Böter för slipon i Danmark- har ni hört om nån som fått?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Danmark går från att vara transitland till att bli ett tramsigt land.

Tänker att du störs över promillegränsen på 0,5 i den danske trafik!

Ett annat tips vid körning i Danmark, är att ta det easy med hastigheten - det finns poliser gömda i ett antal skåpbilar, buskar och bak träd. Och även som vanligt i vanliga polisbilar. Jag kan ibland ha uppfattningen att lille Danmark har flera polisbilar än hela Sverige..

Sen definierade man "Vansinnes-körning" för några år sedan.
Dvs kör man över 200 km/t, ell. 100% över hastighetsgränsen, ell. har över 2 promille - då tar polisen ditt fordon och det säljs eller destrueras, utan att du eller ägaren för ett öre! Och det spelar inga roll att farsans BMW är leasad av hans arbetsgivare. Så 142 på 70 vägen och länsman är på plats, då får du ta bussen hem till banken och tala om att säkerheten för lånet numera ägs av danska staten!
Några tusen fordon har sålunda bytt ägare - mest omtalad var nog norske killen vars ny köpte export tyske Lambo sku köras genom Jylland till norgesbåten - och den dag i dag säger norrsken att det inte var han som körde över 200 vid en omkörning. Vad polisen sen gjorde med Lambo´n vett jag inte..

Ha en trevlig tur..

Nb: Danske systemet med vägsida kontroller (flygande) betyder att man inte har besiktning av MC vartannat år som vi har i Sverige - men, då förväntar man att fordonsägarna sköter sig!

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tänker att du störs över promillegränsen på 0,5 i den danske trafik!

Ett annat tips vid körning i Danmark, är att ta det easy med hastigheten - det finns poliser gömda i ett antal skåpbilar, buskar och bak träd. Och även som vanligt i vanliga polisbilar. Jag kan ibland ha uppfattningen att lille Danmark har flera polisbilar än hela Sverige..

Sen definierade man "Vansinnes-körning" för några år sedan.
Dvs kör man över 200 km/t, ell. 100% över hastighetsgränsen, ell. har över 2 promille - då tar polisen ditt fordon och det säljs eller destrueras, utan att du eller ägaren för ett öre! Och det spelar inga roll att farsans BMW är leasad av hans arbetsgivare. Så 142 på 70 vägen och länsman är på plats, då får du ta bussen hem till banken och tala om att säkerheten för lånet numera ägs av danska staten!
Några tusen fordon har sålunda bytt ägare - mest omtalad var nog norske killen vars ny köpte export tyske Lambo sku köras genom Jylland till norgesbåten - och den dag i dag säger norrsken att det inte var han som körde över 200 vid en omkörning. Vad polisen sen gjorde med Lambo´n vett jag inte..

Ha en trevlig tur..

Nb: Danske systemet med vägsida kontroller (flygande) betyder att man inte har besiktning av MC vartannat år som vi har i Sverige - men, då förväntar man att fordonsägarna sköter sig!

...och danska polisen arbetar från motorcykel året runt. Verkligen året runt.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Förr, innan bron, så tankade man i Helsingborg innan man åkte på färjan till Helsingör. Max 100,0 på motorvägen för det var dyrt med fortkörning redan på åttiotalet. Man blev omkörd, visst, med soppan räckte över till Puttgarden. Där tankandes det igen sedan hissades trottlarna.

I september -22 höjdes soppapriset i Tyskland med 3 spänn. Tysken som berättade det var rätt sur.
Jag hade inte märkt det men jag är ekonomiskt sinnad så då tankade jag i Rödby istället, för första gången någonsin. Billigt! Ja relativt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Äh, ni norrlänningar är ju bara tjuvjagande, kvinnomisshandlande, skoterkörande, hembrännande bondlurkar. Varför ska vi civiliserade storstadsmänniskor som har vett att skumma vår veganska mjölk till kaffet lyssna på er? 😉

Nedan förklaring är riktat till yngre läsare uppväxta utan Nilecity, Agne & Svullo och Pang i bygget:
Ovan skrivna stycke kan tyckas kränkande. Men ni kan pausa ert drev mot mig på TikTok. Det är såhär vi vuxna kan kommunicera ibland. Kryp tillbaka in i er one piece och hitta på nåt annat att bli kränkt över. Eller ännu hellre, öppna dörren och gå ut. Hjälp en medmänniska på riktigt, kanske le mot en främling och ha ögonkontakt?
Jag vill bara förtydliga en sak om oss norrlänningar. Vi är egentligen inte så tysta av oss, vi har bara ingen att prata med...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ett annat tips vid körning i Danmark, är att ta det easy med hastigheten - det finns poliser gömda i ett antal skåpbilar, buskar och bak träd.

Jag trodde det här var tråden om Danmark, inte Holland…? Språket och de höga bergen är ju i och för sig förvillande lika…

Men danskar är väl inte lika mycket fritidspoliser som holländare…? Förhoppningsvis det enda stället i världen där man blir jagad i tre mil för att någon vill påpeka att man minsann inte blinkade ut ur rondellen…

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har ett skrapat SlipOn som varken danskar eller tyskar kan klaga på då. :fakta
Så man måste inte riskera få böter för SlipOn i Danmark. :tummenupp

1735256137153.png

Det kan klagas på mitt SlipOn, ett oskrapat Coolfiber men håller jag varvet under 7 000 låter det inte så mycket. Det är Coolfiberdämparen som varit med alla gånger jag varit i Danmark. Men Danmark är skittråkigt för oss motorcyklister när det inte finns några kurviga vägar, så det behöver inte gå så fort...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag trodde det här var tråden om Danmark, inte Holland…? Språket och de höga bergen är ju i och för sig förvillande lika…

Men danskar är väl inte lika mycket fritidspoliser som holländare…? Förhoppningsvis det enda stället i världen där man blir jagad i tre mil för att någon vill påpeka att man minsann inte blinkade ut ur rondellen…
Kan hända i Norge också.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Danskar ÄLSKAR att tala om för andra när de gör fel i trafiken, i synnerhet på cykelbanorna. När man kör bil i Köpenhamns rätt kaotiska rusningstidstrafik på trafiklederna utanför innerstan så brukar de dock acceptera en del så länge man tydligt ger tecken vart man ska men jag tror att det finns en riktigt hängiven paragrafryttare i de flesta danskar som bara väntar på att få komma fram. har sett folk i centrala Köpenhamn stå och vänta på grön gubbe vid övergångsstället kl fem en vardagsmorgon, trots att det inte fanns en bil i sikte. Och danska polisen är stenhårda, man snackar sig inte ur situationer man hamnat i med dem.

Holländare och danskar har en hel del gemensamt, vill jag nog påstå, efter att ha bott i båda länderna.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har ett skrapat SlipOn som varken danskar eller tyskar kan klaga på då. :fakta
Så man måste inte riskera få böter för SlipOn i Danmark. :tummenupp

View attachment 508322

Det kan klagas på mitt SlipOn, ett oskrapat Coolfiber men håller jag varvet under 7 000 låter det inte så mycket. Det är Coolfiberdämparen som varit med alla gånger jag varit i Danmark. Men Danmark är skittråkigt för oss motorcyklister när det inte finns några kurviga vägar, så det behöver inte gå så fort...

Är det där en flaggavbildning? På marken ..?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Det svenska systemet med att anse att "besiktigad för alltid" i den rullande 30-åriga besiktningsbefrielsen innebär ett startskott för att bygga om precis hur fan man själv vill borgar för att vi i Sverige i framtiden kommer få både årliga besiktningar och flygande besiktningar överallt där vi kör.

...ja, om inte EU hinner komma ut med ett nytt direktiv som hursomhelst river upp våra egna beslut.

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Av gammal hävd tillför jag så lite pengar som möjligt till det Danska monetära systemet. Tankar bara i nödfall och håller hastighetsbegränsningarna, köper ingen glass eller mat. Deras efterblivna jävla betalsystem med "DanKort" som straffade alla med "Normala" kort med en dryg extra summa sitter hårt inristat i mitt minne.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Danskar ÄLSKAR att tala om för andra när de gör fel i trafiken, i synnerhet på cykelbanorna. När man kör bil i Köpenhamns rätt kaotiska rusningstidstrafik på trafiklederna utanför innerstan så brukar de dock acceptera en del så länge man tydligt ger tecken vart man ska men jag tror att det finns en riktigt hängiven paragrafryttare i de flesta danskar som bara väntar på att få komma fram. har sett folk i centrala Köpenhamn stå och vänta på grön gubbe vid övergångsstället kl fem en vardagsmorgon, trots att det inte fanns en bil i sikte. Och danska polisen är stenhårda, man snackar sig inte ur situationer man hamnat i med dem.

Holländare och danskar har en hel del gemensamt, vill jag nog påstå, efter att ha bott i båda länderna.
Så är det i Tyskland också, bor en liten Stasi i varenda en.
Blev utskälld många gånger när jag bodde där, oftast p g a röd gubbe mitt i natten eller något annat trams.
Jag missade inte ett tillfälle att påtala vilka som förlorat varje krig sedan 1618. Särskilt när vi var där och så givetvis de senaste två.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Även i Sverige tror jag fenomenet finns i allra högsta grad. Skillnaden består i att svenskar i allmänhet är så konflikträdda och inte vågar konfrontera andra, så här tar det sig uttryck i dialoger med medtrafikanter utan att veva ner rutan, illa dold passiv aggressivitet eller skentrevlighet samtidigt som man anmäler till myndigheter i smyg, pratar skit om andra när man befinner sig bland likasinnade osv.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...