Böter för slipon i Danmark- har ni hört om nån som fått?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
De lokala hobbypoliserns, är det verkligen de som åker över till Sverige och kör som svin?

I Norge, vägarbeten, tunnlar, en fil i taget, tillfälliga rödljus. När det blev grönt körde jag om en dieselAudi över ett spärrfält. Han tutade! Vilken jävel va?! Haha!

Bilister i Stockholm hatar cyklister. Alla bilister. Ni vet hur cyklister håller på.
Men dom här jävla gubbjävlarna som cyklar, byter de sida när de byter till cykel och hojar som alla andra cykelhuliganer? Eller, är dessa gubbar alkisar som aldrig haft körkort, miljöfacister? Är det samma individer eller olika?

Asså listan på beteenden i trafiken kan göras lång. Populärt ämne hos oss som kör jättebra.

Att inte gå mot röd gubbe, tom gata, kl 05.00 är lite väl.
Får man cykla mot rött vi den tiden?
Köra bil mot rött då?

Jag stör mig på bilister som kör ut framför mig i rondeller. Tutar och har mig. Lite beroende på.
Bilar som tror att de hinner på gult men kör mot rött. Har har grönt och är snabbt iväg. Lagom kul när en grusbil dundrar förbi framför en i 90!
Eller personbil med tomt släp som studsar fram framför en när jag fått grön. Läskigt. Nu kollar jag ordentligt, inte bara en flukt.
Poliser kör illa. Smäller med blåljus och sirener. De skiljer sig mot andra blåljusfordon om inte är adrenalinstinna och ute efter att haffa någon. Jag har ingen statistik över snutar som smäller när de vill rädda liv vs haffa någon dum.
Jag knyter inte näven i skinnställsfickan. Kör ofta ikapp, ibland kör om och stannar framför eller glor till de gör något som liknar en ursäkt eller så får de fingret, kanske pekar jag snabbt och hårt upprepade gånger på sidan av hjälmen, där hjärnan sitter innanför.
Rambo va? Mmm. Taxichaufförer med utländsk härkomst kör enligt trafikreglerna ibland, ibland inte. Vänstersväng framför mig eller en u-sväng, inget ovanligt.
Min tutknapp har börjat glappa. Sliten. När jag ska tuta argt så kommer det ibland bara en kort. Eller två korta. Som då kan betyda att det är grönt - kör, eller Hej hej smiley. Måste fixa.
Jag har nummerskylt, namn och adress går att få fram. Fler än en gång har jag förväntat med en yxa i ytterdörren. Har inte hänt.
En jobbarkompis fick en gång en yxa i motorhuven på sin tjänstebil. Ett budskap. Killen var också sexmissbrukare så det kan ha hängt ihop.
Ingen har gett sig på mina oskyldiga motorcyklar hittills. Jag tolkar det som att de insett att de haft fel och sedan gått vidare.
Ironi kan vara svårt. Jag cyklade ikapp en dålig taxichaffis vid ett rödljus. Jag sa -Du är bra på att köra bil. Efter tre sekunder svarade han -Tack. Det gick nog inte fram direkt att jag menade tvärt om. Kanske senare.
Förövrigt går det väldigt bra att cykla ikapp hänsynslösa bilförare i stan.
Apropå att knyta handen i fickan.
Jag kör ju bil i yrket och att bli arg i trafiken är som att kissa på sig. Så jag skiter fullständigt i vad fan folk håller på med. Det är inte mitt jobb men det är mitt blodtryck.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
I Sverige är det förbjudet men ej straffbart att gå mot "röd gubbe". Är det någon på forumet som har koll på hur lagen är formulerad i andra länder gällande detta trafikbrott?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I Sverige är det förbjudet men ej straffbart att gå mot "röd gubbe". Är det någon på forumet som har koll på hur lagen är formulerad i andra länder gällande detta trafikbrott?
Det är ju bara att gå nån meter bredvid övergångsstället..... :hihi
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
De som stuckit sin näsa utanför gränserna de senaste åren vet ju så klart att alla länder idag accepterar kort, så även Danmark och Tyskland. Alla behöver få in stålar => idag har kunderna kort => kort accepteras. Känns som stenåldershoj.com kanske ska närma sig modern tid.

Har ofta problem när jag försöker handla på svensk nätsidor med amerikanska kort. Verkar som många begränsar till kort utfärdade i Norden.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har ofta problem när jag försöker handla på svensk nätsidor med amerikanska kort. Verkar som många begränsar till kort utfärdade i Norden.
Ett enkelt sätt att slippa snodda kortnummer, inte så många jänkare som webshoppar i Sverige.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hände att jag var nere i Holland och körde lite cross på vårkanten för 15 år sedan. Kommer ihåg en gång när var på en mataffär då gick det inte att betala med Mastercard. Så fick pausa köpet i kassan och gå 10 meter till butiks entrén där det var en uttagsautomat som tog Mastercard.....
Finns fortfarande sådana efterblivna affärer i Holland. Den matvarubutik som ligger närmast banan i Assen tar inga utländska kort och de har ingen bankomat.....:unsure:
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Laglig i Tyskland betyder att du har ett ABE i fickan med samma artikelnummer som står på dämparna.
Nja. Jag har roat mig med att titta på massor av tyska motorcykelkontroller som tyska TV-bolag (eller någon elak pirat) lagt upp på youtube.

I praktiken blir folk oftast körförbudade pga bromshandtag utan ABE eller bromsledning utan. Det är stenhårt. Ingen pardon. Det gäller dem som åker utan DB-killer i sliponen också.

Däremot kollar de inte ABE på slipon. De kanske kan och kanske borde men de verkar mäta ljudet istället.

Sen mäter de vinkel på nummerskylten, storlek på backspeglar, kollar så inte hugger är bytt till kolfiber (utan abe) och att det finns kedjeskydd och lite sånt. Ger böter.

Det sagt så åker harleyfolk på stryk när de monterar avgas som amerikanerna hjälpsamt har stansat in "not for street use" / "racing use only" på väl synligt och lätt att slå ner på. Utöver det är de av någon anledning stenhårda mot luftrenare med synligt filter. Ska vara täckt. Aja baja. Fan vet varför men...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja. Jag har roat mig med att titta på massor av tyska motorcykelkontroller som tyska TV-bolag (eller någon elak pirat) lagt upp på youtube.

I praktiken blir folk oftast körförbudade pga bromshandtag utan ABE eller bromsledning utan. Det är stenhårt. Ingen pardon. Det gäller dem som åker utan DB-killer i sliponen också.

Däremot kollar de inte ABE på slipon. De kanske kan och kanske borde men de verkar mäta ljudet istället.


Sen mäter de vinkel på nummerskylten, storlek på backspeglar, kollar så inte hugger är bytt till kolfiber (utan abe) och att det finns kedjeskydd och lite sånt. Ger böter.

Det sagt så åker harleyfolk på stryk när de monterar avgas som amerikanerna hjälpsamt har stansat in "not for street use" / "racing use only" på väl synligt och lätt att slå ner på. Utöver det är de av någon anledning stenhårda mot luftrenare med synligt filter. Ska vara täckt. Aja baja. Fan vet varför men...

Vad gäller det fetade:

Inte bara körförbud.
Beslag förekommer också. Ibland av otillåten del, ibland av hela motorcykeln att användas som bevismaterial i en kommande rättegång.

Alla kostnader som uppstår i samband med ett beslag: bärgning från platsen, hantering och förvaring/dygnskostnad löper över den misstänktes räkning.

Vidare: att köra med dB-killer i fickan och langa fram den vid kontroll är en manöver som kan göra så du får köra vidare - men du döms hårdare!

Nu kommer nämligen "vorsatz" med i bilden - alltså närmast "överlagt dåd" och annan straffskala.

Min erfarenhet är att man absolut kollar ABE/prüfnummer ute på vägstopp.
Numret måste matcha hojen det sitter på, och det absolut sämsta man kan göra är att försöka ändra på någon siffra eller göra del av numret oläsligt.

En helt legit kullkörning som råkar sätta lite rivmärken över del av godkännandenumret kan komma att hanteras som ett bombhot, trots att det sitter ett likadant slipon på andra sidan med läsligt nummer.

Tyskar är tyskar. Det är bara att foga sig.
Det som retar mig är att dom är inne och tassar på en av EUs grundpelare: den fria rörligheten över gränser. Fordon som är godkänt i ett land SKALL tillåtas att framföras enligt trafikregler i ett annat.
Finns det nationella längd- och viktbegränsningar som begränsar så övertrumfar dom den fria rörligheten, men annars så...

Tyska polisen kan ge körförbud på kajen för ett ankommande svenskt nybesiktigat fordon, men den svenska polisen kan lika gärna stå på en tvärgata i industriområdet och sätta spansk flagga på dig som har ett minutgammalt protokoll som är UA.
Det är inget nytt.

Men, har man ett speciellt fordon med massa ändringar på och skall ner igenom Europa kan det vara ide att bita i det sura äpplet och besiktiga hos Dekra i Sverige.
Ni vet att jag avråder från allt samröre med denna rövarorganisation, men ett nytt protokoll just därifrån är ett bra diskussionsunderlag vid kontroll i Tyskland. Men, det klart - om "Bilprovningen" byter namn och logga till TÜV Reinland så smäller det högre, såklart... Inte så säljande namn på svenska, dock.

Slutligen: tyska poliser är alltid korrekta.
Inte alltid trevliga, inte alltid lätta att resonera med. Men korrekta.
Det är min uppfattning. Jag talar utmärkt tyska och har haft mycket samröre med dem - både jobbmässigt och i bil/på hoj.

Den tyska polisorganisationen är mångfacetterad, och i grova drag kan man säga att den vanliga ordningspolisen inte har mycket grepp om fordons- och MC-frågor. Trafikpolisen har god förståelse och de speciella KRad-grupperna (Kraftrad) är riktigt duktiga.

2384988-614033222-zum-saisonauftakt-motorradpolizei-wieder-am-sudelfeld-2bMrn9N72Ze9.jpg

Där snackar man sig ur precis ingenting, det kan jag lova.

God tur! Låt inte detta skrämma er. Se bara till att spara alla papper på det ni köper och håll koll på vad ni hänger på era hojar. Denna situationen kommer hit till vårt land också. Det är egentligen vi själva som bestämmer hur snabbt eller hur långsamt det går, och tidsenheten som det mäts i är dB.

Glöm aldrig det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju faktiskt relevanta anledningar att vara stenhård mot bromssystem som har modifierats med dynga från Kina. Att svenskar betraktar detta som överdrivet antyder bara att man inte har fattat vilken jävla dynga som säljs från Kina och vilka konsekvenser detta kan få.

Att man slår ner på öppna luftfilter beror väl på 1) att det är ett ganska uppenbart brott mot helfordonsgodkännandet och 2) att insugsljud är ett minst lika stort gissel som avgasljud.

Prova att ta bort luftburken (på ett fordon där så är möjligt) utan att samtidigt ändra avgassystemet. Brölet som uppstår är inte en brunstig älgtjur…
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
På tal om idiotiska regler... I Tjeckien får man inte ha extraljus.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Slutsatsen är att åka till ett fritt land på semestern. Inte Tyskland alltså.

Nej, slutsatsen är att vi måste engagera oss mycket mer i de beslut som tas i Bryssel. Det är där vår framtid formas, det är där Damoklessvärdet riggas över oss.

Det enda tyskarna gör är att följa de lagar som bestäms åt oss centralt inom unionen. Typ som enda nation ännu så länge, men bara lugn - vansinnet kommer hit också.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nej, slutsatsen är att vi måste engagera oss mycket mer i de beslut som tas i Bryssel. Det är där vår framtid formas, det är där Damoklessvärdet riggas över oss.

Det enda tyskarna gör är att följa de lagar som bestäms åt oss centralt inom unionen. Typ som enda nation ännu så länge, men bara lugn - vansinnet kommer hit också.
Men tyskar är ju ett jävla folk... Inte lika förbannat illa som britter iofs. För dom är ju helt klappkorkade!
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På tal om idiotiska regler... I Tjeckien får man inte ha extraljus.


Jodå, det får man visst.
Men, dom faller under samma lagar och helfordonsgodkännande som inom hela EU: dom skall vara E-märkta och ha sitt referenstal tydligt angivet.
Max tillåtet referenstal är 100 per fordon, vilket i praktiken innebär två extraljus - godkända.

Dyker man upp med ramp om 3 x extraljus så skriker det antingen "över tillåtet referenstal" eller rent av "ej godkända ljus".

Detta är ett litet sött ljus med referenstal 37,5.

30-1F4007893081.jpg

Två går bra, tre är för mycket enligt EU.

Sverige har ett tillfälligt undantag från referensregeln, varför besiktning och Polis ser bort från både antal, referenstal och faktiskt även E-godkännande.

Även detta kommer att ändras, förr eller senare, eftersom Bryssel - med sina upplysta motorvägar och årskort på TEE inte anser att vi behöver så mycket ljus på våra fordon.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jodå, det får man visst.
Men, dom faller under samma lagar och helfordonsgodkännande som inom hela EU: dom skall vara E-märkta och ha sitt referenstal tydligt angivet.
Max tillåtet referenstal är 100 per fordon, vilket i praktiken innebär två extraljus - godkända.

Dyker man upp med ramp om 3 x extraljus så skriker det antingen "över tillåtet referenstal" eller rent av "ej godkända ljus".

Detta är ett litet sött ljus med referenstal 37,5.

View attachment 508379

Två går bra, tre är för mycket enligt EU.

Sverige har ett tillfälligt undantag från referensregeln, varför besiktning och Polis ser bort från både antal, referenstal och faktiskt även E-godkännande.

Även detta kommer att ändras, förr eller senare, eftersom Bryssel - med sina upplysta motorvägar och årskort på TEE inte anser att vi behöver så mycket ljus på våra fordon.
I EU får man inte ha extraljus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet är alltså inte att tyska polisen följer reglerna utan att vi svenskar inte vet om dem och/eller tror att man bara kan strunta i dem eftersom svenska polisen inte bryr sig.

Välkommen till Tyskland. Landet där man följer reglerna.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top