Nja. Jag har roat mig med att titta på massor av tyska motorcykelkontroller som tyska TV-bolag (eller någon elak pirat) lagt upp på youtube.
I praktiken blir folk oftast körförbudade pga bromshandtag utan ABE eller bromsledning utan. Det är stenhårt. Ingen pardon. Det gäller dem som åker utan DB-killer i sliponen också.
Däremot kollar de inte ABE på slipon. De kanske kan och kanske borde men de verkar mäta ljudet istället.
Sen mäter de vinkel på nummerskylten, storlek på backspeglar, kollar så inte hugger är bytt till kolfiber (utan abe) och att det finns kedjeskydd och lite sånt. Ger böter.
Det sagt så åker harleyfolk på stryk när de monterar avgas som amerikanerna hjälpsamt har stansat in "not for street use" / "racing use only" på väl synligt och lätt att slå ner på. Utöver det är de av någon anledning stenhårda mot luftrenare med synligt filter. Ska vara täckt. Aja baja. Fan vet varför men...
Vad gäller det fetade:
Inte bara körförbud.
Beslag förekommer också. Ibland av otillåten del, ibland av hela motorcykeln att användas som bevismaterial i en kommande rättegång.
Alla kostnader som uppstår i samband med ett beslag: bärgning från platsen, hantering och förvaring/dygnskostnad löper över den misstänktes räkning.
Vidare: att köra med dB-killer i fickan och langa fram den vid kontroll är en manöver som kan göra så du får köra vidare - men du döms hårdare!
Nu kommer nämligen "vorsatz" med i bilden - alltså närmast "överlagt dåd" och annan straffskala.
Min erfarenhet är att man absolut kollar ABE/prüfnummer ute på vägstopp.
Numret måste matcha hojen det sitter på, och det absolut sämsta man kan göra är att försöka ändra på någon siffra eller göra del av numret oläsligt.
En helt legit kullkörning som råkar sätta lite rivmärken över del av godkännandenumret kan komma att hanteras som ett bombhot, trots att det sitter ett likadant slipon på andra sidan med läsligt nummer.
Tyskar är tyskar. Det är bara att foga sig.
Det som retar mig är att dom är inne och tassar på en av EUs grundpelare: den fria rörligheten över gränser. Fordon som är godkänt i ett land SKALL tillåtas att framföras enligt trafikregler i ett annat.
Finns det nationella längd- och viktbegränsningar som begränsar så övertrumfar dom den fria rörligheten, men annars så...
Tyska polisen kan ge körförbud på kajen för ett ankommande svenskt nybesiktigat fordon, men den svenska polisen kan lika gärna stå på en tvärgata i industriområdet och sätta spansk flagga på dig som har ett minutgammalt protokoll som är UA.
Det är inget nytt.
Men, har man ett speciellt fordon med massa ändringar på och skall ner igenom Europa kan det vara ide att bita i det sura äpplet och besiktiga hos Dekra i Sverige.
Ni vet att jag avråder från allt samröre med denna rövarorganisation, men ett nytt protokoll just därifrån är ett bra diskussionsunderlag vid kontroll i Tyskland. Men, det klart - om "Bilprovningen" byter namn och logga till TÜV Reinland så smäller det högre, såklart... Inte så säljande namn på svenska, dock.
Slutligen: tyska poliser är alltid korrekta.
Inte alltid trevliga, inte alltid lätta att resonera med. Men korrekta.
Det är min uppfattning. Jag talar utmärkt tyska och har haft mycket samröre med dem - både jobbmässigt och i bil/på hoj.
Den tyska polisorganisationen är mångfacetterad, och i grova drag kan man säga att den vanliga ordningspolisen inte har mycket grepp om fordons- och MC-frågor. Trafikpolisen har god förståelse och de speciella KRad-grupperna (Kraftrad) är riktigt duktiga.
Där snackar man sig ur precis ingenting, det kan jag lova.
God tur! Låt inte detta skrämma er. Se bara till att spara alla papper på det ni köper och håll koll på vad ni hänger på era hojar. Denna situationen kommer hit till vårt land också. Det är egentligen vi själva som bestämmer hur snabbt eller hur långsamt det går, och tidsenheten som det mäts i är dB.
Glöm aldrig det.