Ja, fast efterfrågan är ju större än förmågan att leverera, så priserna pressas uppåt även mot konsument. Tydligen verkar köpkraft finnas, kort om pengar i rullning verkar det inte vara.Jag håller inte med om att det bara är mindre branscher som går på knäna. Alla som sysslar med elektronik får det tufft när man inte kan få tag på komponenter. Kolla bara på Sonys PS5 tex. Den lanserades i november, men än så länge har de bara fått ut en bråkdel av förhandsbeställda maskiner till marknaden. De sålde pilotserien typ, och nu har de inte lyckats tillverka så värst många fler maskiner vad jag förstår. Det kan bara bero på att de lider av komponentbrist. Jag själv jobbar i elektronikbranschen (mitt företag utvecklar egna produkter och tillverkar). Vi har klarat oss skapligt tack vare att vi är små och har kunnat ställa om till tredubbla ledtiderna för vissa komponenter. De företag som inte hann med att bygga buffert innan ledtiderna sköt i höjden kan få sitta i ett halvår utan komponenter till sin tillverkning. Detta gäller ju så klart inte alla komponenter, men det är i princip så att mer avancerade produkter (typ PS5) troligen får flera månader utan komponentleveranser, och det kan nog slå hårt mot många teknik och elektronikföretag..
Tyvärr inte tillräckligt insatt i hur den fungerar mer i detalj, men spekulationer i form av blankningar borde inte vara tillåtna.
För mig är det självklart att blankning ska vara tillåtet.
Att blanka naket däremot vetefan...
För mig är det självklart att blankning ska vara tillåtet.
Att blanka naket däremot vetefan...
Vet ej skillnad mot terminen men jag har svårt att se det logiskt att man kan sälja något man inte har i besittning, men det kan man ju uppenbarligen så då tänker jag att handelsplatsen/börsen bestämmer det.
Ja i sverige, men det finns ju andra börser också som har andra regler.I Sverige får du bara sälja naket över dagen, jag tror i praktiken att det automatiskt är naket fram till börsen stänger och därefter ser mäklarfirman till att du får låna aktierna av någon annan av deras kunder.
Inte mitt bord men jag är övertygad om(samtidigt som jag gissar) att de som har absolut störst nytta av och tjänar mest pengar på algos/hft/robothandel är de stora bankerna, finansinstitut osv och inte privatpersoner. Nu fick de smaka på sin egen medicin för en gångs skull.
We can stay retarded longer than you can stay solvent
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |