Börja mucka för att man blir omkörd...

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Alky skrev:
2247325 Undrar vad som gick fel i motorcyklistens huvud just i den stunden?

Och så undrar folk varför gummor o gubbar hötter med näven??? :confused:

Fördomar skapas alltid av att en liiiiiten grupp beter sig illa och får "alla andra" att dra "oss" över samma kam. Spelar ingen roll om gruppen är pizzabagare, hojåkare, taxiförare, turkar, svennar, britter, långtradarchaffisar, tüskar, norrmän... ja, ni hajar...

Men det är ju så häftigt att vara outlaaaaw!

:rolleyes:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Var också med om ett praktstycke för ett par år sedan.
Jag och en polare skulle träffa en annan kompis. Vi kommer körandes i bil, och möter den andra polaren vid ett rödljus, så vi blinkar på honom med helljuset, dock så var det en bil framför oss men denna hade redan hunnit svänga vid själva blinkningen. Sen när vi kommer ifatt framförvarande bil (en rostig volvo 360 gl) så ser man snubben i bilen börjar glo som fan i backspeglen och viftar med armarnar, helt plötsligt tvärnitar han på en fullt trafikerad väg och ut kommer en 120 kg biff fly förbannad, viftandes med nävarna. Dock så hinner biffen lämna ett fotavtryck på höger framskärm innan vi han iväg.
Han lär ha varit påverkad av något iaf, det var inget normalt beteende iaf?!

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
wonderwizard skrev:
2247304 fina berättelser ni har, men jag har nog en som tar priset

kommer körandes med bilen på en 50 väg där vägen smalnar av med höga refuger & ett övergångsställe (för att sänka farten)

hållet där jag kommer från, har företräde.
från motsatt håll ser jag en POLISBIL som kör utan blåljus, utan sirener.
jag vet att JAG har företräde, så jag kör bara på, då bränner snutbilen på & tvingar mig att köra upp på refugen för att inte krocka med polisbilen.

jag blir asförbannad & hänger mig verkligen på tutan för att markera att JAG har förkörsrätten.

då stannar polisbilen till & polismannen bakom ratten stirrar argt på mig, jag bara skakar på skallen.
då känner jag det som att jag kommer åka på värdens stryk av poliserna, men han bara stirrar & kör vidare.
gissa om man var sugen på att vända & ge han en föreläsning i trafikvett :lol

Detta känner jag till med poliser ;) polisen har alldrig fel

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Starfighter skrev:
2247769 Var också med om ett praktstycke för ett par år sedan.
Jag och en polare skulle träffa en annan kompis. Vi kommer körandes i bil, och möter den andra polaren vid ett rödljus, så vi blinkar på honom med helljuset, dock så var det en bil framför oss men denna hade redan hunnit svänga vid själva blinkningen. Sen när vi kommer ifatt framförvarande bil (en rostig volvo 360 gl) så ser man snubben i bilen börjar glo som fan i backspeglen och viftar med armarnar, helt plötsligt tvärnitar han på en fullt trafikerad väg och ut kommer en 120 kg biff fly förbannad, viftandes med nävarna. Dock så hinner biffen lämna ett fotavtryck på höger framskärm innan vi han iväg.
Han lär ha varit påverkad av något iaf, det var inget normalt beteende iaf?!

Misstänker nog att det är ett vanligt beteende, rostiga Volvo 360GL är speciella bilar som kräver speciella förare :tummenupp

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
VF1000F-84
Mitt bidrag blir väl följande....
Åkte bil på 70-sträcka efter ett följe med andra bilar efter en lastbil.Rak och fin väg med farthinder på respektive sida som gör att vägen ser ut som ett timglas. 2-300m intervaller.
Bakom mig har jag en fransk biljävel(ja det ska vara litet f) med en STOR släpkärra. 3 killar i 25-30års åldern i bilen börjar köra om när vägen blir bred. Givetvis orkar han inte om då han hade otur med motlut och sånt som är svårt att förutse.Som motorkraft osv....
gott om plats framför var det och när han insåg att han misslyckats med sitt drag så måste han ju ha nån att skylla på.....och TUTAR på mig för att jag ska flytta på mig.Right.
Enda platsen som fanns var bakom mig och framför mig.Så jag bara tryckte till lite och vips hade han nånstans att ta vägen när vägen precis smalnade av igen.....
Killen fattade ju inte att hans bil sög så han gör ett nytt försök när det blir fritt.....men nu lutar det mer....och han kommer inte ens jämsides med mig.
Tutar och blinkar igen - av nån outgrundlig anledning för att jag ska flytta på mig. Visst, när helvetet fryser till is tänkte jag. Vände mig mot honom och pekade på tinningen.Han pekar finger.I med 3:an och så var hela raden borta, inklusive idioten.
Vägen planar ut och jag lägger mig på 120, som vanligt. I backspegeln ser jag nåt som jag känner igen. Nu lutar det med honom och han tror han ska få komma om. Ingen trafik alls och jag hade ju lite trumf på hand om man säger så....
Han lägger sig precis bakom och jag hör hur han växlar ner.....jag trycker till bara så jag ser laddmätaren rör sig lite grann.....130.....140.....och så 20sekunder så var han ikapp.....och blinkade för att köra om.
Vid det här laget syns tydligt hur arga de alla 3 är.
Släppte upp honom jämsides och visade tydligt min gest igen. 150.
Inte illa för en fransosjävel ändå .....men den pep lite.....
Nu tutar aset igen och jag blev bara så toksne. I med 4:an å iväg. Såg honom inte mer, men fyfan vilken dåre.....lite kul ändå.....

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
David: Rent sandlådebeteende från din sida (oxå).
Visa i stället att du är bättre än 'idioterna' du skäller på.
/u

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
David..

Det var alltså så att du hindrade bakomvarande från att köra om genom att gasa..
Farligt, onödigt, idiotiskt och olagligt.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Han skulle slatt kettingen i tacket på honom!!!1 :fatta! :mad: :mad:

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
En gång jag körde hemåt i min bil (Daihatsu Feroza - SUV) skulle en hantverkare i en Renult Kaango (?) köra om. Det var efter ett sammhälle där typen kom ikapp mig. Jag accade som vanligt och låg något över 90 km/h när han skulle köra om. Det var bara det att det var motvind och när han kom ut ur suget från min bil så tappade han fart o hans bil var väl fullastad och orkade helt enkelt inte om. Vi fick möte och han blev tvungen att tippa av och gå in bakom igen. Döm om min förvåning när han genast försökte en gång till. Nu var det en raksträcka på minst en km och ingen bil i sikte så jag tänkte att jag skulle se vad som hände. Jodå killen kom upp knappt till hälften av min bil och låg kvar där i nästan 500 m. Då började jag tycka att det var lite löjligt och ökade lite och körde från honom en bit. Det konstiga var att han försvann "snabbare" än vad jag körde ifrån honom så han var väl bara ute för att köra om mig, inte för att han hade bråttom.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
RW skrev:
2249171 Jodå killen kom upp knappt till hälften av min bil och låg kvar där i nästan 500 m. Då började jag tycka att det var lite löjligt och ökade lite och körde från honom en bit. Det konstiga var att han försvann "snabbare" än vad jag körde ifrån honom så han var väl bara ute för att köra om mig, inte för att han hade bråttom.

Detta är olagligt och dumt.

Bättre att sakta in och hjälpa den omkörande. Och köra om honom igen efter hans omkörning.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
RW skrev:
2249171Det konstiga var att han försvann "snabbare" än vad jag körde ifrån honom så han var väl bara ute för att köra om mig, inte för att han hade bråttom.
Finns gott om såna.
Favorittypen är de som bara MÅSTE om, för att sedan lägga sig framför i lägre fart än vad jag hade innan han körde om. Jag pendlade Halmstad-Göteborg ett år, och detta hände flera gånger dagligen. Eftersom det är motorväg så var det ju bara att glida om i mina 120 igen, men då skulle det tvunget köras om igen. Efter 3 ggr brukade jag fortsätta i samma tempo men utan att byta fil :) Efter en stund med en pansarvagn (Mercedes model gammal risig) i röven så brukade de flesta bestämma sig för att antingen gasa på eller låta mig köra framför :banana
Lustigt nog förvann detta fenomen helt när jag gick över till BMW :va

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
More la pecora,
more l'agnello,
more il sue con la sinello.
More la gente con tanti guai,
ma i rompi coglioni non moiono mai.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Stortryne skrev:
2249232 Finns gott om såna.
Favorittypen är de som bara MÅSTE om, för att sedan lägga sig framför i lägre fart än vad jag hade innan han körde om. Jag pendlade Halmstad-Göteborg ett år, och detta hände flera gånger dagligen. Eftersom det är motorväg så var det ju bara att glida om i mina 120 igen, men då skulle det tvunget köras om igen. Efter 3 ggr brukade jag fortsätta i samma tempo men utan att byta fil :) Efter en stund med en pansarvagn (Mercedes model gammal risig) i röven så brukade de flesta bestämma sig för att antingen gasa på eller låta mig köra framför :banana
Lustigt nog förvann detta fenomen helt när jag gick över till BMW :va

Ingen gillar Merskeves. De ba e så.

Att det försvann när du köpte Beamern beror nog på att folk utgår från att det sitter en kriminell utlänningen bad styrspakarna, med en hand på sin Uzi 9mm. Detta gäller speciellt E36:eek:rna. :fakta

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Zee skrev:
2249213 Detta är olagligt och dumt.

Bättre att sakta in och hjälpa den omkörande. Och köra om honom igen efter hans omkörning.

Öhh, jag försökte aldrig hindra hans omkörning på nåt vis. Finns det nån regel om att släppa fram hanteverkare som jag inte känner till och i vilken författning står det i så fall?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
RW skrev:
2249610 Öhh, jag försökte aldrig hindra hans omkörning på nåt vis. Finns det nån regel om att släppa fram hanteverkare som jag inte känner till och i vilken författning står det i så fall?

Vilken författning det står i får du leta upp själv, men det är olagligt att accelerera då någon annan håller på att köra om dig.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
RW skrev:
2249610 Öhh, jag försökte aldrig hindra hans omkörning på nåt vis. Finns det nån regel om att släppa fram hanteverkare som jag inte känner till och i vilken författning står det i så fall?

48 § När en förare uppmärksammar att någon avser att köra om honom till vänster, skall han med iakttagande av 22 § hålla så långt till höger som möjligt. Han får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Andra sidan på myntet är att man:
49 § Förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Bara för att någon inte följer 49 § ska man ju inte försvåra det.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Starfighter skrev:
2249716 Hantverkare ska få fri väg, kap 93 § i stora Byggarebobb boken! :fakta

Japp, så att de snabbt hinner bort från jobbet som de gjort fel, dyrt och som tagit alldeles för lång tid... :näsblod

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Minns en gång när jag själv blev heligt förbannad när jag blev omkörd.
Det var jag och en polare på semester uppåt norrland på varsin hoj. Mellan Kiruna och Norska gränsen dyker en Norrman i bil med familj och husvagn upp jämsides. Istället för att köra om (vi körde ca. 80-90km/h) så lägger han sig jämsides och börjar trycka mig mot vägrenen...som inte fanns, stenröse och Torne Träsk 50 meter nedanför var vad som fanns. Inga möten heller, rent mordförsök fick jag det till senare. Det enda jag kunde göra var att slå på en tvärnit och hoppas att husvagnen skulle missa mig. Jag stannade och kompisen som körde bakom sa att han var övertygad om att jag skulle dö vid det tillfället, så nära var det. Vi drog iväg och kom ikapp Norrbaggen. Jag lade mig jämsides med föraren och blängde på honom, men han och alla andra i bilen gjorde allt för att titta åt ett annat håll. Jag dunkade till sidorutan, men ingen reaktion från dödskallen bakom ratten. Då flög fan i mig, jag blev så jäkla förbannad... Vi drog iväg ett par kilometer i rask takt och stannade efter vägkanten, och försedde oss med stenar som låg i vägkanten. När typen kom åkande så pepprade vi bilen med allt vi hade. Kändes rätt skönt faktiskt...och small bra gjorde det i plåten.
Hade säkert kunna bli tråkigheter för oss men Norrmannen reagerade inte då heller, han bara åkte vidare, och efter en näradödenupplevelse tänker man inte klart.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...