Börjar tröttna, vilken hoj får fart på intresset igen?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Är riktigt nöjd med min SMT , funkar bra överallt & är riktigt rolig att köra . Att den kallas för världens bästa allround cykel är jag inte förvånad över .
Har jag inte hårdkört den på grus , men det lilla jag har kört har gott bra

Brukar alltid fundera på vad min nästa hoj ska bli & det gör jag även nu , men kan inte komma på vad som skulle kunna vara bättre & roligare än SMT . Kör med den till & från jobbet , provat bana , touring både norge & tyskland allt gör den galant .

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En hoj som alltid får fart på intresset igen är Honda Africa Twin!
Den afrikanska tvillingen och jag har haft väldigt roligt på grusvägar! Dessutom är den skitbra att skjutsa med.
Visst det är ingen prestigehoj med fan vad rolig den var.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Dagens I-lands problem.Jag tycker inte det är roligt att köra hoj men vill köra ändå. :3freak

Nu Ankan1 så gillar jag verkligen hojåkning, men jag har nog kommit in i en fas där det inte riktigt är lika roligt som det var för 1-2 år sen. Mina tankar vandrar och jag undrar vad det är som gör att det inte är lika roligt.

-Är det för att min hoj har strulat hela säsongen som har gjort att man har tröttnat?

-Kan jag hitta gnistan igen? Du vet man sitter på jobbet och det enda som man har i tankarna är att om 3 tim kommer jag sitta på hojen. Helst med ett ordentligt nedlägg och med blicken i slutet på kurvan och det enda som existerar är jag och min motorcykel? Den känslan vill jag ha tillbaka.

-Kan ett byte av motorcykel vara rätt väg att gå?

:krama

/Try

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En hoj som alltid får fart på intresset igen är Honda Africa Twin!
Den afrikanska tvillingen och jag har haft väldigt roligt på grusvägar! Dessutom är den skitbra att skjutsa med.
Visst det är ingen prestigehoj med fan vad rolig den var.

Är inte den lite tung och trött?

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Jag får sug efter att ta en runda redan efter ett par dagar så jag har inte samma problem som TS.

Dock funderar jag på om det bara är hojen? Ibland vill man gasa järnet och köra som ett svin, ibland är det förbannat kul att bara köra på måfå och ta vägar, grus som asfalt, utan att veta vart man hamnar och ens enda bekymmer blir att hitta en mack inom 30 mil. Lugnt tempo, kameran med och så gps-loggning så att man kan kolla nya mål hemma sen.

Ibland är tramsiga småutflykter helsköna om man tar på sidoväskorna så att man kan låsa in all utrustning och knalla omkring i shorts och sneakers...

Själva hojen är viktig men körningen blir ju vad man gör den till och vägar man kör på ofta är ju bra mycket tråkigare än helt nya ;-)

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag drämmer till med 80-talet då.
Jävligt bra hojar. Tycker jag.
Kostar inget att köpa eller äga.
Lättmekade.
Massor av karaktär.
Själv tänker jag ibland på hur just en viss hoj kan vara roligare beroende på vilken typ av väg, hastighet, trafiksituation etc man oftast kör i. Om man nu nödvändigtvis ska ta sig från Stockholm till Haparanda på E4:an, vilken sporthojspilot hade, när det kommer till kritan, inte hellre satt sig på en guldvinge? Och bryggt sig en kaffe och fikat medans man kör. Hehe. Men vem vill brotta ner ett sånt monster på 100 mil kurviga bergsvägar i Norge? Hur som. Kör blocket lite. Ställ in på "1980 och äldre", sen 1981-1985, 1986-1989 och jobba framåt. Kanske dyker upp ett ha-begär på nåt du ser. Det mesta på två hjul är kul!:)

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Låter som om du behöver köpa dig en r1a 99. Grymt bra hoj till att både skutsa och köra på grus med!

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Finns bara ett svar. Endurohoj! Funkar både till endurospåret och crossbanan. Man får köra hur fort man vill och det är dessutom billigt. Banor finns tillgängliga de flesta av veckans dagar och reservdelar är billigt.

Dessutom kan man delta i massor av kul tävlingar och hur långsam man än är kommer man aldrig sist :)

Släpp sargen nu!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu Ankan1 så gillar jag verkligen hojåkning, men jag har nog kommit in i en fas där det inte riktigt är lika roligt som det var för 1-2 år sen. Mina tankar vandrar och jag undrar vad det är som gör att det inte är lika roligt.

-Är det för att min hoj har strulat hela säsongen som har gjort att man har tröttnat?

-Kan jag hitta gnistan igen? Du vet man sitter på jobbet och det enda som man har i tankarna är att om 3 tim kommer jag sitta på hojen. Helst med ett ordentligt nedlägg och med blicken i slutet på kurvan och det enda som existerar är jag och min motorcykel? Den känslan vill jag ha tillbaka.

-Kan ett byte av motorcykel vara rätt väg att gå?

:krama

/Try

Det kanske inte stämmer in på kravet att det ska vara "felfritt" men varför inte något italienskt för att få fart på passionen igen? En RSV4 eller en 1098/1198/Panigale? Förutom att vara värdelös på allmän väg tycker jag, som så många gånger påpekats, att BMWn är lite karaktärslös. Fruktansvärt effektiv men lika intressant som en professor i mellansvensk historia till bordet under en lång middag :)

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Det kanske inte stämmer in på kravet att det ska vara "felfritt" men varför inte något italienskt för att få fart på passionen igen? En RSV4 eller en 1098/1198/Panigale? Förutom att vara värdelös på allmän väg tycker jag, som så många gånger påpekats, att BMWn är lite karaktärslös. Fruktansvärt effektiv men lika intressant som en professor i mellansvensk historia till bordet under en lång middag :)

Du tänker inte så dumt. Har ju som sagt hela vintern på mig att tänka. Sen vad man kommer fram till och om det blir rätt direkt eller om man får tänka om. Det återstår att se.

Jag håller med om att BMW:n gör allting väldigt bra så den tappar den här karaktären som Italienarna har mfl.

Mvh /Try

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Att bygga fighter av BMW:n skulle nog ge dig en nytändning. Upprätt körställning, kåplöst och en nerdrevning skulle ge dig en jävligt rolig och aggressiv hoj....

Annars säljer du den och köper en schysst hoj för 40-50k som inte är dyr att äga. Fördelen är då att man inte känner någon press att köra bara för att den står och kostar pengar, utan man kör när man verkligen känner för det. Sen lägger du 40-50k på en jetski, jävligt kul och ger dig garanterat en utmaning innan du bemästrar det fullt ut.

Resten av pengarna kan du köpa schyssta stereogrejer och en utlandsresa för... :)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Fan vet om inte en SMT (förslag på alternativ?) är rätt väg för mig att gå.
Mycket motor, trevlig karaktär med sin twin, funkar på risiga vägar och dessutom tar den skjuts på ett lekande lätt sätt.

Nån som vill köpa gixxer? :tummenupp

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Fan vet om inte en SMT (förslag på alternativ?) är rätt väg för mig att gå.
Mycket motor, trevlig karaktär med sin twin, funkar på risiga vägar och dessutom tar den skjuts på ett lekande lätt sätt.

Nån som vill köpa gixxer? :tummenupp

SMT smart tänkt =)

Som gjord för dåliga asfaltsvägar. Funkar nog kanon på grus med rätt däck.

Enjoy

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...