Börja med RR

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Man kan få dispens. Jag sökte dispens hos Lodnert för att få köra med en annan bakkuts.

OM vi fortsätter på den sv'n så är även bakramen fel. Den får man inte heller modifiera. Det är inte heller ok med helkåpa. Skulle det vara det så köper jag en direkt ;)

Last edited by a moderator:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast det har jag styrt bort pga smalare marknad, längre ifrån det jag är van vid och dyyr.. samt 2-takt och knepigare skruvande.
En detalj bara. Det är definitivt inget svårt skruvande med en tvåtaktare och det behöver intevara mer heller. :fakta

Gosse, du har det för bra, skaffa dig en lika hårt inrutad grå vardag som min (banktjästeman, fru och tre barn, Volvo kombi, radhus i Stockholmsförort) så ska du se att resorna till och från banan blir till små guldkorn, som en stilla stund i kyrkan eller ett toabesök med stängd dörr. Det snackas så mycket nu för tiden om livsrum, att man ska ha en fyskiskt rum för avkoppling, vi ska minska stressen genom lyxkonsumtion, vi ska flytta in avkopplingen i våra hem, det ska vara Spa i badrummet, bioanläggning i vardagsrummet, storkök dimensionerat för en restaurang. Vilket struntprat. Bästa avkopplingen är att sätta sig i bilen och dra iväg på tisdagsträning. Man stänger bildörren strax efter lunch och låser resten av världen utanför sen lever man likt Askungen i en saga som varar fram till midnatt.
:)
Så vackert skrivet, speciellt det där om toalettbesök med stängd dörr vilket de utan barn nog inte förstår njutningen i. :)

Last edited:

sandstream

Guest
Så vackert skrivet, speciellt det där om toalettbesök med stängd dörr vilket de utan barn nog inte förstår njutningen i. :)
Kan bara instämma! Teddy borde inte sitta på en tråkig bank, han borde skriva en bok om roadracing :)

Man kan få dispens. Jag sökte dispens hos Lodnert för att få köra med en annan bakkuts.
Det stavas dispens :)

Last edited by a moderator:

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Man kan få dispans. Jag sökte dispans hos Lodnert för att få köra med en annan bakkuts.

Hmmm.... verkar ju vara rätt klass att börja tävla i, kan ju kanske söka dispans för Missilen som "veteran Racer"...:D

Zenit... Gammel Missil VS Lill Missil...:)

Mvh
Ledamot i
Sydskanes Emse

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Tipps är att du har den skriftligen. För det har du väl? För det kan komma att den dagen någon lägger en protest på dig för att något inte överenstämmer med reglementet att den som godkänt dispensen inte går att få tag i, inte kommer ihåg dispensen eller hade gett den för ett annat år/tävling eller ändrar sig för att den som lägger protesten har bättre skäl för det än vad du hade när du sökte den. Har du det på papper att du fick köra med andra grejjer det racet kan ingen säga nått. Sen om en fått dispens gäller det automatiskt inte kanske andra. Dom får också söka den eller någon annan isf. Annars ska det stå i reglementet eller på nått tillägg så att alla får del av vilka dispanser som gäller om det är allmänna sådana.

Tror inte ni har sådana problem vid ev protester i eran klass ändå. Men för säkerhets skull mest.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gosse, du har det för bra, skaffa dig en lika hårt inrutad grå vardag som min (banktjästeman, fru och tre barn, Volvo kombi, radhus i Stockholmsförort) så ska du se att resorna till och från banan blir till små guldkorn, som en stilla stund i kyrkan eller ett toabesök med stängd dörr. Det snackas så mycket nu för tiden om livsrum, att man ska ha en fyskiskt rum för avkoppling, vi ska minska stressen genom lyxkonsumtion, vi ska flytta in avkopplingen i våra hem, det ska vara Spa i badrummet, bioanläggning i vardagsrummet, storkök dimensionerat för en restaurang. Vilket struntprat. Bästa avkopplingen är att sätta sig i bilen och dra iväg på tisdagsträning. Man stänger bildörren strax efter lunch och låser resten av världen utanför sen lever man likt Askungen i en saga som varar fram till midnatt.
:)

Nu börjar det likna något! Härligt Teddy! Du har fått fram essensen av RR-åkande. Personligen anser jag att tävlingshelgerna dessutom lägger ytterligare ett lager grädde på moset... Ungefär så här:

