Börja med RR

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
med 600:a så klarade jag mig bra med ett par bakdäck för att träna på per år,,,medans min 1000 äter 1st bakdäck efter två träningar....sen kanske det är skillnad på farten också nu.
men 600 tycker jag är billgiare!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har betydligt mer pengar än tid, så du har nog missat behovsanalysen lite.. Att jag inte vill köra R1000 är för att det är onödigt dyrt som jag ser det. jag vill ha så kul som möjligt så billigt som möjligt.. Det betyder inte att jag satsar mina sista slantar på det..

Att jag väger SP mot R600 är för att det ena är skitbilligt, men förmodligen kräver mer garagetid / strul.. och det andra är något dyrare, men kanske mer driftsäkert - reservdelstillgänglighet - gatregmöjligheter etc..

För mig är det inte (bara) lättja att få ner mektiden.. Jag HAR ingen tid att meka på.. Ett ras leder lätt till stillastående. så det är värt en del för mig att slippa onödigt stillastående.
Säger bara BoTT, skaffa en bra Ducce (hyper) eller Aprilia RSV Mille så kommer du att ha hur kul som helst för en rimlig summa pengar.

http://www.nordicbott.net/
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Säger bara BoTT, skaffa en bra Ducce (hyper) eller Aprilia RSV Mille så kommer du att ha hur kul som helst för en rimlig summa pengar.

http://www.nordicbott.net/


Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?


Faaaan vad villrådig man är!
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?


Faaaan vad villrådig man är!

Hade både Ducce och R6, i år så kostade R6:an mest i underhåll, förvisso ett motorras, så det kanske man inte ska räkna, däck kontot är nog det samma.
Det som skiljer till BoTT:s favör är startavgifterna, BoTT 900 sek, 600R snittar väl omkring 1600 sek
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Körde aprilia i BoTT i år och det var nog det billigaste jag kan tänka mig. Kostade verkligen inte många kronor per rejs (relativt annan RR). Apriliorna håller ihop också så man slipper mekandet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

Finns här på SH, jag har själv en GSXR 1000 -04 till salu, Vet två bra BoTT-hojar till salu också.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Japp, vid B-racet på Sviesta såg jag en ganska ny R1:a vid en container. Vet inte vad som gick att rädda på den, kanske batteriet och några kablar :(

Nä, inte ens batteriet skulle jag tro..

Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

http://www.blocket.se/vi/13791489.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

Billigt och mycket skojj / krona måste ju ändå vara SP (sport production) klassen, och att sen köra 4-t istället 2-t racer :va
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Billigt och mycket skojj / krona måste ju ändå vara SP (sport production) klassen, och att sen köra 4-t istället 2-t racer :va

Jepp.

Jag har fixat om min gathoj till banhoj och haft den på service i våras samt bytat däck inför första racet. Annars har ja inte meckat något alls :) Mer än att ändra drämparinställning och växel race/gata några gånger för o testa men de e ju knappast o mecka.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jepp.

Jag har fixat om min gathoj till banhoj och haft den på service i våras samt bytat däck inför första racet. Annars har ja inte meckat något alls :) Mer än att ändra drämparinställning och växel race/gata några gånger för o testa men de e ju knappast o mecka.

Samma här. Bytt kåpor och ändrat till raceväxlat. Swedie blåste topplockspackningen på min hoj i somras och det hade dom på lager på AVA så mycket mer meckande än så har det inte blivit i år.
Förutom lite småkrafs vid krasch.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kanske skulle börja sondera terrängen efter en ZXR400 då.. För det är den och inget annat som gäller om jag fattat SP-4t rätt..

Tack alla för råd & tips.. Många frågetecken som rätats ut här!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Man kanske skulle börja sondera terrängen efter en ZXR400 då.. För det är den och inget annat som gäller om jag fattat SP-4t rätt..

Tack alla för råd & tips.. Många frågetecken som rätats ut här!

Mnja, jag hade nog satsat på en SV650, faktiskt. Visst är det en tjejig gunghäst, men den är i alla fall inte antik. Magnusk körde en sån i år och det gick fint som fan. ZXR400 är i bästa fall en femton år gammal hoj som kanske inte går sönder. Apriliorna är också rätt ålderstigna, och dom är dessutom tillverkade av ost och choklad vilket gör att dom är rätt mjuka i allt man vanligen mekar med. ER-6 kan nog funka, men den är ännu fjompigare än SV650.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hehe.. En Dominator -96 kanske?

Jo, fast ska jag slanta upp för en SV650 kan jag lika gärna köpa en R600 eller en Mille för botT känns det som.. Eller behålla SDn, stycka om lite och köra BotT med den.

Ang. svampigheten så har jag jäkligt svårt för just det. Jag kör säkert med astaskig teknik osv men det är inte kul att känna att materialet är fel, när det faktiskt finns andra vägar att gå.

Jag har iofs aldirg provkört SVn så jag vet inte vad den jämförs med, får la testa lite i vår helt enkelt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hehe.. En Dominator -96 kanske?

