B prövotiden går ut den andra maj, vågar man ta bort 25 kw strypningen?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Min prövotid går ut i andra maj, och då räknar jag från och med att jag tog mitt B kort.

Så om polisen råkar upptäcka att jag kör min 25 kw Honda utan strypningar efter att prövotiden gått ut, kommer jag då att bli av med kortet och få tillbaks det efter en viss tid?

För om jag förstått det rätt så hade jag inte fått tillbaks kortet om jag hade blivit av med det nu eftersom jag har fortfarande prövotid.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Det blir väl olovlig körning eftersom du inte får köra en mc med mer effekt.
Jag skulle inte ta bort strypningen om jag vore du, körde själv med strypt tills tiden gick ut..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Först måste du ha gjort något som ger straffet indraget körkort. Det är en seglivad myt att man blir av med kortet för i princip vad som helst under prövotiden vilket inte är sant.

Du gör dig skyldig till olovlig körning när du kör ostrypt. Vilket straff det ger vet jag inte, gissar dagsböter.

Kolla om hojen är försäkrad för 25kw eller ostrypt, för det är ju inte förmildrande att köra både olovligt och oförsäkrat...
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Yupp, att du ens kör runt med dem nu:va
Plocka bort skitet blir 400ggr roligare att köra då, hade min gamla kawa strypt i 3 dagar innan jag plockade ur dem och jag klarade mig galant:tummenupp
 

Kart_

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
YZF 600R
been there..

Det som händer är att vare sig du har prövotid eller ej så blir du bestraffad precis likadant, FÖRUTOM att har du prövotid kvar så behöver du ta om körkortet igen. alltså teori och uppkörning.

Vad jag vet så är olovlig körning (det du troligtvis åker dit för) tillräckligt för att återkalla körkortet. om sen länsstyrelsen anser att du ska få behålla kortet med lite böter istället så kan du ju vara glad :pannkyss

Jag tog själv 25kw kortet i början av sommaren och har kört ostryp fram till igår när jag klarade det tunga kortet! så jag slipper oroa mig mer för sådant här :yoparty
 

Pizzabagarn

Guest
fega inte....ta bort strypningen och kör så det ryker
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nänä...det finns begränsningar av en anledning, generellt så är unga grabbar fyllda till bredden av testosteron och allmän odödlighet, en kombination som är lite sådär blandat med potenta motorfordon.
Taskig självinsikt är inte heller helt ovanligt.

Med åren kommer en viss insikt om hur tafflig man är på att köra - i de flesta fall - vilket leder till höjda marginaler.
Jag skulle absolut kört ihjäl mig på Millen eller Husabergarn' om jag hade haft tillgång till dem för 16 år sedan, nu vurpar man i lagom fart i skogen, och ser Millen som skitkul fika-raket, och den fiskörs mer eller mindre, men man har lika kul för det.
Hojåka för mig handlar om friheten, inte om att agera kryssningsmissil med halvdant styrchip.

Kontentan - var lite man, behåll strypningen, eller klassa upp dig till tung när det blir möjligt.

/J - ambulerande ålderman tillika moralpredikant
 

Pizzabagarn

Guest
så länge min farsa får köra vilken jävla hoj han vill så tycker jag det är skitsamma, livet suger ju som det är, varför göra det tråkigare :tummenupp
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
så länge min farsa får köra vilken jävla hoj han vill så tycker jag det är skitsamma, livet suger ju som det är, varför göra det tråkigare :tummenupp

i många länder behöver du inte ta körkort alls, bara hoppa på hojen o köra.
så kan dom kan jag.........................eller? :näsblod

för övrigt är detta resonemang grymt bra att ha när man är ute o kör o skall hänga på någon. :gnissla
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Skulle inte rekomendera det....!
123 så sitter du utan både mckort och bilkort bara för du inte kunde vänta några månader... Tror inte att det är värt att riskera hela nästa säsong...!

:va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Seså, bort med brickorna nu. Du får nog bara böter och väg det mot hur mycket roligare det är.
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Taget ifrån polisens hemsida http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947&pageversion=1.jsp

"Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov."
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
kör med strypning... Vad händer om något händer och det upptäcks att strypningen inte finns? Jo, försäkringar gäller inte eftersom du faktiskt inte får framföra ett fordon som du inte har behörighet för. Det kan bli vääääldigt dyrt!

körkortet ryker eftersom det räknas som olovlig körning (har prövotiden gått ut vid tillfället så krävs det 12 månader eller mer för att du ska få ta om det helt, i annat fall så får du roa dig med krypkörning och uppkörningar igen).

Med tanke på att hojen är klassad, registrerad och försäkrad som strypt kan det även vara möjligt att det räknas som bedrägeri om det upptäcks att du MEDVETET tagit bort strypning och därmed fått helt andra försäkringsvilkor... (sen är det ju en fråga om försäkringsbolag vill driva den processen, eller bara väljer att avskriva det med kommentaren att du vilket fall inte får någon ersättning när en olycka redan har inträffat)

Om man överväger detta mot att ha liiite roligare med några fler hästar, så jag skulle ju se det som att det inte är värt det.
Kör det fordon du har behörighet att köra. Tids nog får du ju ditt kort för obegränsat och då är det väl bara att ta bort strypningen och regga om den då...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har inga problem att bli av med kortet, bara jag får tillbaks det.

Och min ursprungliga fråga var ju just angående detta... jag får tillbaks mitt kort om jag blir av med det efter andra maj, då vågar jag köra ostrypt.

Några månader? Ni menar två år... köra 25 kw två år. Tog mitt kort 18:e Augusti hehe.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag har inga problem att bli av med kortet, bara jag får tillbaks det.

Och min ursprungliga fråga var ju just angående detta... jag får tillbaks mitt kort om jag blir av med det efter andra maj, då vågar jag köra ostrypt.

Om du blir av med det efter den andra maj så får du tillbaka det, ja. Såvida inte spärrtiden överskrider 12 månader, men en sådan lång spärrtid får man knappast om man åker dit för olovlig körning(?):rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top