- Racehelg! Först upptrappningen, rodda samåkningen med Chorez, den stilla tykningen i bussen (man vill ju inte lova för mycket), komma fram 0200 till en full Gelleråsenparkering. Någon är vaken (tjena ove!) och de andra väcker man genom att "råka" tuta lite grann; "Jag är här nu!! Det är racehelg!"
Sedan två dagar av full utsvävning i att vara sig själv, inte behöva tygla sitt språk (som jag antar att även en klok banktjänsteman måste göra, skrika högt, hetsa och kanske framför allt vara med folk som fattar!!! När sedan racet kommer så är det en utlösning av fenomenala mått!
Sedan kommer då den kanske bästa stunden; hemresan! Förhoppningsvis har allt gått bra och triumfatoriskt riktas busskylet hemåt. Man är trött, inälvorna hamnar på något vis nere i skinkorna så röven blir tung. Sinnet är dock lätt, man har gjort det igen, kommit iväg, haft en tvådygns vilskitarpaus, laddat batterier och studsar iväg till jobbet på måndag ny, snygg och glad!
För oavsett hur det gick kan man på frågan "Helgen då?" stolt och rak svara "Racehelg! Det var fint!" och verkligen känna att man uträttat något!:yoparty

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
- Racehelg! Först upptrappningen, rodda samåkningen med Chorez, den stilla tykningen i bussen (man vill ju inte lova för mycket)....

Notera hur fint allt är sorterat och uppställt i team Mozz ünt Chorez, det märks att dessa herrar är rutinerade A-förare med sinne för ordning.

Bifogat

• DSCF0018.JPG
    DSCF0018.JPG
    75.9 KB · Visningar: 115

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Notera hur fint allt är sorterat och uppställt i team Mozz ünt Chorez, det märks att dessa herrar är rutinerade A-förare med sinne för ordning.

Minns tillbaka: Var fan är Jorpes och Mossberg? Ska inte dom köra om typ 15 minuter?? Hmm de kanske fått problem?? Då hör man långt bort i depån nån som tutar som fan, först en liten svag signal sedan en starkare. Ljudet kommer närmare och närmare. Sekunderna senare kommer en moppe farandes, millimeter från knäskrap följt av en slipstreamande racebuss letandes plats i depån :hihi

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Minns tillbaka: Var fan är Jorpes och Mossberg? Ska inte dom köra om typ 15 minuter?? Hmm de kanske fått problem?? Då hör man långt bort i depån nån som tutar som fan, först en liten svag signal sedan en starkare. Ljudet kommer närmare och närmare. Sekunderna senare kommer en moppe farandes, millimeter från knäskrap följt av en slipstreamande racebuss letandes plats i depån :hihi
Dessa två herrar roar publiken lika mycket som dom oroar tävlingsledningen, värst var det nog när Mozz skulle profilera sig inom STCC genom att köra i sandaler och old biker outfit upp till grid showen, funkisarna fick magsår då dom trodde att Mozz var på väg ut på banan i denna mundering.

Bifogat

• DSCF0035.JPG
    DSCF0035.JPG
    74.3 KB · Visningar: 104
  • DSCF0037.JPG
    DSCF0037.JPG
    74.2 KB · Visningar: 87

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
För min egen del är det alltid resorna som dödar mitt inre barn. Allt kuskande i skåpbil väger liksom ner för glädjen det innebär att köra motorcykel. Iofs så är det en jävla skillnad att bara hobbyköra träningar och att faktiskt rejsa. Tävlingsåkandet är tokigt roligt och väger nästan upp tiden och pengarna man har lagt på det. Haken här är naturligtvis "nästan".
Det var väl detta som drog ner mina RR-satsningar i kombo med för lite nerlagd tid på förberedelser och skruvande innan race-helg. Det fanns inte riktigt acceptans från högre ort att skruva mer, s.t.s.

Å andra sidan med facit i hand så var det nog tur att man höll sig undan R-600 förra året och bara lallade lite i REC.

