B prövotiden går ut den andra maj, vågar man ta bort 25 kw strypningen?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det bara polisen du är orolig för så säger jag bort med strypningarna, liten risk att åka dit för det.
Försäkringsmässigt vet jag inte vad som händer om du vurpar, men det måsste ju finnas en viss risk att du inte blir fullt ersatt om ditt mixtrande uppdagas.

Bara polisen jag är rädd för.

Försäkringen är ju inga problem om man kraschar med den... bara att pilla dit strypningen igen.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
kör med strypning... Vad händer om något händer och det upptäcks att strypningen inte finns? Jo, försäkringar gäller inte eftersom du faktiskt inte får framföra ett fordon som du inte har behörighet för. Det kan bli vääääldigt dyrt!

Trafiken gäller alltid, kan bli lite avdrag vid grov rattfylla eller grov vårdslöshet, har han inte råd med trafiken finns även TFF.
Ta bort den så hinner du tröttna på den du har innan säsongen är slut så har du köpt dig en ny till våren.
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Bara polisen jag är rädd för.

Försäkringen är ju inga problem om man kraschar med den... bara att pilla dit strypningen igen.

Kan ju vara svårt att få hojen bärgad till intensivvårdsavdelningen +att det förmodligen är svårt att meka om man är uppspänd i gipsvagga.

Men som sagt jag säger bort med strypningarna, det betyder ju inte automatiskt att du kommer krascha.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Bort med skiten! Jag har inga planer på att köra strypt när jag får mitt A kort.

Hojen är strypt nu men det är under övningskörningen, sen när jag väl står där med kortet i handen så står hojen redo i garaget med 125 frustande ponnys under tanken:tummenupp :)

Efter som jag bara kör på halvförsäkring så är den biten rätt så oviktig, eftersom trafiken alltid gäller och hojen är försäkrad på fulleffekt:gnissla

Kan dock hända att det blir någon slags mekanisk strypning av t.ex. gashandtaget, för farsans skull. Han är så orolig.


Kom ihåg att det är din hjärna som styr handen, som styr gasrullen, som bestämmer hastigheten:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det skulle vara intressant att höra från er som är 18 idag, säg om 15 år sisådär - om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.
Det finns en anledning till varför det är som det är, och att det är en fallande skala på prissättning av försäkringspremier sett mot ålder på den som försäkrar...

Sättet som de flesta väljer att bemöta sunt förnuft med "skiter väl jag i, klart jag klarar av att köra min båge ostrypt, jag är ju odödlig och medfödd expert på det här, klart man kan ta att vara av med kortet bara jag får tillbaka det, och försäkringen skiter jag i, trafikdelen gäller ju oavsett" - bevisar ju bara att unga män kanske inte tänker hela vägen, vilket är hela problemet.

Så är det bara, man är inte färdigutvecklad, det fungerar så, och kommer alltid göra det.

Impulskontroller, stå emot grupptryck (vilket har med självförtroende att göra), riskbedömning och erfarenhet - alla saker som kommer med åren.

Ni förstår säkert om en 10 år eller så - eller så hamnar ni (förhoppningsvis inte) i en otäck situation och får i bästa fall bara en gedigen tankeställare.

/J
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det snabba och moraliska svaret är att du inte ska ta bort strypningen.
Just grejen med begränsade A-kort för unga/oerfarna förare är en av dom ganska få saker som kommer från VV som jag faktiskt tycker är bra.

Det kan bli strul med försäkringar i form av sänkt ersättning om det händer något eller i värsta fall att försäkringsbolaget pyntar ut och sedan kräver dig på pengar eftersom du kört ett fordon du inte har behörighet för.

Bötesbeloppen har ju höjts avsevärt för inte så länge sedan så det kan kosta en del i böter om du skulle åka dit i en kontroll och har turen att få behålla körkortet.
Har du lite otur så blir körkortet indraget som grädde på moset. Det beror ju lite på hur länsstyrelsen bedömer det. Dom flesta som åker dit på olovlig körning får behålla sitt körkort men det är ju ingen garanti. Det görs ju en bedömning från fall till fall så det beror ju på omständigheterna vid det aktuella tillfället och om dom har en bra eller dålig dag när dom beslutar om just ditt körkort.

Dessutom tror jag faktiskt att det är nyttigt att köra ett tag strypt och bli säker på hojen innan man plockar pluggarna. Tyvärr är vi killar ofta inte utrustade med tillräckligt med omdöme och insikt om vår egen dödlighet när vi är i 20-årsåldern för att köra en ostrypt plastraket på ett säkert sätt.
Hade jag fått köra ostrypt sporthoj när jag var 20 vågar jag lova att sannolikheten för att jag skulle överlevt till idag är ganska liten.
Bara för att man i andra länder fortfarande har lagar som gör att man får sätta sig på en hoj och köra hur som helst så innebär det inte att deras sätt är det rätta.

Men i slutändan handlar det ändå om att det är du som ska fatta beslutet.
Överväg fördelar och nackdelar och kom fram till om du anser att det är värt riskerna eller inte. Det handlar ju inte bara om ekonomiska risker eller polisen. Oavsett vad folk säger så är det också en fråga om livet. För har man mer effekt kommer man i 99 fall av 100 att köra lite fortare även om det i slutändan är gashanden som reglerar hastigheten.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.

Sen finns ju vi som först kört moppe(ej trimmad) i 1 år sedan 125a i 2 år inann vi går på större hoj. Det räcker för mig som "invänjning" i trafiken:tummenupp Jag är varken ny i trafiken eller färsk på hoj.

Sen finns även vi som inte tror att vi är odödliga och som har varit med om att kompisar har avlidit på grund av "för" hög hastighet på hoj. Då får man sig en tankeställare.
Väljer man sina ställen och kör med huvudet så minskar riskerna för olyckor dramatiskt.


Min åsikt, ni får gärna tycka att jag är för ung för att förstå men då förstår ni inte själva.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Det skulle vara intressant att höra från er som är 18 idag, säg om 15 år sisådär - om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.
Det finns en anledning till varför det är som det är, och att det är en fallande skala på prissättning av försäkringspremier sett mot ålder på den som försäkrar...

Sättet som de flesta väljer att bemöta sunt förnuft med "skiter väl jag i, klart jag klarar av att köra min båge ostrypt, jag är ju odödlig och medfödd expert på det här, klart man kan ta att vara av med kortet bara jag får tillbaka det, och försäkringen skiter jag i, trafikdelen gäller ju oavsett" - bevisar ju bara att unga män kanske inte tänker hela vägen, vilket är hela problemet.

Så är det bara, man är inte färdigutvecklad, det fungerar så, och kommer alltid göra det.

Impulskontroller, stå emot grupptryck (vilket har med självförtroende att göra), riskbedömning och erfarenhet - alla saker som kommer med åren.

Ni förstår säkert om en 10 år eller så - eller så hamnar ni (förhoppningsvis inte) i en otäck situation och får i bästa fall bara en gedigen tankeställare.

/J
:fakta Word! :tummenupp

Om du överväger att köra ostrypt visar det att du inte är tillräcklig mogen och har en för outvecklad bedömningsförmågan för att köra en tung mc. :rolleyes:
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Du kommer höja min försäkringspremie när du strypt av och vurpat. PMa för bankkontonummer så du kan sätta in mellanskillnaden.

Tänk inte bara på dig, risken att du skadar någon annan är större när du strypt av också!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Polaren vart av med kortet för att ha gjort en dålig omkörning...
Polisen hävdade vårdslöshet i trafik. Gick säkert att överklaga men polaren
gick så snällt med på det hela och fick ta om kortet... Så myt eller ej?

Detta var dock 10 år sedan ca.

Först måste du ha gjort något som ger straffet indraget körkort. Det är en seglivad myt att man blir av med kortet för i princip vad som helst under prövotiden vilket inte är sant.

Du gör dig skyldig till olovlig körning när du kör ostrypt. Vilket straff det ger vet jag inte, gissar dagsböter.

Kolla om hojen är försäkrad för 25kw eller ostrypt, för det är ju inte förmildrande att köra både olovligt och oförsäkrat...
 

Pizzabagarn

Guest
Om du överväger att köra ostrypt visar det att du inte är tillräcklig mogen och har en för outvecklad bedömningsförmågan för att köra en tung mc. :rolleyes:

eller så har han bara ett normalt beteende, vem fan vill inte ha mer ös i maskineriet

Du kommer höja min försäkringspremie när du strypt av och vurpat. PMa för bankkontonummer så du kan sätta in mellanskillnaden.

meeeh pluppe :såjaponken
Du kan få fyra spänn av mig om det gör dig gladare :tummenupp

----------------------------------------------------
En annan sak till alla vuxna människor. Låt unga få vara unga, tråkiga kan de få bli senare i livet när de blivit lika gamla som oss! :D
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Sen finns ju vi som först kört moppe(ej trimmad) i 1 år sedan 125a i 2 år inann vi går på större hoj. Det räcker för mig som "invänjning" i trafiken:tummenupp Jag är varken ny i trafiken eller färsk på hoj.

Men du får även tänka på att det är lite skillnad att gå från 11(?) hk till 125 hk:pannkyss
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Nej, men då är jag för omogen för att köra mc.

Det är lite det som hela grejen går ut på, att bli en femåring så fort hjälmen åker på.
Ta bort strypningarna och ha kul, du behöver inte bomba satan på 30-väg för det.
Och se till att rasta av dig på bana så fort du kan!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Bort med den, risken för att torksa på att köra o-strypt måste vara astronomiskt liten.
Jag hade aldrig i strypning sen första dagen o har det ejj nu heller.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Men du får även tänka på att det är lite skillnad att gå från 11(?) hk till 125 hk:pannkyss

14,9:fakta

Som jag skrev tidigare så är det fortfarande gashanden som styr hastigheten:tummenupp Kan man behärska sig så är det ju inga problem med det.
Sen så räknar jag övningskörningen med 25kW som en del av processen, vänja sig vid 25kW, tröttna, ta kort, strypa av:tummenupp
 

Keewee

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Gbg
Hoj
2008 Hornet 600FA
Jag skulle ha tagit bort strypningen och kört med insidan av huvudet. Klart det finns ställen där man kan ha roligare utan strypning, gäller bara att välja sina platser. Dock börjar jag närma mig 30-strecket. Detta ger mig fördelar vad gäller självkännedom och förnuft i trafik jämfört med hur jag var som 20 åring...

Sen får du väga för- och nackdelar mot varandra..
Fördelar:
- Det är roligare utan strypning

Nackdelar:
- Böter är inte roligt
- Indraget kk är ännu värre (som jag förstod det gick det inte som på räls för dig att ta kortet). Hur skulle det kännas om du behövde göra om det!?
- Värsta scenario är väl att du skadar dig själv och/eller andra..

Skall nämnas att jag håller på med kortet och övningskör på en R1.. :yoparty
Har inte varit över 8k varv än. Onekligen skulle det vara skoj, detta VET jag.
Men jag VET också det är alldeles för mycket maskin för mig. Alltså kör jag den som skolans cb750 ungefär :D Men det är ju bara bra för cheyer hinner se mig och kommer ofta fram för att fråga: ligga? :tuttar

Oj nu blev detta långt jue...
Summan av kardemumman: Du känner dig själv bäst och vet nu iom denna tråd alla möjliga negativa konsekvenser av en eventuell strypbortagning..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top