Börja med RR

sandstream

Guest
En '00-'04 med 1500-2500mil på klokken kan vel næppe kaldes ny ???
Nej, jag tänkte på en lite nyare hoj, typ 06-07.

Personligen skulle jag tex hellre köpa en original Suzuki GSX-R1000 -05/06 än en Suzuki GSX-R1000 -03/04 med en massa kittgrejer på. Utvecklingen går fort och det kan vara stor skillnad vid generationsbyten.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nej, jag tänkte på en lite nyare hoj, typ 06-07.

Personligen skulle jag tex hellre köpa en original Suzuki GSX-R1000 -05/06 än en Suzuki GSX-R1000 -03/04 med en massa kittgrejer på. Utvecklingen går fort och det kan vara stor skillnad vid generationsbyten.

Hund - näh, tänkte på nån annan som hävdar att det är viktigt med chassiprylar, och det på grund av denna herres vikt ;)

Sandström - mjae håller med dig lite grann men min gamla supersport-R6a från -00 är nog fortfarande den bästa hoj jag kört så man ska inte underskatta kittade grejer :)
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ekonomiskt håller jag med om att det är bäst att köpa en racekittad hoj men å andra sidan är det skönt att åka på en relativt ny hoj med nya delar som inte varit i backen.

Tycker det är känns bättre med en bajk som varit i backen ett par gånger. Det gör inte lika ont i själen och plånboken när man kraschar lite halvgamla grejer.
 

sandstream

Guest
Sandström - mjae håller med dig lite grann men min gamla supersport-R6a från -00 är nog fortfarande den bästa hoj jag kört så man ska inte underskatta kittade grejer :)
Ingen "regel" utan undantag :tummenupp
Tycker det är känns bättre med en bajk som varit i backen ett par gånger. Det gör inte lika ont i själen och plånboken när man kraschar lite halvgamla grejer.
Själv är jag precis tvärtom, jag vill ha en hoj som är så ny som möjligt och som inte varit i backen. Har inte psyket för att fundera på om den tidigare ägaren gjort de han skulle när jag tar tag i bromshandtaget i slutet på A-torp rakan :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Shit vad jag önskat att ni varit ense nu.. Då hade jag litat på "de som kan"!
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Shit vad jag önskat att ni varit ense nu.. Då hade jag litat på "de som kan"!

Alla är nog överens om att det är dyrare att kitta racehojen själv än att köpa en färdig racehoj. Sandstream väljer ju det dyrare alternativet för att han gör det valet. Bara att välja alltså :) Kom ihåg bara att du snart vurpar själv ändå, så det är inte länge den kommer vara ovurpad.

Det enskilt dyraste racetillbehöret är en extra uppsättning fälgar till regndäcken. Den kostnaden tillkommer oavsett hur kittad hoj man har.

Jag rekommenderar en färdig racehoj, har själv ägt en R6 -01 innan min Honda som jag köpte i somras. Båda har kommit med mycket extra delar och extra fälgar och har gått problemfritt. När du vurpar och det redan finns extra fotpinnar, handtag, kåpstag, motorskyddskåpor osv blir det billigare också.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Shit vad jag önskat att ni varit ense nu.. Då hade jag litat på "de som kan"!

Var inte ledsen för att du får flera olika svar, för det är så det är, det finns inte bara en enda sanning, det finns flera olika sätt att göra det på och man ska göra som det passar en själv bäst. Vill du köpa en tjejkörd gathoj och byta ut delar på den så gör det. Själv hade jag köpt den där racern du själv pekade på tidigare, Yamaha TZ 250, den är färdigkitad redan från fabrik! :) Sisådärja, nu fick du ännu mer att tänka på.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Själv hade jag köpt den där racern du själv pekade på tidigare, Yamaha TZ 250, den är färdigkitad redan från fabrik! :) Sisådärja, nu fick du ännu mer att tänka på.

Fast det har jag styrt bort pga smalare marknad, längre ifrån det jag är van vid och dyyr.. samt 2-takt och knepigare skruvande.

Alla är nog överens om att det är dyrare att kitta racehojen själv än att köpa en färdig racehoj.

När du vurpar och det redan finns extra fotpinnar, handtag, kåpstag, motorskyddskåpor osv blir det billigare också.

Ja, det känns ju mkt bättre.. och det där extradelarna lä ryka som smör i het teflonpanna.. Kör jag lär det bli kraschrekord -08..

Så en hoj som gått typ 5 år på bana är inte helt slutkörd då eller? Är det korrekt tolkat?

Har ju hittat några runt 30´, ni verkar ju anse att det duger för en nubie som mig, och gör det så kommer man ju undan billigt, och behöver inte va så rädd att krascha.. Är den regbar med originalkåpor kan jag ju tom övningsköra med :tuttar i sommar.. hehe. Eller ha råd att tjöpa en stuntpiece också..

(Jag ser en oroväckande trend att jag vill köpa saker jag vågar ha sönder, undrar hur länge jag håller :va )

---------------------------------------------------------
Måste bara (än en gång) tillägga att den här tråden varit grymt bra.. Tack alla!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så en hoj som gått typ 5 år på bana är inte helt slutkörd då eller? Är det korrekt tolkat?


---------------------------------------------------------
Måste bara (än en gång) tillägga att den här tråden varit grymt bra.. Tack alla!

Nja en SS trimmad cykel som rullat 5 år har en tendens att drabbas av olustiga motorhaverier, finns där en ss600 R6 som inte har tappat in en ventil i förbränningsrummet?.
Jag hade letat upp en lagom kittat STK600 cykel från 04-05, de är inte hottade i motorn och chassit är lite modernare.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Så en hoj som gått typ 5 år på bana är inte helt slutkörd då eller? Är det korrekt tolkat?

Det är ju förstås från hoj till hoj. Min polares hoj t.ex har inte gått många meter de senaste 3 åren åtminstone, den skulle jag våga köpa trots att den är snart 8 år gammal. Både nya och gamla motorer rasar, en hoj för 30 laxar gör det ju mindre på. Men det är roligare att köra en modernare hoj! Jag körde snabbare på min R6 -01 än min CBR -05, men den nya är mycket smidigare i chassit och har bättre bromsar = roligare att köra :tummenupp
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Nej, jag tänkte på en lite nyare hoj, typ 06-07.

Personligen skulle jag tex hellre köpa en original Suzuki GSX-R1000 -05/06 än en Suzuki GSX-R1000 -03/04 med en massa kittgrejer på. Utvecklingen går fort och det kan vara stor skillnad vid generationsbyten.

Håller inte med här heller. Köper hellre två år äldre som är fullkittat med fina fjädringskomponenter och annat. Som sagt motorn kan rasa på nya bajkar oxå.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Orginal 600or från 05 och framåt är vägen att gå enligt mig. För 50-55 tusen bör du kunna få loss en fin.
 

sandstream

Guest
Håller inte med här heller. Köper hellre två år äldre som är fullkittat med fina fjädringskomponenter och annat.
Det är tur för begagnatmarknaden att det finns killar som du :tummenupp

Men en gris är en gris oavsett vad du sätter på den för kläder. Den skillnad som en komplett uppsättning Öhlinare gör kan säkert vara mindre än skillnaden mellan två hojmodeller. "En helt ny hoj" är ju uttryck som ibland används av testare när de testar den senaste årsmodellen.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vet inte jag... Jag tycker att det låter ganska dumt att gå och köpa en ny hoj när man inte vet vad man själv har för prestanda, så att säga. En R6 99-02 känns spontant som en väldigt vettig nybörjarräser egentligen. Modern nog för att vara med i poängstriden och ändå billig nog för att ha råd att totalkrascha. Går det galet bra så kan man ju till säsong två handla upp sig på nånting fint. Risken att totalförstöra hojen är inte riktigt borta, men så dags vet man ju vad man kan och inte kan.

För min egen del är det alltid resorna som dödar mitt inre barn. Allt kuskande i skåpbil väger liksom ner för glädjen det innebär att köra motorcykel. Iofs så är det en jävla skillnad att bara hobbyköra träningar och att faktiskt rejsa. Tävlingsåkandet är tokigt roligt och väger nästan upp tiden och pengarna man har lagt på det. Haken här är naturligtvis "nästan".
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det är tur för begagnatmarknaden att det finns killar som du :tummenupp

Men en gris är en gris oavsett vad du sätter på den för kläder. Den skillnad som en komplett uppsättning Öhlinare gör kan säkert vara mindre än skillnaden mellan två hojmodeller. "En helt ny hoj" är ju uttryck som ibland används av testare när de testar den senaste årsmodellen.

Bosse Rindar skrev en gång att hur mycket man än borstar en gris så är det fortfarande är en gris. Nu tycker jag kanske inte att en ordenligt utrustad GSXR1000 från -03 kan jämföras med en gris. Den varvade bäbisblå K5:eek:r förra året och ska nog varva R1:eek:r av nyare modeller i år. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet inte jag... Jag tycker att det låter ganska dumt att gå och köpa en ny hoj när man inte vet vad man själv har för prestanda, så att säga. En R6 99-02 känns spontant som en väldigt vettig nybörjarräser egentligen.

För min egen del är det alltid resorna som dödar mitt inre barn. Allt kuskande i skåpbil väger liksom ner för glädjen det innebär att köra motorcykel.

Mmm.. Hela poängen med att jag vill köra är ju att jag vill bli lite blå. Jag har personligen inte riktigt den där spärren som säger att det gör ont att ramla (f.d crossåkare :yoparty ), däremot räknar jag kronor och ören så fort det börjar wobbla eller glida lite med SDn..

Egentligen handlar det mer om att många kört ihjäl sig i år, jag har också kört hem en polares hoj från Bulten.. Jag ligger nog inte direkt i högriskzonen där, men just därför tycker jag heller inte att det är så kul att köra som jag vet att det kan vara.. Få dör i sandfållan liksom!

Nu börjar tipsen svikta lite också, för några dar sen rekommenderade många SP, nu ska det köpas -06:eek:r.. En ZXR400 från -93 känns inte riktigt på samma nivå som en R6a från -01, men steget upp till en -06a tror jag inte spelar mig så stor roll.. Fan, skulle bergis va lika snabb på en tidig Ducce Monster, men vill ha kul också, det ska ju kännas race ff :yoparty .

Om en -01a (-ish) ställer till problem för mig av whatever reason så visst, då kanske jag ser ett värde i att lägga 15´till på hojen, men för status och varvtider :rolleyes: ?

Mattias:

Gällande resor så har jag i den här diskussionen "svärföräldrarna" (gosh, har aldrig använt det uttrycket) bara några mil från Sviestad, så den tillgängligheten är vad som fått mig att ens ta upp tanken på allvar. För mig är det primärt ett intresse som för andra kunnat vara fotbollsträningen, jag ska kunna lasta, sticka och köra, åka hem och vänta på nästa veckas träning (om man inte klotat förstås).. Lite som när jag körde cross back in the days men lite mindre intensivt.. Förmodligen blir jag biten och vill åka på massa annat, men det är inte därför jag vill börja!
 

sandstream

Guest
Bosse Rindar skrev en gång att hur mycket man än borstar en gris så är det fortfarande är en gris. Nu tycker jag kanske inte att en ordenligt utrustad GSXR1000 från -03 kan jämföras med en gris. Den varvade bäbisblå K5:eek:r förra året och ska nog varva R1:eek:r av nyare modeller i år. :tummenupp
Jag tror du förstod min poäng iaf, även om du verkar ta det personligt med tanke på exemplet :hihi

Att blanda in föraren i ekvationen känns inte rättvist, speciellt inte om jag ska vara exemplet :mad:
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
För min egen del är det alltid resorna som dödar mitt inre barn. Allt kuskande i skåpbil väger liksom ner för glädjen det innebär att köra motorcykel. Iofs så är det en jävla skillnad att bara hobbyköra träningar och att faktiskt rejsa. Tävlingsåkandet är tokigt roligt och väger nästan upp tiden och pengarna man har lagt på det. Haken här är naturligtvis "nästan".

Gosse, du har det för bra, skaffa dig en lika hårt inrutad grå vardag som min (banktjästeman, fru och tre barn, Volvo kombi, radhus i Stockholmsförort) så ska du se att resorna till och från banan blir till små guldkorn, som en stilla stund i kyrkan eller ett toabesök med stängd dörr. Det snackas så mycket nu för tiden om livsrum, att man ska ha en fyskiskt rum för avkoppling, vi ska minska stressen genom lyxkonsumtion, vi ska flytta in avkopplingen i våra hem, det ska vara Spa i badrummet, bioanläggning i vardagsrummet, storkök dimensionerat för en restaurang. Vilket struntprat. Bästa avkopplingen är att sätta sig i bilen och dra iväg på tisdagsträning. Man stänger bildörren strax efter lunch och låser resten av världen utanför sen lever man likt Askungen i en saga som varar fram till midnatt.
:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top