Det skulle vara intressant att höra från er som är 18 idag, säg om 15 år sisådär - om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.
Det finns en anledning till varför det är som det är, och att det är en fallande skala på prissättning av försäkringspremier sett mot ålder på den som försäkrar...
Sättet som de flesta väljer att bemöta sunt förnuft med "skiter väl jag i, klart jag klarar av att köra min båge ostrypt, jag är ju odödlig och medfödd expert på det här, klart man kan ta att vara av med kortet bara jag får tillbaka det, och försäkringen skiter jag i, trafikdelen gäller ju oavsett" - bevisar ju bara att unga män kanske inte tänker hela vägen, vilket är hela problemet.
Så är det bara, man är inte färdigutvecklad, det fungerar så, och kommer alltid göra det.
Impulskontroller, stå emot grupptryck (vilket har med självförtroende att göra), riskbedömning och erfarenhet - alla saker som kommer med åren.
Ni förstår säkert om en 10 år eller så - eller så hamnar ni (förhoppningsvis inte) i en otäck situation och får i bästa fall bara en gedigen tankeställare.
/J