Börja med RR

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
700-1000??
Nja... snarare typ 3000 för det mesta... Tex kåpset 3000:-, ett set däck 3000:-, ett par clip-on 3000:-, bakram 3000:-, repor i hjälmen 3000:-, osv osv.... men ibland blir det bara ett kopplingshandtag för nån hundring o lite repor i kåporna :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Lite sånt jag nudrar.. 150 000 är aldrig aktuellt för så mkt skulle jag inte lägga på hojen i inköp, så den vurpan skulle jag lämna skiten i närmsta container och köpa ny..

Det är det där normala vurporna som tär på en.. det man måste budgetera in som "slitage".. och tro mig, jag kommer vurpa :)

Är det som på crossen ungefär? 700-1000 pix för allt, oavsett vad..

Krossar man ett blås är väl det snordyrt att byta t.ex?

Alla delar är dyrare än till crossen! :)

Men dom allra flesta vurporna löser du för mellan 0-2000 kronor beroende på hur snyggt det ska se ut efteråt. Blåsen går oftast böja o banka till hyffsat ;)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Japp, de gör hon. Hon e lika smart som ja e :tummenupp

De va de ja försökte korta ner innan i SP får man köra:

2-takt 2-cyl 250cc
4-takt 4-cyl 400cc
4-takt 2-cyl 650cc

Är det någon som kör 4-takt 2-cyl 650cc i SP? Gissar att det är SV 650 som gäller då. Vilken typ av hoj brukar ligga i topp? Får man modifiera i SP eller det är standard cyklar som gäller?

\Masonit
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Är det någon som kör 4-takt 2-cyl 650cc i SP? Gissar att det är SV 650 som gäller då. Vilken typ av hoj brukar ligga i topp? Får man modifiera i SP eller det är standard cyklar som gäller?

\Masonit

standard som gäller en kille här på sh som kör sv650 och de funka bra va jag vet , han blev 2a på falken. Men annars får han svara själv.. va säger du MagnusK?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för alla (faktiskt) superbra svar...

Rent ekonomiskt vs mekande lutar det åt Rookie600 eller SP.

Som det känns nu är det mindre skruva med 600, och kanske roligare med mer klipp också (har ju haft 110-160 häst ett tag nu så SP kanske känns slött även om det är bana).

2-takt har jag ju lekt med så jag vet hur mkt skruva det är (inte kul). ZXR400 blir ju lite gammal vilket brukar följas av mkt skruva där med.

Kan nog tänka mig att lägga runt 40-50 000 på hoj + "tillbehör" (depåstöd, däcksvärmare om man behöver och allt rent-för-race-runtomkring-grejer).

Får man en dräglig hoj då eller är den också nerkörd?

Var landar 2:ahandspriset på t.ex. en Gixxer600, ZX600RR eller vad man nu ska åka.. Får man åka 750 4-Takt?

Blir man vansinnig om man inte har "egen" mek eller kan göra allt själv på plats. Eller klarar man sig drägligt om man kommer med en raceklar hoj och låter bli att klota?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Kan nog tänka mig att lägga runt 40-50 000 på hoj + "tillbehör" (depåstöd, däcksvärmare om man behöver och allt rent-för-race-runtomkring-grejer).

Får man en dräglig hoj då eller är den också nerkörd?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=7637

Kan tipsa om den, har inte gått många meter de senaste åren och är bra underhållen. Dessutom får du mycket av grejerna runtomkring som behövs.

Blir man vansinnig om man inte har "egen" mek eller kan göra allt själv på plats. Eller klarar man sig drägligt om man kommer med en raceklar hoj och låter bli att klota?

Jag är som du, hatar mecka och när jag skulle börja var det tveksamheten kring just det som gjorde att jag funderade på att inte börja. Sedan finns det ju meck och så finns det meck. Jag är helt okunnig när det kommer till "riktigt" meckande, men de grejer du behöver pyssla med är en annan sorts mecka, alltså bara skruva isär, byta och skruva ihop. Det är förstås tråkigt men det är inte alltför ofta. Tycker inte du ska avskräckas från att prova på pga meckskräck iaf :)

Men visst på racen skulle det vara väldigt skönt att ha en meck med sig, inget snack om saken.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vettig prislapp..

Allt hänger lite löst fram till våren då jag måste se hur starka mina band till Nkpg egentligen är.. Från Sthlm känns det inet aktuellt att åka.. Jag har inga möjligheter till det!

Hur har folk det med bussar och sånt? Har man chans att kunna dela med nån när man lekt hangaround, eller är det till att styra det allena rakt av?

Hmm.. Kanske ta licensen på SDn i vår.. Och leka depåhora ett tag för att koamm lite närmare sanningen..

Tack!

Edit: Har han skrivit fel, är han full eller har jag helt missat nåt här?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=11213
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Kraschar man inte är själva hojen och däcken det dyraste.
Racing kostar så inihel... , att köra med gamla däck är att snåla på säkerheten tycker jag.

