B-King, åsikter efter 130 mil...

-KiRRE-

d^_^b
Gick med
1 May 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
954
Va iväg och provade lite hojar för ett par veckor sedan. Rc8, cbr100rr och en B-King.. Man kände sig som en "king" när man satt på den jämfört med dom andra. man fick ståfräs bara av o höra ljudet från den. satt två yoshimura blås på den! Tok fräck hoj!
När det sen va dags o åka hem så kändes R1an som en påse nötter. =(
 

Dr.Bike

Guest
Kul läsning Knubblo! :)

Du sammanfattar dels ett engelskt test som jag har i en av de senaste tidningarna därifrån på ett sätt som gör att dina observationer ligger väldigt nära deras slutsatser.
Kul. Då vet man ju att det "stämmer" s.a.s :)

Sen fångar du motorcyklismen för dig som individ på ett fint sätt. HUr du utvecklats och hur du numera kör (utan att ge avkall på krut och massivt ös!) :tummenupp

Dina slutsatser sammanfaller mycket med mina egna sisåhär nu ca 27 år efter att man började köra knarr, där du sktiver:
(mina kommentarer i rött)

Ok konklusion då, för mig är detta hojen av fyra skäl

1) Vilken djävla motor (åk och provkör, jisses)
Säger detsamma, men kanske ändå inte LIKA brutalt i mitt fall som ditt... jag har själv nyss bytt hoj till en i mina ögon, gubbigare "soffa" men med hyggligt krut i. D.v.s jag ville oxå ha lite mer komfort pga samma skäl som du anger i pkt. 4 :)
2) Ser ut som inget annat på marknaden (folk kollar och vill snacka)
Gäller inte mig :D Stealthgrå gammal Blackbird som ingen ens ser. Perfekt tycker jag. Poilisen verkar iaf inte nyfikna efter Barkarbykvällar...
3) Eftersom man inte sitter på en plastraket så känns det inte hela tiden tvingat att dra förbi bilar, acca vid rödljus hela tiden. Jag "skäms" så att säga inte när jag "tourar" med denna hoj. Med min Gixxer kändes det som om alla bara tittade och undrade när jag skulle gasa / ge allt. Festlig känsla eftersom B-King drar snabbare. Min Gixxer gjorde 0-200 på 11 sek blankt. B-King gör det på 8,5 sek !!
No comments on that... *skrockar*;)
4) Frugan vill numera åka med till skillnad från förut (jag vet, en del av er ser inte det som ett bra argument:)
Same same! Vilket jag tycker är förbaskat trevligt!

Tjosan!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Knubblo skrev:
3) Eftersom man inte sitter på en plastraket så känns det inte hela tiden tvingat att dra förbi bilar, acca vid rödljus hela tiden. Jag "skäms" så att säga inte när jag "tourar" med denna hoj. Med min Gixxer kändes det som om alla bara tittade och undrade när jag skulle gasa / ge allt. Festlig känsla eftersom B-King drar snabbare. Min Gixxer gjorde 0-200 på 11 sek blankt. B-King gör det på 8,5 sek !!
11 sek blankt för en GSX-R 1000 -02? Nja, om din hoj inte var snabbare än så så var det en GSX-R 600. Här är siffror för GSX-R 1000 -02:

Test in Motorrad spezial 1/2002
Gewicht vollgetankt 201 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 2,9 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,3 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 7,3 s

Och en R1 -05 är minst lika kvick, så om du drog ifrån din kompis så lätt som du säger så låg han på fel växel.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Angående banåka så är det surt att man "måste" ha slip-on för att få den look man vill ha nu när alla banträffar har den lilla läskiga buller-disclaimern.

Finns det inga snygga aftermarket-system som är tysta? Jag hittar inget men har hittills inte letat efter det heller.

Rolig läsning tycker jag också förresten.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
11 sek blankt för en GSX-R 1000 -02? Nja, om din hoj inte var snabbare än så så var det en GSX-R 600. Här är siffror för GSX-R 1000 -02:

Test in Motorrad spezial 1/2002
Gewicht vollgetankt 201 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 2,9 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,3 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 7,3 s

Och en R1 -05 är minst lika kvick, så om du drog ifrån din kompis så lätt som du säger så låg han på fel växel.


Då slapp jag skriva det själv. Jag tror också att känslan av att en 60 kilo tyngre hoj med längre hjulbas och troligen flackare gaffelvinkel skulle vara mer snabbstyrd än en gsxr 1000 beror på den långa bortavaron från hojåkandet.
 

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
"Tanken är "liten" 16,5 liter. När jag körde landsväg kom jag som längst 25 mil sedan blinkade andra reserven då första indikerar redan vid 3,8 liter och den andra vid 1,8 liter kvar. 25 mil gavs med motorvägsfart konstant 140-150 km/h utan paus. Skulle man kört 110 tror jag att man kanske skulle kunna nå strax under 30 mil på en tank."

Kan det verkligen stämma?? :va

Bra skrivit och rolig läsning :tummenupp

Hej,
Jag tror det stämmer ganska bra. Alla exemplar är förvisso något olika men även Motorrad hade mätt upp drygt 30 mil som räckvidd. Enligt spec. drar den 0,5 / milen. Jag klarade mig 25 mil med omkring 1-5-1,8 kvar i tanken vilket ger ca 0,6 / mil.

/Knubblo

11 sek blankt för en GSX-R 1000 -02? Nja, om din hoj inte var snabbare än så så var det en GSX-R 600. Här är siffror för GSX-R 1000 -02:

Test in Motorrad spezial 1/2002
Gewicht vollgetankt 201 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 2,9 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,3 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 7,3 s

Och en R1 -05 är minst lika kvick, så om du drog ifrån din kompis så lätt som du säger så låg han på fel växel.

Hej,
Om Gerry kört min Gixxer hade den kanske klarat 7,3 sek men i min värld och med mina mc-kunskaper / körteknik fixar jag inte en sådan perfekt start. När jag kör så har polaren klocka och jag tutar vid korrekt visad mätarfart. Skulle jag försökt köra min Gixxer på 7,3 hade starten garanterat gått åt fanders med hjulet till väders och eventuellt vurpa på det.
När jag drog polarens R1:a så kan det mycket väl vara som du säger, fel växel, kass (förlåt sämre) förare etc. men glöm inte att mer motor trots allt även ger en dålig förare fördelar. B-King har en brutal spis. Prova själv.

/Knubblo
 
Last edited:

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Provkörd

Provkörde en B-King tidigare i år och även nya busen. Åker själv en 2003:a och nya Hayabusan var lite av en besvikelse prestandamässigt. Inte den där stora skillnaden jag hade hoppats på. Har i.o.f.s slipon och powercommander i min, men jag hade som sagt hoppats på mer tryck. Dock har man förbättrat det som skulle förbättras på busen. Bromsarna bl.a, så visst är det en trevligare hoj.
Nåväl, något besviken satte jag mig på B-King och drog iväg. Orginalburkarna utbytta mot ett par Leo Vinci. Ljudet riktigt skönt. Vinden var ju också där. Nu jäklar åker man nakenhoj! Vrider på rullen på tvåan och shit JÄVLAR och asgarv! - Helt plötsligt var den där glädjen tillbaka som man hade första året man hade hoj (åkte en gsx600f på den tiden och det räckte gott då). Garvade hela rakan från rondellen förbi teknikparken mot högskolan i Gävle. Tog en stadsrepa först för att sedan slingra iväg på kurvigare vägar. Avslutade med en E4 sväng. Sanslöst rolig att köra. Fattade inte att det var samma motor som jag nyss var lite besviken på.....
Samtliga jag snackade med på provkörningsdagen klev av B-Kingen med ett brett leende. Då var det allt från sporthojsfolk till, touringtommy och glidarbenny som tog chansen. Förhållandevis smidig och grym grym motor. :yoparty

- Så glid iväg till en handlare nära dig och provkör. :tuttar
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Har man långa ben kommer man inte åt växelföraren:mad: anners hade det kanske blivit en.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Knubblo skrev:
Tidningarna envisas med att skriva att B-King är något strypt på 1,2 och 3:an för att ge full effekt först på 4:an. Det är naturligtvis möjligt men mest av akademisk karaktär.
Jag kan säga att TRE-modden (full tändkurva redan på låga växlarna) på min 750 gjorde mycket mer än akademisk skillnad. Visst, man får leva med lite råare gång vid kallstart eftersom du alltid har femmans tändkurva och har du växellägesindikator så blir det felvisning men den gör STOR skillnad. När du vant dig och vill ha lite extra kick så köp en TRE-mod.

Kul att du gillar kungen iaf! Manlig cykel! :tummenupp
 

mrtarget

Stenhård Mc
Gick med
8 Dec 2007
Ort
umeå
Hoj
Bk 1340 -08
Ja jag kan bara hålla med dig om cykeln, har nu hunnit skrapa ihop 950mil och jag ler lika löjligt efter varje sväng man vart ute. Angående längd som vissa pratar om så vet jag ju inte hur stor ni är, men som Knubblo med sina 195 och jag som är 190 och har inga som helst problem att köra maskinen så sitter lite kanske i vanan?? vad vet jag! Vet dock att frugan älskar att åka med, mjo imellan åt för jag skäll för att jag kör för sakta :) så jobbar på´t.
 

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Har man långa ben kommer man inte åt växelföraren:mad: anners hade det kanske blivit en.

Eh, jag är 195 cm och når både fotbroms och fotväxel utan konstiga sittställningar. Fast jag kan säga att under min första (korta) provkörning så tyckte jag det kändes fel jmf. min Gixxer. Man satt ju ganska brett med benen jämfört med en typisk plastraket. Jag var tveksam.
Istället bokade jag upp en ny provkörning på 40 minuter. Åkte motorväg, stad och landsväg med rätt kläder och då infann sig harmonin. Det är en annorlunda hoj, helt klart, men plats får i alla fall jag.

/Knubblo
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

Bifogat

  • screenshot_03.jpg
    screenshot_03.jpg
    96.9 KB · Visningar: 75
  • screenshot_02.jpg
    screenshot_02.jpg
    80.3 KB · Visningar: 84
  • screenshot_01.jpg
    screenshot_01.jpg
    86.2 KB · Visningar: 108
  • img_x102_l.jpg
    img_x102_l.jpg
    49.5 KB · Visningar: 61
  • img_x103_l.jpg
    img_x103_l.jpg
    78 KB · Visningar: 66
  • img_x101_l.jpg
    img_x101_l.jpg
    66.7 KB · Visningar: 63

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Eh, jag är 195 cm och når både fotbroms och fotväxel utan konstiga sittställningar. Fast jag kan säga att under min första (korta) provkörning så tyckte jag det kändes fel jmf. min Gixxer. Man satt ju ganska brett med benen jämfört med en typisk plastraket. Jag var tveksam.
Istället bokade jag upp en ny provkörning på 40 minuter. Åkte motorväg, stad och landsväg med rätt kläder och då infann sig harmonin. Det är en annorlunda hoj, helt klart, men plats får i alla fall jag.

/Knubblo

Är 1,90 Men kanske jag har extra långa skenben:va för det var stört omöjligt att komma åt pinnen, fick vinkla in foten för att växla. Synd att tanken ska vara så jäkla fet:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Otrimmad S&S-HD?
Som att skriva om en otrimmad Yoshimura-Suzuki.

Men min S&S-motor är helt orörd inuti :gnissla Men jag förstår vad du menar.

Nåväl, för att avsluta med lite on topic så tycker B-kingen är kul såtillvida att det är en potent hoj utan kåpor. Det verkar bara komma mer och mer såna. Som KTM SD och den nya 1000 V2 Aprilian mfl. Det gillar jag!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top