecka.. Typ som när man åkte cross..

Alla de där helgerna skulle kräva en del "hemifrån" och jag vet inte ens om jag vill offra det.

Har nån koll på ungefärlig driftskost för SuperDuke i Battle of the twins om man tränar/tävlar?? Tänk på att jag är långsam, men bergis klotar massor :)

Vad kostar SP då? 250 eller 400? Vad finns det för 400:eek:r egentligen? Har det byggts några nya på den här sidan sekelskiftet?
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Alicia.. : Kör du SP på en 400??? :va

400:a rockar :yoparty
Billigt och meckfritt så länge inget går sönder.

Zxr400 finns fram till årsmodell -00 tror jag. Ligger runt 40 tusen dom nya. Dock svåra att få tag på i Sverige. Stor marknad i England och Tyskland.
Jag köpte min skrutt för 19 tusen. Däckkostnaderna är väldigt små, beroende på hur hårt du vill satsa. Jag körde low-budget det här året och körde nästan på samma set däck hela säsongen. Enda kostnaderna är bensin till och från tävlingarna, bensin under tävlingarna plus mat. Samt tävlingsavgifterna som ligger mellan 900 och 1200 kr.

Det finns även onsdagskörningar på Karlskoga om man vill ha fler tillfällen i veckan. Finns en hel del bankörningar inbokade redan. Kolla i banåknings-forumet. De flesta har en grupp för licensförare-oförsäkrade.
Brukar kosta runt någon tusenlapp plus-minus för körning mellan 9-18.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
finns det några nyare 400:eek:r då?

Jag lägger hellre några extra vid köp för att koma undan slitagemekandet..

Klotar man är det kört.. men allt annat, jag vet hur det var när jag körde cross.. det var ju fan nåt varenda vecka.. jag jobbar för mkt för att ha tid med det..

Vem anmäler sig att fixa en sån här för en baklucka öl då? ;-)

http://www.blocket.se/vi/13015082.htm?ca=11_s&last=1

Hehe.. Nee.. vettefan, villrådig blir man..

Letade nypriser på Aprilia 250 nu.. hittade inga alls.. Finns de inet längre??

Vad skiljer 600Rookie och superstock då?

hur mkt dyrare är de klasserna?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
finns det några nyare 400:eek:r då?

Jag lägger hellre några extra vid köp för att koma undan slitagemekandet..

Klotar man är det kört.. men allt annat, jag vet hur det var när jag körde cross.. det var ju fan nåt varenda vecka.. jag jobbar för mkt för att ha tid med det..

Vem anmäler sig att fixa en sån här för en baklucka öl då? ;-)

http://www.blocket.se/vi/13015082.htm?ca=11_s&last=1

Hehe.. Nee.. vettefan, villrådig blir man..

Letade nypriser på Aprilia 250 nu.. hittade inga alls.. Finns de inet längre??

Vad skiljer 600Rookie och superstock då?

hur mkt dyrare är de klasserna?

Aprilia har slutat tillverka RS250 så det hittar du inga.

Rookie 600 kör du som B-förare, när du blir uppklassad och vill köra samma sorts hoj kör du Superstock 600.

Det finns reglementsenliga skillnader, det är friare reglemente i Rookieklasserna generellt.

EDIT: Missade "dyrare". Det är väl egentligen bara däcken som är dyrare när det gäller stora fyrtaktsklasserna jämfört med de mindre 2-taktarna. Min hoj har kostat 300 kr + fem liter olja i underhåll den här säsongen.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
finns det några nyare 400:eek:r då?

Jag lägger hellre några extra vid köp för att koma undan slitagemekandet..

Klotar man är det kört.. men allt annat, jag vet hur det var när jag körde cross.. det var ju fan nåt varenda vecka.. jag jobbar för mkt för att ha tid med det..

Vem anmäler sig att fixa en sån här för en baklucka öl då? ;-)

http://www.blocket.se/vi/13015082.htm?ca=11_s&last=1

Hehe.. Nee.. vettefan, villrådig blir man..

Letade nypriser på Aprilia 250 nu.. hittade inga alls.. Finns de inet längre??

Vad skiljer 600Rookie och superstock då?

hur mkt dyrare är de klasserna?

400:a hittade jag årsmodeller senast från 00-01 i Tyskland.

Aprilia 250 så hittade jag två stycken i Sverige. En från 98 och en från 00, låg mellan 35 och 22 tusen.

Superstock 600 är endast öppen för A-förare.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack alla för råd, tips och fakta!

Anmälningsavgifterna känns tvärlugnt, jag betlara nog mer i försäkring nu.

Det andra, det mindre självklara.. Däcksätande, slitagemek+grejer, vad kostar en kracsh?

Resor, boende och mat kostar, det är inget snack.. frågan är ju vad resten blir så att jag inte köper på mig problem.
 

sandstream

Guest
Det andra, det mindre självklara.. Däcksätande, slitagemek+grejer, vad kostar en kracsh?
Det är lite som att fråga vad en bil kostar. En krasch kan kosta allt ifrån ett par decimeter silvertejp till 150.000:- beroende på vilken hoj du kör.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är lite som att fråga vad en bil kostar. En krasch kan kosta allt ifrån ett par decimeter silvertejp till 150.000:- beroende på vilken hoj du kör.

Japp, vid B-racet på Sviesta såg jag en ganska ny R1:a vid en container. Vet inte vad som gick att rädda på den, kanske batteriet och några kablar :(
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är lite som att fråga vad en bil kostar. En krasch kan kosta allt ifrån ett par decimeter silvertejp till 150.000:- beroende på vilken hoj du kör.
Absolut men det vanligaste är ändå clip-ons, broms/kopplingsgrepp och fotpinnar som går av, generator / kopplingskåpor som spricker, blås som böjs och spricker samt naturligtvis kåpor och kåpglas som skrotas till höger o vänster. Ibland har man riktig otur och stukar en gaffel eller gaffelkrona men för det mesta så är det småskador.

Vi i M.A.M #97 har viss erfarenhet... i år startade vi i 4 rejs, klotade 4 gånger (för att vara riktigt säkra, två gånger på premiären) och dessutom en gång på träning.:huvet

Edit: glömde bakramar och kåpstag... dom går också sönder.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lite sånt jag nudrar.. 150 000 är aldrig aktuellt för så mkt skulle jag inte lägga på hojen i inköp, så den vurpan skulle jag lämna skiten i närmsta container och köpa ny..

Det är det där normala vurporna som tär på en.. det man måste budgetera in som "slitage".. och tro mig, jag kommer vurpa :)

Är det som på crossen ungefär? 700-1000 pix för allt, oavsett vad..

Krossar man ett blås är väl det snordyrt att byta t.ex?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top