Har man inte råd så kan man satsa på en fräsch 4T i SP klassen där däckkostnaden kostnaden är rimlig, vi får hoppas att klassen överlever trots dåligt deltagande senaste racen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SandStream: Jo, men din klass är ju helt andra pengar än R600 eller SP om jag fattat det här rätt?

MC Doktorn: Nu har jag dålig koll på vad racedäck kostar (men farbror är Däckia-ägare :) ) Är det kanske lite lägre nivå i SP också så att man slipper vara sist jämt mot slutet av säsongen om man har tur eller?

Det är ju lite segt att kliva in som total rookie (jag är snabbast i januari) och bli varvad av alla liksom.. Mer motiverande att få vara med och strida lite.


Gällande pengar så är det mest en ovilja att dra på mig enorma kostnader. Jämfört med cross så har jag definitivt råd, men inte riktigt tid.

Om man skulle köra Battle of the Twins.. Då är det fortfarande bygga balja, naja och riva allt vad glas heter på SDn va? Och får man va med på LMS på tisdagarna då? Elle rblir det - Annan klass = annan träning?

Får jag åka med SDn blir det här mkt mer lätttillgängligt. Och då kanske jag ska överväga att låta skiten rasa och ta kosten för vad det är.

Jag har som velat göra det här länge, men som 08:a blir det avancerat. Nu när Nkpg ligger lite runt knuten börjar det kännas mer tillgängligt (kanske tom kommer sitta med en del av jobbet i Lkpg i framtiden, om jag har tur)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
SandStream: Jo, men din klass är ju helt andra pengar än R600 eller SP om jag fattat det här rätt?

R1000 och R600 är samma pengar.

Ta licensen och köp en billig 1000 eller 600. Börja med att köra licensträningar och lite bandagar. Känner du sen att tiderna räcker till och du har tid/lust och pengar över så kör du en tävling.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg har kørt SP i år (aprilia) og det var billigt !... Även om jag vurpade 2 gånga (sorry for my lack of swedish)... Tillsammen var kostnad ungefär 1000skr. Liten glasfiber och nogle sprays plus en enkelt repar på den ene clip-on.

Nästan alla aprilia som säljes har mycket dele som indgår i priset... t.ex. har jeg just såld min aprilia med dele nok til dom nästa 2-3 sæsoner.
Du kan hitta en bra (aprilia) for 20-30.000 inkl. dele til sæsonen.
SP är en super trevlig klass at böjar tävle på. No doubt about that...

Till nästa år blir det REC for mig, på en 600cc men.. det är kun for att jag har en kompis som oxå vill köre och vi kan dele alla utgifter (och, han har allt det som jag mangler, e.g. tankanlæg ect. ect.)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om man skulle köra Battle of the Twins.. Då är det fortfarande bygga balja, naja och riva allt vad glas heter på SDn va? Och får man va med på LMS på tisdagarna då? Elle rblir det - Annan klass = annan träning?

Om du bygger om SD:n enligt tävlingsreglementet så är du välkommen på licensträningarna på tisdagarna. :tummenupp Det var för övrigt en SD som vann Battle of the Twins-klassen på vårt B-race förra sommaren.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
R1000 och R600 är samma pengar.

Ta licensen och köp en billig 1000 eller 600. Börja med att köra licensträningar och lite bandagar. Känner du sen att tiderna räcker till och du har tid/lust och pengar över så kör du en tävling.

R1000/R600 samma pengar??? Borde inte allt vara mkt dyrare till 1000?? Jag vet hur skillnaderna var mellan 125/250 under crosstiden.. tyckte dte borde vara lite samma sak..

Tuggar R600 också däck redan i bilen på väg dit? Tyckte att de borde vara snällare än 1000 på det.. Sen tyckte jag att belastningen på allt borde vara ngt mindre med mindre effekt, vikt etc.. Hade la fel då :confused:

Ja.. det står nånstans mellan 250SP och Rookie 600 som det känns.. eller BotT

Får la vänta till våren och leka dephora som sagt.. Kul att få räkna och resonera lite bara..
 

sandstream

Guest
R1000/R600 samma pengar??? Borde inte allt vara mkt dyrare till 1000?? Jag vet hur skillnaderna var mellan 125/250 under crosstiden.. tyckte dte borde vara lite samma sak..

Tuggar R600 också däck redan i bilen på väg dit? Tyckte att de borde vara snällare än 1000 på det.. Sen tyckte jag att belastningen på allt borde vara ngt mindre med mindre effekt, vikt etc.. Hade la fel då :confused:
Lite mindre däck kanske det går åt i Rookie 600 än i Rookie 1000 men det avgörande är hur nya däck man vill köra på.
I övrigt är det i princip identiska reservdelskostnader mellan 600 och 1000.

Att 1000 är mer manligt behöver jag väl inte påpeka ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
R1000 mer manligt...
Är det viktigt för dig? :D

Jag har fått accept hemifrån så jag får åka Zündapp om jag vill :yoparty :tuttar
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
köp en cbr600rr från 03-05 som inte är sönderlag det är mitt tips. då gör du inte bort dig, utan har en hoj som är poppis om du vill sluta. samt att den kommer göra bra tider när du vill åka fort.

minna 50cent...

björn
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top