Plus en jävligt sur polare/surt ragg som får gå hemQ - Vad får man för straff om man är under 18 år och skjutsar på en lätt mc?
A - Det blir 500:- i böter.
Källa: http://www.twostrokerider.se/artiklar/1260
Det är rätt så lugnt med andra ord?![]()
Löjliga regler!!!
Eftersom det är OK för en 15 åring att skjutsa på en EU moppe
Varför finns det då moppar med skjusspinnar? Antar att inte alla man sett satt på det i efterhandFel, fel, fel...
Enligt LAG måste man vara över 18 för att skjutsa på något registrerat motordrivet fordon (icke 30-moped)
Dock är det väldigt få poliser som känner till detta.
Sen skall tilläggas att en moped bara är reggad för EN person. (Detsamma gäller många lätta motorcyklar)
Varför finns det då moppar med skjusspinnar? Antar att inte alla man sett satt på det i efterhand
Varför finns det då moppar med skjusspinnar? Antar att inte alla man sett satt på det i efterhand
Jag fick 10 dagsböter men då jag var student var de på 10.-/st. Var helt nöjd med 100.- i böter för skjutsande...
Detta var på stenåldern, dvs 1985 så reglerna kan ha ändrats.![]()
900 Åklagarmyndigheten skrev:Dagsböter
Bötesstraff där böternas antal bestäms efter hur grovt brottet är. Storleken på varje dagsbot fastställs med hänsyn till den dömda personens ekonomiska förhållanden. Antalet dagsböter kan vara minst 30 och högst 150 (som gemensamt straff för flera brott: högst 200 st). Minsta totala bötesbelopp är 750 kr.
Att vara reggad för och att vara byggd för är två olika saker...
Är inte så insatt i detta ämne men låter onekligen skumt att den inte är reggad för ett endamål när den e byggd för det. Iof förvånar detta inte mig...
Sen skall tilläggas att en moped bara är reggad för EN person. (Detsamma gäller många lätta motorcyklar)
Nej mopperegler är inte direkt det jag sitter och läser om. Men jag syftar mer på det andra hållet....no shit att du inte är så insatt.
Ska man bygga några få av fordonen så de inte kan ta skjuts bara för nåt litet land långt borta har lite andra regler.
Nej mopperegler är inte direkt det jag sitter och läser om. Men jag syftar mer på det andra hållet
Fel. Har haft en moped reggad för två...Samma moped såldes med 200cc motor dessutom.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |