Börsen på nästan -20% den 4 augusti...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kreditvärderingsinstituten har fått en del kritik genom åren och den är inte helt oförtjänt alla gånger.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja och då vet vi vad som kommer hända med guldpriset:) så här har det sett ut hittils.

Rent fönuftsmässigt och sett historiskt är det ju bättre att köpa något som är billigt än något som är dyrt, jag skulle förr köpa aktier än guld idag....

Visst kan man hålla på att sälja och köpa och hoppas på turen, men tittar man tillbaka så är den enda garanterat vinnande strategin för en börsmedelmåtta att köpa brett och välskött, gärna i dåliga tider, behålla jävligt länge och hela tiden tanka nytt varje gång det rasar.

Många gör dock tvärtom, köper dyrt säljer billigt, om och om igen....

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Rent fönuftsmässigt och sett historiskt är det ju bättre att köpa något som är billigt än något som är dyrt, jag skulle förr köpa aktier än guld idag....

Visst kan man hålla på att sälja och köpa och hoppas på turen, men tittar man tillbaka så är den enda garanterat vinnande strategin för en börsmedelmåtta att köpa brett och välskött, gärna i dåliga tider, behålla jävligt länge och hela tiden tanka nytt varje gång det rasar.

Många gör dock tvärtom, köper dyrt säljer billigt, om och om igen....

Håller med, mina aktier kommer få ligga och föröka sig när kurserna faller då jag har en lång investeringshorisont.

För att krydda tillvaron lite tänkte jag börja handla lite smått med framförallt silver men även guld. Tänkte köpa lite guld när det låg runt 1000USD men tyckte att nu jävlar måste toppen vara nådd så det är väl ingen idé att börja nu. Hade vart en jävligt bra idé...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ändrade den 30 juni risk på mina kapitalfonder från 100% aktier till 50% aktier och 50% räntepapper....känns något tryggare nu..puh...men men ser man detta som långsiktigt sparande så ska man ha lite is i magen och inte göra något förhastat. Det är nu man ska köpa!

Tänkte dock sälja (alternativ byta in=det högra priset) av lite guldsmycken jag inte använder ..planerat sedan ett tag, har bara väntat på att guldpriset ska gå upp, dagens pris hos butiken jag tänkte gå till.

24K / 1000 = 100% 304 SEK 336 SEK
23K / 958 = 95,8% 267 SEK 302 SEK
22K / 916 = 91,6% 255 SEK 288 SEK
21K / 875 = 87,5% 244 SEK 276 SEK
20K / 833 = 83,3% 232 SEK 262 SEK
18K / 750 = 75,0% 210 SEK 236 SEK
14K / 585 = 58,5% 163 SEK 184 SEK
9K / 375 = 37,5% 105 SEK 118 SEK
Tandguld Rensat (TR) 195 SEK 216 SEK
Tandguld Orensat (TO) * 185 SEK 206 SEK
Platina (PLA) 259 SEK 315 SEK
Silver 925 (925) 4 SEK 5.3 SEK
Silver 830 (830) 3.6 SEK 4.7 SEK
Silver 600 (600) 2.6 SEK 3.4 SEK
Silver 400 (400) 1.7 SEK 2.3 SEK
Silver 200 (200) 0.9 SEK 1.1 SEK
Silver 999 (999) 6.7 SEK 6.3 SEK

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Guldhandlarna måste tjäna pengar nu med tanke på all reklam de översköljer folk med på bästa sändningstid och placering i tidningarna. Någon som räknat på hur stor marginal har de på inköpspris kontra vad de kan sälja guldet vidare för?

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Håller med, mina aktier kommer få ligga och föröka sig när kurserna faller då jag har en lång investeringshorisont.

För att krydda tillvaron lite tänkte jag börja handla lite smått med framförallt silver men även guld. Tänkte köpa lite guld när det låg runt 1000USD men tyckte att nu jävlar måste toppen vara nådd så det är väl ingen idé att börja nu. Hade vart en jävligt bra idé...

Enligt prognoserna når guldet ca 2000dollar/oz runt nyår så det är bara att köpa:)

Det kommer vara rea på silver certifikaten imorn när börsen öppnar, tippar på att de kommer backa 100-150kr/st.

Som väntat har bull silver x4 backat i skrivande stund 145kr/st, så nu är det rea=köp. Troligtvis kommer kursen återhämta sig till gårdagens nivå om nån vecka.

Btw eftersom silvret följer guldet fast med större variationer är prognoserna att silvret kommer ligga runt 50 dollar/oz runt nyår. Senast priserna låg på dom nivåerna kostade ett certifikat ca 1800kr/st, köppriset för ett certifikat idag på morgonen ligger på ca 490kr/st.

Menar du fysiskt guld eller pappersguld?.

Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Vart handlar du med guld och silver? Handlar en del med fysiskt silver i jobbet (silverlod) så jag har hyffsad koll på trenderna där. Jag kan dock inte handla med silver genom Nordea vad jag kan se.

Nåt bra stalltips?

Öppna ett kapitalförsäkringskonto hos Avanza och sen är det bara och söka på silver:tummenupp (Bull certifikat 4x hävstång)

Det kommer vara rea på silver certifikaten imorn när börsen öppnar, tippar på att de kommer backa 100-150kr/st. Eftersom "silverkartellen" gjorde en attack på NYMEX under kvällen och dumpade silvret till låga 38;7 dollar/oz. Men jag gjorde en "sneaky jew" och la in en säljorder efter OMX stängde. Får bara hoppas att det ligger kvar några köporder vid öppningen så min plan går i lås:crash

Så här såg det ut på NY Globex för nån minut sen.

Här är ännu smidigare att handla med olika typer av ETF:er och samtidigt en liten kort utbildning:
https://www.nordnet.se/etf/center

Som jag alltid brukar säga: Har du en slant över som du kan "spela" med trots väldigt rörlig/volatil marknad - why not? :yoparty

MEN: Hävstänger ger lika kraftig chans till förlust. Tänk på att vara mycket aktiv/kontrollerande under din position i dessa typer av papper eftersom effekten av marknadsrörelsen minst fördubblas beroende på val av papper.

Själv gick jag ur redan i början på juni och nu fyndas det lite, dock mest i traditionella värdebolag för långsiktigare placering. :tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Eftersom det snackas guld:
Vad är priset på råguld och hur säljer man sånt som privatperson?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gick alldeles utmärkt att handla via Nordea också, bara jag som inte fattat att man kunde ändra i en enkel rull-list från aktier till warranter osv. :)

Har köpt på mig en väldigt liten post guld och silver mest bara för att komma in i matchen lite och inte bli helt :brinnerup.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sätter vi kaffet i halsen på måndag?

Garanterat, finansvärlden är som en fårskock... det går bara att springa åt ett håll och minsta skrämsel så blir det panik.

Perfekt läge att öka om man investerar på längre sikt. Behöver man pengarna närmaste halvåret/året lär man kliva ur.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Sätter vi kaffet i halsen på måndag?

Fan vet, jag hoppas på att kreditvärderingen redan var inprisad. Men det blir nog rött. Jag var på resande fot förra veckan och kom inte åt depån, inga roliga siffror :död Det får nog bli oljebjörnar framöver, det blir nog ett ordentligt ras när både Usa o Europa går in en recesion.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kan alla sluta oroa sig som in i helvete för börsens upp eller ner!
Vi överlever jag lovar.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Gick alldeles utmärkt att handla via Nordea också, .

Jämför gärna courtagekostnaden med tidigare nämnda aktörer! ;)
Tips: Är du småsparare och handlar poster runt 50-70´sek och vill leka lite till en lägre courtagekostnad, kika tex på nordnetdirekt.se eller aktiespararna. :)

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, den gamla klyschan. :rolleyes:

Klyschan? :va

Hade du handlat stora bolag som boliden/volvo mfl när det såg som mörkast ut och allt var på väg ner i ett svart hål sist så hade du fortfarande haft flera gånger pengarna! För att inte tala om vissa mindre bolag...

By on fear, sell on news - :fakta

Jag är dock dålig på att sälja "on news" då jag sparar på lång sikt, men jag kommer absolut handla på mig mer nu när det är rea, funkade bra sist.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA