börja plugga igen

MC Doktorn

Guest
Det gnälls så förb: själv satte jag mig på skolbänken 89 vart färdig 95, skulle jag vara ung utan jobb skulle jag aldrig tveka.
Ditt jobb kan du mista men din utbildning kan ingen ta ifrån dig oavsett vad som händer.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Plugga är bland det lättaste och roligaste man kan göra! :fyllisar

Att man dessutom oftast får bättre jobb samt en utbildning i bagaget som ingen kan ta från en är plus i kanten.

Go 4 IT!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Håller med, många beklagar sig över att det är sååå jobbigt att plugga men det är det då fan inte. Se till att inte sova till kl 12 varje dag och ta det som en arbetsdag med pluggandet så är man safe och kan ändå ta det lugnt på helgerna.

Jämfört med att jobba är det rena drömmen att studera.
Det enda som är jobbigt är ekonomin.
Man har ju trots allt bara 2700:- kronor i månaden i inkomst.
Men det går om man vill och inte slösar pengar på onödiga saker.

Nu kommer någon säkert och säger "ni får ju faktiskt lån också" :mattias
Ja man kan även ta lån, men detta är ett lån och inte en inkomst.

Den största frågan man har är: "Var fan gjorde jag av alla pengar när jag bodde ensam, jobbade och hade 12000:- kvar efter att hyra och räkningar var betalda?" :näsblod

Edit!
De studenter som klagar mest är oftast dom som kommer direkt från gymnasiet och som aldrig haft ett jobb.

Eller så är de bara lata meningslösa ekonomer! :hihi

Last edited:

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
f.d BMW F800S
Den största frågan man har är: "Var fan gjorde jag av alla pengar när jag bodde ensam, jobbade och hade 12000:- kvar efter att hyra och räkningar var betalda?" :näsblod

Haha! Håller med, fattar inte hur mycket pengar man har slösat bort egentligen.
Jag ser CSN lån och bidraget som min lön...jag får pengar för att plugga och då ska jag banne mig göra det också. :yoparty

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Ungefär så, ja. Det är också de som har svårast att klara studierna och klagar på en övermäktig studiebörda.
Korrekt. Och vill man utföra minsta möjliga ansträngning för att få ut bidraget så kan man läsa till lärare, de gör inte många knop..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Boris hade en del andra studietips för dom som vill tjäna lätta poäng, man häpnar att folk får 2500:- i månaden för sån skit.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Testa att plugga lite på KTH eller dylikt innan ni grinar över hur lätt det är, hyckleriet ser ju verkligen inga gränser här...

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Testa att plugga lite på KTH eller dylikt innan ni grinar över hur lätt det är, hyckleriet ser ju verkligen inga gränser här...
Jag har en del vänner som läser på KTH. Visst är det mycket att läsa, precis som alla utbildningar, men om man kan vara på sektionen varje kväll känns det överkomligt.

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
Jag har en del vänner som läser på KTH. Visst är det mycket att läsa, precis som alla utbildningar, men om man kan vara på sektionen varje kväll känns det överkomligt.

De är nog ovanligt brighta isf skulle jag tro :) Skulle gissa att på pluggtiden ligger kring 50h/vecka i snitt i min klass. Själv ligger jag nog runt 55 men sen har jag mer trögflytande massa i skallen också.. Poängen är ändå att det är rätt magstarkt att säga att det bara går att glassa sig igenom vilken utbildning som helst bara för att casha in studiebidrag och grejer.

Ändå skulle jag rekommendera vem som helst att börja plugga, för kul är det! Oftast.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
De är nog ovanligt brighta isf skulle jag tro :) Skulle gissa att på pluggtiden ligger kring 50h/vecka i snitt i min klass. Själv ligger jag nog runt 55 men sen har jag mer trögflytande massa i skallen också.. Poängen är ändå att det är rätt magstarkt att säga att det bara går att glassa sig igenom vilken utbildning som helst bara för att casha in studiebidrag och grejer.

Ändå skulle jag rekommendera vem som helst att börja plugga, för kul är det! Oftast.
Ja, dumma är de åtminstone inte. Men visst, jag skulle inte ens ta i deras kurslitteratur, eftersom den inte intresserar mig för fem öre. Av samma anledning mår de fysiskt illa, när jag har med mig sjuhundra sidor om 1900-talets politiska utveckling.

Plugga bör man, annars dör man.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Plugga bör man, annars dör man.

Jag var "tvingad" att läsa vidare efter gymnasiet på grund av barnpension.
Efter det läste jag en till KY-utildning för att sedan få fast jobb som 21-årig och är fortfarande kvar och stormtrivs. Mycket av det jag har lärt mig genom att arbeta hade jag aldrig kunnat läsa mig till. Tack vare att jag började jobba tidigt så har jag heller inga studelån eller andra lån över huvudet taget :).
Så glad att jag gjorde det som kändes rätt och inte "följde strömmen".

Absolut inget fel att studera om det är något man verkligen vill bli :tummenupp men känner allt för många som "studerar för studerandets skull".

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Efter det läste jag en till KY-utildning för att sedan få fast jobb som 21-årig och är fortfarande kvar och stormtrivs. Mycket av det jag har lärt mig genom att arbeta hade jag aldrig kunnat läsa mig till. Tack vare att jag började jobba tidigt så har jag heller inga studelån eller andra lån över huvudet taget :).

Absolut inget fel att studera om det är något man verkligen vill bli :tummenupp men känner allt för många som "studerar för studerandets skull".
Men är det inte så att dom som pluggar bara för sakens skull går flummiga skitlinjer? Har lite fått den uppfattningen.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan

Fast det är jämrans svårt att läsa en KY-utbildning och söka jobb som läkare. Av samma anledning kan du inte söka jobb som civ.ekonom efter en KY-utbildning om två år. För att få arbetslivserfarenheten, måste man först få jobbet. Förstår du vart jag vill komma?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0