@Hund, jag hade en R6'00 SuperSporttrimmad satan (billig som tusan) med en hejdundrande massa prylar (var den är nu, om den lever eller är mos vet jag inte), och mina erfarenheter från denna hoj var att prylar finns det gott om till låga priser, den rör på sig rätt fint och man kan ha redigt sköj på den. När den går på 4 cyl. vill säga :5sure

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det var väl detta som drog ner mina RR-satsningar i kombo med för lite nerlagd tid på förberedelser och skruvande innan race-helg. Det fanns inte riktigt acceptans från högre ort att skruva mer, s.t.s.

Å andra sidan med facit i hand så var det nog tur att man höll sig undan R-600 förra året och bara lallade lite i REC.

@Hund, jag hade en R6'00 SuperSporttrimmad satan (billig som tusan) med en hejdundrande massa prylar (var den är nu, om den lever eller är mos vet jag inte), och mina erfarenheter från denna hoj var att prylar finns det gott om till låga priser, den rör på sig rätt fint och man kan ha redigt sköj på den. När den går på 4 cyl. vill säga :5sure
Det är väl just det som är grejen med det hela, att vara införstådd med att den största delen av RR består just av en massa förberedelser, packande, mekande, letande, körande, borttappade delar, hojar som funkar perfekt i garaget men inte väl på banan osv....

[YOUTUBE-ID]RwTGN_TERLc[/YOUTUBE-ID]

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är väl just det som är grejen med det hela, att vara införstådd med att den största delen av RR består just av en massa förberedelser, packande, mekande, letande, körande, borttappade delar, hojar som funkar perfekt i garaget men inte väl på banan osv....
Jo, det är ju det.

Hur förberedd man än är och vilken inställning man har så blir man likt förbannat inte glad när kylhelvetet går på Dodgen i 28 graders värme strax utanför Borås påväg till licenskurs på Schwiiscta. :mad:

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jo, det är ju det.

Hur förberedd man än är och vilken inställning man har så blir man likt förbannat inte glad när kylhelvetet går på Dodgen i 28 graders värme strax utanför Borås påväg till licenskurs på Schwiiscta. :mad:
Ahhh vad mysigt, för att inte tala om när man kör nonstop till Brno efter 1 timmes sömn på färjan, att vi körde vilse i timtal och hammnade på små skitvägar innan vi blev haffade i gränsövergången till Tjeckien hör väl till.

Men oftast så löser allt sig på något konstigt vis, undrar hur man mentalt klarar av nattliga bogseringar av fulbussar från Assen och allt annat som man roar sig med på sommaren.

Alla dessa helt osannolika saker händer även om man försöker att förbereda sig så gott det går, det ska bara strula, det hör liksom till.

Har man tur hinner man ju köra lite RR mellan allt strulande.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vad ni verkar tycka det är tjorvigt med RR. Jag tycker faktiskt det är mycket begränsat med packning o strul och en väldig massa körning på bana. Men så ser ju mina hojar ofta ut som skit också och jag är en liten snuskig parasit vad gäller att få lift till banorna ;)

I år har nog körning på bana en ratio mot allt runtomkring på minst 1 till 1.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
RR-strulande är i alla fall både roligare å lättsammare än bakfylla ... vilket annars mycket väl riskerar att inträffa om man inte tillbringar helgen på en bana!

\m/

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vad ni verkar tycka det är tjorvigt med RR. Jag tycker faktiskt det är mycket begränsat med packning o strul och en väldig massa körning på bana. Men så ser ju mina hojar ofta ut som skit också och jag är en liten snuskig parasit vad gäller att få lift till banorna ;)

I år har nog körning på bana en ratio mot allt runtomkring på minst 1 till 1.
Då skulle du ha teamat med Jorpes när han hade sin gamla transvestit, alla varningslampor lyste i panelen och skrotet tog sig knappt över hallandsåsen, det var mer spännande att köra den bussen än att köra sin hoj på bana.

Ständig tidspress och förvirring skapas alltid av den sorglöse Jorpes, har man dessutom Mozz med sig så blir alla problem intressanta saker som måste djupanalyseras in absurdum.

Axxexs har oxo konstiga ideer, han sover helst på en sunkig dieselindränkt madrass i bussen om det är plusgrader ute, blir det för kallt så hittar man honom på hotellgolvet, alla pengar går åt till kit och däck, en sann levande legend.

Sugo är ännu en bekymmeslös individ som inte bryr sig om när, var eller hur, det bara blev så säger han ofta....

Varför ska man planera saker, det händer ju mer saker om man inte planerar något alls :mad:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA