Börsen på nästan -20% den 4 augusti...

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Jämför gärna courtagekostnaden med tidigare nämnda aktörer! ;)
Tips: Är du småsparare och handlar poster runt 50-70´sek och vill leka lite till en lägre courtagekostnad, kika tex på nordnetdirekt.se eller aktiespararna. :)

Vad har dom i courtage då? Nordea tar 59,- oavsett storlek på order

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
SBF (sunt bondförnuft) säger ned 50% till sitt rätta värde, men tyvärr blir det nog en liten återhämntning i morgon (kommer mera ras i höst....)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Har funkat bra för mig iaf....:tummenupp

Klart att det gör :)

Jag tycker nog bara att det är lite av ett risktagande att kasta sig in och konsumera som om det vore rea, med tanke på läget.

Jag kommer vänta och hoppas på att där finns mer rabatt.

Jag är dock dålig på att sälja "on news".

Det är nog de flesta amatörerna, vi har helt enkelt inte informationen.

Menar du att det är bättre att köpa något på spekulation när det är dyrt?

Nej, det vore väl besynnerligt dumt.

Tror du det är billigt nu, första handelsdagen efter att en av de största ekonomierna samt landet som sitter på världsvalutan (ifrågasatt) fått sitt kreditbetyg sänkt? Det är väl bara en tidsfråga innan de får börja ställa in sina betalningar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tror du det är billigt nu, första handelsdagen efter att en av de största ekonomierna samt landet som sitter på världsvalutan (ifrågasatt) fått sitt kreditbetyg sänkt? Det är väl bara en tidsfråga innan de får börja ställa in sina betalningar.

Om det är billigt eller inte just nu får var och en själv ta ställning till, man kan bara konstatera att det har varit betydligt dyrare.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jahapp...

"Det befarade jätteraset på måndagen i spåren av USA:s sänkta kreditbetyg uteblev. Efter 25 minuters handel på morgonen hade storbolagsindex, OMXS30, stigit med 0,5 procent medan det bredare OMXSPI låg kring nollan."
(Di)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
"Sitt still i båten", "is i magen", "tänk långsiktigt. :rolleyes:

Jomenvisst, så att alla stora aktörer hinner dumpa sina innehav på bekostnad av svennebanan.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Hur börsen verkligen fungerar:

193452_700b.jpg

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Gick alldeles utmärkt att handla via Nordea också, bara jag som inte fattat att man kunde ändra i en enkel rull-list från aktier till warranter osv. :)

Har köpt på mig en väldigt liten post guld och silver mest bara för att komma in i matchen lite och inte bli helt :brinnerup.

hmm har handelsbanken och dom verkar inte erbjuda att köpa mineraler så utan dom erbjuder "råvarucertifikat", kollar man på historiken på guldcertifikatet så följer det ju inte alls guldpriset dock utan ligger mer och pendlar upp och ner som en vanlig fond?
är det värt att köpa eller ska man leta nån annanstans?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
hmm har handelsbanken och dom verkar inte erbjuda att köpa mineraler så utan dom erbjuder "råvarucertifikat", kollar man på historiken på guldcertifikatet så följer det ju inte alls guldpriset dock utan ligger mer och pendlar upp och ner som en vanlig fond?
är det värt att köpa eller ska man leta nån annanstans?

Samma på nordea, köpte bull x4. Har gått bra än så länge, köpte dock inte så mycket då det är helt nytt för mig och jag känner inte att jag har så bra koll än.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Samma på nordea, köpte bull x4. Har gått bra än så länge, köpte dock inte så mycket då det är helt nytt för mig och jag känner inte att jag har så bra koll än.

I och med att det är 4x hävstång så gäller det och inte få panik om man tycker att saker går åt helvete. Det är bara att sitta still i båten. Om du köpte idag eller i fredags så köpte du på rätt nivårer, tippar på att de kommer öka till ca 600kr/st om nån vecka eller två.

Citat från DI.se: http://di.se/Artiklar/2011/8/8/241968/Guldet-pa-vag-att-ta-slut/

Silverpriset har hängt med guldpriset, vad tror du om silver framöver?

”Silverpriset följer traditionellt guldpriset. Skillnaden mellan silver och guld är att silvret är reagerar kraftigare på marknadens svängningar. Relationen mellan silverpriset och guldet har en historisk relation om 1:16 och i dag är relationen på över 1:40. Med stöd av detta bland annat så hävdar många att silverpriset har en större långsiktig uppsida”, säger Mikael From.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hade man lite större kulor & mer stålar nu skulle man handla utav helvete....

Jag kommer få ärva pengar, har inte tillgång till dom än men man börjar ju fundera att investera cirka 100 000:- men jag har verkligen ingen koll. Men det känns ju som att timingen är rätt, vad hade ni gjort? Kan acceptera en ganska hög risk.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kommer få ärva pengar, har inte tillgång till dom än men man börjar ju fundera att investera cirka 100 000:- men jag har verkligen ingen koll. Men det känns ju som att timingen är rätt, vad hade ni gjort? Kan acceptera en ganska hög risk.

Ingen anledning att ta risker även om det rör sig om ärvda pengar. Köp in dig i ett par stabila fina bolag och bevaka händelseutvecklingen i dem och gör korrigeringar vid behov. Se det långsiktigt för det finns en tid även efter en krasch. Undvik att gå in på börsen efter en långvarig uppgång. Det brukar alltid ske korrigeringar vid jämna mellanrum. Att gå in efter IT-kraschen, kreditkraschen 2008 och nu 2011 är sannolikt bra tillfällen att gå in eller öka på sina innehav. Man kan ju avvakta lite tills man ser var trenden lutar. Finns ingen anledning att gå in när rädslan är som värst. Det är då riskerna är som högst. I nuläget kan man gå in i bra bolag som normalt sett har låg risk för en liten insats. Då finns det igen anledning att köpa in sig i högriskbolagen.

Själv sticker jag iväg utomlands i två veckor på semester och jag kommer inte att ägna en tanke på vad som händer på börsen. Det är nog många tvångsförsäljningar just nu på börsen där folk belånat sina depåer och när de utlöses så faller börsen mer än den borde. Jag tror den kommer att återhämta sig något under hösten och förhoppningsvis tar politikerna sig i kragen och lägger sitt politiska spel åt sidan för ett ögonblick. Inget politiskt block oavsett var de befinner sig i världen vill utses som syndabock. Förr eller senare är det upp till bevis.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!