Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Mer reddit
Jag kan inget om ekonomiska kalkyler, utan det är mer tankar om varför börsen stiger oavsett ekonomiska kriser, pandemier, naturkatastrofer, krig och annat elände. Börserna tycks inte längre ha någon koppling till själv lönsamheten hos företagen, utan aktier har blivit ett investeringsobjekt i sig. Som guld eller konst. Satsar man på börsen kan kan räkna med en årlig vinst på 12-13 procent även om man bara lyckas följa index. Vad kan matcha det?Så om den riskfria räntan är 10% och investerare vanligtvis vill ha 2% riskpremie vad blir beräknar du att rätta värdet blir på en aktie med vinst a 1 kr/aktie? Och säg för enkelhets skull att vinsttillväxten är 0%.
Gör samma kalkyl med en riskfri ränta på 5.0%, 1.0%, 0.0%, -1.0%, -2.0%
Och beakta sen att obligationsräntan är idag -0.2% och den tvååriga är -0.36%.
I Tyskland är tvååringen -0.71%.
Med gängse 2% riskpremie och -2.0% obligationsränta så kommer det teoretiska värdet alltså gå mot oändligheten enligt de beräkningsmodeller som används.
Och om man sen börjar ifrågasätta om obligationsräntan verkligen är riskfri så kan man ju även börja diskutera hur stor en riskpremie bör vara, eller om man ens ska ha en riskpremie?
Bara lite filosofiska tankar så här på kvällskvisten men i en värld där räntorna är under nollan så bör man man fundera på var vi egentligen har våra randvilkor.
Jag kan inget om ekonomiska kalkyler, utan det är mer tankar om varför börsen stiger oavsett ekonomiska kriser, pandemier, naturkatastrofer, krig och annat elände. Börserna tycks inte längre ha någon koppling till själv lönsamheten hos företagen, utan aktier har blivit ett investeringsobjekt i sig. Som guld eller konst. Satsar man på börsen kan kan räkna med en årlig vinst på 12-13 procent även om man bara lyckas följa index. Vad kan matcha det?
Kan man sen pricka in börsraketer som vissa speltillverkare eller som nu senast: kinesiska elbilstillverkare, så kan man få en avkastning på flera hundra eller t o m tusen procent.
Årets börsraketer – upp 1 117 procent
Trots corona ser börsåret ut att avsluta på plus – och för vissa spel- och handelsbolag har aktielyftet varit på hundratals procent. Här är åtta av de största vinnarna på Stockholmsbörsen i år.www.svd.se
För mig som inte är expert på börsen ter det sig som ologiskt att den genomsnittliga börsutvecklingen över tid skulle kunna leva sitt eget liv, utan att det förr eller senare sker en justering gentemot de verkligt skapade värdena i ekonomin.
Men kanske beror det på hur man definierar "verkligt skapade värden". Misstänker att finansfolkets och min definition skiljer sig åt
Fråga.
Hur ser sambandet ut mellan penningmängd och börskurser? Trycks det mer pengar som rör sig ut i ekonomin så stiger priserna. Om man över en mätperiod ökar penningmängden med tex 20% och börsen går upp med 10% kan man då säga att börsen i det avseendet iaf är undervärderad(ALLT ANNAT LIKA)?
Hedgefond-hyenorna överkörda av ett gäng spolingar på Reddit!
Jag tror faktiskt att du har fel, och samtidigt rätt.Dom vann en rond men nu är det nog GameOver för spolingarna
Saxat från dagens Katrineholms-kuriren angående GameStop: "Jag sålde mina aktier för 850 000 kronor. Då hade de gått upp 1 600 procent.". Från en intervju med en 20-årig högskolestudent.Blir ännu mer intressant att se hur många som skjutit sig själva i båda fötterna innan detta har nått sitt slut
Gottegrisarna som köpte in tidigt och sålde av på toppen närmare $500 blir nog de största vinnarna när allt detta är över, tveklöstSaxat från dagens Katrineholms-kuriren angående GameStop: "Jag sålde mina aktier för 850 000 kronor. Då hade de gått upp 1 600 procent.". Från en intervju med en 20-årig högskolestudent.
<edit>Ja, jag tjuvläser morsans abb</edit>
Ja, det har varit uppe i betydligt mycket mer än 50% nyligenis the squeeze squoze yet?
Den var väl uppe i 50+ vill jag minnas.
Edit: lite otydlig, från igår eller i förrgår. (enligt minnet)
Jag tror faktiskt att du har fel, och samtidigt rätt.
Förr eller senare så kommer Gamestop garanterat att dyka (så löjligt övervärderad nu), men det finns nog en verklig chans att den kommer gå upp rejält igen först.
Priset har till största del drivits ner med short ladder attacks vilket förvisso har drivit ner priset rejält, men Melvin och company har inte löst sina shorts än för då hade vi dels sett en rejält ökning i aktien, och eftersom att man har shortat mer än 100% av tillgängliga aktier och det sitter några miljoner primater som håller ännu flera miljoner av andelarna så kommer Melvin och company inte kunna lösa sina shorts nu utan att betala absurda summor för andelarna.
Förr eller senare så kommer det bli så pass dyrt att hålla sina shorts att man tvingas köpa skiten till priset som erbjuds, vilket kommer driva upp aktien något obehagligt mycket.
Alternativ två är att Melvin och company säger "Fuck it" och hittar en helt annan lösning som mest troligt innebär konkurs eller liknande snyfthistoria där man får hjälp utifrån (tror mer på den här vägen faktiskt).
Håller inte något i Gamestop själv då det är lite över min tolerans för risk, men har varit oerhört intressant att följa det hittills.
Blir ännu mer intressant att se hur många som skjutit sig själva i båda fötterna innan detta har nått sitt slut
Den svaga avkastningen för Renaissance beror på att de stora marknadssvängningarna gjort att algoritmerna haft svårt att hänga med. De fick datorerna att göra felplaceringar
– Vi har sett en utveckling i Sverige där den rikaste procenten har dragit iväg, och då blir det ju så att väldigt mycket förmögenhet hamnar hos en liten klick, säger Magdalena Andersson.
Vad vill du göra åt det?
– Vi kommer att ha en skatteöversyn enligt januariavtalet. En av delarna är att se över de växande klyftorna, och då måste vi tala om hur vi ska kunna beskatta kapitalet. Det är där klyftorna växer mest.
Två skatter som ekonomer ofta lyfter fram som effektiva när det kommer att balansera ut inkomstskillnader i samhället är förmögenhets- och fastighetsskatten. Skatterna, som slopades av alliansregeringen 2007 respektive 2008, pekas ut av Magdalena Andersson som delanledningar till de ökade klyftorna. Ändå är hon inte beredd att ta tillbaka dem.
– Många ekonomer pekar på att fastighetsskatten är en bra skatt. Jag är visserligen ekonom, men även politiker, och jag kan konstatera att det svenska folket verkligen inte tyckte om fastighetsskatten. Den undergrävde legitimiteten för skattesystemet på ett sätt som jag tror långsiktigt är olyckligt för att minska klyftorna.
Hon vill alltså beskatta kapitalet, men inte via de skatter som många ekonomer förespråkar. I stället riktar Andersson återigen fokus på att skrota de förmånliga 3:12-reglerna för ägare till fåmansföretag – ett lagförslag som nästan kostade henne ett misstroendevotum 2017.
Ja, det är ju något sådant man skulle behöva göra, men ingen tycks våga eftersom det har negativ påverkan på hur mycket makt man kan få i nästa mandatperiod för att fortsätta att inte göra något åt problemet.Det är väl bara att skippa alla ränteavdrag och förskjutningar av vinstskatt för att pressa ner priserna en smula på bostäder.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|