Böter, en fråga?!

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
När man tar lättmc kort; börjar prövo tiden då eller när man tar sitt första "riktiga körkort"?

Prövotiden har man ju för att man ska visa att men har "bra" trafik vett...

( tog aldrig lättmc kort själv men undrar ändå? )

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
kaZmur skrev:
Såhär ÄR det :mattias

På 30 väg - max 20 km/h för fort
På 50+ väg - max 30km/h för fort

Alla behörigheter ryker vid körkortsåterkallning.

3 km/h skrivs ned vid laserkontroll pga. felmarginal.
ca 10% skrivs ned vid mätning från bakomliggande fordon (enligt chrolo har jag för mig)

:fakta

Lasern drar av 3 km/h vid mätningen automatiskt.
Vid mätning med genomsnittshastighetsmätare (s.k. polispilot) så drar det instrumentet av 3%.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
CHROLO skrev:
Vid mätning med genomsnittshastighetsmätare (s.k. polispilot) så drar det instrumentet av 3%.
Då har ni nog/kanske inte samma laser som här? :va

enligt lokala sheriffen så drar polisen själv av 3km/h.

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Hmm vad drar de av när en helikopter haffar dig då?

När jag blev tagen (med bil) i lite över 210 km/h skrev polisen ner den till 186 lr vad det var. 180-ngt iaf. 1 månad kvar på prövotiden så var att gör om allt. Tack o lov hade ja inte A kortet då :hihi Så slapp göra det igen. Det tog jag nu i senare år när jag har vett nog att köra lugnare :va

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
heke skrev:
Hmm vad drar de av när en helikopter haffar dig då?

När jag blev tagen (med bil) i lite över 210 km/h skrev polisen ner den till 186 lr vad det var. 180-ngt iaf. 1 månad kvar på prövotiden så var att gör om allt. Tack o lov hade ja inte A kortet då :hihi Så slapp göra det igen. Det tog jag nu i senare år när jag har vett nog att köra lugnare :va
210 - 10% = 210 - 21 = 189 = 180-ngt :)

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
danjel skrev:
210 - 10% = 210 - 21 = 189 = 180-ngt :)

Mmm iofs, men för mig att de exakta hastigheterna var 218 -> 186. Hmm så det innebär att de skrev ner 15% isf. Låter mkt, men tacksam är jag iaf. Kvittar iofs då jag fick maxboten på den tiden, 1200 kr :(

I vilket fall som glad för att slippa vårdslöshet i trafiken.

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
CHROLO skrev:
När vi ändå har en lagens man här vill jag bara få en myt bekräftad: Kalibreringspapper på lasern. Enligt vad jag hört så ska dom typ vara dagsfärska alt 2-3 dagar gamla max. Men som sagt vill bara få bekräftat eller dementerat. Vad gäller för papperna där????

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Mares skrev:
När man tar lättmc kort; börjar prövo tiden då eller när man tar sitt första "riktiga körkort"?

Prövotiden har man ju för att man ska visa att men har "bra" trafik vett...

( tog aldrig lättmc kort själv men undrar ändå? )
Lätt-MC kort är precis lika mycket "riktigt" körkort som alla andra. Alltså: Tar man lätt MC kort när man är 16år har man prövotid i 2år, sen aldrig mer.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Biifer skrev:
Lätt-MC kort är precis lika mycket "riktigt" körkort som alla andra. Alltså: Tar man lätt MC kort när man är 16år har man prövotid i 2år, sen aldrig mer.

Men då tar vi allting en gång till då för en gröngöling. När jag har tagit mitt A1-kort nu i vår, har jag s.k prövotid i 2 år. Är det nolltolerans under de 2 åren då ? Om jag blir stoppad i 77 på en 70-väg, ryker kortet då ? Försvinner min chans till B-kortet när jag är 18 då ? Väntetid å sådant ? Ällår ?

Enlight me please. :banana

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
lorkan skrev:
Men då tar vi allting en gång till då för en gröngöling. När jag har tagit mitt A1-kort nu i vår, har jag s.k prövotid i 2 år. Är det nolltolerans under de 2 åren då ? Om jag blir stoppad i 77 på en 70-väg, ryker kortet då ? Försvinner min chans till B-kortet när jag är 18 då ? Väntetid å sådant ? Ällår ?

Enlight me please. :banana
Under prövotiden gäller precis samma regler som för en som inte har prövotid. Den enda lilla skillnaden är att om en som har prövtid och blir av med kortet inte får tillbaka det igen efter x antal månader.

Det är alltså samma regler för när du blir av med körkortet. Dessa regler har KaZmur förklarat tidigare i tråden:
kaZmur skrev:
Såhär ÄR det :mattias

På 30 väg - max 20 km/h för fort
På 50+ väg - max 30km/h för fort

Alla behörigheter ryker vid körkortsåterkallning.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
Sensonic skrev:
Kör du för fort med bil så blir du av med det enda körkort du har inklusive alla behörigheter du har på det !
Dock räknas prövotiden från det första körkortet du tagit! Du får ingen ny prövotid när du tar en behörighet till!
Så om det va mer än två år sedan du tog ditt första körkort så har du ingen prövotid nu och får heller ingen ny om du tar mc kort, el lastbil el släp, el va man nu tar.
Nu säger du ju dock att du inte har bil kort heller så du kommer få två års prövotid räknad från din första godkända uppkörning!
Enda avvikelsen är om man blir av med kortat när man har prövotid! Då får man ta om kortet på nytt och får ny prövotid räknad från det nya uppkörningsdatumet!

det är 5 års prövotid nu sen ett år tillbaka

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
a_xc skrev:
det är 5 års prövotid nu sen ett år tillbaka
Är det så?

"För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort."

http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
2fast4hjo skrev:
Ny regel för handledare:

Handledaren måste ha genomfört introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever.

gäller bara för B sa dom i någon annan tråd

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...