Jo, fast ska jag slanta upp för en SV650 kan jag lika gärna köpa en R600 eller en Mille för botT känns det som.. Eller behålla SDn, stycka om lite och köra BotT med den.

Ang. svampigheten så har jag jäkligt svårt för just det. Jag kör säkert med astaskig teknik osv men det är inte kul att känna att materialet är fel, när det faktiskt finns andra vägar att gå.

Jag har iofs aldirg provkört SVn så jag vet inte vad den jämförs med, får la testa lite i vår helt enkelt.

SP-klassen är väl motsvarigheten till folkrace just nu. Det är inte många som faktiskt gör en ordentlig satsning, vilket avspeglar sig i maskinparken. Tidiga 90-talare, tio år gamla RS250 och nån enstaka SV650 från rätt sida millennieskiftet. Risken är att du inte utvecklas särskilt mycket som förare där, även om det såklart är skitroligt att köra motorcykel runt en räserbana.

BotT är säkert jätteroligt, men är du beredd att totalförstöra din gathoj? Det är ingen omöjlighet, faktiskt. För din ambitionsnivå (om jag uppfattat den korrekt) så är nog en 03-nånstans 600 grejen. Det körs galet fort i Rookie 600, även nere under femtondeplatsstrecket. Där har du nog störst utrymme för utveckling.

Hade du varit beredd att försöka dig på doktorshatten inom racing hade 125-räser varit valet. Där kan man inte köra på känsla och tur. Det är en fuckin' vetenskap.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BotT är säkert jätteroligt, men är du beredd att totalförstöra din gathoj? Det är ingen omöjlighet, faktiskt. För din ambitionsnivå (om jag uppfattat den korrekt) så är nog en 03-nånstans 600 grejen. Det körs galet fort i Rookie 600, även nere under femtondeplatsstrecket. Där har du nog störst utrymme för utveckling.

Hade du varit beredd att försöka dig på doktorshatten inom racing hade 125-räser varit valet. Där kan man inte köra på känsla och tur. Det är en fuckin' vetenskap.

Hehe.. 125-räser verkar faktiskt kul, baserat på moto-GP erfarenhet!


BotT - Nej, det är nog smartare att köpa en Mille -02 eller nåt att krascha ihjäl till att börja med.

Om man ska kolla på möjligheten att köpa avlagda grejer från de som hållt på och höjt ribban så är min uppfattning so far att R600 är the shit.
* Måttligt däckslitage
* stor marknad på både nya och äldre hojar
* en garanterad sistaplats MINST en säsong
* möjlighet att köpa in en billig hoj inkl. rätt mkt tillbehör
* många som håller på (framförallt i LMS-området som för att den här diskussionen ska vara relevant kommer att kallas "hemma") vilket ger stor potential till tips & trix-hjälp osv..
* Bra reservdelstillgång / -priser (?) (jämfört med BotT)

Ambitionen är att komma igång billigt, få köra kontinuerligt, kunna köra nåt race om andan faller på och bara ha förjävla kul.. Möjligheten att kunna ställa på hojen är helt klart intressant då jag inte riktigt ser ekonomi i att ha 2 pheta hojar och att ha en pråm för gata är inte min grej, då åker jag hellre till Rom.

Förhoppningen är att mer eller mindre kunna byta min SD -06 i kost mot en racehoj, baserat på inköp, drift och allt.. diffar det en slant är väl inte det hela världen, men SDn kostar ingefär vad jag tycker att det är värt i förhållande till rådande budget.

Soooo... Nu vändes det till att stå mellan BotT (med en annan hoj) eller R600.. Historien om Johnnies RR-karriär rör sig iaf :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?

Faaaan vad villrådig man är!
Det där med att Duccarna skulle behöva mekas med så där mycket mer än annan 4-t är myt, olja - oljefilter och vanlig service räcker. För att göra bra ifrån sig bör man lägga mer tid på träning än på trim (även det är roligare att trimma :D ) Delar till Ducce finns det massor av, bara till att joina Ducceklubben så får du alla tips du behöver. Eller så köper du en Prulla som DonQ och Swedie gjorde. Vet inte vad en SP1:a kan kösta men det är väl också ett vettigt alternativ, annat är TL1000R.

Du måste vara iväg lör - sön alt. fre-sön så då hade iallafall jag uppskattat denna nyhet, saxad från http://www.nordicbott.net/:

"Under 2008 kommer det att köras ett två race per helg, ett lördag och ett söndag. Detta innebär att antal poäng att kämpa för kommer att fördubblas och att däckskontot belastas hårdare ;-)"

Däckskontot... tja... vi lägger på nytt set slicks innan våra 4 timmars rejs i REC och då kör vi inte tokslut på setet. Har svårt att se att man inte kan köra en hel BoTT heg på samma set. Kanske att man slänger på ett helt frächt set innan rejs två och utnyttjar detta till följande träningar.

"Billig" kul rejsing på hyffsat nya prylar = BoTT
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top