B&K på Rörken gratis?

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Kollade precis på www.bankorning.com där det står att b&k på rörken kostar 0kr.

Vill minnas att jag betalade 200kr sist eller vad det var.. är det gratis om man är med i SMC kanske ??

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Att kalla det B&K är kanske att ta i.... Men det beror väl på vad man lägger i orden. Gratis är det för medlemmar i SMC Uppsala om jag inte minns fel, vi övriga betalar...

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det är inte gratis, Det kostar 100:-
Om du är med SMC Uppsala eller en smc Uppsala
anknyten klubb så betalar smc uppsala din anvgift!
Men 100 kr är billigt för att köra där, det är askul!

Dock så hade jag mindre kul för 3v sedan då jag
körde där och bröt högerbenet och högerfoten :tummenner

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Galne Dansken skrev:
Öhhh, va menar du med det?
Broms?

Resten av meningen var förresten "Men det beror väl på vad man lägger i orden". Det betyder att jag inte nödvändigtvis vill kalla några timmar per kväll för broms- och kurv-kurs men det är fritt fram för andra att göra det.

Jag trodde dessutom felaktigt att det var 200.- innan jag blev rättad :kocko

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jåke skrev:
1. Broms?
...
2. jag inte nödvändigtvis vill kalla några timmar per kväll för broms- och kurv-kurs men det är fritt fram för andra att göra det.

1. Jag ä ju bara en gammal grinibg BMW gubbe - men, fjuttar jag på lite på rakan går Bumsen 120 -130, och så snabbt kan jag inte köra om i 180 böjen som kommer - sålunda bromsar jag det bäste jag har lärd! Det händer i övrigt för min del (om jag fjuttar på) i totalt 6 kurvor på banan!
Med en cirka 16 varv per pas, som det är 4 av på en kväll - har jag altså 384 bevista planerade aktiva bromsningar på en kväll.
Med förre året aktivitet vart jag väl var på RÖRKEN vid ca. 25 tillfällen har jag altså övad mina bromsningar 9.600 gångar.

Men, kanske du menar att bromsövning kun är att räkna med när man bromsar tikll stilla stående?

2. Ja, för att nått ska ku kalles en kurs ska det väl ta lång tid? Några timmer här och där kan inte vara en kurs :va Tiden mellom körningar vart man tänker och funderar , tar råd av andra på f. ex. sporthoj - är kanske inte lärorikt? Jag är övertyget om att det är bra - och man kommer på kursen varje vecka med nytänding - forberett och motiverad för att bli bättra!

Förre året hade vi kursister som spenderade 64 timmar på kurs på Rörken. Vart kan man göra det annanstans i MC Sverige på samma kurs???

Hoppas jag fick gett ett helhelts bild....

sandstream

Guest
Bra dansken :tummenupp

Konstig att alla som är där och kör tycker att det är kul och de som aldrig vågar sig dit, ingen nämnd ingen glömd, ska förlöjliga det hela.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Galne Dansken skrev:
Men, kanske du menar att bromsövning kun är att räkna med när man bromsar tikll stilla stående?

Hoppas jag fick gett ett helhelts bild....
Jag menar ingenting, det var ogenomtänkt och opåkallat. Varken mina kommentarer eller din utmärkta förklaring har med tråden att göra och var strängt taget inte ens nödvändiga... :död

Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
ingen för tillfället
Har helt missat detta tyvärr..
Sidan är nu uppdaterad iaf..
Tackar för påpekandet! :tummenupp

robeen skrev:
Kollade precis på www.bankorning.com där det står att b&k på rörken kostar 0kr.

Vill minnas att jag betalade 200kr sist eller vad det var.. är det gratis om man är med i SMC kanske ??

Dr.Bike

Guest
Som sagt...även av mig, en gammal stel gubbe, Rörken är otroligt bra.
Ger absolut mest KPK (Kompetenshöjning Per Krona) oavsett färdighetsgrad innan.
Kompetenta instruktörer, prestigelöst, och många tips från alla som brukar vara där.

Toktrevligt, och jag uppskattar det som bara den! (Även om jag får skäll för jag hasar runt i samma hastighet som inlandsisen* av Sandstream!) ;)

*hamnade i snabb grupp en gång!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rörkenkörningarna är toppen men inte kan man väl kalla det för en "kurs"? Det som SMC-SKåne kör är ju en riktig B&K-kurs. Har det ändrats på Rörken sedan jag körde där och det är en mer kursbetonad aktivitet eller anser ni att genomgången alla måste gå är en kurs?
Det rä jättebra aktivitet på alla vis och man lär sig mycket men jag tycker man bör kalla saker vid sitt rätta namn.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Rörkenkörningarna är toppen men inte kan man väl kalla det för en "kurs"? Det som SMC-SKåne kör är ju en riktig B&K-kurs. Har det ändrats på Rörken sedan jag körde där och det är en mer kursbetonad aktivitet eller anser ni att genomgången alla måste gå är en kurs?
Det rä jättebra aktivitet på alla vis och man lär sig mycket men jag tycker man bör kalla saker vid sitt rätta namn.
Vet inte när du var där sist men jag är en flitig besökare och skulle vilja kalla det för kurs.

Det finns ett stort antal duktiga instruktörer som dels tar tag i folk ute på banan, pratar med dem, kör bakom, kör framför osv för att visa.
I "nybörjargrupperna" brukar det vara samling efter varje pass med en genomgång.

Man får lära sig rätt tekniker för kurvtagning och bromsning både i teori och praktik vilket för mig är lika med en kurs!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Vet inte när du var där sist men jag är en flitig besökare och skulle vilja kalla det för kurs.

Det finns ett stort antal duktiga instruktörer som dels tar tag i folk ute på banan, pratar med dem, kör bakom, kör framför osv för att visa.
I "nybörjargrupperna" brukar det vara samling efter varje pass med en genomgång.

Man får lära sig rätt tekniker för kurvtagning och bromsning både i teori och praktik vilket för mig är lika med en kurs!
Då har de utvecklat konceptet sedan jag körde där senast.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Jag har en riktig banhoj så jag är inte välkommen. :tungan
Hade varit kul att se en sån på Rörken :D

Lämna hojen hemma och kom förbi och tjöta lite :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Hade varit kul att se en sån på Rörken :D

Lämna hojen hemma och kom förbi och tjöta lite :tummenupp
Jag provar gärna men tror den är helt meningslös pga den korta och högt liggande registret.
Jag kommer nog ut till Rörken nästa år.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Gustav O skrev:
Jag provar gärna men tror den är helt meningslös pga den korta och högt liggande registret.
Jag kommer nog ut till Rörken nästa år.

Du kan få låna min gathoj om du vill sätta gatåkaren på plats.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln