Böter för slipon i Danmark- har ni hört om nån som fått?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Som titeln säger känner ni till någon svensk hojåkare som har fått böter i Danmark för att ha satt på ett slipon på sin motorcykel?

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Det är nog så i Tysklad också.
Avgassystemet måste vara original.
Mycket är dumt i Sverige men de andra länderna är inte mycket bättre.
När det gäller olika fordonsregler är vi inte värst.
Möjligheten att bygga om och Sfro besiktiga är nog unikt.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det är nog så i Tysklad också.
Avgassystemet måste vara original.
Mycket är dumt i Sverige men de andra länderna är inte mycket bättre.
När det gäller olika fordonsregler är vi inte värst.
Möjligheten att bygga om och Sfro besiktiga är nog unikt.
Jag tänker på hur stor risken är att man ska åka dit med ett slipon om man åker till Danmark. Böterna verkar ju hyfsat höga om jag läst på rätt (5000-24000DKr) så man skulle nog gräma sig rejält om man åkte fast med slipon på.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är samma regler för helfordonagodkännande i hela EU så det är mer att den svenska polisen inte lägger ned några större resurser för att se till att det efterlevs. Gissar att de ser det som för mycket besvär i förhållande till vad det ger.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Vissa avgassystem är godkända och levereras med "homologation". Iallafall i Tyskland.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Inte i Danmark.
Men i Tyskland åkte både jag och kompisen på böter för många år sedan.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Den danska bullerprislistan

IMG_1192.jpeg

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer inte ihåg summan med det var en del. Han kollade hur mycket kontanter vi hade och sen kom det ett inbetalningskort på posten.
Han sa hade vi varit tyskar så hade han rivit vårt regbevis och tagit nummerplåt sen hade vi fått göra en ny regbesiktning. Han hade rätt att ge oss körförbud och vi fått ta bärgning hem.
Så när jag åker på semester så har jag standard så utan problem ska klara en flygande besiktning

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ja nog smart byta till orginal surt med 25000kr i böter

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag citerar ifall någon glömt vilket land det gällde.
Svar: Danmark, nej. Känner inte till någon som fått slipon-böter i Danmark. 🇩🇰

;)
Jag känner inte ens någon som fått fortkörningsböter i Danmark. Betyder det att det då är riskfritt att gasa järnet där?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den dag jag tar makten - inte nödvändigtvis genom politiskt val, men ändå - så kommer det att bli förbjudet med slip-on även i Sverige.

Helsystem ska det vara. Den som monterar något bögigt jävla slip-on kan se fram emot dryga böter.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Danmark går från att vara transitland till att bli ett tramsigt land.
.
.
.
.
Nej, men ärligt - det är där vi kommer hamna här hemma också.
Om inte någon tar makten.

Hell Alatalo!
Sverige har saknat lite toppstyrning ett bra tag nu, och vad kunde vara bättre att sitta uppe Norrbotten och bestämma?
Bättre överblick över landet, liksom.
Ledning från hjässan snarare än magtrakten som idag.

Hannuse skulle göra sig bra som finansminister, Two stroke man blir idrottsminister, Bosse I självklart Industriminister, Roffe S får ta utrikesministerrollen och BrooklynS får vara oppositionen. Det klarar han själv.

Klarrt å bettart! Vi har vad vi behöver i BD.

Någon som känner sig förbisedd?
Lugn! Ni får chansen i nästa mandatperiod. ...om 30 år!
Moahahaha!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Danmark går från att vara transitland till att bli ett tramsigt land.
.
.
.
.
Nej, men ärligt - det är där vi kommer hamna här hemma också.
Om inte någon tar makten.

Hell Alatalo!
Sverige har saknat lite toppstyrning ett bra tag nu, och vad kunde vara bättre att sitta uppe Norrbotten och bestämma?

Hannuse skulle göra sig bra som finansminister, Two stroke man blir idrottsminister, Bosse I självklart Industriminister, Roffe S får ta utrikesministerrollen och BrooklynS får vara oppositionen. Det klarar han själv.

Klarrt å bettart! Vi har vad vi behöver i BD.

Någon som känner sig förbisedd?
Lugn! Ni får chansen i nästa mandatperiod. ...om 30 år!
Moahahaha!
Det är såhär det på riktigt känns jämt, när man bor i norr. Fast tvärtom. Bara sörlänningar som inte kan nåt, på alla maktpositioner som betyder något. Argh

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är såhär det på riktigt känns jämt, när man bor i norr. Fast tvärtom. Bara sörlänningar som inte kan nåt, på alla maktpositioner som betyder något. Argh
Äh, ni norrlänningar är ju bara tjuvjagande, kvinnomisshandlande, skoterkörande, hembrännande bondlurkar. Varför ska vi civiliserade storstadsmänniskor som har vett att skumma vår veganska mjölk till kaffet lyssna på er? 😉

Nedan förklaring är riktat till yngre läsare uppväxta utan Nilecity, Agne & Svullo och Pang i bygget:
Ovan skrivna stycke kan tyckas kränkande. Men ni kan pausa ert drev mot mig på TikTok. Det är såhär vi vuxna kan kommunicera ibland. Kryp tillbaka in i er one piece och hitta på nåt annat att bli kränkt över. Eller ännu hellre, öppna dörren och gå ut. Hjälp en medmänniska på riktigt, kanske le mot en främling och ha ögonkontakt?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hell Alatalo!

Precis vad jag menar. Och vi vet båda vilket som kallas Sveriges framsida, så om landet inte har en redig hängbuk så leds det just nu från betydligt mer illaluktande trakter.

Du får inte glömma Niklas som är en känslig kille och därför lämpad som jämställdhetsminister. Sedan vill jag bestämt ha Xyron som justitieminister och Maggy i opposition. Inte för att han är politruk på riktigt, utan för att han en gång hade en GSX 1550 och nu har bytt ned sig till en sådan där M-hoj.

Första beslutet är för övrigt redan fattat - vi river bron. För vem vill åka till en sandbank där ingen förstår vad de säger och där man befaras få böter för slip-on…? Vi bygger en ny bro direkt till Tyskland och vi kan lika gärna dra den direkt från Halland så vi slipper Skåne.

Om man ska vara seriös kan man ju konstatera att TS fråga redan har besvarats längre upp - hela EU lider av gisslet med helfordonsgodkännandet. Således kan du nog åka både på körförbud, böter, beslagtagen hoj och fängelse i hela EU, om du strular tillräckligt mycket och påkallar fel polismans uppmärksamhet.

Sedan har polisen i de olika länderna uppenbarligen lite olika prioritet på trafikövervakning, så risken kan nog vara större eller mindre på olika platser.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA