Någon som har någon bra ide om oktan höjare, jag har använt Tri-Pak i hojen tillsammans med 95 okt för att man ska slippa leta efter 98 okt när man är ute och åker land och rike runt, Tri-Pak höjer fyra oktan och räcker till 12 tankningar och då är hojen bänkad till 300hk på ca 0.74 i lad och 392hk på ca 1.27 på höga trycket, nu har Tri-Pak gått i konkurs och då börjar jag söka lite och hittar att det inte är något mirakel medel utan innehåller mest Metanol och att det skulle behövas ganska stora mängder att få upp oktantalet med fyra enheter, så min fundering lyder, kan jag köra på 95 oktan utan att vara orolig att den spikar?
Här är delar av texten jag hittade...
"Intressant att någon nämde tri-pak!
Många raggare svär över denna produkt, den skall vara kanon!
Hrm, kollar man vad den innehåller så finner man att huvudingrediensen är metanol, dvs. träsprit.
Nu råkar det faktiskt vara så att metanol är en mycket bra oktanförhöjare, men åter igen kommer vi till det faktum att det krävs en ganska stor inblandning för att få effekt.
Men metanol (i mängder som skulle behövas för att få ett högre oktantal) är mycket ondskefullt mot våra bilar. Packningar, (gummi & plast) ledningar och annat som kommer i kontakt med metanolen tar stor skada. En bil som körs på metanol kräver en hel del ombyggnad.
Vi kan därför inte blanda i speciellt mycket metanol i våra vanliga bilar.
Tri-pak då? Tja, om man nu vill tillsätta metanol kan man lika gärna köpa den i en färghandel till en tiondedel av priset"
Läs mer se länk
http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?1710-Oktanh%F6jande-bluff-eller-knuff